Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 17:42:44
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:08
Br 38 Piko Superen. door saskia
Vandaag om 17:25:25
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Ronald doet de Fork Challenge! door Edsko Hekman
Vandaag om 17:15:58
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:12:35
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 16:38:46
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
Bauarbeiten im gange door Eric v C
Vandaag om 15:03:49
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:06:24
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
  

Auteur Topic: Roco of Fleischmann koppelingen H0  (gelezen 6028 keer)

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Roco of Fleischmann koppelingen H0
« Gepost op: 23 January 2014, 11:03:54 »
Als recentelijk heringetreden H0 verzamelaar/laminaatrijder ben ik nu op het punt gekomen om te kiezen welke koppelingen ik wil gaan gebruiken.
Voor locs en goederenwagens gebruik ik vooralsnog de standaard beugelkoppelingen. De grotere tussenafstand vind ik hier niet zo'n probleem.
Maar bij rijtuigen met vouwbalgen of buisbalgen vind ik een grote tussenafstand wel storend.
Om de rijtuigen ook door elkaar te kunnen gebruiken lijkt het mij het beste om alle rijtuigen van dezelfde koppelingen te voorzien (alleen de eindrijtuigen, met vouwbalgen dan ook met de ingevouwen vouwbalg, houden aan die ene zijde vooralsnog beugelkoppelingen om aan de loc te koppelen.)
Ik heb nu twee Fleischmann Profi koppelingen en negen Roco koppelingen (was eerst één op een ouder rijtuig, maar aangevuld door een recente aanschaf van 4 Roco Plan D's die enkel van Roco kortkoppelingen zijn voorzien). Dit aantal is nog wel te overzien om te vervangen.
Alleen blijft de keuze welke koppelingen te gaan gebruiken.
Ik richt me qua tijdperk voornamelijk op Nederlands jaren zeventig en begin jaren tachtig, dus op de Plan W's na zullen de meeste rijtuigen nog vouwbalgen hebben (ICR vind ik nog te modern).
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

bellojan

  • Offline Offline
  • Berichten: 35
Re: Roco of Fleischmann koppelingen H0
« Reactie #1 Gepost op: 23 January 2014, 11:45:04 »
Ik gebruik beide. De roco is wat gevoeliger,  deze wil nog wel eens uitbuigen.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Roco of Fleischmann koppelingen H0
« Reactie #2 Gepost op: 23 January 2014, 11:51:13 »
Bij Fleischmann draait het palletje, bij Roco buigt de hele koppeling. Vandaar dat de Roco gevoeliger is voor uitbuigen

Sent from my Lumia 920 using Tapatalk

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 6046
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: Roco of Fleischmann koppelingen H0
« Reactie #3 Gepost op: 23 January 2014, 11:56:41 »
Heb ze beide in gebruik en vind ze beide goed. Met toch een licht voorkeur voor de Fleischmann's.

Loop echter soms wel tegen problemen aan met de Fleischmann's dat ze niet goed/of geheel niet willen koppelen. Dit komt bij mij vaak voor bij rijtuigen van ACME/LSmodels en andere exoten.
Dan zet ik er de Roco op, dan koppelt het beter maar wel met wat moeite.

Ik zelf heb een scheiding gemaakt tussen goederenwagens met de Fleischmann's en de Roco's bij de rijtuigen.

Het uitbuigen van de Roco's is inderdaad een min punt.
groetjes Dion

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 667
  • Idioot op een skateboard
Re: Roco of Fleischmann koppelingen H0
« Reactie #4 Gepost op: 23 January 2014, 12:20:43 »
Hier ook gebruik van beiden, bijna al mijn locs zijn langs een kant voorzien van imitatiekoppelingen, langs de andere zijde met een fleischmann kortkoppeling. De meeste goederenwagens zijn langs beide kanten uitgerust met fleischmann kortkoppelingen, behalve die die altijd samen hangen worden onderling gekoppeld met de roco's (is goedkoper) en aan de uitkanten met fleischmanns.

Rijtuigen zijn quasi allemaal voorzien van roco kortkoppelingen behalve het eerste en laatste rijtuig is voorzien van een fleischmann.

Van beiden ben ik even tevreden, wel lichte voorkeur voor fleischmann, daar deze iets robuuster zijn dan de roco's.
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

RocoKolkie

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
  • Module baan DCC/analoog Duits II/III
Re: Roco of Fleischmann koppelingen H0
« Reactie #5 Gepost op: 23 January 2014, 12:44:58 »
Hey Niels,

Ik gebruik momenteel nog Roco en Fleischmann door elkaar heen. Binnenkort komt er 1 bij namelijk Kadee koppelingen. Ben erg nieuwsgierig hoe die zijn.

De reden van de huidige mix is dat een wagon beter blijf hangen bij hoogte verschillen op mijn baan. Als laminaat rijder heb je daar niet mee te maken.

Kijk maar eens op YouTube filmpjes van de Kadee koppeling.

Gr. Mark
Roco module-baan DCC analoog geschakeld
Tijdperk II/III
Duits thema met vee- en militair-transport.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,52660.0.html

Totty

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re: Roco of Fleischmann koppelingen H0
« Reactie #6 Gepost op: 23 January 2014, 16:54:01 »
Hoi Niels

Bij ons zijn beide koppelingen in gebruik. De fl.mann kopp. houd de voertuigen wat dichter op elkaar. Het is dus ook belangrijk te kijken naar de diameter van je bochtenwerk op je baan. Wij hebben alle R1 bochten er uit gehaald. Ook tussen bochten naar verschillende richtingen is het belangrijk een stukje recht spoor op te nemen.

Groet, Fred.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: Roco of Fleischmann koppelingen H0
« Reactie #7 Gepost op: 23 January 2014, 17:08:13 »
Ik heb vooralsnog alleen een ovaaltje met RocoLine R4 (zonder bedding) en een wisselstraat met opstelsporen met Wl15/Wr15 en R10 contrabochten (daar zitten nu ook de enige S-bochten in). De R4 bochten vind ik al aan de krappe kant, dus ik overweeg bij een volgende railsaankoop een setje ruimere bochten erbij te nemen.

Als de Fleischmann koppelingen korter koppelen dan de Roco's (ook al is het maar iets), dan zou dat voor mij al een pre zijn om te kiezen voor Fleischmann.
Ik heb mijn twee Fleischmann koppelingen nu op de LSM plan W's zitten (waar de koppelingen moeilijk uit te krijgen zijn).
Misschien binnenkort toch wat extra Fleischmann koppelingen erbij aanschaffen en deze op andere rijtuigen (Roco plan D, Artitec plan E, Heris plan K) uitproberen.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1240
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re: Roco of Fleischmann koppelingen H0
« Reactie #8 Gepost op: 23 January 2014, 19:13:22 »
Ik gebruik alleen maar fleischmann koppelingen. heel tevreden over.

Wat mij wel opvalt is dat de fleischmann wat eerder ontkoppelen op een baan waar bultjes in liggen.
Dan blijven die pinnetjes om te onkoppelen omhoog staan.

Ze koppelen wel wat lastiger als de roco's. (je moet er wat harder tegenaan rijden)
De roco's vindt ik eigenlijk ook te lang, vooral op de laatste wagen in de stam.

Ik koop ze wel altijd in zo'n 50 stuks verpakking. is toch stukken voordeliger
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re: Roco of Fleischmann koppelingen H0
« Reactie #9 Gepost op: 23 January 2014, 21:50:37 »
Ik heb beide gebruikt maar heb nu alleen nog maar de Fleischmann profi's.
Inderdaad laten die incidenteel los bij een iets te scherpe hoogte verandering in de baan. Dat heb ik maar op een punt en doet zich alleen bij bepaalde rijtuigen voor. Ik heb daar de palletjes gewoon gefixeerd.....probleem over.
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Martijn1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Hanulveen.nl
Re: Roco of Fleischmann koppelingen H0
« Reactie #10 Gepost op: 24 January 2014, 08:28:10 »
Ik gebruik de Roco Universeel koppeling.



Deze is tevens te combineren met de beugelkoppeling.
Ook laat deze koppeling echt nooit onbedoeld los.


mvg,
Martijn.
NS | H0 | DCC | ECoS-2.5 | Koploper v9.4.2 |
www.hanulveen.nl

Los Bombeiros

  • Offline Offline
  • Berichten: 92
Fleischmann koppelingen in Roco schacht
« Reactie #11 Gepost op: 24 January 2014, 11:49:28 »
Hoewel ik ook een voorkeur heb voor de Fleischmann koppeling, valt mij bij het qua koppeling standaardiseren van het loc en wagenpark op, dat de Fleischmann koppeling lastig in en uit Roco schachten gaat. Iemand daar ervaring mee?

Groet, Luc
Magic of the Mainline 😀

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: Roco of Fleischmann koppelingen H0
« Reactie #12 Gepost op: 24 January 2014, 12:52:47 »
Niet alleen Roco, Bij LSM ook wel. Eigenlijk best wel wisselnd bij alle merken.
Als het schatje toevalling aan de min kant van de tolerantie zit en het zwaluwstaartje van de koppelking aan de plus kant kan het al problemen geven. Soms helpt even met de zijkant van een mesje over het staartje te schrapen al.

Desalnietemin gebruik ik alleen Fleischmann koppelingen. Zolang de rails goed ligt en de koppelingshouders op de jusite hoogte is er eigenlijk verder geen probleem.
Gr.
Eric

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re: Roco of Fleischmann koppelingen H0
« Reactie #13 Gepost op: 24 January 2014, 13:04:39 »
Gebruik ook de universele van roco. Nooit problemen met loslaten. Koppelen heel makkelijk, en heel licht. Dus kun je rustig rangeren.
Voor ontkoppeling bij deze is ook betrouwbaarder dan de kort koppelingen van Roco.
De kortkoppelingen heb ik nog wel in gebruik bij personen rijtuigen. Koppelen net iets strakker. Maar daardoor wippen ze een wagen er ook iets eerder uit. Als dat 4 keer in dezelfde combinatie gebeurd worden de koppelingen vervangen door de universele van Roco en is het probleem weg.

Roelco

Totty

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re: Roco of Fleischmann koppelingen H0
« Reactie #14 Gepost op: 24 January 2014, 14:22:40 »
Hoi Rjr

Als er bij ons een zich herhalende ontsporing op een zelfde plaats gebeurt, draaien we vaak het betreffende rijtuig. Vaak hebben we daarna geen last meer van ontsporingen. Maar helaas ontkom je er vaak niet aan dat een bepaalde lok op een plaats herhaaldelijk ontspoort. Dus alleen een lok of rijtuig.

Groet, Fred.