Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 22:56:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 22:56:22
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:54:06
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door defender
Vandaag om 22:19:07
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 22:16:36
Dat overkomt mij niet. door Martijn193
Vandaag om 21:33:15
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 21:29:09
Kibri station CALW ingekort als NS station door Petertje
Vandaag om 21:28:00
BR-18.6 Schaal-0. door jjg koopmans
Vandaag om 21:13:48
Piko 2025 door Nebenbahn Ep3
Vandaag om 19:57:15
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door sncf231e
Vandaag om 19:30:23
Hoe bouw ik decoder en sound in in Union Sylter Inselbanh HO DC als ouwe (77jr) door Ronald Halma
Vandaag om 18:30:28
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:19:17
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frits C
Vandaag om 17:47:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 17:39:59
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 17:37:26
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 17:21:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bahn-AG
Vandaag om 17:21:06
Rheinburg, TP V/VI door Eric v C
Vandaag om 17:01:09
Frans loodsje et cetera door tothebeach
Vandaag om 17:01:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R v/d Hoven
Vandaag om 16:28:10
Open monumentendag: de Inktpot door NL-modelspoor
Vandaag om 14:54:31
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
Vandaag om 14:29:01
Zolderbaan 2025 door Peter49
Vandaag om 12:57:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:28:04
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 11:39:47
Acme nieuwe ICNG door steven346
Vandaag om 11:07:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:58:32
Foto’s van Frans meterspoor gezocht door GD
Vandaag om 08:29:53
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 08:22:18
  

Auteur Topic: Stoomlok depot met draaischijf  (gelezen 5996 keer)

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1645
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Stoomlok depot met draaischijf
« Gepost op: 21 January 2014, 13:33:51 »
Ik wil een stoomlok depot aanleggen op mijn huidige baan (  vooral een museums depot ) .
Ik heb hiervoor de wisselstroom Fleischmann draaischijf liggen n° 6652 en 2 zesdelige halfronde lokloodsen van Vollmer.  (  de wisselstroom uitvoering zou blijkbaar zowel voor gelijk als wisselstroom gebruikt kunnen worden )

Nu is de indeling van de lokloodsen op 15 °  en Fleischmann draaischijf  blijkbaar 7 1/2 graad
Had liever gehad dat de tussen de loods en draaischijf wat meer  ruimte was gebleven om de loks voor de loods ook af te kunnen stellen doch helaas blijkt dat niet mogelijk tgv de graad verdeling.

Ben echter nu op zoek naar wat voorbeelden van de inplanting van zo een lokdepot.
Qua ruimte ben ik nogal goed voorzien gelukkig.
Het depot komt eigenlijk in een bergkom  te liggen ( dus langs 3 zijden rondom omgeven door  bergketens en voorzijde open.

Buiten de draaischijf en loodsen heb ik nog een grote bekolingsbunker waar de stoomloks onderdoor kunnen rijden.

Tips / info etc  dus welkom
Mvg
Peter
« Laatst bewerkt op: 21 January 2014, 13:41:42 door Peter Spruit »
Petdig1

Valkyrie

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re: Stoomlok depot met draaischijf
« Reactie #1 Gepost op: 21 January 2014, 14:09:34 »
Misschien is het handig om een paar maten te vermelden. Het klinkt in ieder geval als een leuk plan!

Swiss_fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
Re: Stoomlok depot met draaischijf
« Reactie #2 Gepost op: 21 January 2014, 14:29:42 »
Hoi Peter,

Kijk eens op mijn fotosite (wereldbolletje links) en ga naar de tweede pagina.
Daar staan foto's van de draaischijf in Brig.
Wellicht kun je daar wat mee.
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12484
    • sleutelspoor
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Stoomlok depot met draaischijf
« Reactie #4 Gepost op: 21 January 2014, 16:24:20 »
Plaatjes van mijn baan "Plankendam" met Fleischmann schijf en Vollmer loods (5 standen)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,43441.msg3221368554.html#msg3221368554
Eindje verderop in mijn bouwdraadje nog wel wat plaatjes.
Misschien heb je er wat aan. ik vind de combi tussen schijf en loods in elk geval heel prettig, ook gezien de ruimte.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

guest7823

  • Gast
Re: Stoomlok depot met draaischijf
« Reactie #5 Gepost op: 21 January 2014, 16:59:53 »
Peter,

Je hebt, globaal, twee uitvoeringen voor een draaischijf:
  • waarbij er tussen schijf en loods geen loc kan worden opgesteld
  • waarbij er tussen schijf en loods wel een loc kan worden opgesteld
Grofweg bepaald dit de hoekverdeling die je nodig tussen de verschillende sporen. Bij een uitvoering waarbij er tussen draaischijf en loods geen loc kan staan, kan je toe met een kleiner totaal oppervlak.

Helpt dit?

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Stoomlok depot met draaischijf
« Reactie #6 Gepost op: 21 January 2014, 20:17:42 »
Dat is dus de "Vollmer" situatie, met standen onder een hoek van 15'.
De Fleischmann-loods heeft standen onder een hoek van 7,5' maar kost dus veel meer ruimte. Maar dan heb je wel ruimte om een (niet al te lange)  lok voor de loods te zetten, dat lukt bij een 15'loods niet.

Overigens levert Kibri ook een 15' loods.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Stoomlok depot met draaischijf
« Reactie #7 Gepost op: 21 January 2014, 22:20:48 »
Faller heeft beide maten, die 7,5 versie is alleen volledig gemotoriseerd verkrijgbaar en heeft heel weinig ruimte tussen de sporen. Er kan ook geen smeerkuil in.
De 15 graden versie heeft meer tussenruimte en smeerkuil optie

Verder is de 7,5 epoch 2 (en zandsteen kleur) en de 15 epoch 1 voor het geval dat je daarop let

Sent from my Lumia 920 using Tapatalk

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 489
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Stoomlok depot met draaischijf
« Reactie #8 Gepost op: 21 January 2014, 22:29:21 »
De Fleischmann-loods is inderdaad 7,5 graden en een lok van maximaal 15 cm kan net voor de loods staan. De ruimte tot de draaischijf is wel 27 cm, maar dan is er geen ruimte op het naastliggende spoor om er langs te rijden. In werkelijkheid lag er ook vaak een houten looppad, waarachter de locomotieven moesten blijven.

Ik heb de draaischijf al wel geautomatiseerd met de printen van Frans Taal (DTC/DTS). Dit werkt perfect in iTrain. Ik moet nog beginnen aan de lokloods en de servo's voor de deuren. De loods is een 21-standen van Fleischmann, dus 7 bouwpakketten samen. Het totaal wordt inderdaad erg groot. Alleen de draaischijf samen met de loods passen net op een plaat van 140 bij 110 cm.

Groet,
Bert
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8606
Re: Stoomlok depot met draaischijf
« Reactie #9 Gepost op: 21 January 2014, 23:00:24 »
Lees ook vanaf hier. Je vindt dan wel wat links die je leiden naar meer info.
Jeroen

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1581
Re: Stoomlok depot met draaischijf
« Reactie #10 Gepost op: 22 January 2014, 00:09:03 »
Hallo Peter,

Ik heb met interesse je plan gelezen. Zelf plan ik al enige tijd een stoomdepot met een ronde locloods.

Ik had hiervoor een Roco draaischijf en een tweetal 5-delige 7,5° locloodsen van Pola bemachtigd. Toen uiteindelijk bleek dat de Roco schijf minimaal 9° stappen heeft en deze niet verkleind konden worden was het me duidelijk dat dit niet de oplossing werd. Uit prospekten van Bochmann & Kochendörfer (B&K, Bohemia) begreep ik dat er een 9° locloods (voorbeeld Rottweil) uitgebracht zou worden. Doordat de firma ter ziele is gegaan  is het alleen bij een planning gebleven. Een alternatief is door de kleinseriefabrikant Reitz aangekondigd. Het prijsplaatje hiervan heeft mij doen besluiten om naar alternatieven te zoeken.

B&K, bekend vanwege de uiterst gedetailleerde kolenwagons en diverse hoog gedetailleerde depot uitrustingen, heeft destijds natuurgetrouw model van de locloods van BW Düsseldorf uitgebracht. Deze locloods heeft een 7,5° indeling en is onbeperkt uitbreidbaar. Elk spoor is voorzien van een inspectieput en uitgerust met een ongekende detaillering. Ik had enige tijd geleden het geluk om een 21- delig bouwpakket over te kunnen nemen. Omdat de productie al enige jaren gestaakt is worden voor bouwpakketten nu astronomische prijzen gevraagd (en betaald). Wellicht dat er met de huidige laserproducties betaalbare alternatieven op de markt komen.

In middels is mijn Roco draaischijf door een Fleischmann exemplaar vervangen en is er al een multiplex plaat waarop het depot (deels) een plaats krijgt. Deels omdat de kolen(weeg) bunker en de slakkenput er waarschijnlijk aangebouwd gaan worden. Ik heb nog overwogen om het aantal sporen te beperken maar gezien de aanwezige stoomtractie moet het een fraai depot opleveren. Of de deuren servo gestuurd worden is nog ongewis; ik wil de mechanische aansturing in ieder geval al aanbrengen.

Het ligt in de bedoeling om de bouw stap voor stap met foto's te begeleiden en deze hier op et forum te plaatsen. Gezien de hoeveelheid onderdelen en de andere activiteiten zal het met 'horten en stoten' gaan. Samen met de geplande 'Paradestrecke' moet het een pronkstuk van mijn baan worden.

(wordt vervolgd)
Rob



Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Stoomlok depot met draaischijf
« Reactie #11 Gepost op: 22 January 2014, 09:18:21 »
Voor de Nederlandse baan moet de Markenburg loods ook genoemd worden. het origineel stond in Susteren, Weert, Roosendaal. De rechthoekige loods in Roosendaal staat nog altijd, en is van dezelfde architect. (Heukelom, dacht ik).

Markenburg maakt lasercut karton kits.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12484
    • sleutelspoor
Re: Stoomlok depot met draaischijf
« Reactie #12 Gepost op: 22 January 2014, 09:33:27 »
plaatje????
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8606
Re: Stoomlok depot met draaischijf
« Reactie #13 Gepost op: 22 January 2014, 09:45:43 »
Je kunt ook kijken op www.markenburg.nl ->bebouwing ->thema Bosstraat.

Dan zie je ook dat er een loods is voor 7,50 en 90

Nou goed dan een plaatje van de Markenburg site :
Jeroen

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1645
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Stoomlok depot met draaischijf
« Reactie #14 Gepost op: 22 January 2014, 12:50:01 »
Alvast  bedankt voor de vele reacties.   
Ik zal vanavond proberen een paar foto's te posten met de huidige inplantingslokatie op mijn baan zodat jullie een idee kunnen krijgen van de beschikbare plaats.
De 7 1/2° Markenburg loodsen zijn zeker een mooi alternatief. Jammer dat ik de Vollmer 15° al heb liggen want qua totaal prijs ontlopen ze mekaar  niet zo heel veel.
Zal dus een afweging zijn die ik moet gaan maken.

Vooral het feit dat ik effectief de plaats heb doet me al watertanden voor de Markenburg loodsen.

Peter
Petdig1