Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 06:27:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 06:12:05
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
  

Auteur Topic: "Spelen" met treinen  (gelezen 5629 keer)

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2048
Re: "Spelen" met treinen
« Reactie #15 Gepost op: 19 januari 2014, 19:22:15 »
Tip, stap over naar schaal 1:1, als de mensen dat komen bekijken zijn ze vaak behoorlijk onder de indruk, en het dievengilde loopt er in elk geval niet zomaar mee weg ;)

Zoedelaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 598
  • Den Zoedel; modeltramstad
Re: "Spelen" met treinen
« Reactie #16 Gepost op: 19 januari 2014, 19:27:20 »
Eén van mijn motto's is; LEEF EN LAAT LEVEN!

Iedereen op mijn werk en in mijn vriendenkring weet dat ik bezig ben met deze hobby. En niet alleen onder het mom voor mijn zoon. Vooral het laten zien van het draadje 'Den Zoedel' hier op Beneluxspoor levert bewonderende en soms ook herkennende reacties op. Ik kan mij niet zo snel hobbies voor de geest halen die zo divers zijn; techniek, fantasie, creativiteit, noem maar op én vooral waarbij een man een kind kan blijven.

Olafs groeten uit 'Den Zoedel'; modeltramstad in ontwikkeling

* Kijk voor meer op Instagram 'Den Zoedel'

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: "Spelen" met treinen
« Reactie #17 Gepost op: 19 januari 2014, 19:48:27 »
Erik: dat kan ik me inderdaad goed voorstellen.

In de familie weet men dat ik met modelbouw bezig ben. Er wordt ook niet lacherig over gedaan: m'n grootvader (pa's kant) had een modelbaan, zijn broer had een modelbaan, mijn vader had een modelbaan, de partner van de zus van m'n pa (ik ben heel slecht in het onthouden hoe dat dan ook weer heet) had ook treinen en heeft nog geprobeerd z'n zoons ervoor te interesseren (tevergeefs)

Als mensen zeggen dat ze het apart vinden zeg ik altijd dat er ook 'gekken' zijn die tientallen euro's voor welgeteld 1 postzegel neertellen en er daar ook al honderden zoniet duizenden van hebben. Zoals die verzamelen of met hun hobby bezig zijn, ben ik dat met de mijne.

Dus ja, het is geen onbekend verschijnsel. M'n pa en andere familieleden staan nog wel eens versteld als ik wat dingen laat zien.

Met vrienden heb ik het er niet over, maar dat zal eerder aan een gebrek aan vrienden liggen.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: "Spelen" met treinen
« Reactie #18 Gepost op: 19 januari 2014, 19:57:01 »
Ach weet je, niks van aantrekken. Deze hobby is zeer divers en als je het echt op topniveau wil doen, ook nog eens behoorlijk uitdagend op allerlei vakgebieden. Maar ik ken het gevoel, tijdens mijn sollicitatiegesprek kwamen wat hobby's ter sprake, waaronder deze, ze vonden het namelijk zeer belangrijk om te weten wat je in het dagelijks leven met je vrije tijd deed. Toen ik dit noemde leek het inderdaad wel alsof al mijn diploma's, jarenlange ervaring etc. er niks meer toe deden, ik werd heel even weer als een klein kind behandeld door de 2 dames van de ballotage commissie, maar ik heb dat toen ook direct afgekapt (misschien iets te goed, want ik heb die omhoog gevallen tante die dacht dat ze heel wat was als recruiter even fijntjes laten weten dat al haar ervaring het nooit gaat halen bij de mijne. Dat vond ze zichtbaar niet leuk ;D) Het imago raak je nooit meer kwijt, maar goed, het is maar wat je je er van aantrekt. Overigens wel aangenomen ;D

Nog even een vergelijking, dit zie je ook in andere takken van sport. Ik speel trompet bij een band. We zijn meerdere malen Nederlands kampioen geweest op het hoogste niveau, draaien ook internationaal goed en zijn vaak in het buitenland, maar weet je? Voor buitenstaanders blijft het altijd 'de fanfare' en krijg ik vaak de vraag of ik lekker ga toeteren? Ook al spelen we nooit marsmuziek, alles wat hip en op de radio is komt voorbij, maar het blijft 'de fanfare'. Nou ja, laat ze lekker, iedereen weet het en ik heb er veel plezier aan. Hetzelfde voor modeltreinen, de vitrine staat in de woonkamer, iedereen die op bezoek komt ziet het, mijn collega's weten het, maar weet je? Eigenlijk vindt iedereen het stiekem toch heel leuk. Elke gek z'n gebrek ;D
Spoor 0 adept

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8680
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: "Spelen" met treinen
« Reactie #19 Gepost op: 19 januari 2014, 21:22:12 »
Gewoon doen wat je wilt doen, en niet te zwaar aan tillen. Hobby blijven promoten en gewoon over praten  (y)

Precies....  (y)

Op het werk vertel ik het gewoon. Het heeft mij al een keer een mooie klus opgeleverd  ;D  (y) De projectleider had ook interesse in modelspoor. Op het werk vinden ze het heel normaal. Het is gewoon een hobby, niets meer en niets minder.

Binnen de familie is oom Ronald het helemaal bij de neefjes en nichtjes. Zij vinden het helemaal geweldig. Als ze bij ons komen stormen ze al de trap op om naar de treinen te kijken. Ik vind het mooi om te zien dat ze daar van genieten.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7185
Re: "Spelen" met treinen
« Reactie #20 Gepost op: 19 januari 2014, 21:39:59 »
Ook bij mij weten ze het op mijn werk, tot de directie aan toe.
Aangezien één van de directeuren ook met treintjes speelt, hebben
wij samen het voor ieder directieoverleg even praatje modelspoor.
Collega's hebben er ook geen mening over, er zijn zelfs klanten
waar ik wekelijks kom die het weten. Al hebben de meeste bij de
eerste keer dat ze het horen een blik van ongeloof in de ogen.
Maar dat heeft meer met mijn uiterlijk te maken. Op Facebook
post ik ook gewoon de foto's, en daar vinden de meeste het een
normale hobby. En dat komt denk ik ook doordat mijn mrs. dezelfde
interesse deelt. En ik überhaupt veel met mijn dames deel..
Mvh Steef

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: "Spelen" met treinen
« Reactie #21 Gepost op: 19 januari 2014, 22:55:33 »
Ik krijg gemengde reacties, de een vind het cool en had/heeft ook treinen of kent iemand die aan modelspoor doet. Een ander zie je eerst inderdaad denken "maar waar is je pet en spiegelei dan? en je fluitje?". Als ik dan laat zien en horen wat een 'treintje' allemaal kan met verlichting en geluid dan vinden ze het allemaal gaaf. De dames zijn wat minder snel onder de indruk, maar met wat logica en voorbeelden zoals 'en die 30 paar schoenen dan?' kunnen ze het ook wel relativeren als 'ieder zijn hobby'. Meestal laat ik ze eerst mijn andere hobby's zien (ik heb 6 gitaren en een Pontiac Trans Am 1:1 auto, schaal 1:1, dit is niet het benzineverbruik :P ) zodat ze niet meteen denken van 'ach gut...' :P

Wat we kunnen doen om uit de kast te komen? Geen idee, er zijn gewoon niet genoeg schandalen in onze modelspoorhobby om de media te interesseren in serieuze artikelen. Dus als er al eens aandacht voor is dan is het inderdaad zo van 'kom, we gaan weer eens wat Opa Flodders interviewen'. Wellicht eens met Beneluxspoor op een huishoudbeurs staan? Dan hebben de mannen die door hun halve trouwboekje meegesleept worden wat te doen :P. Of andere 'mainstream' beurzen waar bijvoorbeeld elektronica zoals TV's, domotica en computers centraal staan? Met een computer kan je veel: je boodschappenlijstje printen en een modelbaan besturen, nota bene via WiFi met smartphones en tablets.

Wellicht is Roco wel te porren om 'out of the box' te denken en op andersoortige beurzen te gaan staan. Immers iedereen die naar een 'rail' beurs gaat weet al dat we een gave hobby hebben, dus moet je andere mensen zien aan te trekken.

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5278
    • grootspoorfoto's
Re: "Spelen" met treinen
« Reactie #22 Gepost op: 19 januari 2014, 23:10:28 »
Ik heb er vrij weinig problemen mee op dit moment moet ik zeggen. Meeste mensen vinden het vooral opvallen dat je zoveel geld kunt uitgeven voor een stukje plastic  ;D. Ik heb nog nooit mee gemaakt dat men het een suffe hobby vond nadat ze hier de vitrine/baan zien. Moet je nagaan (mensen die mijn baan kennen van foto's uit vroegere draadjes zullen deze opmerking wel begrijpen  ;D).

Denk verder dat het ook een beetje te maken heeft met hoe je er mee omgaat. Want ik ben wel met sommige voorgangers een dat ik het ook niet bij een eerste ontmoeting met iemand zal zeggen. Als ze vragen wat zijn je hobby's zeg ik altijd gewoon fotografie, dat in werkelijkheid 90% van de foto's een trein op staat dat komt later wel.
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2014, 23:13:30 door rail4marcel »
Voor grootspoorfoto's zie site

Trein-ice3

  • Een allergaartje heeft altijd wat.
  • Offline Offline
  • Berichten: 84
  • Alles is te leren, alleen hoe lang doe je erover..
Re: "Spelen" met treinen
« Reactie #23 Gepost op: 19 januari 2014, 23:17:53 »
Eigenlijk ben ik om een heel andere reden voorzichtig met het bekend maken dat ik de treinenhobby beoefen. Goes is nou eenmaal toch een dorp en ik wil het dievengilde niet op ideeen brengen. Overigens heb ik geen baan, ik verzamel vooral materieel.
Gr. Erik.
Erik, eh zoveel Brouwers staan er niet in Goes bij de KvK geregistreerd hoor en zoveel staan er niet in het telefoonboek. Midden Zeeland las ik in je profiel, dat is dus Goes:) Pas op met wat je schrijft dus op de SM. Wees gerust ik woon zeker 300 km bij je vandaan en ik ben geen treinendief Als je alles wat je verzamelt in dozen hebt staan maak je het voor het dievengilde erg gemakkelijk.
Zo nu gauw een sm  :) anders slaan er nog wat mensen aan het denken...
Geniet gewoon van treinen en laat anderen meegenieten. Kies zelf uit wie die anderen MOGEN zijn.
Dirk
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2014, 23:19:25 door Trein-ice3. Reden: woordje laat in de een na laatste regel vergeten »
Natuurlijk van de NS maar ook andere treinsamenstellingen van leden van de Union Internationale des Chemins de fer (UIC) rijden bij mij rond.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9165
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: "Spelen" met treinen
« Reactie #24 Gepost op: 20 januari 2014, 00:01:11 »
Boeiend...

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re: "Spelen" met treinen
« Reactie #25 Gepost op: 20 januari 2014, 08:11:11 »
Al hebben de meeste bij de eerste keer dat ze het horen een blik van ongeloof in de ogen.
Maar dat heeft meer met mijn uiterlijk te maken.

Ha, herkenbaar, zo gaat het bij mij ook vaak ja. :P ;D
Heeft hier vaak met de jas en muziek keuze te maken. :P



Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

ANDREUS

  • Offline Offline
  • Berichten: 324
Re: "Spelen" met treinen
« Reactie #26 Gepost op: 20 januari 2014, 21:29:41 »
@rail4marcel

citaat/ zoveel geld kunt uitgeven voor een stukje plastic /einde citaat

ik heb een vriend die houdt van zeevissen,
heeft vijf hengels van E 975.00 per stuk, dus wat is een dure hobby. ;)

Oja hij gaat ook nogal regelmatig met de boot mee, kost ook een paar cente.

Ik kom niet uit de kast, dat hoeft ook niet want ik spoor niet,
Andreus
 

kawaaad

  • Offline Offline
  • Berichten: 480
Re: "Spelen" met treinen
« Reactie #27 Gepost op: 20 januari 2014, 21:53:34 »
Met treintjes spelen??  Ik zie onze hobby meer als een verheven kunst (bv Schwarzburg-Neuffen-Bahn van ons veler voorbeeld Ruud). Het is werken met kunst,met electronica,met bouwmaterialen enz. Welke hobby heeft zoveel aspecten als de onze??.Als mijn vrienden en familie mijn bouwsels zien waar ik bv in huizen/loodsen miniscuul kleine lampjes heb ingefreesd die als echt lijken en de gebouwen heb geweatherd ,krijg ik altijd veel respect en complimenten, Maw ik ben supertrots op mijn hobby!!

P.s WIJ MODELBOUWERS ZIJN NIET GEVAARLIJK !!

mvg aad

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9165
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: "Spelen" met treinen
« Reactie #28 Gepost op: 20 januari 2014, 21:56:18 »
Echt wel ik bijt  ;) ;D

Gamau

  • Offline Offline
  • Berichten: 418
    • Harzerode 1992
Re: "Spelen" met treinen
« Reactie #29 Gepost op: 20 januari 2014, 21:59:46 »
Dit is een interessante discussie! Bij mijn eerste baan heb ik mijn interesse verzwegen. Gezien het macho-klimaat met 'ik heb de grootste (auto)' hield ik maar mijn mond. Nu ben ik er open in naar collega's en vrienden, maar de meesten hebben geen goed beeld van wat de hobby tegenwoordig inhoudt. Ik probeer soms wel de digitale techniek uit te leggen, maar het blijft behoorlijk abstract voor een buitenstaander. Het geen hobby die hip is. Enerzijds zien de media er weinig brood in, want er is te weinig mee te verdienen als het gaat om consumptiebestedingen. Anderzijds heeft de sector het er ook naar gemaakt door zaken in winkels en catalogi te suf te presenteren. Hierbij gaat het zeker de goede kant op: de rommelige winkels zie je steeds minder (ze vallen af) en het is gewoon geweldig om te zien hoeveel 'normale' mensen er voor afgelopen kerst bij Hünerbein in Aachen enthousiast binnen rondliepen. Toch heb ik me ook regelmatig geschaamd als ik met mijn vrouw ergens een winkel binnenstap (rommel, onvriendelijke verkoper). Ook catalogi zien er steeds beter uit, maar de relatie van het model met het voorbeeld mis ik te vaak. Het zijn hoogwaardige miniaturen van werkelijke modellen en dan mag dat trotser getoond worden. Bij Roco/Fleischmann overdrijven ze dan weer door opeens sexy vrouwen in te zetten. Laat die maar bij auto's op de motorkap liggen...
H0, Tijdperk Va, Harz, normaalspoor, DCC