Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Sfeer op je modelbaan door Prutsert
Vandaag om 18:16:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:13:14
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:04:52
Overstap naar HTM door Dave.......
Vandaag om 17:49:55
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:39:28
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 17:03:17
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:56:23
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door marco
Vandaag om 16:39:58
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:24:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20

Auteur Topic: Tweedehands materiaal aanschaffen, ervaringen?  (gelezen 16252 keer)

Noordpool

• Offline Offline
    • https://sites.google.com/site/omroepmodelspoorclub/home
Tweedehands materiaal aanschaffen, ervaringen?
« Gepost op: 19 January 2014, 13:09:47 »
Beste medehobbyisten,

Graag wil ik jullie ervaring vragen te delen met betrekking tot aankoop van tweedehands materiaal. Nu heb ik drie keer op een modelspoorbeurs materiaal gekocht, wat later bleek toch niet helemaal in de conditie was zoals het werd verkocht.

1/ Stoomlok waarvan het loopstel volledig scheef bleek. Er was geen bocht meer mee te maken. Uiteindelijk met verlies op markplaats verkocht.
2/ E-lok welke een tikkend geluid maak. Anders volledig goed.
3/ Een railbus welke als digitaal voorbereid werd verkocht. Na inpluggen van een Esu decoder maakte deze sluiting en een bevriende modelspoorder is er dagen mee bezig geweest om deze rijdend te krijgen. Hoewel ik ruime bochten op mijn baan heb, loopt deze er toch uit. Kortom ik kan er niets mee.

Voor mij een besluit geen tweede hands aangedreven materieel meer te kopen. En dat is toch wel jammer aan één kant.

Hoe zijn jullie ervaringen? Hou het aub wel netjes en noem geen namen van handelaren en winkeliers. Gewoon ervaring en waar moet je op letten. Dit ter lering voor allen.

« Laatst bewerkt op: 19 January 2014, 14:52:45 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »
Lid: OMC Hilversum.
Gebouwde banen: KBS 562, Ergernisse I & II, Numéro 4, Less is More en in aanbouw Baan 6 (Nog Naamloos).

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Tweede Hands Materiaal
« Reactie #1 Gepost op: 19 January 2014, 13:15:01 »
Nu heb ik drie keer op een modelspoorbeurs materiaal gekocht, wat later bleek toch niet helemaal in de conditie was zoals het werd verkocht.

Op een modelspoorbeurs staan meestal wel (ovalen) testbanen van diverse mensen. Daar kan je je materieel testen voordat je naar huis gaat. Dat is een tip die ik je wil meegeven.

Het kan een keer slecht aflopen als je iets 2de hands koopt. Dat bepaalde modellen niet goed lopen kan voorkomen.

Trouwens van welk merk is de railbus en welke rails gebruik je? En wat zijn ruime bogen in jouw ogen? ;)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 19 January 2014, 13:15:44 »
Zelf koop ik eigenlijk nooit tweedehands spul. Dus ook geen slechte ervaringen  8)

Voor een volgende keer: op de meeste beurzen staat tegenwoordig wel een testbaantje (bij Beneluxspoor en/of Modelspoorwijzer) waar je na aankoop even snel kan alten testen of je gekochte waar doet wat er belooft wordt. Mocht er een probleem zijn kan je in ieder geval snel terug naar de verkoper.
Wel handig om dat met de verkoper af te spreken dat hij het terug neemt als er toch een probleem blijkt. Kan een hoop trammelant voorkomen.
Gr.
Eric

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #3 Gepost op: 19 January 2014, 13:18:33 »
Hallo,

Vertel je er ook even bij hoe vaak het wél goed gegaan is?
Op de meeste beurzen zijn er mogelijkheden modellen te testen. Bovendien zijn tweedehands modellen over het algemeen (veel) goedkoper dan nieuwe. Dat heeft een reden, oa dat je geen fabrieksgarantie hebt, en dat er een grotere kans is op storingen/ fouten.

Als je handig bent, kun je veel problemen zelf verhelpen, en zo goedkoop aan mooie modellen komen. Als je zelf niet in staat bent storingen te verhelpen, doe je er misschien verstandiger aan bij een winkel te kopen.

Groet,
Tjalling

modulebaan.nl

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 19 January 2014, 13:25:40 »
Mijn eervaring met tweedehands materieel is prima, ik heb bijna niet anders! Bijna al het tweedehands spul kan geen kwaad om de boel (grondig) schoon te maken en opnieuw te smeren maar dat is gewoon de leeftijd. Koop je iets nieuw is het tegen die tijd ook wel een keertje verstandig hem deze behandeling te geven. Overigens bouw ik geen decoder in zonder de een loc volledig schoon te maken en te smeren tenzij hij hagelnieuw is.

Helaas kunnen problemen voorkomen. De meeste verkopers verkopen hun waar vol vertrouwen. Toch kan er wel eens een keertje wat over het hoofd gezien worden natuurlijk. (En ik sluit helaas niet uit dat er ook mensen zijn die dit soort spullen met opzet verkopen zonder dit te melden.)

Wat betreft een tikkend geluid, dat kinkt (letterlijk  ;D) alsof het wel gefixt kan worden. Misschien is een (grote) schoonmaakbeurt al genoeg.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #5 Gepost op: 19 January 2014, 13:29:55 »
3/ Een railbus welke als digitaal voorbereid werd verkocht. Na inpluggen van een Esu decoder

Dan was ie inderdaad digitaal voorbereid, anders plug je er niet zo makkelijk een decoder in.

Ook ik heb wel eens een miskoop gedaan (in dit geval via internet) en dat is natuurlijk balen. Op beurzen is het bij gebruikt spul zaak de boel goed te bekijken en zo mogelijk te laten testen. Als de verkoper heeft aangegeven dat het een gebruikte lok is zonder garantie en de prijs is laag dan neem je een risicootje. Meestal zal het echter wel goed gaan, maar als de uiterlijke staat al een drama is en er komt spruitjeslucht vanaf vergroot het de kans dat het motorisch ook niet helemaal snor zit. En dat soort spul dient te worden aangeboden bij de dienst afvalrecycling, de markt is toch al verzadigd.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

ivanzon

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 19 January 2014, 13:30:24 »
Hier en daar een kluit ingedroogd vet, maar dat kan je in een kwartiertje gemakkelijk oplossen.

Al het tweedehands materieel dat ik heb rijden (en dat is zo rond de 80-90% van mijn treinen) deed het goed vanaf het moment dat ik het had, of na een smeerbeurt.
En vergeet niet de wielen met wasbenzine schoon te maken, daar zit vaak een hele boel zwarte bagger op

MarcNL

• 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
    • foto's op Imgur
« Reactie #7 Gepost op: 19 January 2014, 13:36:22 »
Ik koop nauwelijks nog nieuw materieel.
Het scheelt heel veel Euro's, en meestal is 2e hands gewoon prima in orde, of op te knappen.
Nog nooit een miskoop gedaan, eigenlijk.

Wel ga ik er bij alles wat ik koop van uit, dat een servicebeurt (of erger...) nodig kan zijn.
Dan ben je in elk geval mentaal voorbereid wanneer je thuis komt. En in principe is bijna alles wel te fixen.

Dat een 2e hands loc open moet: so what?
Een nagelnieuwe loc maken de meesten ook meteen open om een decoder te plaatsen...
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #8 Gepost op: 19 January 2014, 13:40:45 »
Ik heb ook bijna niet anders dan tweedehands materiaal. Nieuw is het me vaak te duur: als ik over een aantal jaar alsnog een plan T of zo van Roco wil, dan komt mijn kans nog wel.

Inderdaad, goed schoonmaken, dat is vaak het grootste 'probleem' bij tweedehands materieel.
Echte miskopen heb ik nog nooit gehad, maar dat ligt ook aan m'n knutseldrang: veel modellen worden toch tot iets anders verbouwd en dan is een motorisch probleempje of iets groots aan het uiterlijk nooit zo'n probleem.

Het meest gelachen heb ik met een Roco 215 die vermoedelijk uit een startset kwam en die ik eind vorig jaar op de beurs in Houten kocht voor iets meer dan 2 tientjes. Uiterlijk lekker naar de gallemiezen, maar dat maakte niet uit. Blijkbaar was er al eens aan gesleuteld door iemand, want het viel me op dat 'ie 2 verschillende overbrengingen had. Dat viel vanwege de verder prima schone wielen, eigenlijk niet op bij het testen: alles ging zonder gekke bijgeluiden netjes draaien.

Tot ik, in een poging een aanloopkat te vermaken, een paar meter rails neerlegde en een trafo pakte om dat ding heen en weer te laten rijden. Op volle kracht zat er amper vaart in, maar hij kwam wel redelijk vooruit.
Tot 'ie een centimeter of 80 gereden had... toen stopte de lok ineens, bleef even zoemend staan, om vervolgens spontaan langzaam om te keren.

De 2 aandrijvingen hadden voor een andere draaizin van de wielen gezorgd en die draaiden dus, afhankelijk van de stand van de trafo, tegen elkaar in, of van elkaar weg. Een van de assen had de antislipbandjes en die wonnen het na een aantal centimeter door (blijkbaar) wat oneffenheden in de rails.

Nog nooit zo gelachen ;)

Link

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 19 January 2014, 14:12:55 »
Ik ben iemand die alles als eerste in handen moet hebben gehad. Nieuw dus. Kost wat, maar heb je ook wat en ik ben daarom ook nooit teleurgesteld. En als je een beetje geduld hebt, kun je bepaalde nieuwe modellen ook voor een prikkie kopen na een tijdje.
« Laatst bewerkt op: 19 January 2014, 14:29:28 door Link »

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #10 Gepost op: 19 January 2014, 14:22:25 »
In het verleden regelmatig gebruikte locs of treinstellen gekocht, maar daar ben ik mee gestopt. In ongeveer de helft van de gevallen was er iets mis met m'n aankoop, zowel op Marktplaats en eBay als op beurzen. De ergernis werd me te groot en het voordeel te klein.
Wagons koop ik wel met een gerust hart tweedehands, hoewel daar ook wel eens iets aan mankeert.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

rail4marcel

• Offline Offline
    • grootspoorfoto's
« Reactie #11 Gepost op: 19 January 2014, 14:42:14 »
Het ligt er natuurlijk maar net aan wat het voor iets is en van wie het af komt. Ik heb producten nieuw gekocht in een winkel waar meer mee was dan 2de hands spul. Verder heb je natuurlijk verschillende gradaties 2de hands. Je hebt nog niet eens uit de doos geweest, alleen in de vitrine gestaan, heel af en toe gereden, veel gereden enz. Dat maakt natuurlijk nog wel wat uit.

Persoonlijk kies ik er altijd voor om de dingen die ik echt per sé wil hebben gewoon te kopen nieuw en 2de hands koop ik dingen die leuk zijn voor erbij. Zo kon ik laatst een 1100 overnemen een loc waar ik kwa tijdperk enzo niet heel veel mee kan maar toch leuk is voor erbij.
Voor grootspoorfoto's zie site

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #12 Gepost op: 19 January 2014, 14:59:10 »
Over het algemeen koop ik geen tweedehands locs op beurzen, maar voor wat er achter hangt, of rails (geen wissels) maak ik wel eens een uitzondering. Meestal ga ik voor wat er als "nieuw" wordt aangeboden. Vaak probeert men tweedehands spul als nieuw te verkopen, maar dat heb ik doorgaans wel in de gaten (denk ik   ;)). Ik let daarbij vooral op de wielen (schoon graag) of afgebroken onderdelen en kijk ook op de kraam waar het tussen ligt. Ingeval van locs kijk ik naar de sleper, of er stof tussen de tandwielen zit en of de wielen kunnen bewegen (gaat helaas niet op voor cardanasoverbrenging). Of de verkoper er netjes uitziet is geen enkele garantie overigens. Eén maal konden de wielen niet bewegen terwijl het wèl tandwieloverbrenging was. Dat betekent dat de motor vast zit, dus heb ik een aardige korting bedongen. Thuis alles uit elkaar gehaald, ook het anker eruit, gereinigd met wasbenzine, opnieuw een drupje olie en hup, daar ging ´ie weer. Dat had ook fout kunnen gaan, dus zonder de korting had ik ´m niet gekocht - de prijs van het risico en het extra werk zeg maar. Met oudere Märklin-modellen durf ik die gok wel aan. Met het moderne spul laat ik die gok graag aan de èchte profi's en waaghalzen over.

De grootste "fout" die je denk ik kunt maken is dat je een model te graag wilt, hier en nu meteen! Zelf denk ik vaak dat een bepaald model altijd wel weer ergens opduikt, in betere staat of voor een betere prijs. Tot nu toe ben ik daarin nog niet teleurgesteld. Ik heb wèl vrij veel geduld moet ik erbij zeggen.

Ivo vS

• H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
« Reactie #13 Gepost op: 19 January 2014, 14:59:28 »
Ik rijd alleen nog maar met tweede hands materiaal, vaak van 20jaar en ouder. Voor de aanschaf kijk ik naar slijtage plekken op de wielen en controleer ik of de het drijfwerk van de stoomloc. functioneert.
Daarna overleg ik vooraf altijd even met de handelaar op een beurs dat ik het model wil zien rijden op een van de testbanen die aanwezig zijn. Dat is nooit een probleem, soms vooraf afrekenen en soms een rijbewijs achterlaten.
Slechts een keer heb ik van een handelaar op een beurs een verontwaardigde reactie gehad over het in twijfel trekken van de kwaliteit van het aangeboden materiaal. 
Slechts een keer een waggelende tender door een uitgehard antislipbandje van een Br44 als ergste probleem gehad.
groet,

Ivo vS

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
Re: Tweedehands materiaal aanschaffen, ervaringen?
« Reactie #14 Gepost op: 19 January 2014, 16:41:46 »
ongeveer alle tweedehands locs die ik kocht hadden wel afgebroken onderdelen  >:(  >:( >:(
de helft reed niet eens, en wat wel reed vaak heel slecht  >:( >:( >:( >:(
ook ontbreekt het doosje meestal  >:( >:( >:( >:( >:(
en als er een doosje bij zit vind ik t wel een duur doosje  >:(  >:( >:( >:( >:( >:(

En daar zocht ik ze dan ook zorgvuldig op uit.  ;D
« Laatst bewerkt op: 19 January 2014, 19:37:45 door Floris Dilz. Reden: iemand had wat smily\'s weggehaald, stond n beetje kaal... »