Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Yamorc:loconet goes loco door Karst Drenth
Vandaag om 16:53:10
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 16:47:54
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 16:43:29
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 16:41:52
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door FransW
Vandaag om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
Vandaag om 16:17:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 15:21:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 14:49:58
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Wat was jullie allereerste loc? door MOVisser
Vandaag om 14:14:26
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 13:34:12
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Da's Daz 2 door Keska
Vandaag om 12:53:48
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 12:26:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 02:25:29
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06
  

Auteur Topic: Peco code 55 en motoren  (gelezen 1078 keer)

EWS 58038

  • Deze vreemde eend in de bijt rijd Engels
  • Offline Offline
  • Berichten: 115
  • De slimmem modelspoorder kijkt eerst even op Ebay.
Peco code 55 en motoren
« Gepost op: 09 August 2007, 03:20:47 »
Okee... Ik wil later dus een baan maken naar Engels voorbeeld.
Om alvast wat ervaring op te doen met modelbouw (ben nog een nieuwkomer op dit gebied) wil ik een klein baantje maken met Peco code 55 en (turtoise) wisselmotoren motoren.

De baan moet digitaal aan te sturen zijn. Maar in beginsel alleen voor treinen.

Waar moet ik aan denken met Peco 55 en de wisselmotoren?

Tijdperk 9 rijder. 1990-present "Post British Rail"

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re: Peco code 55 en motoren
« Reactie #1 Gepost op: 09 August 2007, 09:42:21 »
* Veertje verwijderen uit de wissel, is een beetje pielen met een pincet, maar echt, hij moet eruit.
* Denk heel goed aan de plaatsing van de tortoises, met name bij bijvoorbeeld het kruiswissel, daar past het allemaal net. De stang kan niet te schuin naar boven, want dan kan je 'm niet meer kort afknippen.
* Ik gebruik zelf de Littfinski SA-DEC-4-DC (bij Conrad 212180, kant en klaar), als je een aansluitschema nodig hebt, geef maar even een gil.
* Polariseer het puntstuk, dat wil zeggen dat je een draadje aan het puntstuk aansluit en dit meeschakelt met de wissel. Gelukkig kan dat met Tortoises heel eenvoudig met het ingebouwde relais. De Peco's zijn namelijk voor het voeden van het puntstuk afhankelijk van de wisseltong die tegen de spoorstaaf aandrukt en dat moet zo strak zijn, dat lukt je nooit bij álle wissels (ter indicatie: volgens mij bouw ik best netjes, maar zo'n 50% van de wissels gaf problemen voor polariseren).
* Deze is vrij duidelijk, maar ik was 'm toch vergeten: De aansluitingen van het puntstuk naar de volgende rails moet altijd geisoleerd zijn omdat het puntstuk van polarisatie wisselt.

Dat was 't geloof ik wel ;)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek