Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Esu 51820 SwitchPilot v2 door Ben
Vandaag om 19:52:14
Cranicher Altbahn door NS264
Vandaag om 19:29:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 19:25:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Debvd
Vandaag om 19:23:33
Terschellinger Spoor door Michiel2
Vandaag om 19:12:03
Wat is dit voor component door 008200
Vandaag om 19:03:55
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:33:19
fotowedstrijd 2025 welk onderwerp? door Rob Ellerman
Vandaag om 18:32:58
Geluid Piko 1000 groen door Luc2000
Vandaag om 17:35:36
Piko blauwe 1000 door Huup
Vandaag om 17:33:41
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Charles_
Vandaag om 17:13:05
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Noordernet
Vandaag om 16:51:43
Mijn geweatherde modellen door spoorijzer
Vandaag om 16:33:42
Plux 16 decoder voor Roco H0 lok door Hasenwald
Vandaag om 16:26:42
3d printen van ns daglichtseinen door weslyr
Vandaag om 16:17:51
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
Vandaag om 16:00:35
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:47:22
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 14:54:23
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden. door Josephes
Vandaag om 14:34:35
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:27:15
Welke kleur groen voor NS bovenleidingportalen door grove den
Vandaag om 14:15:13
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:44:05
Baanonderbreking Trix door wielke
Vandaag om 13:29:46
Minibaan Visserskaai H0 door jan47
Vandaag om 13:06:43
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Wim Vink
Vandaag om 12:41:23
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 11:18:54
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 11:00:57
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 09:52:11
MLF Fielschmann motor kit door Besselspoor
Vandaag om 09:34:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:21:18
  

Auteur Topic: Peco code 55 en motoren  (gelezen 1109 keer)

EWS 58038

  • Deze vreemde eend in de bijt rijd Engels
  • Offline Offline
  • Berichten: 115
  • De slimmem modelspoorder kijkt eerst even op Ebay.
Peco code 55 en motoren
« Gepost op: 09 August 2007, 03:20:47 »
Okee... Ik wil later dus een baan maken naar Engels voorbeeld.
Om alvast wat ervaring op te doen met modelbouw (ben nog een nieuwkomer op dit gebied) wil ik een klein baantje maken met Peco code 55 en (turtoise) wisselmotoren motoren.

De baan moet digitaal aan te sturen zijn. Maar in beginsel alleen voor treinen.

Waar moet ik aan denken met Peco 55 en de wisselmotoren?

Tijdperk 9 rijder. 1990-present "Post British Rail"

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2337
    • Somda
Re: Peco code 55 en motoren
« Reactie #1 Gepost op: 09 August 2007, 09:42:21 »
* Veertje verwijderen uit de wissel, is een beetje pielen met een pincet, maar echt, hij moet eruit.
* Denk heel goed aan de plaatsing van de tortoises, met name bij bijvoorbeeld het kruiswissel, daar past het allemaal net. De stang kan niet te schuin naar boven, want dan kan je 'm niet meer kort afknippen.
* Ik gebruik zelf de Littfinski SA-DEC-4-DC (bij Conrad 212180, kant en klaar), als je een aansluitschema nodig hebt, geef maar even een gil.
* Polariseer het puntstuk, dat wil zeggen dat je een draadje aan het puntstuk aansluit en dit meeschakelt met de wissel. Gelukkig kan dat met Tortoises heel eenvoudig met het ingebouwde relais. De Peco's zijn namelijk voor het voeden van het puntstuk afhankelijk van de wisseltong die tegen de spoorstaaf aandrukt en dat moet zo strak zijn, dat lukt je nooit bij álle wissels (ter indicatie: volgens mij bouw ik best netjes, maar zo'n 50% van de wissels gaf problemen voor polariseren).
* Deze is vrij duidelijk, maar ik was 'm toch vergeten: De aansluitingen van het puntstuk naar de volgende rails moet altijd geisoleerd zijn omdat het puntstuk van polarisatie wisselt.

Dat was 't geloof ik wel ;)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek