Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
Vandaag om 23:16:43
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Edsko Hekman
Vandaag om 23:15:09
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
Vandaag om 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
Vandaag om 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
  

Auteur Topic: Tillig of ........  (gelezen 4724 keer)

Jos Schnitzler

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • ex-docent mvt / tekstschrijver / verhalenverteller
Tillig of ........
« Gepost op: 12 January 2014, 13:22:32 »
Eindelijk kan het dan beginnen, na ruim 35 jaar weer een modelbaantje (kopstation met fiddle yard, h0). Er rest nog 1 vraag: 'Wat wordt er gekocht? Tillig Elite of Rocoline zonder bedding? Ik lees nogal wat ontmoedigende berichten over Tillig, zoals heel nauwkeurig werken, moeilijk te leggen flexrails, terwijl het zulk prachtig men m.i. doordacht railmateriaal is.

Gelukkig heb ik een prettige handicap, nl. 2 rechterhanden. :D

Wat is wijsheid?? Ik zie graag wat reacties tegemoet. Overigens, zou het Tillig worden, waar is dat in hemelsnaam te koop?

Jos

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3481
    • modulebaan.nl
Re: Tillig of ........
« Reactie #1 Gepost op: 12 January 2014, 13:34:01 »
Twee rechterhanden? Tillig!
Waar te koop? Internet of Houten.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 773
Re: Tillig of ........
« Reactie #2 Gepost op: 12 January 2014, 13:37:47 »
mocht je een DKW van 10 graden nodig hebben (bij de EW3s) dan komen de rechterhanden ook goed van pas
dat blijft een merkwaardige omissie in het programma.

en inderdaad, het vergt wat nauwkeuriger werken want het gaat niet uit zichzelf recht liggen.

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Gérard Drost

  • Offline Offline
  • Berichten: 431
  • Loc 189 065-6 in Venlo, 1-7-2010
    • Privé website over de spoorwegen in en om Venlo
Re: Tillig of ........
« Reactie #3 Gepost op: 12 January 2014, 14:41:18 »
Met 2 rechter handen is het heel goed mogelijk met Tillig Elite railmateriaal te werken.
Zelf heb ik bij een kennis op 2 modules van 60x120 een combinatie van H0 en H0e Tillig rails gelegd. Ik vond het prachtig werken hiermee omdat er zeer nauwkeurig gewerkt moet worden.
Zelf heb ik in het verleden meermaals rails gelegd met de oude bekende Märklin M-rails en later de K-rails.

Maar met Tillig Elite rails werken was een verademing. Je krijgt eigen een beetje inzicht hoe het grote voorbeeld gelegd wordt; daar hebben ze eigenlijk ook alleen maar flex-rails.

Het voordeel van Tillig is dat je de rails kunt leggen zoals je het graag zelf wilt hebben en je nauwelijks gebonden bent aan de geometrie van de fabrieksrails. Bijvoorbeeld Märklin C-rails of Fleischmann Profi-rails, behoord star.

Waar te koop? In de goed gesorteerde modelspoorspeciaalzaak.


Grz,
Gérard Drost
Voorheen 3-rail digitaal.
Nu 2-rail, ook digitaal, tijdperk III, Nederlands en Duits

Hans Kl

  • Offline Offline
  • Berichten: 653
  • Periode III - heden
Re: Tillig of ........
« Reactie #4 Gepost op: 12 January 2014, 14:55:56 »
Het gevaarlijke van Tillig rails is dat ik bijna zelf m'n wissels wil gaan maken bij de volgende baan...
Zo fijn en netjes (en rustig) ligt het, inderdaad een verademing.
Toen ik 10 jaar terug begon, lukte het me niet met Tillig, nu wel. (en de wissels zijn verbeterd in de tussentijd)
Je moet er alleen de tijd voor nemen.

DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

Gérard Drost

  • Offline Offline
  • Berichten: 431
  • Loc 189 065-6 in Venlo, 1-7-2010
    • Privé website over de spoorwegen in en om Venlo
Re: Tillig of ........
« Reactie #5 Gepost op: 12 January 2014, 19:11:09 »
Hierbij een plaatje van de module met daarop Tillig Elite H0 en H0e rail materiaal.
Voor een deel is het "Schotter" al aangebracht.

De ondergrond is bruin geschilderde dichte tempex (op z'n Duits Styropur).
De rails worden met spelden op z'n plaats gehouden en na het "inschotteren" en lijmen kunnen deze verwijderd worden (als de lijm uitgehard is).

Bij wissels en kruisingen worden kunststof railschoentjes voor de isolatie van het puntstuk mee geleverd.
Onder het puntstuk zit een aansluitlipje waarmee de polarisatie van het puntstuk gestuurd kan worden (op de foto niet zichtbaar).

Veel plezier met leggen (heb ik ook gehad).

Grz,
Gérard Drost
Voorheen 3-rail digitaal.
Nu 2-rail, ook digitaal, tijdperk III, Nederlands en Duits

Jos Schnitzler

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • ex-docent mvt / tekstschrijver / verhalenverteller
Re: Tillig of ........
« Reactie #6 Gepost op: 13 January 2014, 17:45:04 »
Dank voor alle reacties. Wie vermoedt, dat leggen op een mislukking ui zal lopen mag het melden, want niets is deprimerender voor iemand die opnieuw start.
Je mag mij uiteraard ook uitgebreid berichten waar vooral aandacht aan besteed moet worden.

Inmiddels bedankt voor het PB. Ik ga er aandacht aan besteden.

Overigens, die 2 rechterhanden waren te koop bij wijlen mijn ouders. Zij kunnen dus niet meer besteld worden. :D

Gr. Jos

RocoKolkie

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
  • Module baan DCC/analoog Duits II/III
Re: Tillig of ........
« Reactie #7 Gepost op: 13 January 2014, 19:20:47 »
Beste Jos?

Ik heb met de herstart van de hobby overwogen om Tillig te nemen. Mijn leverancier Bentink in Apeldoorn heeft heel veel op voorraad.

Zag er erg mooi uit, prijs viel ook mee (had verwacht dat deze hoger was)

Toch heb ik gekozen voor Rocoline zonder bedding. Compleet programma eventueel te combineren met Tillig Elite en Roco is ook 2e hands te krijgen. Dat laatste scheelt weer in de portomonee.  ;D

Succes! Veel plezier met de leukste hobby  ;D

Gr. Mark
Roco module-baan DCC analoog geschakeld
Tijdperk II/III
Duits thema met vee- en militair-transport.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,52660.0.html

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Tillig of ........
« Reactie #8 Gepost op: 13 January 2014, 19:55:25 »
Ik ben ook herbegonnen met Tillig en heb een hele collectie in één keer bij Conrad besteld. Franco thuisbezorgd :-)
Het grootste voordeel is de veel mooiere wissels (puntstukken, wisselhart zonder grove scharnieren) en bielzen zonder inham voor de railverbinders.
Maar ook de donkere railstaven zijn een fraaiere basis, al zal je meestal toch wat weathering aanbrengen.
RETROBAHN A.G.

zzuma

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
Re: Tillig of ........
« Reactie #9 Gepost op: 13 January 2014, 22:06:31 »
Op de site van tillig kan je de gleis-catalogus downloaden, hier staan redelijk wat tips en aanwijzingen in mbt het leggen van de flexrails, zelfbouwwissels en het standaard aanbod. Ook aardig wat voorbeelden van wisselstraten.

http://www.tillig.com/index-2.htm

Onder de kop "produkte" vind je de pdf's, waaronder gleis.
Net ook doorgelezen aangezien ik ook aan het bouwen begin met Tillig Elite.
Staan wat tips in die ik ook wil gaan toepassen.

Groet Stephan
Met vriendelijke groet,

Stephan

Jos Schnitzler

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • ex-docent mvt / tekstschrijver / verhalenverteller
Re: Tillig of ........
« Reactie #10 Gepost op: 13 January 2014, 22:15:48 »
Dat ga ik dus zeker lezen. Bedankt voor de tip.

Jos Schnitzler

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • ex-docent mvt / tekstschrijver / verhalenverteller
Re: Tillig of ........
« Reactie #11 Gepost op: 14 January 2014, 12:35:05 »
Gerard, begrijp ik goed, dat jij de (flex)rails en wissels eerst gefixeerd hebt met spelden? Daarna volgde uiteraard het inbedden met de bekende melange van houtlijm en water? Hoe heb jij de wisseltongen zodanig vrij gehouden, dat omzetten nooit een probleem vormt?

Groet, Jos  8)

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1194
Re: Tillig of ........
« Reactie #12 Gepost op: 14 January 2014, 12:41:20 »
lijm hecht slecht, of niet op een vette ondergrond. Beetje vaseline doet wonderen

Jos Schnitzler

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • ex-docent mvt / tekstschrijver / verhalenverteller
Re: Tillig of ........
« Reactie #13 Gepost op: 14 January 2014, 13:42:08 »
Deze laatste reactie begrip ik niet.

JS

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Tillig of ........
« Reactie #14 Gepost op: 14 January 2014, 13:49:55 »
Jos: Lucky bedoelt denk ik "vaseline op de wisseltongen smeren, daar hecht de lijm niet op". Schoonmaken na afloop en alles loopt weer.

Hm, aan vaseline had ik zelf nog niet gedacht. Ik dacht meer aan afplakken. Vaseline is denk ik betrouwbaarder. Vettig en blijft goed zitten. Goedkoop een potje in de bouwmarkt scoren als je het niet gewoon al hebt staan (ik gebruik het standaard om bouten bij de fiets in te vetten).

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)