Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
Vandaag om 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
Vandaag om 21:59:52
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 21:50:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 21:17:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
Vandaag om 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
Vandaag om 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
Vandaag om 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
Vandaag om 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
Vandaag om 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
Vandaag om 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:59:34
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 18:45:06
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
Vandaag om 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11

Auteur Topic: Modeltreinen weg uit speelgoedwinkels  (gelezen 36650 keer)

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

• Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re:Modeltreinen weg uit speelgoedwinkels
« Reactie #90 Gepost op: 27 April 2013, 20:37:10 »
Dat Brawa voor een stoomloc rond de 500 euro durft te vragen, is nauwelijks meer realistisch te noemen.
En de prijzen bij Philotrain dan? Die zijn ook vrij pittig. Maar dan krijg je wel wat. Hiermee geef ik aan dat er nu eenmaal goedkope en duurdere modellen verkrijgbaar zijn. Dat is nooit anders geweest. De ene zijn Brawa, de andere zijn Lima.
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

Chris80

• Offline Offline
    • Zeedoorn
« Reactie #91 Gepost op: 27 April 2013, 20:57:36 »
Wat gamen betreft, ik was ook een vrij (superfanatieke) gamer. Jarenlang oa Quake2 gespeeld. Dat werd toen ook als nerderig gezien, vooral als je vertelde dat je wel eens op een LAN party kwam. (Dat het zo populair was dat er tich 1000 andere gamers kwamen, zelfs uit het buitenland) vergat men even. Een stereotype is nou eenmaal leuker (games is nerd en treinen is opa flodder).

Groet,
Chris

Hans Kl

• Offline Offline
  • Periode III - heden
« Reactie #92 Gepost op: 27 April 2013, 21:29:29 »
*Op één uitzondering na: Wie 'Boulder Dash' geeft gespeeld weet hoe geniaal deze game in al zijn eenvoud was!   (y)
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D :D ;D ;D ;D ;D (y) (y) (y) (y)
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

Gert1

• Gast
« Reactie #93 Gepost op: 27 April 2013, 21:43:03 »
Kijk aan, nog meer fans van de ultieme game!
Nog iemand een met de 'Construction Kit' gebakken cave genaamd 'Hill Dash' gespeeld en hopeloos vast gelopen?
Blame it on me!   8)

mvg,
Gert

Marc tramt

• Offline Offline
Re:modeltreinen weg uit speelgoedwinkels
« Reactie #94 Gepost op: 27 April 2013, 22:03:08 »
Laat me eens raden: Inmiddels heb jij geen kindervingertjes meer, maar wel een redelijk gevulde beurs en grijze haren? 
Nee, ik word gewoon kaal, net als jij.  8)
No dress rehearsel, this is our life.

0spoorder

• Offline Offline
« Reactie #95 Gepost op: 27 April 2013, 22:22:31 »
Misschien is Railworks een oplossing, dan kost een loc zo,n 15,-

gr,Ben.

Gert1

• Gast
« Reactie #96 Gepost op: 27 April 2013, 22:34:09 »
Nee bedankt, ik heb liever het echte spul.

mvg,
Gert

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #97 Gepost op: 27 April 2013, 23:14:25 »
Nee, ik word gewoon kaal, net als jij.  8)
Geen krullen meer of herinner ik me dat verkeerd?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Martin Hornis

• Offline Offline
« Reactie #98 Gepost op: 28 April 2013, 01:23:33 »
Wat is eigenlijk de reden dat de jeugd van nu meer interesse heeft in computers/games dan modelbouw en modeltreinen?
1) Een computerspel neemt geen plaats in; een spoorbaan wel.
2) Een computerspel is veelal in 5 tot 10 minuten uitgespeeld; met een spoorbaan ben je langer bezig.
3) Het moet (helaas) allemaal flitsend en snel zijn, want er is veel meer te doen in het leven.
4) Volgens de persoonlijkheidstypologie van Heymans (zie Kubus van Heymans) zijn er 3 karakterkenmerken. De laatste paar jaren merk ik dat vooral de secundaire functie minder sterk in tel is. Dit als aanvulling/verklaring bij punt 3.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Martin Hornis

• Offline Offline
« Reactie #99 Gepost op: 28 April 2013, 01:42:10 »
Op ca. 13-jarige leeftijd mocht ik na schooltijd met de treinen in de etalage bij Kramer-Freher (voornamelijk huishoudelijke artikelen?) bij de Binnenpoort in Culemborg rijden. Later hadden zij even verderop een heuse speelgoedwinkel waar ik mijn eerste 1200 van Mä (in 1968) kocht.
Op de hoek van de Hoofdstraat met de Engweg in Driebergen heb ik diverse bouwpakketten van Mä-goederenwagens gekocht (1970). Ook daar verkochten zij waarschijnlijk andersoortig speelgoed en/of huishoudelijke artikelen.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #100 Gepost op: 28 April 2013, 08:12:12 »
Het is al een paar keer aan de orde geweest. Was er zelf bij toen de "technische afdeling" uit de winkels verdween. De meeste technische afdelingen hadden ook naar Modeltreinen een compleet gamma van RC-auto's, RC-vliegtuigen en helikopters en bouwpakketten. Dure vierkante meters. Door alle spullen minimaal 3 volledige dagen nodig om te balansen. Ook veel houten speelgoed, en bijvoorbeeld poppenkasten en handpoppen zijn er niet meer te vinden. De lego en playmobiel mogen het ook met minder ruimte doen dan vroeger. Er is meer dan alleen de treinen verdwenen ;)

Een aantal redenen zijn reeds genoemd:
1) De omloopsnelheid is laag daardoor vrij veel voorraad met bijbehorende dure schapruimte. Andere spullen brengen meer per meter schapruimte op.

2) Om het hele gamma te kunnen leveren moet je assortiment behoorlijk groot zijn: H0 (2-rail en 3-rail), N, Scenery, toebehoren (analoog en digitaal), verf

3) Technisch personeel nodig. Je kan geen treintjes laten verkopen door jonge dames die zich daarvoor niet interesseren. Dat gaat problemen geven.

4) Een verschuiving van beleving van kinderen. Ze komen meer in aanraking met andere zaken dan alleen modelspoor. Daarnaast moeten kinderen tegenwoordig wel heelveel. Waar men vroeger gewoon na school naar huis ging mag men door de weeks nu eerst naar de BSO om 18.00uur opgehaald te worden door Pa of Ma. Even nog eten, wat voor de tv-hangen en dan snel naar bed. O ja tussendoor nog naar de sport of andere activiteit. Het leefpatroon is anders geworden :)

Je ziet trouwens de ontwikkeling van hogere omloopsnelheid ook in de modelspoorwereld zelf: Om de omloopsnelheid omhoog te krijgen gaan steeds meer fabrikanten kleinere series produceren. Daardoor kan een model in meerdere varianten uitgebracht worden en moet je als liefhebber sneller weer naar de winkel om ook de nieuwe variant te kopen. Even voor de vergelijking met andere dingen, zie het uitkomen van een deel II of III van een spel als een kleur-, tijdperk- of vormvariant van een modeltrein. Ook daar zijn nieuwe spellen eerst zeer duur maar na verloop van maanden zakt de prijs dramatisch om uiteindelijk op een prijs van 10 euro voor 3 games te komen ;)

Positieve ontwikkeling is dan dat je nog wel bijvoorbeeld soms (of nog beter: Nog steeds en nu weer) bouwdozen van Revell staan en goedkope RC-auto's kant en klaar. Gelukkig zie je steeds meer winkels startsets "myworld" van Marklin weer in het schap zetten, dat is weer positief.

Laatst nog een neefje heel erg blij gemaakt met zijn "chuggington interactive railway"-set. Helemaal super! :D

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

jakop

• Gast
« Reactie #101 Gepost op: 28 April 2013, 08:29:58 »
Daarnaast moeten kinderen tegenwoordig wel heelveel. Waar men vroeger gewoon na school naar huis ging mag men door de weeks nu eerst naar de BSO om 18.00uur opgehaald te worden door Pa of Ma. Even nog eten, wat voor de tv-hangen en dan snel naar bed. O ja tussendoor nog naar de sport of andere activiteit. Het leefpatroon is anders

Met name dit vind ik verontrustend. Niet om de treintjes, maar in het algemeen. Producten van deze generatie stromen nu al in op 'de werkvloer' en mijn ervaring is dat je 'er veel minder mee kan' dan de vroegere generaties die nog in dienst hadden gezeten  ;D en veel beter nog, met Lego hadden gespeeld, daar kon je over het algemeen nog wat mee  ;)

Viktor

• BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • 77*
« Reactie #102 Gepost op: 28 April 2013, 08:43:58 »
Oh, dat is dan alvast mooi meegenomen.. ik heb nog met Lego gespeeld ;D

gr. Viktor

jakop

• Gast
« Reactie #103 Gepost op: 28 April 2013, 09:11:28 »
Ik had niet anders verwacht Viktor  (y)

EDIT: Ik schat trouwens ook zomaar in dat jij geen BSO 'verleden' hebt  ;)
« Laatst bewerkt op: 28 April 2013, 09:22:13 door Jakop de Bruin »

tuurtje

• Offline Offline
« Reactie #104 Gepost op: 28 April 2013, 09:53:47 »
Citaat
ik heb nog met Lego gespeeld

En gelukkig zijn er nog hele volks stammen die op latere leeftijd hier nog steeds mee bouwen, net zoals Meccano of Fischer-Price. Op de komende vrijmartkten weer de ogen open houden  (y)

Jakop, ik heb geen BSO verleden, maar wel op de MAvo op zaterdagochten Gymles, en daarvoor ergens nog naar de Zondags school in Blaricum  ::)

Vroeger zat er op de Huizerweg in Bussum (vlak naast radio Velt) een speelgoedwinkel, ik weet het niet zeker meer maar ik dacht dat de naam de Speelboom was, maar de merkartikelen waren best prijzig, dan maar even doorlopen naar den Uyl (die nu ook niets meer verkoopt) om te eindigen bij de Hema en daar toch maar wat van Lima gekocht  ;D ;D
Lustige zeiten en om dat de twee laatste heel dicht langs het spoor liggen kon je daar heerlijk staan te genieten, alleen de lucht van Bensdorp (Bros reepjes)

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden