Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 00:15:11
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bahn-AG
21 July 2025, 23:59:53
Sfeer op je modelbaan door René 4312
21 July 2025, 23:25:13
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Raadplaatje door Huup
21 July 2025, 22:39:08
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
21 July 2025, 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
21 July 2025, 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
21 July 2025, 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
21 July 2025, 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
21 July 2025, 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
21 July 2025, 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
21 July 2025, 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
21 July 2025, 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
21 July 2025, 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
21 July 2025, 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
21 July 2025, 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
21 July 2025, 14:40:06

Auteur Topic: Modeltreinen weg uit speelgoedwinkels  (gelezen 36660 keer)

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: modeltreinen weg uit speelgoedwinkels
« Reactie #30 Gepost op: 08 August 2007, 00:08:22 »
Ook in Midden brabant hadden we o.a. de Intertoys en de Bart smit die treintjes verkochten. En nog een dozijn van kleine zelfstandige die vanalles waaronder treintjes verkochten. Echte speciaal zaken waren het geen van alle (dat was een wereldje appart) Maar goed je kon er treintjes kopen en op ongeveer 10 jarige leeftijd is dat natuurlijk ruimvoldoende.

Die speelgoed boeken kan ik me nog heel goed voor de dag halen. Die kwamen binnen zo in de eerste weken van oktober en waren meestal al versleten voor het Sinterklaas was. Enkele heb ik desondanks nog heel lang bewaard. Maar vorig jaar heb ik ze dan toch allemaal weg gedaan.

Wat betreft de winkels: de kleine zelfstandige zijn allemaal weg. Met uitzondering van enkele die zich in die tijd al speciaal zaak noemde. De Intertoys en Bart Smit zijn ook gestopt met de verkoop van treintjes. Dit gebeurde gek genoeg in de midden van de jaren '90 als het gaat om de middelgrote vestigings plaatsen en eind jaren '90 als het gaat om de grote vestigings plaatsen. De Intertoys op de Helftheuvel in 's Hertogenbosch heeft het in onze regio het langste volgehouden maar is nu ook trein loos.   :(

Jammer, maar dat tijdperk is over zo lijkt.

Dave,
Wel gaaf dat ze bij jou in de regio nog wel treinen verkopen. Het lijkt me eerlijk gezegd wel een uitzondering op de regel.

m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 08 August 2007, 00:10:43 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

btraornsuhobcd

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 08 August 2007, 00:16:14 »
aan Reinier en Marijn

het is dus wel een bekend hokje ;D
nouwja een tijdje geleden zeiden ze dat ze er een marklin shop van gingen maken en verder geen andere merken van treinen en daarna ben ik er niet meer naar toe gegaan. ik weet wel dat ze van alles kunnen bestellen maar ik heb ooit eens een half jaar gewacht voor een pantograaf en toen was het een verkeerde 2x zo duur. :-X

ik weet niet maar ik ga tegewoordig veel liever naar de grote modeltreinwinkels daar moet ik ook wel eens wachten op mijn onderdelen maar de ervaring is er beter ;D ;)

Dave van der Locht

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 08 August 2007, 00:22:10 »
We hebben hier nog wel andere modelspoor speciaalzaken 'in de buurt'  ;D, Brekelmans in Rosmalen en Nijmegen (dan is Uden redelijk centraal). In Den Bosch zit ook nog wat...

Maar het is soms wel erg handig dat hier 'om de hoek' nog een winkel zit met toch een behoorlijk assortiment. Ook lijken bestellingen toch beter/sneller te verlopen bij deze Intertoys dan andere winkels waar ik wel eens wat besteld heb en de service is 100%.

Volgens mij is dit een zelfstandige ondernemer welke dan ook zijn eigen inkoopkanalen heeft. De gehele bovenverdieping is in gebruik voor modelbouw en modelspoor, tegenwoordig (helaas) niet echt gebruikelijk voor een speelgoedwinkel volgens mij.

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Esperopt

• Offline Offline
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
« Reactie #33 Gepost op: 08 August 2007, 03:52:51 »
Stonden ze vroeger ook in de speelgoedboeken (die werden meestal rond kerst uitgegeven)?

Had ik bij mijn eerste reactie over het hooft gezien. Maar inderdaad, vroeger kwam er ook al zo rond sinterklaas een dik boekwerk van Bart Smit, V&D, Hema (nu niet meer geloof ik), enz. Hierin stonden altijd een hoop modeltreinen. Bewaarde die dingen als kind altijd en bekeek ze steeds weer opnieuw. En omcirkelen natuurlijk, al snapte de sint dit niet altijd ...

Beusi

• Offline Offline
  • Pindakaas is lekker
« Reactie #34 Gepost op: 08 August 2007, 08:16:07 »
Hier in Alphen aan den Rijn zit de top 1 toys (voorheen speelboom) Daar zijn ook modeltreinen te koop. Maar sinds een jaar of 2 alleen nog maar H0 spoor. Dus nu ben ik aangewezen op het plaatselijke postzegelwinkeltje.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #35 Gepost op: 08 August 2007, 08:50:19 »
Vroeger zaten in Alkmaar een B*rt Sm*t en een Intert*ys die beiden een leuke collectie treinen hadden staan. Als jochie van 13 (in 1990) heb ik daar voor 252 losse guldens uit mijn piekenpijp nog een märklin Br 18 gekocht. En de bijbehorende Rheingold. Maar drie jaar later al hadden beide zaken geen treinen meer in het assortiment. Daar kon ik alleen voor terecht bij de Intert*ys in Heerhugowaard die een énorme afdeling had (of heeft, ik ben er lang niet meer geweest)

eelco

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
« Reactie #36 Gepost op: 08 August 2007, 09:13:48 »
Citaat van: Esperopt
...Maar inderdaad, vroeger kwam er ook al zo rond sinterklaas een dik boekwerk van Bart Smit, V&D, Hema (nu niet meer geloof ik),...

Die van de Bart Smit en Intertoys vallen nogsteeds in de eerste helft van oktober in de bus.
(hier in Brabant tenminste) Hema en V&D al tijden niet meer.

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #37 Gepost op: 08 August 2007, 10:24:39 »
Henk, was Vedeka niet de importeur van Märklin?

VeDeKa uit Mijdrecht was jarenlang importeur van o.a. Marklin
vedeka stond voor een speelgoed winkelketen

SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

amber

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 08 August 2007, 21:46:43 »
Hier in Uden is ook (nog steeds) een Intertoys welke nog volop modelspoor artikelen verkoopt en/of kan bestellen. Ze hebben op de bovenverdieping een behoorlijk assortiment modelspoor artikelen (voor een speelgoedwinkel).

Waarschijnlijk een franchise onderneming. In Bussum heb je ook een intertoys met modeltreinenafdeling, is ook een franchise. Zo ver ik weet, heeft Intertoys zelf geen modelspoor meer. De Groot in Amstelveen zat vroeger (en naar het schijnt nu weer, ik ben er al een tijd niet geweest) ook bij de Intertoys.

En dan heb je eventueel ook nog Noordennen in het Groningse Alteveer (dus niet die bij Hoogeveen). Grote speelgoedzaak met vooral HO treintjes. Is, mede dankzij ligging (gebouwen kosten daar erg weinig) een vrij goedkope winkel.

Ik heb hier nog een loc rijden (FlM Picollo BR103 ) die ik ooit voor een kleine 200 gulden bij de Bart Smit in Nieuwegein kocht. Dat is misschien 10 jaar geleden. Tegenwoordig zijn er amper speelgoedzaken met modelspoor en een loc voor 90 euro is meer een uitzondering dan regel. Ik begin me nu echt oud te voelen nu ik denk: " vroeger was alles beter."
Melina: N-spoorbaan in aanbouw.

zeeuwsepeter

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 08 August 2007, 21:58:00 »
Ik ga altijd naar Vissertoys in Goes.
Als er iets niet in de vitrine staat, vraag het dan.
Ze hebben veel meer dan je in het "kleine" hokje kan vinden
foto copieren? ff vragen!

Pleun Baan

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 09 August 2007, 08:40:02 »
'Vroeger' (jaar of 25 geleden, denk ik) woonde ik in Leerdam en kocht als tiener mijn treinspullen bij van Wijk in Leerdam (een soort warenhuis met een speelgoedafdeling) en bij Bart Smit in Hoog-Catharijne in Utrecht. Bart Smit had toen een spaarkaart: elke aankoop werd op de kaart geschreven en als die na tien aankopen vol was, mocht je 15% van het totaalbedrag besteden. Daarna heb ik er een tijdje niets mee gedaan: toen ik in 1995 Eindhoven ging wonen en daar bij Bart Smit binnen liep, zag ik geen modeltreintjes meer. Nagevraagd hoe het precies zat: ze waren twee jaar ervoor gestopt met de treintjes en de spaarkaart was niet meer geldig. Nu stond daar geen einddatum op, dus het hoofdkantoor gebeld en die 15% alsnog gekregen.

Ook Intertoys in Eindhoven (Heuvelgalerie) had modeltreintjes en is er een paar jaar latr mee gestopt.

Momenteel verkoopt de Gestelse Bazaar (Top 1 Toys speelgoewinkel) ze nog, als hielde ze daar enige tijd geleden uitverkoop van enkele merken. Mogelijk dat die eerdaags ook gaan stoppen (of al zijn gestopt).

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #41 Gepost op: 09 August 2007, 09:27:02 »
Bart Smit had toen een spaarkaart: elke aankoop werd op de kaart geschreven en als die na tien aankopen vol was, mocht je 15% van het totaalbedrag besteden.

Ja, inderdaad! Helemaal vergeten! Ik heb één keer mijn kaart helemaal vol gekregen. Dankzij de Rheingold van Märklin kwam dat uit op een aardig totaalbedragje.  ;D Ik heb echter geen idee meer wat ik van die 15% gekocht heb.
Mijn volgende kaart heb ik nooit meer volgekregen. Dit kreeg ik ook netjes uitbetaald daarna.

Eelco

Sander Fondse

• Offline Offline
  • MSc Micro-Electronics
« Reactie #42 Gepost op: 09 August 2007, 09:36:44 »
Bij mij in de buurt zijn er nog 2 winkels die modeltreinen verkopen. De ene is de Intertoys in Amstelveen. De rede is dat De Groot is ingekrompen.
De ander is een Top 1 Toys in Alphen a/d Rijn. Dit was mijn stamadres, ik was daar met mijn hobby begonnen. Maar er is sindsdien veel veranderd. Veel heeft hij niet meer.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Robert_N-Nm

• Offline Offline
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
« Reactie #43 Gepost op: 09 August 2007, 09:53:25 »
Hoi

Op dit moment zijn er twee speelgoedwinkels met treinen te vinden bij mij in de buurt, de ene is de Intertoys in Bussum en de andere is Bakx. Gezien hun assortiment heb ik er nog maar weinig te zoeken, een dikke 10 jaar geleden hadden ze beide nog volop spoor N maar tegenwoordig is het helemaal niets meer. Tegenwoordig zit de dichtsbijzijnde fatsoenlijke winkel in Badhoevedorp en de PC thuis als ik iets wil hebben.

Tot een paar jaar geleden kwam ik ook in Amsterdam op de heiligeweg bij de intertoys maar ja, daar is alles omgebouwd tot een multimedia afdeling. En heel vroeger toen ik nog echt klein was (dus een dikke 10 tot 15 jaar geleden) kwam ik bij de Intertoys op de Amsterdamse poort (Bijlmer) treintjes kijken aangezien we toen nog daar woonde.

Robert

Fan van Zwitsers spoor N(m)

Dion

• powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
« Reactie #44 Gepost op: 09 August 2007, 10:17:03 »
In mijn woonomgeving(Eindhoven) mag ik niet klagen over het aantal treinwinkels. In een straal van circa 15km zijn er 5 winkels.
Zijn niet alle even uitgebreidt maar ik kan het ermee doen.
Vroeger waren  er zeker 3 winkels meer, Bart Smit, Intertoys en Hobbytrein. Alle verdwenen terwijl ze toch over een goed en uitgebreid assortiment beschikte.

Verder zit ik best gunstig naar een aantal "groter" en evt. de bekendere, Brekelmans en in Belgie Treinshop Olaerts. Waarvan de laatste een heel uitgebreid assortiment heeft van rijdend materiaal.

En niet te vergeten MTE Vlaardingen voor de internet bestellingen.

Dion
groetjes Dion