Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald69
Vandaag
om 16:20:25
Brainwave: magneetkoppelingen elektrisch ontkoppelen
door
MOVisser
Vandaag
om 16:05:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MOVisser
Vandaag
om 16:02:40
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Sofie
Vandaag
om 16:01:51
Minder wissels
door
Keska
Vandaag
om 15:56:45
TEE / Rheingold
door
Quinzeedied
Vandaag
om 15:54:52
NS-1000 in spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 15:45:17
NS-6000 in Spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 15:36:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 15:15:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 14:40:59
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 13:50:51
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 13:45:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 12:49:19
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
Vandaag
om 12:42:45
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
Vandaag
om 12:39:25
27 september Afscheid ICR
door
Thom
Vandaag
om 12:27:41
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Eric B
Vandaag
om 12:14:31
Da's Daz 2
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 11:58:08
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 11:18:18
EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950
door
Pinkelpa
Vandaag
om 10:14:52
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet.
door
Bert55
Vandaag
om 09:57:34
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union)
door
Bert Senden
Vandaag
om 09:47:33
Sankt Georgen.
door
einte
Vandaag
om 08:42:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
einte
Vandaag
om 08:40:06
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Eric B
Vandaag
om 08:22:47
NS 8400 van Werps
door
peterha
Vandaag
om 02:27:10
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Huup
01 September 2025, 22:42:37
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
01 September 2025, 22:06:00
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Wim Vink
01 September 2025, 21:22:15
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
01 September 2025, 20:35:26
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - NS coupérijtuig, vraag over kopwand leidingen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - NS coupérijtuig, vraag over kopwand leidingen (gelezen 3318 keer)
1795
Offline
Berichten: 1538
BNLS-Werkspoor - NS coupérijtuig, vraag over kopwand leidingen
«
Gepost op:
05 January 2014, 18:44:14 »
Ik kom er niet uit, hoe nu een kopwand van een NS couperijtuig er uit moet zien. Op tekening staat geen gasleiding, wel 2 kastjes links en rechtsboven aan een kopwand, dat is waarschijnlijk van de noodrem??
Terwijl je op andere foto's van rijtuigen de handel ziet zitten waar je de lampen mee aan/uit kunt zetten.
Ik wil het rijtuig vooroorlogs NS maken, met de modernere gaslampen, waar heb geen idee of nu de gashandel/schakelaar erop zou moeten, weet iemand dat hier misschien?
?
Het model:
de tekening
«
Laatst bewerkt op: 05 January 2014, 23:05:53 door Bert van Gelder
»
Gelogd
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/
AB 7216
Online
Berichten: 1634
Re: BNLS-Werkspoor - NS coupérijtuig, vraag over kopwand leidingen
«
Reactie #1 Gepost op:
05 January 2014, 19:15:02 »
Het was even zoeken, maar volgens mij hoort het zo te zitten;
De gasleiding is niet aangebracht op de tekening, maar deze serie heeft volgens de boeken wel gasverlichting gehad.
op de kopwand (niet remhuiszijde) zitten in de bovenhoeken twee noodremkleppen. Deze worden bediend door de handels in het interieur. beide kleppen zijn met een leiding met elkaar verbonden, en in het midden gaat deze leiding naar de luchtleiding op de bufferbalk. (voor de remkleppen langs lopen de regenafvoergoten, maar die zijn bij de NS vervallen, hierdoor staan er ook kruizen door getekend)
De gasleiding loopt ongeveer ter hoogte van de maatvoeringsteksten op dezelfde kopwand, de stang om de verlichting te bedienen zit op dezelfde hoogte als de bovenzijde van de handgrepen aan de zijwand. waar deze de gasleiding kruist, zit de gasregelklep. aan de einden van deze stang zit een handgreep, en hierbij horen ook twee emaillen borden "licht" en "duister" om de stand aan te geven.
de opstaptreden waar de kruizen door staan, hoef je ook niet aan te brengen, alleen de montageplaat op de kopwand bleef, de trede verviel bij de invoering van de bovenleiding.
Ik ken een foto waarop deze hele handel goed te zien is, en dat is het artikel over de HSM couperijtuigen uit de railhobby uit 1984.
veel plezier met de rest van de bouw.
Groeten Arjen
Gelogd
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)
1795
Offline
Berichten: 1538
Re: BNLS-Werkspoor - NS coupérijtuig, vraag over kopwand leidingen
«
Reactie #2 Gepost op:
05 January 2014, 21:52:41 »
Ja, er zat zeker gasverlichting in, gezien de grote gastank die onder het frame zit, daarom snap ik niet dat die gasleiding niet op de tekening staat, ook de aansluitingen van de gastank zijn me niet duidelijk/kom ik niet uit.
Maar dus gewoon alle toeters en bellen erop prakken dus....
(Zonder de regengoten, dat was alleen in de HSM tijd)
De trappen maak ik er ook helemaal op, is gewoon mooi.
Die zijn er pas later afgehaald, model zoals ik hem wil maken, is zo rond 1925-1935.
Zo zie je maar, alleen aan de tekening heb je niet genoeg, ook foto's "moet" je erbij zoeken....
Gelogd
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/
sander1985
Offline
Berichten: 1867
Team Mitropa *
Re: BNLS-Werkspoor - NS coupérijtuig, vraag over kopwand leidingen
«
Reactie #3 Gepost op:
05 January 2014, 22:33:43 »
Misschien had men in die tijd nog een aparte "loodgieterstekening" voor al het leidingwerk (gas en lucht)?
Gelogd
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda
roadster36
Offline
Berichten: 5554
Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS coupérijtuig, vraag over kopwand leidingen
«
Reactie #4 Gepost op:
06 January 2014, 01:08:39 »
Andere vraag over dit rijtuig, had de 3e klasse bij de HSM nou wel of geen rode biesen?
Volgens Philotrain alleen de 1e klas, bij het spoorwegmuseum ook de 3 e klas.
Gelogd
1795
Offline
Berichten: 1538
Re: BNLS-Werkspoor - NS coupérijtuig, vraag over kopwand leidingen
«
Reactie #5 Gepost op:
06 January 2014, 08:05:36 »
Het zou goed kunnen , dat een tekening niet compleet is, uiteraard zijn er nog veel meer detaill tekeningen (die ik niet heb...)
Het rijtuig dat in het spoorwegmuseum staat, klopt volgens mij inderdaad niet, daar horen geen biezen op volgens mij, ze zullen wel gedacht hebben, dat het mooi staat zo.......
Gelogd
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - NS coupérijtuig, vraag over kopwand leidingen