Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Gewoon wat busfoto's
door
Bolramer
Vandaag
om 16:47:54
Piko lok digitaal rijdt direct weg
door
Ronaldk
Vandaag
om 16:46:16
Kortsluiting bij wissels
door
Josephes
Vandaag
om 16:36:28
Meedhuizen in H0
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 16:31:17
diorama, voor lange treinen.
door
FritsT
Vandaag
om 16:29:17
Raadplaatje
door
Magic
Vandaag
om 15:44:10
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1
door
sncf231e
Vandaag
om 15:37:10
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
Vandaag
om 15:26:45
"Nederlandse" modellen
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:14:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Besselspoor
Vandaag
om 14:59:47
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
AlbertG
Vandaag
om 13:26:02
Les Billards du Vivarais
door
MaraNCS
Vandaag
om 13:14:04
RhB H0m, Albulisch
door
R.C.Grootveld
Vandaag
om 12:59:03
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
hervé
Vandaag
om 12:32:19
h0 diorama USA “The Paintshops”
door
Mudhen
Vandaag
om 11:58:57
Doornvliet
door
mass am see
Vandaag
om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
Vandaag
om 11:14:03
19 Toen
door
PlanU
Vandaag
om 11:01:05
Schrootplaats
door
Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag
om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
door
Eric v C
Vandaag
om 10:42:29
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
TonM
Vandaag
om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo
door
MOVisser
Vandaag
om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee?
door
RBlok
Vandaag
om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024
door
D_Loc
Vandaag
om 09:38:55
Station Roodeschool
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:36:23
US diorama in H0
door
puntenglijder
Vandaag
om 07:31:13
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - NS coupérijtuig, vraag over kopwand leidingen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - NS coupérijtuig, vraag over kopwand leidingen (gelezen 3131 keer)
1795
Offline
Berichten: 1483
BNLS-Werkspoor - NS coupérijtuig, vraag over kopwand leidingen
«
Gepost op:
05 januari 2014, 18:44:14 »
Ik kom er niet uit, hoe nu een kopwand van een NS couperijtuig er uit moet zien. Op tekening staat geen gasleiding, wel 2 kastjes links en rechtsboven aan een kopwand, dat is waarschijnlijk van de noodrem??
Terwijl je op andere foto's van rijtuigen de handel ziet zitten waar je de lampen mee aan/uit kunt zetten.
Ik wil het rijtuig vooroorlogs NS maken, met de modernere gaslampen, waar heb geen idee of nu de gashandel/schakelaar erop zou moeten, weet iemand dat hier misschien?
?
Het model:
de tekening
«
Laatst bewerkt op: 05 januari 2014, 23:05:53 door Bert van Gelder
»
Gelogd
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/
AB 7216
Offline
Berichten: 1519
Re: BNLS-Werkspoor - NS coupérijtuig, vraag over kopwand leidingen
«
Reactie #1 Gepost op:
05 januari 2014, 19:15:02 »
Het was even zoeken, maar volgens mij hoort het zo te zitten;
De gasleiding is niet aangebracht op de tekening, maar deze serie heeft volgens de boeken wel gasverlichting gehad.
op de kopwand (niet remhuiszijde) zitten in de bovenhoeken twee noodremkleppen. Deze worden bediend door de handels in het interieur. beide kleppen zijn met een leiding met elkaar verbonden, en in het midden gaat deze leiding naar de luchtleiding op de bufferbalk. (voor de remkleppen langs lopen de regenafvoergoten, maar die zijn bij de NS vervallen, hierdoor staan er ook kruizen door getekend)
De gasleiding loopt ongeveer ter hoogte van de maatvoeringsteksten op dezelfde kopwand, de stang om de verlichting te bedienen zit op dezelfde hoogte als de bovenzijde van de handgrepen aan de zijwand. waar deze de gasleiding kruist, zit de gasregelklep. aan de einden van deze stang zit een handgreep, en hierbij horen ook twee emaillen borden "licht" en "duister" om de stand aan te geven.
de opstaptreden waar de kruizen door staan, hoef je ook niet aan te brengen, alleen de montageplaat op de kopwand bleef, de trede verviel bij de invoering van de bovenleiding.
Ik ken een foto waarop deze hele handel goed te zien is, en dat is het artikel over de HSM couperijtuigen uit de railhobby uit 1984.
veel plezier met de rest van de bouw.
Groeten Arjen
Gelogd
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)
1795
Offline
Berichten: 1483
Re: BNLS-Werkspoor - NS coupérijtuig, vraag over kopwand leidingen
«
Reactie #2 Gepost op:
05 januari 2014, 21:52:41 »
Ja, er zat zeker gasverlichting in, gezien de grote gastank die onder het frame zit, daarom snap ik niet dat die gasleiding niet op de tekening staat, ook de aansluitingen van de gastank zijn me niet duidelijk/kom ik niet uit.
Maar dus gewoon alle toeters en bellen erop prakken dus....
(Zonder de regengoten, dat was alleen in de HSM tijd)
De trappen maak ik er ook helemaal op, is gewoon mooi.
Die zijn er pas later afgehaald, model zoals ik hem wil maken, is zo rond 1925-1935.
Zo zie je maar, alleen aan de tekening heb je niet genoeg, ook foto's "moet" je erbij zoeken....
Gelogd
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/
sander1985
Offline
Berichten: 1866
Team Mitropa *
Re: BNLS-Werkspoor - NS coupérijtuig, vraag over kopwand leidingen
«
Reactie #3 Gepost op:
05 januari 2014, 22:33:43 »
Misschien had men in die tijd nog een aparte "loodgieterstekening" voor al het leidingwerk (gas en lucht)?
Gelogd
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda
roadster36
Offline
Berichten: 5543
Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS coupérijtuig, vraag over kopwand leidingen
«
Reactie #4 Gepost op:
06 januari 2014, 01:08:39 »
Andere vraag over dit rijtuig, had de 3e klasse bij de HSM nou wel of geen rode biesen?
Volgens Philotrain alleen de 1e klas, bij het spoorwegmuseum ook de 3 e klas.
Gelogd
1795
Offline
Berichten: 1483
Re: BNLS-Werkspoor - NS coupérijtuig, vraag over kopwand leidingen
«
Reactie #5 Gepost op:
06 januari 2014, 08:05:36 »
Het zou goed kunnen , dat een tekening niet compleet is, uiteraard zijn er nog veel meer detaill tekeningen (die ik niet heb...)
Het rijtuig dat in het spoorwegmuseum staat, klopt volgens mij inderdaad niet, daar horen geen biezen op volgens mij, ze zullen wel gedacht hebben, dat het mooi staat zo.......
Gelogd
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - NS coupérijtuig, vraag over kopwand leidingen