Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 00:03:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:17
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door spoorzeven
18 July 2025, 23:27:20
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
18 July 2025, 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Raadplaatje door Klaas Zondervan
18 July 2025, 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
18 July 2025, 12:17:39

Auteur Topic: Adres resetten met Märklin Hobby-besturingsunit  (gelezen 6547 keer)

nstomjanssen2000

• Offline Offline
Adres resetten met Märklin Hobby-besturingsunit
« Gepost op: 04 January 2014, 19:56:43 »
Is het mogelijk om m.b.v. een goedkope Märklin Hobby/My World/Hoedanook-besturingsunit (zie afbeelding) het adres van een Roco-locomotief met decoder zonder dipswitches te veranderen?

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re: Adres resetten met Märklin Hobby-besturingsunit
« Reactie #1 Gepost op: 04 January 2014, 23:15:30 »
Nee, dat kan niet. Het is een totaal ander besturingssysteem.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

nstomjanssen2000

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 05 January 2014, 10:57:09 »
Jammer.

Overigens heb ik wel gehoord dat het adres te resetten is met een Märklin Central Station. Helaas zijn de pegels daarvoor niet aanwezig. Ze zouden in ieder geval moeten rijden met een Märklin Mobile Station I.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #3 Gepost op: 05 January 2014, 14:33:36 »
Kun je eens wat meer vertellen over het probleem? Als je die loc hebt, dan heb je waarschijnlijk ook een besturingsunit om er mee te rijden. Daarmee moet je ook het adres kunnen veranderen. Dus waarom zou je dat met zo'n My World ding willen doen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Gouda

• Offline Offline
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
« Reactie #4 Gepost op: 05 January 2014, 15:53:59 »
Klaas,

de besturingsunit die je op de foto ziet zit bij deverschillende startsets van Marklin die te koop waren bij de Aldi. Deze bediening kan vier verschillende locs aansturen door het schuifje op 1, 2, 3 of 4 te zetten. Alleen hebben de locs in de startset allemaal de zelfde adres. Tegen dit fenomeen liep een clubgenoot die 2 verschillende sets gekocht had. Welke adres achter elke nummering zit is mij niet bekend en staat ook niet in de handleiding.

Marc(rijd zelf DCC
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

HeRo

• Offline Offline
    • Bouwdraadje bij de buren.
« Reactie #5 Gepost op: 05 January 2014, 17:49:50 »
Die 4 adressen onder het schuifje zullen de Delta adressen wel zijn. (pure gok)
24 en 78 weet ik uit mijn hoofd.Die andere moet ik je schuldig blijven.
Ik twijfel een beetje of adres 18 er ook bij hoort.

Zit er in die treinen ook niet een schuifje om van adres te wisselen?

Robin

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #6 Gepost op: 05 January 2014, 19:16:50 »
Dat ding op de foto is toch een infrarood afstandbediening van My World?
Heeft volgens mij niks met digitaal of Delta te maken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 05 January 2014, 19:46:30 »
Ik ben geen Marklinkenner, maar als ik het goed begrijp dienen die grijze besturingskastjes wel degelijk om digitale My World treinen aan te sturen.

My World heeft ook batterijtreinen, maar die hebben een rode afstandsbediening.
Reinier

nstomjanssen2000

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 06 January 2014, 09:22:32 »
My World heeft ook batterijtreinen, maar die hebben een rode afstandsbediening.
Niks is op batterijen. Er zit een snoer aan het apparaatje en het heeft een netvoeding en aansluiting op de rails. Het apparaatje zelf is bedrijfsklaar aardig licht.

Die 4 adressen onder het schuifje zullen de Delta adressen wel zijn. (pure gok)
24 en 78 weet ik uit mijn hoofd.Die andere moet ik je schuldig blijven.
Ik twijfel een beetje of adres 18 er ook bij hoort.
De adressen zijn opeenvolgend 78, 72, 60 en 24, volgens de handleiding. De stomer heeft af fabriek adres 78, de diesel 72. Dit klopt, want beiden rijden zonder resetting op een baan met Mobile Station.

Zit er in die treinen ook niet een schuifje om van adres te wisselen?
De vier schuifjes van de Delta-decoder heten dipswitches, hierover is in de openingspost iets gezegd. ;)

de besturingsunit die je op de foto ziet zit bij deverschillende startsets van Marklin die te koop waren bij de Aldi. Deze bediening kan vier verschillende locs aansturen door het schuifje op 1, 2, 3 of 4 te zetten. Alleen hebben de locs in de startset allemaal de zelfde adres. Tegen dit fenomeen liep een clubgenoot die 2 verschillende sets gekocht had. Welke adres achter elke nummering zit is mij niet bekend en staat ook niet in de handleiding.
Dan blijkt wel dat de handleiding beter gelezen moet worden, met name pagina 5. ;) (of pagina 6 als je de diesel hebt)

Kun je eens wat meer vertellen over het probleem? Als je die loc hebt, dan heb je waarschijnlijk ook een besturingsunit om er mee te rijden. Daarmee moet je ook het adres kunnen veranderen. Dus waarom zou je dat met zo'n My World ding willen doen?
Ook jij moet het gegeven paard niet in de bek kijken, lees mijn tweede post nog eens over. ;) In deze post staat ook waarom ik dat met zo'n My World-ding wil doen.
« Laatst bewerkt op: 06 January 2014, 09:25:20 door nstomjanssen2000 »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #9 Gepost op: 06 January 2014, 16:25:43 »
lees mijn tweede post nog eens over. ;) In deze post staat ook waarom ik dat met zo'n My World-ding wil doen.
Ik heb dat nog eens gelezen. Daar staat dat je geen centen hebt voor een Central Station, maar dat het met een Mobile Station waarschijnlijk wel kan. Maar er staat niet bij dat je dat Mobile Station ook niet hebt. ;)

Om op de oorspronkelijke vraag terug te komen, ik denk toch dat het niet kan wat je wil, want er zitten helemaal geen cijfertoetsen op dat ding.
En wat zegt de handleiding er over? Anders zit er maar één ding op, zoek iemand op met een volwaardige centrale, en vraag of die het adres even voor je wil omzetten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

HansQ

• Offline Offline
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
« Reactie #10 Gepost op: 06 January 2014, 16:59:06 »
Leuk draadje... met een misverstand?

@NStom:
Ik ben er voor 99.9% zeker van dat je My World controller alleen zogenaamde Delta loks kan aansturen. Dat zijn dan loks met Delta decoders volgens het Motorola protocol, inderdaad met dipswitches waarbij je het adres op de decoder zelf instelt. Als er op een decoder geen dipswitches zitten is het geen Delta decoder en misschien zelfs geen Motorola protocol decoder. Dit soort decoders voorzie je van een ander adres door ze met een centrale te "programmeren", dus niet met dipswitches. Jouw My World controller is geen centrale die decoders kan programmeren dus het antwoord op je initiele vraag is NEE...
ALS de decoder van je Roco lok het Motorola protocol ondersteunt EN je zoekt iemand met een centrale die het Motorola protocol ondersteunt KUN je daarmee een van de 4 adressen 78, 72, 60 of 24 in de decoder laten zetten en ZOU je de Roco lok moeten kunnen bedienen met je My World controller.
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #11 Gepost op: 06 January 2014, 17:09:47 »
Welke startset is het eigenlijk? Ik heb de Märklin website door zitten ploegen, maar ik kan nergens een startset vinden met zo'n besturingskastje.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

nstomjanssen2000

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 06 January 2014, 18:24:55 »
Ik heb dat nog eens gelezen. Daar staat dat je geen centen hebt voor een Central Station, maar dat het met een Mobile Station waarschijnlijk wel kan. Maar er staat niet bij dat je dat Mobile Station ook niet hebt. ;)
Dan heb ik de eerste post ietwat onduidelijk geformuleerd. Volgens mijn vriend, van wie de locs zijn rijden deze locs op een baan met Mobile Station I. Mits hij het adres weet, dat wel.

@NStom:
Ik ben er voor 99.9% zeker van dat je My World controller alleen zogenaamde Delta loks kan aansturen. Dat zijn dan loks met Delta decoders volgens het Motorola protocol, inderdaad met dipswitches waarbij je het adres op de decoder zelf instelt. Als er op een decoder geen dipswitches zitten is het geen Delta decoder en misschien zelfs geen Motorola protocol decoder. Dit soort decoders voorzie je van een ander adres door ze met een centrale te "programmeren", dus niet met dipswitches. Jouw My World controller is geen centrale die decoders kan programmeren dus het antwoord op je initiele vraag is NEE...
ALS de decoder van je Roco lok het Motorola protocol ondersteunt EN je zoekt iemand met een centrale die het Motorola protocol ondersteunt KUN je daarmee een van de 4 adressen 78, 72, 60 of 24 in de decoder laten zetten en ZOU je de Roco lok moeten kunnen bedienen met je My World controller.
De locs uit deze startset rijden (zoals ook eerder gezegd) ook op het Mobile Station. Een ouder lokje met Delta-decoder uit de tijd dar dat nog he-le-maal hipperepip was rijdt hier ook op. De locs uit de startsets hebben decoders zonder dipswitches. (ucheuche, openingspost) Als je de locs uit het startset met de goedkope besturingsunit kan adresseren, waarom zou dat dan niet kunnen met een Roco-locomotief, terwijl dat wel kan met een portemonee-moordende centrale? Die van Roco rijdt immers wel op de baan met Mobile Station.

HansQ

• Offline Offline
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
« Reactie #13 Gepost op: 06 January 2014, 19:29:11 »
@NStom:
Ik weet niet of jij in magie geloofd, maar ik ben een IT-er dus ik ga uit van feiten (anders word ik GEK!  :P  ). En ik zie op je My World controller niks wat op een manier voor decoder-programmeren wijst. Als je even de handleiding inscanned en die hier plaatst wil ik best even voor je zoeken of er zoiets in staat. Nogmaals, als de decoder van je Roco-lok het (antieke) Motorola protocol ondersteunt kun je hem vast gebruiken, en dat zal best als-ie voor 3-rail is gemaakt, maar dan wel moet je hem eerst wel even een "Delta-adres" (laten) geven. Sorry dat ik niet je hele draadje aandachtig heb gelezen, het wordt een beetje lang!    ;D
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #14 Gepost op: 06 January 2014, 19:51:38 »
Als je de locs uit het startset met de goedkope besturingsunit kan adresseren,
Kan dat eigenlijk wel? En wat bedoel je met adresseren?
Als je daarmee bedoelt: aansturen op een bekend adres, dan zeg ik: logisch, daar is dat ding voor gemaakt. Maar als je bedoelt: het adres wijzigen, dan vraag ik me af hoe dat dan gaat. Daarom nogmaals het verzoek: om welke startset gaat het? En dan liefst het Märklin artikelnummer. Dan kan ik hem opzoeken, en de handleiding lezen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel