Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 01:05:47
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
22 July 2025, 21:41:42
Sfeer op je modelbaan door meino
22 July 2025, 21:23:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door j.ossebaar
22 July 2025, 21:11:18
Raadplaatje door hervé
22 July 2025, 20:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 July 2025, 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
22 July 2025, 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
22 July 2025, 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
22 July 2025, 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
22 July 2025, 16:18:48
  

Auteur Topic: Roco 2200 en 2400  (gelezen 18453 keer)

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Re: Roco 2200 en 2400
« Reactie #15 Gepost op: 22 November 2014, 15:12:30 »
Wederom een domme fout van Roco om voor dat nummer te kiezen. Had dan een nummer gekozen tussen 2201-2225. Juist ja, degene met hoge pit.

Jeroen
We're all riders on this train.

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2175
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: Roco 2200 en 2400
« Reactie #16 Gepost op: 22 November 2014, 15:19:06 »
Bedoel je de 2233 Jeroen? Ik neem aan dat die uitgevoerd gaat worden als de 2241, en dus klopt.
ATB loc's hebben we al genoeg van in geel grijs (2209, 2225 en de qua nummer niet correcte 2299).
Grtz!
Tedo

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: Roco 2200 en 2400
« Reactie #17 Gepost op: 22 November 2014, 15:46:44 »
Een startset met de 2241 heeft nooit bestaan (wel 2209 en 2299 in geel en 2256 in bruin), dus daar is kennelijk wat uitgewisseld. Een echt nieuwe mal is er ook nooit gekomen, wel zijn er diverse aanpassingen daaraan geweest over de jaren. De nog uit te komen losse loc gaat waarschijnlijk de 2233 worden.
Ik heb de doos niet open laten maken om te zien welk nummer er fysiek in zat, maar op de doos stond een afbeelding met 2241.
Dus de nummers van de inhoud en wat er op de doos staat kan ook nog eens verschillen bij Roco?  ???
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5381
  • Modelspoor is emotie...
Re: Roco 2200 en 2400
« Reactie #18 Gepost op: 22 November 2014, 20:40:04 »
De genoemde digi-startset met die eenvoudige hijskraan heeft als catalogusnummer 41366 en heeft de 2241 als trekkracht. Mét derde hoge pit, dus NIET kloppend. Hadden ze er de 2214 van gemaakt dan had het wel geklopt. Producent en vertegenwoordiger zijn hiervan sinds een paar weken op de hoogte.

De 2241 heeft een paar jaar geleden in de dubbelset gezeten met (uit m'n hoofd) de 2329 als dummy (of andersom  ;D) en had daar het normale kloppende seinbeeld .:

Grtz,
Rob
« Laatst bewerkt op: 22 November 2014, 21:27:32 door Wijktrein »
Tbinnebarretije…

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2175
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: Roco 2200 en 2400
« Reactie #19 Gepost op: 22 November 2014, 20:51:53 »
Nooit gezien die set. Weer wat geleerd. Dan zijn er dus twee foutieve versies met hoog derde frontsein; de 2299 en de 2241. Die uit de dubbelset is wel juist. De andere uit die dubbelset is de 2328, weer met erg foute cijfers erop.
Grtz!
Tedo

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3614
    • Flickr
Re: Roco 2200 en 2400
« Reactie #20 Gepost op: 22 November 2014, 21:51:41 »
Het blijft jammer, zo veel kennis aanwezig op onder meer dit forum, het is zo bekend bij wie Roco gratis en vrijblijvend kan aankloppen voor informatie, en toch weten ze zoveel foute versies te maken.

joepDE2

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re: Roco 2200 en 2400
« Reactie #21 Gepost op: 22 November 2014, 22:19:11 »
Een startset met de 2241 heeft nooit bestaan (wel 2209 en 2299 in geel en 2256 in bruin),
de beginset met multimaus heeft de 2241 als trekkracht voor de kraan. iemand nog interesse in een kraan? ???
groet, Joep

Miljoenenlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: Roco 2200 en 2400
« Reactie #22 Gepost op: 22 November 2014, 22:42:57 »
Het blijft jammer, zo veel kennis aanwezig op onder meer dit forum, het is zo bekend bij wie Roco gratis en vrijblijvend kan aankloppen voor informatie, en toch weten ze zoveel foute versies te maken.

Sinds Roco met Fleischmann samen is ,maken ze bij vele modellen hun eigen versies ,als het maar verkoopt,kijk maar naar de laatste NS 1000 met de panto s die ze 180 graden verkeerd monteren en de Sik-200-300 met kraan enz.
Zo is het ook met de 2200-2300 en 2400-2500 helaas.

Gr. Jo

FreekH

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re: Roco 2200 en 2400
« Reactie #23 Gepost op: 22 November 2014, 23:06:24 »
Ik vraag me wel eens af, waarom bij Roco de 2400/2500-modellen goedkoper zijn dan de 2200/2300.
Terwijl de 2400/2500 in technisch opzicht veel meer van deze tijd is. Bv. de verwisselbare bufferbalken en de LED-verlichting.

Iemand enig idee?

Freek.

Miljoenenlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: Roco 2200 en 2400
« Reactie #24 Gepost op: 23 November 2014, 00:56:51 »
Hoi,

Dit heeft met het productie land te maken en het materiaal.
Bij de 2400 is het materiaal  qua dikte veel dunner dan de vooral bij de oudere 2200.
Bij de 2200 hebben ze de laatste tijd diverse aanpassingen gedaan en die betaal je.
En door de techniek wordt alles goedkoper geproduceerd alleen de consument betaald nog altijd de hoofdprijs.

Gr. Jo

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Roco 2200 en 2400
« Reactie #25 Gepost op: 23 November 2014, 02:49:43 »
Wat ook nadelig is kleur verschil van vroeger.
Heb 1 bruine 2252 loc nieuw  cabine stang gezet  en je ziet beetje kleurverschil.
Bij een gele grijze loc heb ik 1 hekwerk vervangen,hek is geler dan de lockap zelf,dat is erg jammer.
groet dennie

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2484
Re: Roco 2200 en 2400
« Reactie #26 Gepost op: 23 November 2014, 06:42:18 »
Hoi allemaal,

Wat ik nooit heb begrepen van Roco is dat ze de locs met of rode of blauwe zwaailichten leveren. Zet er blauwe op en doe rode erbij in het zakje onderdelen of andersom. Dan kan degene die een loc koopt zelf kiezen welke kleur er voor zijn periode op moet. Kleine moeite en veel kan het niet extra kosten twee van die kleine stukjes plastic. Ik ben nu al tijden bezig om alle zwaailichten rood te krijgen.

Verder lees ik hier dat mensen tegen kleine kleurverschillen en fouten aanlopen en ze juist een kloppende loc. willen. Maar veel mensen hebben hun treinen brandschoon rondrijden. Juist diesellocs 2200 en 2400 zagen er in het echt vaak vies en verwaarloosd uit. Alleen locs. die net renovatie of nieuwe laklaag hebben gekregen ( bij een museumvereniging of vanwege nieuwe eigenaar ) zijn mooi schoon. Dus wil je een kloppend model, zoek er dan foto's van het voorbeeld bij en weatheren die loc.
  ;D

Voor ik dingen ga veranderen of vervuilen aan een loc wacht ik tot de garantieperiode voorbij is. En dure locs vind ik eigenlijk van dat het niet nodig moet zijn om er dingen aan te verbeteren. Maar goedkope ( startset)locs heb ik niet zoveel moeite mee om ze te vernummeren, te weatheren, dingen aan te passen of bij te werken. Bij alle geel grijze 2400's heb ik de handgrepen op de neuzen bijgewerkt met geel en een paar vernummerd. Sluitseinen op de 2200 die iets te hoog zitten of handrail die eindigt in de deur van 2400 blijft jammer, maar ik lig er niet wakker van. Het is geen Philotrain......Ben erg blij met de 2400 locs. Mooie locjes en niet erg duur.

Groeten Ruud B.
« Laatst bewerkt op: 23 November 2014, 07:10:47 door Forever Rocofan »
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: Roco 2200 en 2400
« Reactie #27 Gepost op: 23 November 2014, 12:01:23 »
De genoemde digi-startset met die eenvoudige hijskraan heeft als catalogusnummer 41366 en heeft de 2241 als trekkracht. Mét derde hoge pit, dus NIET kloppend. Hadden ze er de 2214 van gemaakt dan had het wel geklopt. Producent en vertegenwoordiger zijn hiervan sinds een paar weken op de hoogte.

De 2241 heeft een paar jaar geleden in de dubbelset gezeten met (uit m'n hoofd) de 2329 als dummy (of andersom  ;D) en had daar het normale kloppende seinbeeld .:

Grtz,
Rob
Bijzonder, Roco kiest er dus voor om een nummer in een startset uit te brengen die ze al eerder in de dubbelset hebben uitgebracht en gaan daarbij ook nog eens de fout in om er een derde frontsein op aan te brengen  >:(
Zelfs wéér een ATB-loc (zijnde 2201-25) had nog een betere keuze geweest!
Persoonlijk had ik dan liever gezien dat ze bijvoorbeeld een "radio-loc" hadden gekozen uit de serie 2361-2383, want die hebben ze nog nooit uitgebracht.

Maargoed, zoals Sicco ook al schrijft: jammer dat ze geen gebruik maken van de aanwezige kennis....

Groeten,
Edwin

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2175
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: Roco 2200 en 2400
« Reactie #28 Gepost op: 23 November 2014, 12:18:02 »
Zoveel research is er niet eens nodig. Eigenlijk is het nog moeilijker het fout te doen dan goed (en toch lukt dat Roco vaak). Begin jaren '90 zijn er drie uitgegeven die m.i. qua kleur en uitvoering nog steeds bij de beste horen; de 2246, 2252 en 2343. Dat was helaas alleen nog voor de tijd dat Roco de handgrepen op de neus inkortte.

Maar goed; wie weet is er straks een geheel kloppende 2233 (dus zonder derde frontsein en met gele rand langs het chassis). Wel zonde dat deze dan qua uitvoering precies gelijk is aan de 2241 uit de dubbelset.
Een radiolok (een uit de eerste serie 2260-2271 heeft Roco nog helemaal niet gemaakt) of een verbeterde versie van de 2246 (wel met ander nummer natuurlijk) had beter op zijn plaats geweest.

Dat een 2200 duurder is dan een 2400 vind ik persoonlijk ook heel vreemd; misschien dat het zamac van het frame een duurdere grondstof is, maar verder bestaat dit model al zo lang dat de ontwikkelkosten er toch al lang en breed uit zouden moeten zijn.
Grtz!
Tedo

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 923
    • Secondtrains.com
Re: Roco 2200 en 2400
« Reactie #29 Gepost op: 23 November 2014, 13:15:36 »
Ik vraag me wel eens af, waarom bij Roco de 2400/2500-modellen goedkoper zijn dan de 2200/2300.
Iemand enig idee?

Freek.

De 2400 komt uit China. De 2200 is nog in Europa gemaakt.

CKLX