Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 00:31:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:30:56
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door R1954
26 July 2025, 23:52:32
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
26 July 2025, 23:45:17
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
26 July 2025, 21:42:38
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
26 July 2025, 20:52:05
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door guus43
26 July 2025, 19:18:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 July 2025, 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Lokpilot 4 defect door bellejt
26 July 2025, 17:40:40
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
26 July 2025, 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
26 July 2025, 16:41:30
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
26 July 2025, 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
26 July 2025, 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
26 July 2025, 13:29:17
schok bij vertrek door Bahn-AG
26 July 2025, 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
26 July 2025, 12:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
26 July 2025, 12:02:09

Auteur Topic: Project Programmeerspoor-relais  (gelezen 4903 keer)

Wummeke

• Offline Offline
Project Programmeerspoor-relais
« Gepost op: 28 December 2013, 23:08:47 »
Allereerst een disclaimer:
Ik ben een beginner. Niet alleen in de wereld van modelspoor, maar al helemaal in de wereld van electronica. Nee, beide is niet helemaal waar, ik heb het altijd al interessant gevonden, maar ik heb nul praktijk ervaring. Zeker wat electronica betreft ben ik nooit het experimenteerdoos niveau ontstegen. Zelfs daarmee prikte ik alleen snel alles in elkaar en heb nooit goed begrepen wat de verschillende componenten nou eigenlijk deden.  ::)

Any way, ben nu toch serieus begonnen aan mijn treinbaan. Wellicht in een ander topic meer daar over, maar ik wilde heel graag een programmeerspoor opnemen in het baanplan. Dat leek me gewoon tof als dat kon. Gelukkig staat er in de encyclopedie een mooi artikel hoe dat mogelijk is (zie dit artikel.) Alleen wilde ik dat ik door middel van een druk op de knop van mijn Intellibox willen kunnen schakelen tussen normaal spoor en programmeer spoor. Dit wil ik doen door gebruik te maken van een wisseldecoder, dit is de Digirails DR4018. Ik ben opzoek gegaan naar een bi-stabiel relais, waarmee dat kon. Ik vond bij Conrad een Hongfa HFD3/12-L2 die volgens mij kon wat ik wilde.

Vanmorgen had ik eindelijk genoeg moed verzameld om aan de slag te gaan. Vakantie hebben en eindelijk beschikken over een werkend soldeerstation hielp ook wel ;)

Eerst een beetje getekend hoe ik het wilde hebben:

zoals je ziet, 1 tekening was niet genoeg. Ik wilde ten eerste weten hoe groot mijn printje moest worden. Het printje zie je rechtsonder, waarschijnlijk nog steeds te groot voor de echte pro's, maar dat ben ik niet. Ook denk ik de ruimte toch nodig te hebben later, maar daarover later meer. De tekenfase heeft me ruim 1,5 uur gekost tot ik vond dat ik gewoon maar moest beginnen. uiteindelijk hebben de tekeningen wel geholpen bij het aanleggen van de draadbruggen, het door halen van printbanen etc.

Vervolgens ben ik aan het solderen geslagen. Ik denk dat het relais er in ongeveer 3 minuten op zat :D maar toen moest ik aan de slag met draadbruggen, ik wil namelijk dat de aansluitingen met schroefklemmen worden uitgevoerd en het moet er nog enigszins netjes uitzien. Ik gok dat de draadbruggen me 2 uur gekost hebben.

Zie hier het eindproduct van een dag soldeertin snuiven ;) :

Ik heb nog niet alle schroefklemmen, dus dus komen nog. Om toch te kunnen testen, heb ik even wat draadjes aan het printje gesoldeerd. Rechtsboven bij de T zit de aansluiting van de rail op de baan (de T van track ;) ). Onder aan bij de P wordt de programmeer aansluiting van de centrale aangesloten. Onderaan bij de schroef klem staat een M, waar het normale spoort (M=Main) aangesloten. Linksboven aan, drie draden die naar de DR4018 gaan.

Bij het aansluiten van alleen de 3 draden naar de wissel decoder, werkte het relais perfect! (*ronde dansje*) met een druk op de knop van mijn centrale, hoor je een zachte klik. Toen ik de draden T aansloot, werkte het niet goed. Het bleek dat ik een paar banen was vergeten door de snijden. Gelukkig stond er geen spanning op de rail en werd het niet functioneren veroorzaakt door kortsluiting dmv een lok op t spoor (oeps). Even terug naar de soldeer tafel, tekening er bij, gauw krassen en het probleem was verholpen.

De tweede poging was beter, dus voorzichtig eerst de programmeer uitgaan aangesloten en toen ik zag dat het licht op de lok aan en uit ging (immers, de M-ingang op mijn print was nog spanningsloos) was het weer tijd voor een potje juichen. Daarna ook de M-ingang aangesloten en ook dat ging goed. Maar ik ontdekte al direct een design-flaw: ik kan niet zien wanneer het programmeerspoor actief is, of dat het spoor onderdeel is van het de rest van de baan. Ik wil dus nog een statusLED. Behalve een rode LED wil ik ook een groene LED voor wanneer de M-ingang actief is, dus het idee is om er een soort van sein van te maken. Nog even uit denken hoe ik dat ga doen. Ik was van plan om een LED en een 2,2k ohm weerstand in parallel aan te sluiten over de P-ingang en een over de M-ingang, maar ik realiseer me net dat dat geen nut heeft. Er staat immers altijd spanning op de P-ingang.

Ben benieuwd wat de pro's er van vinden. En wellicht dat iemand een idee heeft hoe ik de status LED (of LEDs) kan maken :)
Gr,

Jan Willem

zuylen

• Offline Offline
Re: Project Programmeerspoor-relais
« Reactie #1 Gepost op: 29 December 2013, 12:01:52 »
Misschien kun je die statusleds schakelen door een ander contact van het bistabiel relais te gebruiken?
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Wummeke

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 29 December 2013, 13:28:56 »
Hoe bedoel je? Ik heb geen pinnen of contacten meer over.
Gr,

Jan Willem

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 29 December 2013, 13:40:53 »
Dan wordt het lastiger. Dan is het misschien handig om een groter relais (meer contacten) aan te schaffen.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Wummeke

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 29 December 2013, 18:44:14 »
hmm, ik heb vandaag gezocht naar een andere oplossing, maar ik denk dat ik gebruik ga maken van een 2e relais, die ik parallel aansluit. Volgens mij heb ik dan meer flexibiliteit qua mogelijkheden.
Gr,

Jan Willem

br194

• Offline Offline
  • Zie geen problemen, alleen uitdagingen.
« Reactie #5 Gepost op: 31 December 2013, 19:52:47 »
Wummeke,

Wist je dat de intellibox dit al in zich had.
Je kunt namelijk een stuk spoor als omschakelspoor gebruiken voor het programmeren of rijden.
Gaat helemaal automatisch.
Het enige wat je moet doen is de instelling in de intellibox aanpassen.
Kijk maar even in de handleiding.  ;)

Willem.

Wummeke

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 02 January 2014, 16:26:19 »
Willem,

Bedankt voor je tip. Behoorlijk stom dat ik dat over het hoofd gezien heb :)

Nou ja, ik heb in ieder geval flink kunnen oefenen met het solderen van electronica. En ik weet nu dat je relais kunt schakelen met een wisseldecoder, ook leuk om te weten voor toekomstige projectjes ;)

Gr,

Jan Willem

br194

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 03 January 2014, 01:58:50 »
Wummeke,

Citaat
Bedankt voor je tip. Behoorlijk stom dat ik dat over het hoofd gezien heb :)
We nemen je het niet kwalijk hoor, je wordt er altijd slimmer van  ;)  (y)

Willem.

Sander Fondse

• Offline Offline
  • MSc Micro-Electronics
« Reactie #8 Gepost op: 03 January 2014, 09:36:38 »
Je kan eventueel een zogehete flip-flop maken met enkele transistors en die parallel aan het relais zetten. Een 'Flip-flop' zijn 2 transistors waarvan er 1 geleid en de ander niet. De toestand van deze 2 transistors kan met de 2 ingangen voor je relais worden gewisseld en wordt behouden zolang er spanning op je schakeling staat.

zie ook hier
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Wummeke

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 02 February 2014, 19:47:00 »
Wummeke,

Wist je dat de intellibox dit al in zich had.
Je kunt namelijk een stuk spoor als omschakelspoor gebruiken voor het programmeren of rijden.
Gaat helemaal automatisch.
Het enige wat je moet doen is de instelling in de intellibox aanpassen.
Kijk maar even in de handleiding.  ;)

Willem.

Willem,

Ik heb eindelijk eens goed kunnen testen. Het blijkt onmogelijk om vanaf het "gewone" spoor op het programmeerspoor te komen of omgekeerd, zonder dat er kortsluiting ontstaat. De functie die jij bedoelt zorgt er alleen voor dat je ook op het programmeer spoort kunt rijden met de intellibox als of het het "gewone" spoort is. ik denk toch dat ik weer met mijn relais-tje aan de slag moet.
Gr,

Jan Willem

br194

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 03 February 2014, 12:06:37 »
Jan Willem,

Volgens het handboek(pagina 26) zou dit gewoon moeten werken.
Ook in mijn stuk proefbaan werkt dit naar behoren.
Kan het zijn dat je het "programmeer spoor" niet geheel geisoleerd is van de rest, of dat je de IB (nog) niet goed ingesteld is (basis instellingen).

Willem

Wummeke

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 03 February 2014, 18:45:21 »
Dus jij kan in niet-programmeermodus zonder problemen van en naar je programmeerspoor rijden? Mijn intellibox staat op automatisch, zoals aangegeven in de handleiding, maar de interne booster springt in beveiliging als ik van het ene naar het andere rijdt.

Het programmeerspoor is dmv 2 isolatielasjes van het hoofdspoor gescheiden, dus de isolatie is het probleem niet.
Gr,

Jan Willem

memen

• Offline Offline
  • Märklin H0 - digitaal
    • LocoNet Bedieningspaneel
« Reactie #12 Gepost op: 03 February 2014, 19:21:22 »
Het probleem komt doordat als je over de isolatie rijdt, je kort het programmeerspoor en hoofdspoor met elkaar verbindt. Het programmeerspoor heeft meestal een veel lager voltage en dus krijg je kortsluiting.

Groeten,

Rauke
DB 1970 - Esu Ecos I - S88 - Zelfbouw LocoNet Bedieningspaneel - DCC, RailCom, Motorola, mfx

Wummeke

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 03 February 2014, 20:35:58 »
Duidelijk, maar dat betekend dus dat het onmogelijk om het programmeerspoor een bruikbaar onderdeel van de rest van de baan te maken, zonder extra hulpmiddel (bijv mijn relaisschakeling). Of zie ik iets over het hoofd?
Gr,

Jan Willem

Mark D.

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 03 February 2014, 21:03:25 »
Als je het programmeer spoor achter een wissel zet, laat je de wissel het programmeer spoor schakelen, kun je 'nooit' sluiting krijgen tussen hoofd voeding en programmeer spoor voeding.
Dus niet alleen het puntstuk, maar ook de andere rail schakelen, kan met een relais, of met een dubbelpolige schakelaar die met de wissel mee klapt.

* nooit =>> bij sommige lukt alles hoor