Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann SGMm Deurrubbers? door StefanNL_Plays
Vandaag om 19:59:27
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Dennis94
Vandaag om 19:58:13
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 19:53:03
Rangeren met een pec door Karel466
Vandaag om 19:50:17
PPM kranen van Strukton door Eric B
Vandaag om 19:37:07
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
Vandaag om 19:20:00
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 19:05:50
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:00:14
vrijgavecode z21 centrale door AlbertG
Vandaag om 18:43:56
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Gerrit H
Vandaag om 18:43:48
Bauarbeiten im gange door MaraNCS
Vandaag om 18:05:28
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 17:59:44
Lasersnijder voor karton door Frits C
Vandaag om 17:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:07:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 17:00:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:57:43
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 16:47:56
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
Vandaag om 16:37:31
De Projecten van RetroJack door 741230
Vandaag om 16:31:56
BR290 tandwielkast openen door Henk Veenstra
Vandaag om 16:13:22
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald69
Vandaag om 15:59:21
NS 8100 in 0 door 1795
Vandaag om 15:25:37
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:52:38
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 14:41:28
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door laurent
Vandaag om 14:33:40
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Huup
Vandaag om 14:23:16
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 14:14:31
Hulp gezocht omgeving Drachten door MOVisser
Vandaag om 14:06:56
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 12:55:56
mDDM, waarom 3 draaistellen? door V200-G2000
Vandaag om 12:45:07
  

Auteur Topic: DB br044 ook inzetbaar voor personentreinen?  (gelezen 5660 keer)

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: DB br044 ook inzetbaar voor personentreinen?
« Reactie #15 Gepost op: 25 February 2014, 21:01:40 »
Op zich wel logisch dat de baureihe 41 voor passagiers treinen werd ingezet, die verschilt nauwelijks in wiel diameter met een br39 (die als passagiers machine ontworpen is)

Sent from my Lumia 920 using Tapatalk

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: DB br044 ook inzetbaar voor personentreinen?
« Reactie #16 Gepost op: 25 February 2014, 22:01:19 »
Nauwelijks wil ik het verschil niet echt noemen. De baureihe 41 heeft 1600 mm drijfwielen (max 90 km/h) en de baureihe 39 heeft 1750 mm drijfwielen (max 110 km/h en gelijk aan de baureihe 23).

Het succes van de 41 in reizigersverkeer is de snelle aanzet. De locserie heeft een grotere cilinderslag dan gebruikelijk (720 mm tegen 660 mm wat normaal is voor einheitslocs en tal van Länderbahn-locs). Dit verhoogd de aanzetkracht. Er zijn zelfs 41ers ingezet voor treinen die ook wel met 01.10-locs gereden werden.
Groetjes,
Emiel
« Laatst bewerkt op: 25 February 2014, 22:05:26 door Emiel_nl »

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: DB br044 ook inzetbaar voor personentreinen?
« Reactie #17 Gepost op: 26 March 2014, 23:03:58 »
Even dit draadje afstoffen, ik had hier nog nooit op gereageerd..
Alsnog bedankt voor ieders inbreng, heb ik weer een hoop van geleerd!

@4k, mag ik dit topic nog een keer onder uw aandacht brengen?

41 serie heeft toch ook voor de Lange Heinrich gereden?

Misschien wel net zo'n vreemd gezicht als een 044 voor een reizigerstrein, is een 01 voor een goederentrein:



Bron: Drehscheibe-foren.de


Volgens het bijschrift was de lok daar prima geschikt voor en waren goederentreinen van 2000 ton geen uitzondering.
Al lijkt me een serieuze uitdaging om dat met zulke grote drijfwielen van z'n plek te krijgen...

Groetjes,
Marten
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: DB br044 ook inzetbaar voor personentreinen?
« Reactie #18 Gepost op: 27 March 2014, 14:55:06 »

heren

even tussendoor
de baureihe 44 werd bij db vooral in middengebergte,dus zeg maar omgeving harz,kassel,paderborn,ook ingezet voor
personentreinen met umbauwagen,vooral op stijgingsrijke trajekten,de tabellen geven aan dat op zo'n lijn
de tonnage die aangekoppeld kon worden sterk afneemt,dus een 44 is dan precies goed,of een 58,zoals bij de DR
Niets mis mee dus.en op de snelheid kwam het niet aan,dus het paste precies
zelf ben ik van plan om lange goederentreinen te rijden met de 103,trekkracht volop
en de laatste jaren werd de 103 ook gebruikt daarvoor

mvrgr
willem
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 848
Re: DB br044 ook inzetbaar voor personentreinen?
« Reactie #19 Gepost op: 27 March 2014, 15:00:42 »
Dit kwam niet alleen voor met stoom, ook bij e-locs. Zo weet ik uit de periode dat ik veel in Seefeld kwam ÖBB personentreinen ook door de 1020 (E94) planmatig werden getrokken. Dus zo vreemd is het niet.  ;)
Groeten

Olav

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: DB br044 ook inzetbaar voor personentreinen?
« Reactie #20 Gepost op: 27 March 2014, 17:32:02 »
DB heeft bewust de br01 voor expressgut treinen ingezet. Die mochten als de wagons het toelieten met personen trein snelheden rijden.

Maar wat er op bovenstaande foto achter hangt ziet er niet echt uit als een 'expressgut' trein

Sent from my Lumia 920 using Tapatalk