Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
Vandaag om 00:04:12
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
03 July 2025, 23:42:21
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70 door Modellbahnwagen
03 July 2025, 22:45:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
03 July 2025, 22:35:57
Yet Another Servo Decoder door bask185
03 July 2025, 22:24:01
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door Rick
03 July 2025, 21:56:20
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Prutsert
03 July 2025, 21:47:40
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door TonM
03 July 2025, 21:46:56
US diorama in H0 door Misha
03 July 2025, 21:41:42
De Projecten van RetroJack door RetroJack
03 July 2025, 21:24:35
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
03 July 2025, 21:23:32
Zaagsel? door Prutsert
03 July 2025, 21:13:31
Raadplaatje door Klaas Zondervan
03 July 2025, 21:03:07
20 jaar BNLS door puntenglijder
03 July 2025, 20:48:13
Aachenau West door Wim Vink
03 July 2025, 20:39:54
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
03 July 2025, 20:21:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 July 2025, 17:24:38
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
03 July 2025, 17:17:05
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
03 July 2025, 17:11:14
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
03 July 2025, 16:14:56
Nijmegen in h0 door Rob S.
03 July 2025, 15:46:43
Een nieuw begin door dreezy
03 July 2025, 15:12:34
Sikje 225 door Huup
03 July 2025, 14:41:29
Roco 290 digtaliseren door Herb73
03 July 2025, 14:35:14
meer wissels invoeren in Z21 door astrantia
03 July 2025, 12:59:10
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
03 July 2025, 12:15:58
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door Falkenberg
03 July 2025, 08:42:04
rommenholler gasketelwagens door ArjanB
02 July 2025, 22:29:52
The Rolling Tables… (ofwel: eten tussen de rails wordt nieuw leven ingeblazen) door Bob R.
02 July 2025, 21:58:53
NL-baan in Canada door ArjanB
02 July 2025, 21:44:10
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Project (Liliput) 6400/6500  (gelezen 4780 keer)

jakop

  • Gast
BNLS-Werkspoor - Project (Liliput) 6400/6500
« Gepost op: 27 December 2013, 15:37:48 »
Zoals hier al eerder gemeld was ik begonnen aan een Liliput 6400. Ondanks dat de Rocky Rail veel mooier is én echt op schaal kan ik geen afscheid nemen van de 2 Liliputs die ik heb. Voor mijn tijdperk ’80-’93 staat de Rocky Rail 6407 ‘Henk’ op het verlanglijstje, maar in mijn tijdperk ’00-’09 zullen 2 Liliputs in dienst van Railion de ’6400-vlag’ hoog houden. Ze gaan elkaar dus niet tegenkomen ;)
Het is de bedoeling dat beide loks samen een kolentrein gaan trekken om de kolentreinen van de Amsterdamse Westhaven naar Duitsland weer te geven. In werkelijkheid 3 stuks 6400 met zo’n 30 kolenbakken. In model met 2 loks en ca. 12 kolenwagens.
De lok die voorop gaat zal slechts aan de achterkant een koppeling hebben en aan de voorzijde (lange huif) voorzien worden van een imitatie schroefkoppeling en remslangen. De 2e lok wordt een zogenaamde ‘tussenherder’ die wel in Duitsland mocht komen, maar niet zelfstandig rijden.

De modellen

De Liliput L112441 een MaK model met Siemens reclame. Deze is nog minder correct dan de NS6400 modellen van Liliput (oa. de draaistellen). Dit is een 2rail-model voorzien van een 8 polige decoderaansuiting en 1 motor met 2 vliegwielen.

De Liliput 12448 een model van de NS 6403. Deze is wel 3rail, maar voorzien van 2 motoren.

De ombouw

Eerst maar eens slopen. De lok is vrij gemakkelijk te demonteren. De huiven helemaal voor- en achter iets inknijpen en dan omhoogtrekken. Ook de cabine is simpel te verwijderen van de huif.



Eerst alles maar eens in de grondverf zetten. De teksten ‘Siemens’ verwijderd met wat terpentine op een wattenstaafje, de ruiten uit de cabine gehaald (dat ging niet zo eenvoudig..) en na een sopje de grondverf er over.



De lok moest ‘technisch’ ook worden omgebouwd. Dat wil zeggen van 2rail naar 3rail. Nu doe ik daar meestal niet zo moeilijk over, een sleper plaatsen is vaak voldoende, samen met wat draadjes omsolderen natuurlijk. Mijn k-rails zijn blijkbaar zo vergeeflijk dat de wielen (wielafstand) eigenlijk nooit aangepast hoeven te worden. Bij de 6403 gekeken welke lengte sleper nodig cq. mogelijk is en die aangeschaft. Met een beetje secondengel zit deze op z’n plek.



De draden op de juiste plaats solderen en de decoder op z’n plaats (in de dieseltank) wegbergen en de stekker d’r in en rijden!           Mooi niet dus. Wat klopt er niet?
-   De lok rijdt niet….wel…hakkelig dus tot hij totaal niet meer rijdt
-   De verlichting werkt niet en al zou die het wel doen, wil ik achter de sluitlichten kunnen uitzetten.
-   De draden van de decoder zitten in een krul in de ruimte met het vliegwiel en cardan. Vasthaken in de cardan is aanwezig. Hieronder is de krul nog naar buiten gericht. Met de kap er op wordt deze tegen het vliegwiel gedrukt



Om bij het eerste te beginnen; de motor loopt slecht en hakkelig. Eerst dan maar analoog testen. Draden van wielen en sleper rechtstreeks aan de motor en wat = spanning op een testrailsje



Daar loopt het motortje een stuk beter en denk dus dat het aan de decoder(instellingen) ligt.
Ondertussen ook al een laagje rood gespoten





Om de verlichting anders te regelen en ook het lange draden-probleem op te lossen ga ik een ander printje maken. Ik wil de front- en sluitseinen aan de voorkant met de rijrichting laten wisselen (F0) en de front- en sluitseinen aan de achterzijde onafhankelijk kunnen bedienen. (F1 en F2)
Er is bijzonder weinig ruimte maar een stuk banenprint is even dik als de originele print, dus dat moet passen. Plaats voor een paar weerstanden is er wel….en de lampjes worden LED’s.



Ik gebruik helder witte LED’s omdat het licht nog via lichtgeleiders naar de lampopeningen moet. De LED’s voor de frontseinen heb ik een likje gele verf gegeven. De voornoemde weerstanden kunnen alleen maar boven de vliegwielen en cardans alsmede ook de lakdraadjes die de verschillende banen op de print met elkaar verbinden.





Er is een kleine uitsparing in de print gemaakt om de draden omhoog te leiden. Helaas waren de witte en gele draad te kort (de volgende keer de print iets anders maken) waardoor deze verlengd moesten worden. De krimpkous is dan weer te dik om op de print te liggen want zoveel ruimte is er niet tussen printplaat en huifonderzijde. Daarom de soldering en krimpkousjes in het stukje tussen dieseltank en printplaat in. Naast  het vliegwiel, dat wel, maar zonder veel speling dus kans op haken in de cardan is 0.



Alle solderingen zijn met een freesje nog wat vlakker gemaakt vanwege ruimtegebrek, maar het past nu! Op de achtergrond is de van opschriften voorziene huif al te zien.
Die huif paste overigens niet omdat bij de originele print, ter plaatse van de cabine, geen enkele soldering en of enig onderdeel in de weg zit. Nu dus wel…..daarom 2 ‘verstevigingsbalken’ in de huif weg gefreesd.



Ondertussen heeft de lok zowel vooruit als achteruit minimaal een half uur op halve snelheid gereden en is het hakkelen er volledig uit. Ik vermoed wel erg opstandige koolborstels. De Lopi V4.0 truc om de motorinstellingen optimaal te krijgen (voor het eerst) toegepast en ik moet zeggen; ‘de lok loopt nu prachtig rustig en super langzaam’.
De verlichting doet het zoals gepland en is fel genoeg.

   

Het rechtse sluitlicht lijkt wat zwakker, maar valt in werkelijkheid wel mee.

Wat nu nog verder aan deze lok te doen?
-   Een machinist in de cabine
-   Hekwerken plaatsen
-   Typhoon plaatsen
-   Schroefkoppeling en remslangen plaatsen
-   Traptreden wat ‘ophalen’ met drybrush
-   Wielstellen drybrushen met roestkleur

En dan verder aan de 6403 natuurlijk die een ander nummertje krijgt en misschien wel een motortje minder…


nscargo2008

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • veiligheidsfunctionaris-LWB Heijmans B.V./Prorail
Re: BNLS-Werkspoor - Project (Liliput) 6400/6500
« Reactie #1 Gepost op: 27 December 2013, 20:17:01 »
Ik ga dit mooi in de gaten houden , ik heb er ook nog 3 waarvan er 1 inmiddels schenker kleuren heeft , maar er nog genoeg onderhoud gepleegd moet worden , dus mooi draadje om je kunsten te volgen
Groet stefan  ;)

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1872
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: BNLS-Werkspoor - Project (Liliput) 6400/6500
« Reactie #2 Gepost op: 27 December 2013, 20:23:12 »
Ik ga je ook volgen. Dit is wel de grootste frustratieloc die ik heb. Momenteel ligt hij weer helemaal uit elkaar en de zin ontbreekt om er wat mee te gaan doen. Goed om te zien dat ze dus wel echt kunnen rijden... (y)

Grt,
Niels

Arno V

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
  • Na-aper 1 en 2e klas!
Re: BNLS-Werkspoor - Project (Liliput) 6400/6500
« Reactie #3 Gepost op: 27 December 2013, 22:26:45 »
Nog een volger ;D. Is dit het originele hekwerk? Ik heb ook zon loc, hekwerk en ramen zijn hiervan niet met heel...  Is dit nog verkleinbaar? Is er wellicht een ets verkrijgbaar van het hekwerk? Mvg, Arno

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS-Werkspoor - Project (Liliput) 6400/6500
« Reactie #4 Gepost op: 27 December 2013, 22:31:46 »
Mooi werk tot zover  (y)

jakop

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Project (Liliput) 6400/6500
« Reactie #5 Gepost op: 31 December 2013, 12:41:29 »
@ Niels B   Ja...rijden doet hij nu eindelijke goed. Dat heeft even wat werk gekost. Maar het kan dus wel!

@ Arno V   De hekwerken (hieronder te zien) zijn origineel en gespoten maar wel aan het onderstel vastgelijmd. Of dat verstandig was zal de toekomst leren. Onderdelen bij Liliput bestellen? of in Houten zoeken?

Inmiddels is de lok klaar. Alle voornoemde onderdelen en werkzaamheden zijn geplaatst en gedaan dus bij deze enkele foto's








jakop

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Project (Liliput) 6400/6500
« Reactie #6 Gepost op: 01 January 2014, 13:57:57 »
Na de (nu nog) NS6503 gedemonteerd te hebben, komt onderstaande uit het middengedeelte van de lok. Op die plek zit bij de vorige de motor die hier op de draaistellen zitten. Het lijkt op een raar soort decoder...het lijken tenminste ingegoten electronicaonderdelen. 4 draadjes er aan en niet aangesloten! Ik heb de lok al jaren, maar nog nooit gebruikt en is nog in af-winkel-toestand.
Iemand een idee wat dit voor onderdeel is?


Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2105
  • MSc Micro-Electronics
Re: BNLS-Werkspoor - Project (Liliput) 6400/6500
« Reactie #7 Gepost op: 01 January 2014, 17:24:38 »

Na de (nu nog) NS6503 gedemonteerd te hebben, komt onderstaande uit het middengedeelte van de lok.
....
Ik heb de lok al jaren, maar nog nooit gebruikt en is nog in af-winkel-toestand.
Iemand een idee wat dit voor onderdeel is?

De Liliput 12448 een model van de NS 6403. Deze is wel 3rail, maar voorzien van 2 motoren.

Dat was dan denk ik de oorspronkelijke elektrische omschakelaar voor het wisselen van rijrichting. Wel vreemd dat hij niet aangesloten was.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

jakop

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Project (Liliput) 6400/6500
« Reactie #8 Gepost op: 01 January 2014, 18:19:13 »
Ik zie dat ik het nummer van de lok ook al met 100 vermeerderd had  ;D

Dat zou het wel eens kunnen zijn. Niet aan gedacht dat er iets dergelijks voor analoog gebruik in zou horen te zitten, maar is wel logisch. De eindjes van de draadjes zijn wel gesoldeerd geweest.
Ik heb de lok nieuw gekocht (lang geleden) toen ik geen baan  had, dus nooit getest.
Vreemd is het wel...nou ja, hij gaat er nu toch uit voor een LoPi V4.0

Ronald Brandt

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re: BNLS-Werkspoor - Project (Liliput) 6400/6500
« Reactie #9 Gepost op: 01 January 2014, 21:19:33 »
Zo te zien heeft de loc wel de normale motoren (gelijkstroom) . Dat mysterieuze nlokje zal dus wel iets voor de wisselstroomvoorziening zijn ( rijrichtingschakelaar en gelijkrichter voor de motoren ? ).
Zaten de motoren direct aan het printplaatje gesoldeerd? Dan is de loc mogelijk van 3 rail wisselstroom naar 3 rail gelijkstroom omgebouwd.

Ronald
Ronald Brandt

jakop

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Project (Liliput) 6400/6500
« Reactie #10 Gepost op: 16 February 2014, 11:51:08 »
Hier gaat het verhaal verder  ;)

Ponytail

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: BNLS-Werkspoor - Project (Liliput) 6400/6500
« Reactie #11 Gepost op: 18 February 2014, 14:40:49 »
Mooi draadje voor inspiratie...
Heb nog een 'ontplofte' 6400  :'(
 :o POEFF!  :o

Dacht eerst ook aan de 'draadjes-oplossing, maar zo'n printstrook lijkt me wel wat.

Een volgend projekt.

jakop

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Project (Liliput) 6400/6500
« Reactie #12 Gepost op: 02 March 2014, 16:01:06 »


Met een kleine update