Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
The Summer of 69
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 13:31:50
't Boemeltje
door
Sam
Vandaag
om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
NS264
Vandaag
om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal?
door
Montanbahn
Vandaag
om 13:14:53
Göhrener Viaduct
door
saskia
Vandaag
om 13:07:45
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ?
door
bellejt
Vandaag
om 12:58:15
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 12:42:50
booster vraag
door
1200blauw
Vandaag
om 12:42:01
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
jan47
Vandaag
om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421
door
ES44C4
Vandaag
om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Jeronimos
Vandaag
om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc?
door
puntenglijder
Vandaag
om 10:43:11
Update: baan in de tropen
door
Eric v C
Vandaag
om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho
door
Hans Reints
Vandaag
om 10:30:51
Modelbaan Beltheim.
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk
door
Wouter W
Vandaag
om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Montanbahn
Vandaag
om 09:01:55
Terugverende koppeling
door
Trein033
Vandaag
om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
MOVisser
Vandaag
om 08:22:44
Her-(her-)beginnen
door
Ronaldk
Vandaag
om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
Benjamin92
Vandaag
om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
Joz
Vandaag
om 00:04:18
Module vliegveld Jan van Mourik
door
Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide
door
Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0
door
741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
741230
06 August 2025, 21:06:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Stuurspanning elektrische wissels
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Stuurspanning elektrische wissels (gelezen 949 keer)
Tequilla de hun
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 2
Stuurspanning elektrische wissels
«
Gepost op:
26 December 2013, 10:16:04 »
Hej iedereen
Ik ben net via m'n vader in contact gekomen met Fleischmann modeltreinen. Op dit moment wordt alles manueel bediend, maar ik zou graag overgaan op een elektrische sturing. Normaal gezien zouden de wissels aangestuurd worden door een module 9620, maar ik ga voor mezelf een aangepast paneel maken. Kan iemand me vertellen wat de stuurspanning is van de wissels?
De weerstand van de spoelen is 14 Ohm en de constante spanning op de transfo is 14VAC. Dat wil zeggen dat wanneer ik die spanning gebruik, er 1 Ampère stroom door de spoeltjes gaat en deze dus de kortste keren zullen doorbranden. Wordt deze spanning in de module 9620 nog gelijk gericht/vermindert of geeft die slechts een puls door?
Kan iemand me hierbij helpen, want het internet heeft me hierover nog niet veel wijzer gemaakt.
Alvast hartelijk bedankt.
Groetjes,
Erik
Gelogd
Bert van Gelder
Offline
Berichten: 4385
Re: Stuurspanning elektrische wissels
«
Reactie #1 Gepost op:
26 December 2013, 10:32:31 »
Erik,
Het geheim zit hem in de schakelaar. Je hebt momentschakelaars nodig, want een puls van slechts 0,25s is voldoende om het spoeltje om te zetten. Dan loopt er een stroompje van zo'n 250-400 mA.
Er zit zelfs nog een beveiliging op de spoeltjes zelf, de eindafschakeling. Deze zorgt ervoor dat het spoeltje aan het eind van zijn beweging zelf de stroom mechanisch onderbreekt. Daarmee sluit hij wel weer de stroomkring van het andere spoeltje, zodat je deze weer kunt bedienen. Vertrouw hier niet blindelings op, want als ze ouder worden wil deze eindafschakeling regelmatig niet werken. Of de spoeltjes werken helemaal niet meer, of de beveiliging werkt niet meer. Maar daar zijn tegen die tijd wel weer andere truukjes voor te vinden.
Succes, gr, Bert
Gelogd
tinus
Offline
Berichten: 1540
Re: Stuurspanning elektrische wissels
«
Reactie #2 Gepost op:
26 December 2013, 10:33:57 »
Die Fleischmann schakelaars zijn idd alleen puls schakelaars.
Spoeltjes gebruiken wel een hogere stroom bij 12-14V.
Is dan ook zaak deze met pulsen aan te sturen.
Tinus.
Gelogd
Tequilla de hun
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 2
Re: Stuurspanning elektrische wissels
«
Reactie #3 Gepost op:
28 December 2013, 07:41:52 »
Ok, hartelijk dank voor de informatie.
Prettige feesten verder.
Groetjes,
Erik
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Stuurspanning elektrische wissels