Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 18:12:05
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
Vandaag om 17:58:05
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 14:35:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35

Auteur Topic: Baanplan Fleischmann H0 3.50x1.60 Orientis  (gelezen 11688 keer)

DaPeet

• Offline Offline
Re: Baanplan Fleischmann H0 3.50x1.60 Orientis
« Reactie #15 Gepost op: 29 December 2013, 20:46:13 »
dat wissel in je bergspoor, ik zie hem in de 3d plaatjes zo snel even niet terug, zou een probleem kunnen zijn.
Dat punt is gedoemd om ofwel stil te blijven staan of wel te ontsporen en zie er dan nog maar eens fatsoenlijk bij te komen..

Het wissel heb ik verplaatst naar het gedeelte in de berg links, zodat er nu twee sporen uit de linkerberg komen. Zal eens goed bekijken of ik daar, in die berg, fatsoenlijk bij evt. ontspoorde treinen kan.

Ik zou die knik uit je paradespoor halen en hem vanaf de bocht schuin (of in een flauwe boog wijzend naar het stationsemplacement) over de breedte laten lopen. Dat geft het heel makkelijk wat meer speelsheid en realisme. Met de flauwe boog bereik je tevens het effect dat de trein nog wat kortgekoppelder lijkt.

In de 3D oogt het overigens al veel rustiger dan op de sporenplannen. Ga zo door!
De korte knik in het paradespoor ga ik inderdaad wel wat flauwer maken, zoals jij het schetst klinkt goed. Zoals hij nu op de tekening staat was meer uit gemak, denk dat ik daar meer met flexrails moet gaan werken.

En dank, klopt zeker dat een groot deel van de spaghetti in de bergen komt :-)

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #16 Gepost op: 29 December 2013, 23:03:23 »
Is 1.60 zonder mangaten echt te breed om goed te kunnen werken? Zag in de encyclopedie max. 1.40 staan, lastig...

Probeer het maar eens met de keukentafel uit. Deze zijn meestal 0,80cm breed of 1,00 meter breed. Zet een glas met water aan de voorzijde waar je gaat staan. Reik dan met je armen naar de andere kant om iets op te pakken. Lukt dat zonder het glas om te stoten dan weet je dat het lukt. Lukt het niet dan kan je met proberen en nog eens proberen wel een goede afstand vinden. Kan je aan de andere zijde erbij, dan kan je de afstand verdubbelen.

In mijn bouwdraadje laat ik eerst een baan met een breedte van 1,22 meter zien: Bouw van mijn baan. Na lange beraadslagingen met mezelf tot een nieuw plan gekomen: Poggendam: De plannen. Die ben ik nu aan het bouwen.

Succes met plannen en toekomstig bouwen!

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

DaPeet

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 30 December 2013, 10:54:38 »
Ronald, thnx ook voor jouw input! Ik had je topic(s) al eerder gevonden en daar zit bij mij ook even een groot nadenk-punt: wil ik niet teveel, zeker om mee te beginnen? Op zich is de vorm van mijn baan niet eens zo vreselijk ingewikkeld, ik werk niet met spiralen en denk dat de baan vrij simpel in blokken is in te delen. Maar toch, kun je door de niveau's overal makkelijk bij (voor bedrading, maar ook later bij storingen)? Aan de andere kant moet je ook gewoon een keer beginnen denk ik.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #18 Gepost op: 30 December 2013, 11:11:34 »
Ha Peter,

Dat laatste is ook weer waar :) En soms moet je zelf tegen bepaalde zaken aanlopen, ondervinden zo maar te zeggen. Je kan de boel altijd de boel weer afbreken ;)  ;D Als je goed nadenkt over zaken en als het niet gaat kan je ze gewoon aanpassen. Één tip: Tussendoor gewoon blijven testen en kijken of alles nog naar het zin is :)

Succes!

Groet Ronald.

Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

daan2353

• Offline Offline
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
« Reactie #19 Gepost op: 30 December 2013, 11:14:31 »
Wat je nog zou kunnen doen is het baanplan een klein beetje schuin te leggen t.o.v. de tafel. Rechts onder in je paradebaanvak is ruimte om het spoor wat dichter naar de rand te leggen. Hierdoor komt het geheel wat minder star over.
Wat betreft volte van het baanplan vind ik het wel meevallen. Je benut je ruimte goed en met bomen e.d. kun je e.e.a. nog camoufleren.. Je ziet bij jou de treinen nog rijden, bij veel baanplannen liggen er vele tientallen meters rails onder het landschap en slechts een paar meter erboven, waardoor er dus erg weinig treinen zichtbaar zijn en er veel buiten het zicht op elkaar staat te wachten.

Dat is natuurlijk wel realistisch, maar je hebt geen modelbaan om de meeste tijd te moeten zitten wachten tot er weer eens een trein op komt doemen ergens.  ;D

DaPeet

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 30 December 2013, 14:21:49 »
Wel een goede tip ook, iets schuin leggen, zal eens kijken hoe ik dat in mijn plan kan verwerken. En ook wel fijn bepaalde dingen bevestigd te zien :-) Had een ander plan (uit Fleischmann boek) met veel sporen door bergen (de spaghetti van Mudhen ;) ), maar daar hield je nauwelijks ruimte voor scenery over, ook weer zonde.

Je kan de boel altijd de boel weer afbreken ;)  ;D
:o  ;)