Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
RobbertJan
Vandaag
om 20:14:08
Grootspoor in Frankrijk
door
Benjamin92
Vandaag
om 20:11:12
Met welke tang knip je verenstaal?
door
cor_b
Vandaag
om 19:58:14
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho
door
roco
Vandaag
om 19:57:36
Update: baan in de tropen
door
Hans Grasmaijer
Vandaag
om 19:47:07
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 19:21:26
De fabriek - Spoor 0
door
Huup
Vandaag
om 19:17:06
Terugverende koppeling
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 19:07:39
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 18:38:50
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
Ronald69
Vandaag
om 17:05:24
't Boemeltje
door
bask185
Vandaag
om 16:38:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Montanbahn
Vandaag
om 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens
door
willyTEE
Vandaag
om 15:33:50
Göhrener Viaduct
door
aad52
Vandaag
om 15:19:20
booster vraag
door
Montanbahn
Vandaag
om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:34:05
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:07:46
Her-(her-)beginnen
door
Montanbahn
Vandaag
om 13:29:49
Vreemd probleem
door
Treintje_komt_zo
Vandaag
om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko
door
wob
Vandaag
om 12:41:02
Aachenau West
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
wob
Vandaag
om 12:37:12
Bauarbeiten im gange
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:22:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Montanbahn
Vandaag
om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
VAM65
Vandaag
om 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
Vandaag
om 10:46:10
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Vislijn
Vandaag
om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc?
door
AdLoc
Vandaag
om 10:28:24
Modelbaan Beltheim.
door
Bertje B
Vandaag
om 10:10:38
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Het inbouwen van goedkope interieurverlichting.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Het inbouwen van goedkope interieurverlichting. (gelezen 1847 keer)
nstomjanssen2000
Offline
Berichten: 66
Het inbouwen van goedkope interieurverlichting.
«
Gepost op:
20 December 2013, 14:40:58 »
In principe behoeft dit geen uitgebreide bouwbeschrijving te worden, heel veel spreekt voor zicht.
Wat heb je nodig:
- (natuurlijk) personenrijtuigen. Bij een rijtuig van H0 past het het beste, eventueel een grotere schaal. (niet kleiner) De als voorbeeld gebruikte lichtsnoer van Kruidvat is het beste geschikt voor een rijtuigstam van drie rijtuigen. (wel vierassers, voor kleinere zijn er meer nodig) Wat ook handig is, zijn rijtuigen met openingen in de kopkant. (bijv. voor niet geplaatste raampjes)
- Een lichtsnoer, een beetje zoals voorbeeld. Loop hiervoor
niet
naar de plaatselijke modelspoorspecialist, maar naar de Kruidvat, Zeeman, Wibra o.i.d. Afhankelijk van je model een lichtsnoer met de gewenste lengte en kleur kiezen. Koop
geen
kerstboomlampjes of andere lampjes met netstekker, in een mobiele rijtuigstam heb je hier weinig aan.
- Een plank met rails die minstens zo lang als je trein is. Als je je wagens "buiten" wil laten overnachten, ook een plaats om deze plank horizontaal neer te zetten. De wagens passen na inbouw van deze interieurverlichting niet meer in de OVP!
- Enig technisch inzicht en niet al te pietluttig
- Een platte wagen voor de batterijen en rest v/d/ voeding
De gebruikte lichtsnoer. Hij kostte €2,- en is gekocht bij Kruidvat
Ten eerste: Elke wagon is anders. Bij de geteste wagons (Roco plan D en Mäklin ICR) was de verlichting niet lastig in te bouwen. De Plan D had in het dak een soort "bruggetjes" waar de lichtsnoer onderdoor te steken is, zoiets is heel fijn. Bij de ICR was dit niet, dit moest geregeld worden met plakband dat ook weer zonder troep eraf te peuteren is.
Eerst moet de kap van de eerst te verbouwen wagen verwijderd worden. Bij de Märklin wagens moet daarvoor de vouwbalgen verwijderd worden, voor de inbouw moet een vouwbalg met de buitenkant eerst aan de snoer worden gerijgd. Daarna trek je de snoer door de opening aan de kopkant heen. Nu rijg je de snoer door de kopkant aan de andere kant heen. Afhankelijk van de positie van de lampjes kun je een kleine speling hierop zetten, maar maak deze niet groter dan 3cm. Nu zet je de lampjes aan beide kopse kanten vast met een stukje van het eerder genoemde plakband. Als je een wagen met de eerder genoemde bruggetjes hebt, rijg je het snoer daar eerst onder door, voordat je ze door de opening in de kopkant rijgt.
Bij de overgang naar het volgende rijtuig dient weer eerst op de vouwbalg gelet te worden, eerst gaat de vouwbalg van het eerste rijtuig met de rijtuigkant voor op de snoer, waar deze aan de wagen vastgezet wordt. Dan volgt e vouwbalg van de tweede wagen, die weer met de buitenkant in de richting van de voeding wordt gezet. Ga zo verder als eerder beschreven. Let er wel op dat, vooral bij een rijtuig met kortkoppeling, de overgang heel los is. (laat veel ruimte tussen de twee plakbandjes in de rijtuigen) Het is tevens verstandig om bij dubbele kopdeuren de snoer aan de ene kant links uit de wagen te gaan, en bij de andere rechts er weer in.
In het laatste rijtuig kan eventueel ruime lengte van de snoer omgebogen worden en weer een stukje teruggaan in het rijtuig.
Knip dit stukje vooral niet af!!!
Zo ziet mijn oplossing voor de voeding eruit. Het verdient zeker niet de schoonheidsprijs, maar ik ben er blij mee. Voor betere afwerking is de huifkar die Märklin jaren geleden op de markt bracht goed geschikt.
Let bij het rijden op dat de koppelingen vast blijven! Bij losgeschoten koppelingen kan de trein op een recht stuk weliswaar probleemloos rijden, maar in de bochten volgen er gegarandeerd ontsporingen!
Nu heb je redelijke interieurverlichting voor een schamel bedragje!
Heb je nog oplossingen voor bepaalde soorten materieel, schroom niet hier iets daarover te plaatsen! (als je wilt, natuurlijk)
«
Laatst bewerkt op: 20 December 2013, 14:54:38 door nstomjanssen2000
»
Gelogd
nstomjanssen2000
Offline
Berichten: 66
Re: Het inbouwen van goedkope interieurverlichting.
«
Reactie #1 Gepost op:
20 December 2013, 17:03:57 »
Inmiddels is het wat donkerder geworden en is het resultaat in een donkere ruimte te aanschouwen:
EDIT: Inmiddels blijkt dat er voor de rijtuigen een erg precies uitgekiend baanvak gebruikt moet worden. Een radius van 360 mm boog is te weinig. Met een aparte baan heb ik toch de wagens probleemloos rondjes kunnen laten rijden.
Conclusie: Het is zeker mogelijk een rijtuig met goedkope kerstverlichting uit te rusten. Helaas worden er te veel eisen aan de baan gesteld en is er steeds een goederenwagen nodig om de batterijen te vervoeren. Voor H0 is het idee misschien niet zo geschikt, misschien kan een collega-modelspoorder met een grotere schaal het eens proberen.
«
Laatst bewerkt op: 20 December 2013, 18:10:28 door nstomjanssen2000
»
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Het inbouwen van goedkope interieurverlichting.