Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 00:31:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:30:56
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door R1954
26 July 2025, 23:52:32
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
26 July 2025, 23:45:17
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
26 July 2025, 21:42:38
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
26 July 2025, 20:52:05
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door guus43
26 July 2025, 19:18:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 July 2025, 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Lokpilot 4 defect door bellejt
26 July 2025, 17:40:40
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
26 July 2025, 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
26 July 2025, 16:41:30
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
26 July 2025, 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
26 July 2025, 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
26 July 2025, 13:29:17
schok bij vertrek door Bahn-AG
26 July 2025, 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
26 July 2025, 12:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
26 July 2025, 12:02:09
  

Auteur Topic: Fuchsheim in N spoor  (gelezen 4612 keer)

RobertLux

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Fuchsheim in N spoor
« Gepost op: 17 December 2013, 15:31:14 »
N spoor modelbaan ‘Fuchsheim’:

Lang rond gelopen met de gedachten om dit draadje te beginnen en het lijkt me
leuk om toch mijn bouw van modelbaan te delen met medeforum leden voor
plezier, advies en constructieve kritiek.

Even voorstellen:
Ik ben Robert en vanaf kleins af aan al bezig met modeltreinen, eerst de H0 baan van
mijn vader, maar al vanaf mijn 5 de jaar met mijn eigen N spoor baan. Eerst een
Minitrix setje met 1100 en drie plan E rijtuigen (staan nog steeds in de kast), later
met een grotere baan die op een Kibri lay-out gebouwd was. Toen ik ongeveer 12
was kwam er in de kelder van mijn ouderlijk huis een ruimte vrij van 4 meter bij
1,20 meter met aan de zijkant ruimte voor bureautje wat kon dienen als
werkbank. Hier werd de eerste baan gebouwd. De Lego en Playmobile werd
verkocht en er kwamen nieuwen zaken voor de modeltreinen. Bij iedere
gebeurtenis groeide de verzameling en werd de baan op een hoger plan getild.
Dit ging prima tot ik ging studeren, na het eerste jaar ging ik uit huis wonen en
werd alles bij mijn ouders opgeruimd, het idee was om het later uit de kast te
halen. Nadat ik een eigen appartement had gevonden is er wel een eerste opzet
geweest, maar niet verder gekomen dan een schaduw station en een open
rondje. Druk met studie, werk en een vriendin, werd de kamer langzaam nodig
voor andere zaken. Alles heeft nu zes jaar lang opgeborgen in de kelder gestaan.
Maar ondertussen als getrouwd man een huis gekocht, in Luxemburg, waarbij we
op 15 november de sleutel hebben gekregen en er voldoende kamers zijn om er
ook een voor een deel aan de modelbaan te gaan besteden.
Toen de oppervlakte bekend werden van de kamer die ik voor de modelbaan kon
gebruiken, kreeg de fantasie de vrije loop. Veel baanplannen en idee zijn voorbij
gekomen en besproken met mijn vader (die overigens nog steeds een modelbaan
heeft en waar veel kennis en ervaring is opgedaan).
Aangezien het grootste deel van mijn rollend materieel analoog is en ik wel een
digitale aansturing wil, dacht ik eerst een combi baan te gaan bouwen. Na veel
lees werk kwam ik er achter dat ik niet meerdere soorten stroomkringen wilden
hebben en dat de systemen op de markt voor digitaal in combi met analoog
beperking hebben en voor mijn idee vrij duur zijn om het uit te voeren.
Dus besloten alles direct digitaal aan te leggen en langzaam de rest van de
collectie om te bouwen naar digitaal. Met ongeveer 30 digitale locs valt er in
ieder geval al veel rij plezier te beleven en voordat er überhaupt wat rond kan
rijden zal er wat tijd verstrekken zijn.

Aangezien we goede ervaring hebben met de Ecos is dat mijn besturingsapparaat
geworden. Voor het computer programma twijfel ik nog tussen Itrain en Koploper,
van beide veel gelezen en gezien en nog geen knoop doorgehakt.
Een plaatje van de ruimte:

De lange zijde van de muur is 3,80 daar zal het hoofdstation komen.
Rechts wordt het 3 meter lang waarbij een voorstads station wordt gevestigd en
aan de voorkant de haven. Aan het einde van de 3 meter komt er een stuk van 2
meter naar het midden, hier zal een berg op vereisen met kopstation en wat
winterplezier.

Aan de linker kant van het doorgaans station komt een kleiner deel
van 2 meter. Hier zal wat industrie opgevestigd worden. Er is een poot van de E
in het midden die schuin komt. Dit wordt gebruikt voor een museum depot
(vroeger het hoofdstation van de stad, maar door modernisering is het doorgaans
station gebouwd) Dit oude station is wat van zijn glorie kwijt, maar kon gered
worden door de Fuchsheimse Museum Vrienden (FMV). Door dat het station
dichter bij de oude staat ligt is er toch nog een halfuursdienst stoptrein te zien,
maar wordt het vooral in beslag genomen door het depot en de wagenloods.
Het schaduwstation is uitgetekend en gaat deze winter voor een deel gebouwd
worden. De rest zijn wel plannen voor maar, nog open voor verandering.

Aanstaand weekend zal begonnen worden met het frame. Samen met mijn vader
zal dit voor kerst in elkaar gezet worden.

Ga proberen hier een zo accurate mogelijk bouwverslag bij te houden, waarbij tips en informatie welkom is.



De ruimte


Testbaan


Sporenplan Schaduwstation, totaal wordt dit een aantal keer onder elkaar gedaan.

RobertLux

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Fuchsheim in N spoor
« Reactie #1 Gepost op: 24 December 2013, 14:58:03 »
De eerste bouw activiteiten zijn gestart.
Pa is twee dagen naar Luxemburg gekomen om mee te helpen het frame op te zetten.

Hieronder een aantal foto's van de voortgang:



De start, eerst nog even uitleggen


Laag -9 uitleggen en meten


Steunen voor het schaduwstation


Boekenplank onder het frame voor de bladen


De eerste verbindingen staan


Resultaten tot heden

Straks nog even de laatste schuine kantjes erop zetten en dan is het kerst :-)

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 773
Re: Fuchsheim in N spoor
« Reactie #2 Gepost op: 24 December 2013, 15:18:32 »
Hoi Robert,

begrijp ik het goed dat er 8 schaduwstations komen? Kun je daar nog een beetje bij met die tafelrandrail
die er telkens voorloopt. Treinen zijn dan in ieder geval wel even onderweg van beneden naar boven.

fred

bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

RobertLux

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Fuchsheim in N spoor
« Reactie #3 Gepost op: 24 December 2013, 20:03:22 »
Hoi Fred,

Ja, ik had het erover met iemand op Eurospoor en die had het uitgevoerd om langs de wand maar een aantal sporen te leggen, zodat je niet de hele tafelbreedte. Zo heb ik vanaf de muur 20 cm plaat, maar dan wel 9 boven elkaar. Is nog voldoende ruimte voor het frame, bij het laatste niveau is er een 15 cm hoogte verschil naar het 0 niveau.

Er is in ieder geval voldoende te rijden :-)

Gr Robert

Ronald Brandt

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re: Fuchsheim in N spoor
« Reactie #4 Gepost op: 24 December 2013, 21:56:51 »
Ik worstel met zo'n zelfde vraag.
Mijn oude baan (nooit verder gekomen als een veel te ingewikkeld schaduwstation) wordt in januarie afgebroken en ben nu aan het plannen voor de opvolger. Ook het idee van veel smalle schaduwstations boven elkaar is voorbij gekomen, maar eigenlijk ook al weer afgekeurd. Iik kwam uit op minstens 1 railspiraal ergens in een hoek van de zolder van zes lagen ( HO) Daar kon ik dus niet meer bij de achterkant zonder uitneembaar deel te maken of andere ingewikkelde constructies.
Ik heb alle adviezen in andere draadjes van de oude rotten in het vak ter harte genomen ( zorg dat je overal nog bij kan als je baan klaar is) en het plan dus afgekeurd.

Ik hoop dat ik je nu niet ontmoedig, maar overtuig je er in ieder geval van dat je straks een stilgevallen trein nog kan bereiken, waar die ook staat.


Ronald
Ronald Brandt

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 773
Re: Fuchsheim in N spoor
« Reactie #5 Gepost op: 24 December 2013, 22:22:21 »
Voorzover je op de knieen kunt, gaat het wel lukken zoals ik het nu begrijp: het 'tafelrandspoor' zit maar op 1
nivo. Op de knieen is alles goed te bereiken.

En niet alleen stilgevallen treinen zijn een zorg, maar er zijn momenten (ook mij gelukt) dat je alle decocers
reset. Alles op adres 3, dat wordt handwerk.

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

RobertLux

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Fuchsheim in N spoor
« Reactie #6 Gepost op: 26 December 2013, 21:41:51 »
Hoi Fred,

De hoogte van de tafel is 1,05, goed om te kijken en makkelijk om eronder te komen.

@ Ronald: In principe kan er bij noot gevallen het kastje wat naast de wendel staat worden weggeschoven, niet ideaal maar voor groot onderhoud mogelijk. Verder zit er om de wendel een 25cm ruimte, dus kan je er bij om een gevallen lok/wagen te pakken en het schoonmaakblokje door de spiraal te duwen (al heb ik daar iets voor, een railgum op een telescoop stokje, ideaal voor lage gedeeltes of plaatsen die wat lastiger bereikbaar zijn.

Gr Robert

Ronald Brandt

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re: Fuchsheim in N spoor
« Reactie #7 Gepost op: 26 December 2013, 23:34:55 »
Hoi Robert,

Fijn om te horen dat het bij jou dus wel bereikbaar is.
Die railgum op een stokje is ook een geniaal idee. Heb ik toch weer iets geleerd.
Succes met het bouwen en ik ga je draadje verder volgen.

Ronald
Ronald Brandt

RobertLux

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Fuchsheim in N spoor
« Reactie #8 Gepost op: 27 December 2013, 09:46:37 »
Ronald,

TSD importeerd deze items.


Foto van TSD.be website

RobRd

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re: Fuchsheim in N spoor
« Reactie #9 Gepost op: 02 January 2014, 13:40:07 »
Ben benieuwd naar de volgende stap

RobertLux

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Fuchsheim in N spoor
« Reactie #10 Gepost op: 06 January 2014, 12:12:09 »
Afgelopen dagen wat vorderingen geboekt, het grove werk van het fram is afgerond en de computer en Ecos hebben zijn plaats gekregen:



Daarnaast begonnen met het ICE station te bouwen, dit gaat rechts komen en ligt ongeveer 25 cm boven het laagste punt. Het is bedacht als een tijdelijk eindpunt voor ICE's, eigenlijk zo het spoor doorlopen naar het 'nieuwe' hoofdstation, maar de procedures voor het laatste stuk door de stad zijn tegengehouden. De DB heeft er verlopig nog geen vertrouwen in dat het in de komende 10 jaar wordt aangelegd, dus is er een semi-tijdelijk halte aan de rand van de stad.


De 3 meter lange strip in de grijze verf (hij is 11,5 cm breed, voldoende voor bovenleiding, twee sporen en middenperron)


Zo gaat het eruit zien.

De volgende stap is alle isolaties en bedrading aanbrengen voor dat we de rails gaan vast zetten.

RobertLux

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Fuchsheim in N spoor
« Reactie #11 Gepost op: 10 February 2014, 16:46:30 »
Tijd even druk gehad, maar zeker wel wat gedaan.
Voor het ICE station zijn alle railzen aangelegd, is alles verbonden met een S88 modulen en werken de wissels ook.



De basis voor het ICE station


Sporenplan uitgelegd, perrons passen.

Alleen de seinen hebben nog een decoder nodig. De meeste op de baan zullen armseinen worden, maar voor een ICE station is dat minder geschikt.


Tegelijk begonnen aan station Dammtor van Trix, volgense de beschrijving gaat er 50 uur plakken in zitten, dus kan beter nu rustig beginnen zodat deze als eerst geplaatst kan worden als we op het maaiveld komen.


Begonnen met de bouw van het Trix Dammtor Station


Het begin, ziet er mooi uit en past allemaal prima

Nadat het ICE station technisch werkt begonnen met het eerste schaduw station. In totaal komen er negen lagen en iedere laag heeft twee schaduw stations van 5 sporen achter elkaar.
De eerste is gebouwd en operationeel. Alles werkt naar behoren en is geplaatst op de juiste plaats. Op naar deel twee wat links eraan wordt verbonden.


Begin van Schaduwstation 1 van 18, 20 cm breed 6 sporen.


Rosoft wissel decoders eronder, werken super.

RobRd

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re: Fuchsheim in N spoor
« Reactie #12 Gepost op: 10 February 2014, 20:56:34 »
je heb al weer zeer veel gedaan
ziet er zeer goed uit
ben zeer benieuwd om het te zien

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 773
Re: Fuchsheim in N spoor
« Reactie #13 Gepost op: 10 February 2014, 22:58:57 »
dat station Dammtor ziet er imposant uit, ben benieuwd

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

RobertLux

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Fuchsheim in N spoor
« Reactie #14 Gepost op: 11 February 2014, 08:50:50 »
Ja, Dammtor is wel een klus, maar heb hem gebouwd gezien in Neurenberg en dan is het wel een blikvanger.

Gisteravond de eerste bovenleiding aangelegd op het ICE station, geeft een goed beeld, al is de draad zelf van Viessmann wel wat grof.


Spoor 1 is voorzien van bovenleiding

Maar als er dan een loc met wagens onderstaat is het wel een mooi gezicht.


De test trein is net gearriveerd en heeft de meetwagens afgekoppeld.