Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terschellinger Spoor door Scratchbuilt
Vandaag om 17:15:49
Vervangen wissels flm profi door Ronald Halma
Vandaag om 17:06:57
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Pauldg
Vandaag om 16:56:43
Wat herkent AI van onze hobby? door wob
Vandaag om 16:33:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:32:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 16:31:56
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:25:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:09:34
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:07:09
Modelbaan Beltheim. door Jelmer
Vandaag om 16:05:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 16:01:40
PB Models, ICR-rijtuigen door Wisselwachter
Vandaag om 15:53:11
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:42:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 15:23:00
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door ronaldvd2000
Vandaag om 14:26:22
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Eric v C
Vandaag om 14:09:13
Op Zuid (NL H0) door hervé
Vandaag om 13:49:23
Project X...... door Gert Arkema
Vandaag om 13:23:09
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:59:29
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 12:34:06
Tickets Modelspoordagen 2026 door Ad Cleijsen
Vandaag om 11:54:34
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 11:19:04
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 10:57:47
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's door Marc tramt
Vandaag om 09:54:07
Ervaringen met EVA (Ethylene-vinyl acetate) foam/rubber als rail-underlayment. door MOVisser
Vandaag om 09:19:34
Hoe een schaduwstation automatiseren door henk
Vandaag om 09:17:30
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Quinzeedied
Vandaag om 07:20:47
Een nieuw baantje op Micromodules door Huup
09 October 2025, 23:03:04
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door BartvD
09 October 2025, 20:16:47
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door janvanbemmel
09 October 2025, 20:10:25
  

Auteur Topic: treinongeluk in Congo  (gelezen 1737 keer)

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
treinongeluk in Congo
« Gepost op: 03 August 2007, 13:27:11 »
Het ongeluk is natuurlijk heel erg tragisch maar dat gaat het mij nu niet om.
Het gaat mij om de berichtgeving die ik net lees op de site van TT bij laatste nieuws.

Citaat
Tijdstip: vrijdag 3 augustus, 11.28 uur

Het dodenaantal als gevolg van een ongeluk met een goederentrein in de Democratische Republiek Congo is opgelopen tot zeker 68. Dit heeft de vredesmacht van de Verenigde Naties donderdag gemeld. "Ook zijn velen ernstig gewond geraakt", aldus een lokale woordvoerder van de VN.

De trein raakte van het spoor in de provincie West-Kasai. "De slachtoffers waren illegale passagiers die gewoonlijk op de goederentrein meereizen zonder dat conducteuren dat weten", aldus een zegsman van de staatsspoorwegen SNCC.

Het SNCC is een onderzoek begonnen naar de oorzaak. Het is het tweede treinongeluk in drie weken tijd in de provincie West-Kasai. Treinongelukken komen relatief vaak voor in de DRC. Aan het spoorwegnet, dat dateert uit het koloniale tijdperk, is sinds de onafhankelijkheid in 1960 weinig onderhoud verricht.
bron: Total train

Conducteur op een goederentrein   ??? ??? ???   
« Laatst bewerkt op: 03 August 2007, 13:30:10 door Geoffrey Korstanje »

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10758
Re: treinongeluk in Congo
« Reactie #1 Gepost op: 03 August 2007, 13:30:09 »
Volgens mij hadden we dat vroegâh (toen er nog niet zoveel geschiedenis was) in Nederland ook. In Amerika (U.S.A.) tegenwoordig ook nog vaak.
No dress rehearsel, this is our life.

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: treinongeluk in Congo
« Reactie #2 Gepost op: 03 August 2007, 13:35:11 »
Nooit geweten dat ze op een goederentrein ook zitten.
Waarom dan?

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10758
Re: treinongeluk in Congo
« Reactie #3 Gepost op: 03 August 2007, 13:40:53 »
Zoeken we op... Moet ik (thuis) in wat literatuur gaan spitten. Maar mischien zijn andere forummers beter op de hoogte.
No dress rehearsel, this is our life.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4748
    • Filmpjes op YouTube
Re: treinongeluk in Congo
« Reactie #4 Gepost op: 03 August 2007, 14:01:13 »
Conducteurs op goederentreinen zorgden voor de administratie, en deden dit veelal onderweg. Bij het plaatsen cq uithalen van wagens bij klanten namen zij de documenten in ontvangst en verwerkten deze.
De wagens waren doorgaans voorzien van bureau, toilet en kachel.

Tegenwoordig met de PC is t niet meer nodig...

In Nederland hadden we de Dg, nu nog aan te treffen bij de SGB en VSM.
In Zwitserland had/heb je de Spoetnik.

Volgens de UIC-beschrifting zijn deze wagens ingedeeld in categorie P.

MfG, Arjan
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26827
    • Pagina van klaas
Re: treinongeluk in Congo
« Reactie #5 Gepost op: 03 August 2007, 14:26:42 »
Het meest opmerkelijke aan dat bericht vind ik dat er minstens 68 "reizigers" op die goederentrein zaten zonder dat de conducteurs dat wisten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ex-DR V100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1213
  • 1 gele trein maakt nog geen NS ...
Re: treinongeluk in Congo
« Reactie #6 Gepost op: 03 August 2007, 15:04:07 »
Zag gisteren toevallig op NGC "aircrash investigation" welke over een treinongeluk ging in Canada. De conducteur moest mede de seinstand ook in de gaten houden vanachter in zijn Caboose. Uiteraard zat hierin een radio en noodrem.

Gr, Marc

HenkK

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: treinongeluk in Congo
« Reactie #7 Gepost op: 03 August 2007, 18:49:40 »
Hoi,

Ik heb een "dienstgeleidewagen" van Fl*..., welke mee kan rijden in een Duitse goederentrein in epoche III. Hij wordt echter nog niet ingezet, omdat mijn treinen nog niet rijden.

Volgens mij diende zo'n "dienstgeleidewagen" vroeger als kantoortje voor de conducteur van de goederentrein.

Henk
« Laatst bewerkt op: 03 August 2007, 18:51:19 door HenkK »

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: treinongeluk in Congo
« Reactie #8 Gepost op: 03 August 2007, 21:17:02 »
Jawohl.

Anoniem

  • Gast
Re: treinongeluk in Congo
« Reactie #9 Gepost op: 03 August 2007, 21:28:35 »
Het meest opmerkelijke aan dat bericht vind ik dat er minstens 68 "reizigers" op die goederentrein zaten zonder dat de conducteurs dat wisten.

Dat lijkt me ook vrij onwaarschijnlijk...overigens is het in Afrika meestal illegaal, maar meestal ook niet ongebruikelijk dat reizigers met goederentreinen meerijden. Het lijkt me een geval van 'oogluikend toestaan'.

@ex-DR V100: Air crash investigation over een treinongeluk? Vliegtuig op trein neergestort? ;D. Crash scene investigation waarschijnlijk ;).