Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zolderbaan 2025 door Henk Veenstra
Vandaag om 10:28:59
booster vraag door Overet
Vandaag om 10:26:40
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Thijs1271
Vandaag om 10:10:28
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 10:08:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Casmir
Vandaag om 10:08:30
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:06:46
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Jan Wiegerinck
Vandaag om 10:04:43
Wat was jullie allereerste loc? door Huup
Vandaag om 10:04:42
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Huup
Vandaag om 10:03:25
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 09:34:06
Aanpassen baanplan bestaande baan door Montanbahn
Vandaag om 09:29:00
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door V200-G2000
Vandaag om 09:27:20
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 09:26:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Montanbahn
Vandaag om 09:19:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 09:05:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:45:34
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 08:43:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:35:30
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 08:18:50
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 07:58:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door MathynK
Vandaag om 07:29:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:16:57
Station Roodeschool door NS264
11 August 2025, 22:49:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
11 August 2025, 22:36:35
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
11 August 2025, 21:51:09
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Jeroen95
11 August 2025, 21:11:55
13 september tram wereldkampioenschap Wien door Martijnstein
11 August 2025, 21:07:50
Fleischmann Anna ombouw. door Karben
11 August 2025, 20:43:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
11 August 2025, 20:40:20
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Rob Ellerman
11 August 2025, 20:39:49
  

Auteur Topic: Philotrain motorpost: technische handleiding?  (gelezen 3067 keer)

E.r.i.k.

  • Offline Offline
  • Berichten: 192
Philotrain motorpost: technische handleiding?
« Gepost op: 14 December 2013, 11:29:02 »
Hoi allemaal,

Ik heb onlangs een Philotrain motorpost kunnen bemachtigen, maar helaas zonder (technische) handleiding.  Heeft iemand wellicht een digitale kopie voor mij?

Onderop zitten 2 schuifschakelaars waarvan er 1 niet duidelijk is. De ene is om te kiezen of je de pantograaf wil gebruiken voor stroomafname, bij de andere staat slechts "on - off" - zie ook de foto's. Waartoe dient deze?


en close-up

Pantograaf schakelaar


Normaal heb ik niet zo'n vrees om een trein open te maken, maar het is toch wel handig een beetje te weten waar de klemmetjes/schroefjes en draadverbindingen zitten.  Is het het spannender dan de 4 groen omcirkelde schroeven los te draaien?

Groeten,
Erik.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5393
  • Modelspoor is emotie...
Re: Philotrain motorpost: technische handleiding?
« Reactie #1 Gepost op: 14 December 2013, 11:45:42 »
Ik zou zeggen:stuur eens een mailtje naar Philotrain zelf...   ;)
Tbinnebarretije…

E.r.i.k.

  • Offline Offline
  • Berichten: 192
Re: Philotrain motorpost: technische handleiding?
« Reactie #2 Gepost op: 14 December 2013, 12:00:52 »
Uiteraard eerst een mailtje naar Philotrain gedaan, maar nog geen reactie.

Mvg,
Erik

<edit> Maar zie, zeer attent op zaterdagmiddag een antwoord van Philotrain:
Citaat
Geachte heer,

Bij de mP 3000 hebben nooit papieren gezeten. Het technisch onderhoud bestaat uit het zeer zuinig smeren van de wielassen en daar houdt het wel mee op.
[...]

Met vriendelijke groet,
Wim Wolters
« Laatst bewerkt op: 14 December 2013, 12:30:12 door E.r.i.k. »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22525
Re: Philotrain motorpost: technische handleiding?
« Reactie #3 Gepost op: 14 December 2013, 12:31:16 »
Ook nog nooit een gebruiksaanwijzing erbij gezien, maar ik meen me te herinneren dat je met de tweede schakelaar de sluitseinen kan uitzetten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

vrijbuiter55

  • De wijzen komen uit het oosten, zeggen ze.
  • Offline Offline
  • Berichten: 453
Re: Philotrain motorpost: technische handleiding?
« Reactie #4 Gepost op: 14 December 2013, 18:31:42 »
Probeer je toch gewoon uit, weet je snel genoeg waar het een en ander voor dient. (y) ;D ;D

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Philotrain motorpost: technische handleiding?
« Reactie #5 Gepost op: 05 February 2020, 01:27:30 »
Is om de verlichting geheel uit te schakelen. De tweede schakelaar ontbreekt bij mij, zit een plaatje overheen, de mijne is voor continue bovenleidingbedrijf geschikt gemaakt.

Gheghe, ff dooie topics omhoog schoppen.  :police:
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2486
Re: Philotrain motorpost: technische handleiding?
« Reactie #6 Gepost op: 05 February 2020, 09:03:30 »
Hoi Erik,

Toevallig heb ik Dinsdagavond een poging gedaan om de motorpost te openen en kom ik nu ( Woensdagochtend ) het draadje met de vraag over het openmaken tegen.

Als je de vier groen omcirkelde schroefjes losmaakt komt de bodemplaat met de apparaatkasten los. De draaistellen blijven dan nog aan de kap zitten. De aandrijving zit op de bodemplaat en gaat naar ieder draaistel met een tweedelige cardan overbrenging.

Links en rechts naast ieder draaistel zitten ook schroefjes ( dus twee per draaistel ) waarmee je het voorste stuk van de bodemplaat met het cabine-interieur loshaalt.

1 draaistel met cabinebodem kon ik een stukje naar het midden van de bak schuiven en uitnemen, het andere draaistel blijft ergens achter haken en heb ik nog niet kunnen verwijderen.

Ook zitten er nog draadjes tussen onderstel en kap voor de verlichting en naar de pantograven. Dus het gaat allemaal niet zo makkelijk als bij een treinstel van nu, waar alle techniek en verlichting aan de  bodemplaat vastzit.

Ben benieuwd of je dezelfde problemen tegenkomt met het uitnemen van de draaistellen.

Vriendelijke groet Ruud B.
« Laatst bewerkt op: 05 February 2020, 09:08:20 door Forever Rocofan »
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Philotrain motorpost: technische handleiding?
« Reactie #7 Gepost op: 05 February 2020, 18:57:58 »
Dat heb ik dus ook allemaal gedaan eergister.  ;D De montageplek van de draaistelplaatjes is echt lekker subtiel gekozen... vervolgens stuit de cabinewand tegen de schroef van de pantograaf.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...