Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Wim1969
Vandaag om 18:11:10
Rondom Charlois door Wim1969
Vandaag om 18:03:52
VAM containerwagens spoor-0 door Frits C
Vandaag om 17:54:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob11
Vandaag om 17:49:54
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 17:48:52
De Projecten van RetroJack door Frits C
Vandaag om 17:43:23
Raadplaatje door ajb42
Vandaag om 17:36:58
Märklin 2025 door borotof
Vandaag om 17:19:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:12
TurnControl: aansluiting verwijderen door Hans Gvz
Vandaag om 16:58:15
MTB DP1 DCC aansluiten op C railwissel door bellejt
Vandaag om 16:53:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 16:21:25
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door 1200blauw
Vandaag om 16:12:21
Duits transport, waar in NL? door 1200blauw
Vandaag om 16:01:02
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:51:34
ESU 2025 door Marcel112
Vandaag om 15:44:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 15:42:23
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Nijboer
Vandaag om 15:22:05
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Joz
Vandaag om 15:07:21
Het verdwenen spoorwegmuseum van Piraeus door Bob R.
Vandaag om 14:32:13
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 14:13:26
Artitec 6300 door MathynK
Vandaag om 14:10:08
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 14:02:35
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eelco Storm
Vandaag om 13:53:58
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 13:52:30
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 13:48:22
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 13:29:15
Yet Another Servo Decoder door Menno
Vandaag om 12:46:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 12:38:20
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Ronald Halma
Vandaag om 11:39:44
  

Auteur Topic: Philotrain motorpost: technische handleiding?  (gelezen 3111 keer)

E.r.i.k.

  • Offline Offline
  • Berichten: 191
Philotrain motorpost: technische handleiding?
« Gepost op: 14 December 2013, 11:29:02 »
Hoi allemaal,

Ik heb onlangs een Philotrain motorpost kunnen bemachtigen, maar helaas zonder (technische) handleiding.  Heeft iemand wellicht een digitale kopie voor mij?

Onderop zitten 2 schuifschakelaars waarvan er 1 niet duidelijk is. De ene is om te kiezen of je de pantograaf wil gebruiken voor stroomafname, bij de andere staat slechts "on - off" - zie ook de foto's. Waartoe dient deze?


en close-up

Pantograaf schakelaar


Normaal heb ik niet zo'n vrees om een trein open te maken, maar het is toch wel handig een beetje te weten waar de klemmetjes/schroefjes en draadverbindingen zitten.  Is het het spannender dan de 4 groen omcirkelde schroeven los te draaien?

Groeten,
Erik.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5479
  • Modelspoor is emotie...
Re: Philotrain motorpost: technische handleiding?
« Reactie #1 Gepost op: 14 December 2013, 11:45:42 »
Ik zou zeggen:stuur eens een mailtje naar Philotrain zelf...   ;)
Tbinnebarretije…

E.r.i.k.

  • Offline Offline
  • Berichten: 191
Re: Philotrain motorpost: technische handleiding?
« Reactie #2 Gepost op: 14 December 2013, 12:00:52 »
Uiteraard eerst een mailtje naar Philotrain gedaan, maar nog geen reactie.

Mvg,
Erik

<edit> Maar zie, zeer attent op zaterdagmiddag een antwoord van Philotrain:
Citaat
Geachte heer,

Bij de mP 3000 hebben nooit papieren gezeten. Het technisch onderhoud bestaat uit het zeer zuinig smeren van de wielassen en daar houdt het wel mee op.
[...]

Met vriendelijke groet,
Wim Wolters
« Laatst bewerkt op: 14 December 2013, 12:30:12 door E.r.i.k. »

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22624
Re: Philotrain motorpost: technische handleiding?
« Reactie #3 Gepost op: 14 December 2013, 12:31:16 »
Ook nog nooit een gebruiksaanwijzing erbij gezien, maar ik meen me te herinneren dat je met de tweede schakelaar de sluitseinen kan uitzetten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

vrijbuiter55

  • De wijzen komen uit het oosten, zeggen ze.
  • Offline Offline
  • Berichten: 453
Re: Philotrain motorpost: technische handleiding?
« Reactie #4 Gepost op: 14 December 2013, 18:31:42 »
Probeer je toch gewoon uit, weet je snel genoeg waar het een en ander voor dient. (y) ;D ;D

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: Philotrain motorpost: technische handleiding?
« Reactie #5 Gepost op: 05 February 2020, 01:27:30 »
Is om de verlichting geheel uit te schakelen. De tweede schakelaar ontbreekt bij mij, zit een plaatje overheen, de mijne is voor continue bovenleidingbedrijf geschikt gemaakt.

Gheghe, ff dooie topics omhoog schoppen.  :police:
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2519
Re: Philotrain motorpost: technische handleiding?
« Reactie #6 Gepost op: 05 February 2020, 09:03:30 »
Hoi Erik,

Toevallig heb ik Dinsdagavond een poging gedaan om de motorpost te openen en kom ik nu ( Woensdagochtend ) het draadje met de vraag over het openmaken tegen.

Als je de vier groen omcirkelde schroefjes losmaakt komt de bodemplaat met de apparaatkasten los. De draaistellen blijven dan nog aan de kap zitten. De aandrijving zit op de bodemplaat en gaat naar ieder draaistel met een tweedelige cardan overbrenging.

Links en rechts naast ieder draaistel zitten ook schroefjes ( dus twee per draaistel ) waarmee je het voorste stuk van de bodemplaat met het cabine-interieur loshaalt.

1 draaistel met cabinebodem kon ik een stukje naar het midden van de bak schuiven en uitnemen, het andere draaistel blijft ergens achter haken en heb ik nog niet kunnen verwijderen.

Ook zitten er nog draadjes tussen onderstel en kap voor de verlichting en naar de pantograven. Dus het gaat allemaal niet zo makkelijk als bij een treinstel van nu, waar alle techniek en verlichting aan de  bodemplaat vastzit.

Ben benieuwd of je dezelfde problemen tegenkomt met het uitnemen van de draaistellen.

Vriendelijke groet Ruud B.
« Laatst bewerkt op: 05 February 2020, 09:08:20 door Forever Rocofan »
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: Philotrain motorpost: technische handleiding?
« Reactie #7 Gepost op: 05 February 2020, 18:57:58 »
Dat heb ik dus ook allemaal gedaan eergister.  ;D De montageplek van de draaistelplaatjes is echt lekker subtiel gekozen... vervolgens stuit de cabinewand tegen de schroef van de pantograaf.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...