Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

7 april De Karel on tour door Rick
Vandaag om 10:39:15
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
Vandaag om 10:32:52
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 10:21:50
De (3d) knutsels van Ronald. door Johan Schalken
Vandaag om 10:12:14
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 09:46:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
  

Auteur Topic: z21 of Z21  (gelezen 8072 keer)

Lazer1

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
    • Fleischmann profi digitaal
z21 of Z21
« Gepost op: 11 december 2013, 12:43:55 »
Ik ben van plan om eerstdaags een z/Z 21 besturing te kopen, maar ik twijfel nog steeds aan een z21 of Z21. Mijn (nog op te stellen) baan : Fleischmann (profi rails HO - 2-rail gelijkstroon DCC), 30 locs, bezetmeldingen via spoor, wil alles helemaal digitaal (ook wissels, seinen, etc) en via PC (koploper).

Ik vind het sowieso al redelijk absurd om 2 verschillende centrales aan te bieden, maar is is wel een behoorlijk prijsverschil tussen de z21 en Z21. Een startset met z21 kost evenveel als enkel de Z21 centrale en je hebt dan toch een extra loc en wagons.

Volgens de website (www.z21.eu) is dit het verschil tussen beiden :
"The z21 version for beginners (white box, little z at z21) has the same features as the Z21 for experts with only a few smaller connection and configuration limitations. Left out are LocoNet, CAN-Bus, the X-Bus port, the Sniffer-Bus, the programming end level and the programmable track port as well as the track current regulator."

Nu ben ik geen expert en ik vraag me af of ik deze extra zaken nodig heb.
Daarom wil ik graag enkele zaken 'ontleden' en hoor graag jullie commentaar/advies :
- LocoNet : moet ik hier mijn bezetmelders zoals Lenz LS100 aansluiten ? Zo ja, dan heb ik deze wel nodig. Of bestaan er alternatieven ? ik zie ook een R-Bus : (Ruckmelde Bus ?)
- CAN-Bus : voor aansluiting Zimo (ken ik zelfs niet) : niet noodzakelijk
- X-Bus : voor Locmaus en consoorten : heb ik niet
- Sniff Bus : lijkt mij enkel om een andere centrale aan te sluiten, zoals een Twin Center : deze heb ik niet meer want staat te koop : (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,55951.0.html), dus lijkt mij niet noodzakelijk
- Programm Track : had ik ook bij mijn Twin Center, maar wordt enkel gebruikt bij aankoop nieuwe locs enzo, ik vermoed dat dit ook kan op de normale rail aansluiting, desnoods op een stukje geisoleerd spoor ?
- current regulator : ik vind het wel interessant om het stroomverbruik te zien, maar ook niet noodzakelijk.

Dus noodzakelijk in mijn geval :
- LocoNet (of kan ik andere bezetmelders gebruiken met de z21 - die R-Bus?)

Interessant :
- programm track en current regulator

niet nodig van de Z21 : al de rest

Is mijn analyse correct ?

mvg
Rudy
« Laatst bewerkt op: 11 december 2013, 12:53:46 door Lazer1 »
Fleischmann profi digitaal in HO
www.fleischmann.be

guest7823

  • Gast
Re: z21 of Z21
« Reactie #1 Gepost op: 11 december 2013, 13:34:11 »
Rudy,

Welkom op BNLS  (y)

Misschien datje in dit draadje:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,55901.0.html

Veel antwoorden op je vragen kan vinden

Lazer1

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
    • Fleischmann profi digitaal
Re: z21 of Z21
« Reactie #2 Gepost op: 11 december 2013, 13:39:50 »
Dag paul,

dat draadje had ik al helemaal doorgespit, maar daar gaat het enkel om de Z21.
ik vraag me af of ik voldoende heb aan de z21.

mvg
Rudy
« Laatst bewerkt op: 11 december 2013, 14:25:56 door guest7823. Reden: Citaat verwijderd, wegens directe onderposting »
Fleischmann profi digitaal in HO
www.fleischmann.be

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: z21 of Z21
« Reactie #3 Gepost op: 11 december 2013, 13:50:07 »
Ik heb me er nog heel uitgebreid in verdiept nog omdat ik toch niet echt van plan ben z'n ding aan te schaffen. Maar wat ik gelezen heb zou ik toch voor de grote Z gaan. De kleine is een uitgeklede versie, die bepaalde opties mist. Misschien nu niet nodig, maar wat brengt je de toekomst? Met meer verschillende bussen beschikbaar ben je gewoon beter voorbereid op de toekomst. Nieuwe onderdelen kun je sneller laten samenwerken met je centrale. Is nu misschien wel wat grotere uitgaven, maar een centrale is ook niet iets dat je elk jaar weer opnieuw wilt aanschaffen.

PS, loconet kun je gebruiken voor terugmelders, maar hoeft niet. De door jouw genoemde lenz terugmelder is er dan volgens mij juist 1 die niet aan loconet doet.

Groet,
Roelco

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 904
Re: z21 of Z21
« Reactie #4 Gepost op: 11 december 2013, 14:35:44 »
Heel simpele beredenering; je hebt al 30 locs (!) schrijf je,....dat geld kun je dus beter in een hoofdletter steken mijn inziens.

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: z21 of Z21
« Reactie #5 Gepost op: 11 december 2013, 15:43:21 »
 (y) Op zo.n aantal loks boeit de aanschafprijs van een centrale toch niet meer?
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 859
    • MartOnTheWeb
Re: z21 of Z21
« Reactie #6 Gepost op: 11 december 2013, 17:44:35 »
Hoi Rudy,
ik heb een draadje opgezet over de Z21, zie http://www.martontheweb.nl/z21/introductie.htm, wellicht schept dat wat duidelijkheid.

Het verschil tussen de z en Z is: http://www.martontheweb.nl/z21/downloads/z2-vs-z21.pdf.

Met spoorse groet,
Mart
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

Lazer1

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
    • Fleischmann profi digitaal
Re: z21 of Z21
« Reactie #7 Gepost op: 11 december 2013, 21:20:23 »
Hoi Rudy,
ik heb een draadje opgezet over de Z21, zie http://www.martontheweb.nl/z21/introductie.htm, wellicht schept dat wat duidelijkheid.

Het verschil tussen de z en Z is: http://www.martontheweb.nl/z21/downloads/z2-vs-z21.pdf.

Met spoorse groet,
Mart

Hey Mart,

Ik had eerder deze week jouw (heel duidelijk en goed opgebouwd) draadje al met veel interesse doorgenomen. Maar hoe regel jij de bezetmeldingen ?
Via LocoNet of die R-bus ?

mvg
Rudy
Fleischmann profi digitaal in HO
www.fleischmann.be

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 859
    • MartOnTheWeb
Re: z21 of Z21
« Reactie #8 Gepost op: 11 december 2013, 21:58:57 »
Hoi Rudy,
ik gebruik geen bezetmeldingen, dus ik weet ook (nog) niet hoe dit werkt. Het schaduwstation wordt aangestuurd met Systeme Laur en het zichtbare gedeelte met de hand (tablet of Profi-Boss). Ik zet dus geen pc in.

Volgens de overzichten kan het via de LocoNet-bus, zie http://www.martontheweb.nl/z21/overzichtaansluitingen.htm

Met spoorse groet,
Mart
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

M. Regensburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
  • Na jaren veel plezier helaas gestopt met de hobby
    • Rigolettoexpress
Re: z21 of Z21
« Reactie #9 Gepost op: 12 december 2013, 07:16:40 »
@Rudy,

Je kan ook S88 bezetmelders (bijv. Viessmann 5233) gebruiken en deze via een LocoNet converter koppelen aan de Z21.
Zo'n converter kan je bijvoorbeeld bij Rosoft halen (hij heeft ook bijbehorende bezetmelders).

Ik zou voor de Z21 gaan vanwege meerdere aansluitingen die hierop zitten. Dan loop je in de toekomst niet tegen beperkingen aan.

Groet,
Michael
Gestopt met de hobby en voorbereidingen aan het treffen om alles te verkopen. (hou onze (prive)website in de gaten)

Lazer1

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
    • Fleischmann profi digitaal
Re: z21 of Z21
« Reactie #10 Gepost op: 12 december 2013, 08:07:54 »
Michael,

ik beschik over een Viesmann 5217 bezetmelder alsook zo'n printplaatje. Beiden zijn aan te sluiten met een 6-polige bus stekker. Ik heb ook een aantal LenZ LS100 wisseldecoders, waarvan een aantal nog nieuw in de doos.
Om bovenstaande zaken aan te sluiten heb ik van die verloopstekkers nodig naar LAN.

Maar omdat ik alles nog los heb liggen en dus niets moet afbreken, zou ik eerder opteren om bezetmelders en wisseldecoders te kopen van de 'nieuwere generatie' met LAN stekkers. Deze lijken mij eenvoudiger en bedrijfszekerder en ik heb nog honderden LAN kabels liggen (ik had vroeger een PC winkel).

Wie kan mij zeggen welke bezetmelders en welke wisseldecoders aan te sluiten zijn aan de z/Z21 en via welke aansluitingen? Ik heb de aansluitschema's gezien op www.z21.eu, en volgens mij kan je kiezen tussen :

bezetmelders via 
- LocoNet (niet beschikbaar op de z21)
of
- Ruckmelde Bus (wel op de z21) met bv Roco 10787

Wisseldecoders moeten volgens mij op die Buster-Bus, ook deze zit standaard op de z21.
Hier staat vermeld de Roco 10777.

Maar ik vermoed dat er goedkoperen alternatieven bestaan dan die Roco toestellen ?
Maar ik vind dus nergens een overzicht van compatibele 'randapparatuur' met de z/Z21 (hint !) :-)

Ik vind momenteel de z21 een betere keuze als ik de andere aansluitingen toch niet zou gebruiken.
Het prijsverschil kan ik investeren in bezetmelders en wisseldecoders.
Maar ik wil toch 100% zeker zijn alvorens de aankoop te doen, vandaar mijn 'gezaag' in deze topic...

mvg
Rudy
« Laatst bewerkt op: 12 december 2013, 08:17:45 door Lazer1 »
Fleischmann profi digitaal in HO
www.fleischmann.be

M. Regensburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
  • Na jaren veel plezier helaas gestopt met de hobby
    • Rigolettoexpress
Re: z21 of Z21
« Reactie #11 Gepost op: 12 december 2013, 09:15:59 »
Hoi Rudy,

Ik gebruik de verloopjes van S88 naar Loconet en ondervind geen problemen.
Onze situatie is als volgt:
We hebben op verschillende locaties 4 planken gemaakt met daarop alle elektronica voor dat deel van de baan.
Hier zitten dus ook de Viessmann 5233 op.

De laatste 5233 op de ene plank en de eerste op de volgende hebben wij doormiddel van deze verloopjes met een lankabel verbonden en dit werkt prima.

Voor de wissels gebruiken we de 5212 van Viessmann en deze zijn gewoon aangesloten op een ringleiding.

Wil je echt alleen aansluiten via lankabels dan kan je bij Rosoft kijken. Hij heeft ook bezetmelders waar deze aansluiting standaard is.

Groet,
Michael

 
Gestopt met de hobby en voorbereidingen aan het treffen om alles te verkopen. (hou onze (prive)website in de gaten)

Lazer1

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
    • Fleischmann profi digitaal
Re: z21 of Z21
« Reactie #12 Gepost op: 14 december 2013, 19:52:52 »
Net terug van Houten.
Er stong geen enkele startset in HO met een z21, dus met een Z21 terug naar huis (359 euro).
Ben benieuwd of ik die extra aansluitingen de komende maanden nu nodig ga hebben, ik houd jullie op de hoogte.
Volg de bouw van mijn baan op www.fleischmann.be

En nu mijn nieuw speeltje eens testen !  ;)

Rudy
Fleischmann profi digitaal in HO
www.fleischmann.be

Leen Stolk

  • Offline Offline
  • Berichten: 347
Re: z21 of Z21
« Reactie #13 Gepost op: 15 december 2013, 00:45:27 »
Ok gelukt,

Nou veel plezier ermee, en in het begin niet gefrustreerd raken over de minimalistische handleiding.
Hij werkt geweldig, wel gelijk even de maintenance app erbij dowloaden, en controleren of de laatste update erop staat, ook dit werkt super.

Met vriendelijke groet.

Leen.

Lazer1

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
    • Fleischmann profi digitaal
Re: z21 of Z21
« Reactie #14 Gepost op: 15 december 2013, 09:36:15 »
die 'handleiding' is inderdaad wel heel basic...
Misschien kunnen we samen een 'beginnershandleiding' maken en hier beschikbaar stellen? Ik wil daar gerust aan meewerken, want ik vermoed dat nog velen hetzelfde hindernissenparcoeurs zullen afleggen.

... en al meteen de eerste vragen  8)

- ik kreeg eerst geen connectie tussen ipad en wifi router, vermoedelijk heeft de winkelier de Z21 als demo ofzo gebruikt en het paswoord aangepast van 'admin' naar iets anders. Dan maar eerst connectie gemaakt tussen PC en router en paswoord uitgelezen, nu werkt het. Maar als dit gekocht wordt door een 'pc leek', dan lijkt me dit geen 'plug and play'...

- een aantal locs 'brommen' wel, maar rijden niet. Ik vermoed dat locs met een 'twin' decoder niet zullen werken ? Dan moet ik de locs opendoen en zien welke stekker erop zit en andere decoders kopen, correct ?

- ik heb een ipad en een iphone. moet ik alle locs een voor een apart in beide toestellen laden ? Of kan je je hele loc database van bv je ipad naar je iphone kopieren ? En het lijkt me handig om oude iphones op te kopen voor een prikje en als controller te gebruiken, maar dan moet ik dus per toestel steeds eerst alle locs een voor een in elke iphone aanmaken, juist ?

sporenplan, wissels en bezetmelders, daar ben ik nog niet aan toe ...

tnx !
Rudy
Fleischmann profi digitaal in HO
www.fleischmann.be