Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Vitrinekast
door
741230
Vandaag
om 11:23:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank103
Vandaag
om 11:13:24
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
door
Ruud K
Vandaag
om 11:10:14
Artikelen "Het matblad"
door
j.ossebaar
Vandaag
om 11:08:24
De bouw van 'Ommelanden' (H0)
door
Jan Pieter
Vandaag
om 11:03:34
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
RobbertJan
Vandaag
om 11:00:30
Sfeer op je modelbaan
door
william_2
Vandaag
om 10:28:30
Bauarbeiten im gange
door
Overet
Vandaag
om 10:16:28
Eerste hulp bij Freecad
door
C_Jabaaij
Vandaag
om 09:59:43
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Spoor010
Vandaag
om 09:54:26
Show je werkplek
door
Spoor010
Vandaag
om 09:49:35
Fleischmann Anna ombouw.
door
puntenglijder
Vandaag
om 08:58:17
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Wim Vink
Vandaag
om 08:42:26
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen?
door
Noordernet
Vandaag
om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide
door
Thom
Vandaag
om 02:36:02
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
TonM
01 August 2025, 23:45:23
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
bask185
01 August 2025, 23:09:02
Wohnzimmer AW werkrapporten
door
Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
door
Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor
door
Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad
door
Luit
01 August 2025, 21:20:43
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2
door
Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV)
door
Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht
door
Ben
01 August 2025, 20:29:21
Grootspoor in Frankrijk
door
FritsT
01 August 2025, 20:18:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
01 August 2025, 19:38:41
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok
door
Felix de Groen
01 August 2025, 19:00:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
01 August 2025, 18:44:02
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Verlichting in rijtuigen... Administratie?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Verlichting in rijtuigen... Administratie? (gelezen 2018 keer)
Reinout van Rees
Team forummoderators
Forummoderator
«
Gepost op:
07 December 2013, 05:41:58 »
Zaterdagavond krijg ik een mooie 1:87 roco silberling. Voordeel als je Sinterklaas kent. Ok, mooi.
Stuurstandrijtuig. Dus van die lampjes die erin moeten. Dan ook maar rijtuigverlichting. Oh... Ik ben net met digitaal begonnen. Om het nou de hele tijd aan te hebben... Zijn daar die functiedecoders voor?
Indien "ja"... Dat is nogal een administratie, om voor eens rit in elke wagon de lichten aan te zetten. Elektrisch koppelen kan. Gewoon lichten aansluiten zonder decoder kan ook.
Is dit een reden voor compitersturing? Om de administratie te regelen?
Voor,poog dacht ik het met twee lokmuizen te redden. Of ben ik reddeloos verloren zodra ik aan schakelbare in rijtuigen begin te denken?
Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
ingenium
TM
Re: Verlichting in rijtuigen... Administratie?
«
Reactie #1 Gepost op:
07 December 2013, 06:21:39 »
De functiedecoder onthoudt de status, dus frontlicht aanzetten en wisselen met de rijrichting en daarna afblijven.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...
henk
«
Reactie #2 Gepost op:
07 December 2013, 07:21:16 »
En de decoder onthoudt dus ook of de binnenverlichting aan stond. De meeste centrales trouwens ook.
«
Laatst bewerkt op: 07 December 2013, 07:24:23 door henk
»
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Blom
«
Reactie #3 Gepost op:
07 December 2013, 08:56:28 »
Reinout,
Zet de functiedecoder op hetzelfde adres als de decoder van de trekkende/duwende lok en je hoeft nog maar 1 adres te onthouden
Er is tegenwoordig binnenverlichting te krijgen met een ingebouwde decoder. Voorzie alle rijtuigen hiervan en zet ze allemaal op 1 adres en alles schakelt tegelijk.
Of gebruik stroomvoerende koppelingen en schakel deze in of uit via een functiedecoder. Als je twijfelt aan het vermogen van de functiedecoder kun je er een relais tussen zetten.
Mogelijkheden genoeg dus.
Jan
Johnnytrein
«
Reactie #4 Gepost op:
07 December 2013, 09:45:12 »
compitersturing ?
Groetjes
Johnny
henk
«
Reactie #5 Gepost op:
07 December 2013, 09:56:07 »
Nee Johnny, Reinout ziet een probleem dat niet bestaat. De decoder onthoudt de instellingen en de laatste bedrijfstoestand. De centrale weet dat vaak ook en houdt tegenwoordig ook nog de hele adressenadministratie bij.
Het is vooral een financiële kwestie. Moderne binnenverlichting met leds verbruikt weinig en slijt nauwelijks. Heb je er 10 tot 15 euro per rijtuig voor over om de verlichtimg uitschakelbaar te maken en is dat nodig? Dat laatste hangt van de baan en de stroomvoorziening af. Financieel maakt het tegenwoordig weinig uit of je ieder rijtuig een eigen decoder geeft of van stroomgeleidende koppelingen voorziet. Die binnenverlichting met ingebouwde decoder is inderdaad erg handig.
memen
Märklin H0 - digitaal
«
Reactie #6 Gepost op:
07 December 2013, 10:13:08 »
Ik vraag me af of de decoder dat onthoudt. Op de clubbaan (IB IR) vergeten mijn beide decoders (Esu lokpilot fx 3.0 en Esu lokpilot fx micro 3.0) na een tijdje hun commando en staat iedere keer de verlichting uit. Of dit ligt aan de decoder of aan de centrale??
Handigste is dus inderdaad op het adres van de lok (als je in vaste stammen rijdt). Ik zet zelf het adres van de decoder altijd op de laatste 2 (of meer) cijfers van het lok- of wagonnummer, dan hoef je niets te onthouden.
Groeten,
Rauke
DB 1970 - Esu Ecos I - S88 -
Zelfbouw LocoNet Bedieningspaneel
- DCC, RailCom, Motorola, mfx
henk
«
Reactie #7 Gepost op:
07 December 2013, 10:57:47 »
Als het aan de decoder ligt, dan is hij stuk. Als ik een loc met een lopi opberg zonder de verlichting te hebben uitgeschakeld, dan floept de verlichting gelijk weer aan als hij op de baan wordt gezet, al is het maanden later. Vooropgesteld natuurlijk dat de centrale bij dat adres ook nog heeft staan dat de verlichting aan is. Zo niet, dan gaat de verlichting gelijk weer uit.
Reinout van Rees
Team forummoderators
Forummoderator
«
Reactie #8 Gepost op:
07 December 2013, 12:27:20 »
Altijd handig als een probleem niet lijkt te bestaan. Als de decoder het onthoud is het prima.
Edoch... ik heb een multimaus als "centrale" en die onthoudt volgens mij niets. Tenminste, de lichten van mijn loks moet ik zelf weer aanzetten.
Maar adressen waar ik met de maus niet mee praat ("één keer instellen en van af blijven"), die zouden dan wel gewoon hun stand blijven onthouden neem ik aan? Ondanks de multimaus?
Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn
Eifelgeschiedenis
henk
«
Reactie #9 Gepost op:
07 December 2013, 12:30:14 »
Volgens mij onthoudt de MM dat wel Reinout. Ik kan me vergissen, maar als ik de MM aanzet en de adressen langs ga, dan kom ik er zo nu en daan eentje tegen waarbij het sterretje nog aan staat. Dacht ik toch. Of is dat een instelling?
Reinout van Rees
Team forummoderators
Forummoderator
«
Reactie #10 Gepost op:
07 December 2013, 12:46:05 »
Ik zal dat van het onthouden van de multimaus vanavond even uittesten. Hij zit nu in een doos omdat hij mee gaat naar pakjesavond. Dochterlief krijgt een lokje :-)
Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn
Eifelgeschiedenis
Timo
Team encyclopedie
«
Reactie #11 Gepost op:
07 December 2013, 16:24:01 »
Volgens mij is het onthouden een beetje afhankelijk van het type. Veel decoders zullen dit wel doen omdat als ze dan even stroomloos geweest zijn ze niet hoeven te wachten op de herhaling van het laatste commando van de centrale. Maar, zodat er een commado met info over het licht voor
dat
ontvangen worden zal de decoder die status van het licht aannemen.
Dan komen we dus uit bij centrales. Deze hebben een lijst van adressen die ze de laatste tijd gebruikt hebben. Ondanks dat je er niet mee rijdt zal de centrale af en toe een commando voor dit adres versturen. Voor hoeveel adressen de centrale dit doet en hoe vaak is volgens mij afhankelijk van de centrale. Dus ja, als je niet met bergen andere adressen gereden hebt en het adres is dus nog bekent bij de centrale zal het licht weer aan gaan (als dit volgens het geheugen van de centrale aan stond). Staat het adres niet meer in deze lijst en stuurt de centrale dus geen commado is het dus aan de decoder hoe dit opgelost wordt. Als deze het ook onthoudt zal het licht dus aan gaan als het aan stond.
Maar om weer bij het probleem terug te komen. Voor het prijsverschil met een stroomvoerende kopeling hoef je het idd niet meer te laten om een decoder in te bouwen. Zelf vind ik het ook erg mooi als je het licht kunt schakelen. Wat ik dan doe is per stam de decoders op hetzelfde adres te zetten. Ik maak het wel anders dan het loc adres omdat ik deze nog wel eens wil wisselen. Zo hoef ik me maar zorgen te maken om 2 adressen. Enige nadeel is dat als je een stuurstand hebt dat je de richting van twee adressen moet aanpassen met rijden. Dit zou je kunnen opvangen door de stuurstand (tijdelijk) als consist (of dubbeltractie) adres die van de loc te geven maar dit is wel een gedoe. Sommige centrales ondersteunen ook zelf dubbeltractie. Zou ik het houden bij zelf beide wisselen, in het echt is het ook handwerk
Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
Sander Fondse
MSc Micro-Electronics
«
Reactie #12 Gepost op:
07 December 2013, 17:46:46 »
Ik heb in principe besloten alleen nog maar functiedecoders in te bouwen als er meer dan 1 functie in het rijtuig zit. Ik bouw nu dus functiedecoders in in stuurstandrijtuigen en in rijtuigen met sluitseinen. Enkele van mijn Silberlinge krijgen werkende sluitseinen en enkele Fl* rijtuigen hebben al sluitseinen ingebouwd, en voor die rijtuigen is dus een functiedecoder nodig.
Indien je gewoon met verlichte rijtuigen wil rijden, koop alleen lichtstrips, geen decoders.
Centrales onthouden meestal alleen de aangezette functies van rijtuigen indien de spanning aanstaat. Ik heb zelf een Multimaus en voor zover ik weet moet ik de functies elke keer dat ik opnieuw opstart de functies opnieuw kiezen. De meeste decoders onthouden voor een bepaalde tijd of de functies aanstaan of niet. Dat is meestal vluchtig geheugen in tegenstelling tot de CV's, die staan in EEPROMS.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden
Reinout van Rees
Team forummoderators
Forummoderator
«
Reactie #13 Gepost op:
20 December 2013, 01:33:23 »
Paar keer een beetje lopen testen en... inderdaad, met de multimaus wordt alles vergeten. Lichten, rangeerstand, enz: alles moet ik weer opnieuw aanzetten als ik een dag later de boel aan zet.
Verlichting in de rijtuigen zou ik permanent aan kunnen houden, dat scheelt weer administratie. Stuurstandrijtuig kan ik, zoals gesuggereerd, wel als losse actie met de multimaus instellen voor de andere richting. Aannemende dat ik voor dat rijtuig wel een functiedecoder ga gebruiken i.p.v. permanente verlichting.
Vaste samenstellingen ben ik niet echt van plan. Beetje afwisseling, zeker qua lok, is leuk. Dus permanent als dubbeltractie instellen gaat niet (ook niet omdat dat neem ik aan óók vergeten wordt door de multimaus).
Zit me nu overigens ook af te vragen wat ik met de sluitlichten ga doen. In Duitsland branden die overdag normaliter niet (in ieder geval periode 3) en 's avonds wel. Dat zou ik dan toch bij elk stammetje rijtuigen willen regelen (=decoder). Hm. Dat suggereert dat vaste stammen rijtuigen handig is. Terwijl ook hier variatie aardig is :-)
Kom ik toch terug bij m'n oorspronkelijke vraag. In m'n ideaalbeeld (sluitlichten, toch wel schakelbare verlichting, stuurstandrijtuig, geen vaste treinsamenstellingen) wordt het toch een administratie die ik met de multimaus niet wil doen. Ik neem aan dat andere centrales (die de laatste stand wel onthouden) in dit geval helpen? Of heb ik toch een computer nodig om de boel aan te sturen? Van m'n werk krijg ik een oude server-pizzadoos-computer, dus tegen die tijd wil ik uit gaan zoeken wat er in de open source hoek te regelen valt.
Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn
Eifelgeschiedenis
henk
«
Reactie #14 Gepost op:
20 December 2013, 07:43:35 »
Helder, zat ik ernaast wat de MM betreft. Zou ik toch eens zoeken naar een centrale die de instellingen wel onthoudt. Misschien ook een gerichte vraag daarover stellen met bijbehorende titel. De huidige titel is niet zo duidelijk, omdat niet veel mensen dit als een 'administratief' probleem ervaren of zelfs maar als een een probleem. Veel mensen zullen misschien even moeten kijken wat hun centrale nou precies doet. Had ik bijvoorbeeld moeten doen. Maar het zou me verbazen als een centrale type Ecos of Roco Z21 de instellingen niet onthoudt. Maar ik ben nu dus ook eigenlijk wel benieuwd.
Aan de andere kant weet je nu dat alle verlichting uit staat als de baanspanning een tijdje weg is geweest. In die zin bestaat het administratieve probleem weer niet. Zo lang je met de baan rijdt, onthoudt de MM alles voor je. Als je de baan opstart moet je de verlichting bij iedere trein aanzetten. In die zin geen verrassingen, maar Ik heb het vermoeden dat je sowieso wat meer mogelijkheden wil dan de MM kan bieden.
Multitractie kun je ook via de decoders regelen. Vergt bij het samenstellen van de trein wat programmeren van een tweede adres, maar het vergt ook handelingen als de software van de centrale dat regelt.
«
Laatst bewerkt op: 20 December 2013, 07:55:45 door henk
»
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|