Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:56:10
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald Halma
Vandaag om 15:55:04
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 15:54:04
zoeken waar een draad zit op de baan door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:43:02
Tankinstallaties voor dieseltreinen door j.ossebaar
Vandaag om 15:24:25
NS motorpost in h0 van Piko.. ? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:14:53
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 14:29:00
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 14:23:33
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 14:16:27
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 14:11:15
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 13:29:43
De projecten van Ruben (NL H0) door NS264
Vandaag om 13:27:06
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Huup
Vandaag om 13:24:43
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 13:03:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:57:57
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:56:52
Kato ETA 515 door Quinzeedied
Vandaag om 12:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door basjuh1981
Vandaag om 12:17:38
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 11:59:19
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 11:55:45
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 11:50:15
Project X...... door Met een sik
Vandaag om 11:00:59
Tram reageert niet door Luc2000
Vandaag om 11:00:27
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 09:58:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 09:51:03
PCC tram Alfred Rieß door Jan Bennink
Vandaag om 09:48:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:42:30
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 09:29:38
Omgeving Frankfurt am Main door martijnhaman
Vandaag om 09:03:25
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 08:54:42

Auteur Topic: rp25 en 1:87 schaal op verschillende railsoorten  (gelezen 2550 keer)

Rob van Kooy

• Offline Offline
rp25 en 1:87 schaal op verschillende railsoorten
« Gepost op: 02 December 2013, 00:01:46 »
Tsja ...

Dag Gert,

Tsja, je zult maar al héél lang een Märklinbaan hebben :) Voortaan zal ik beter op mijn woorden letten en "wisselstroom wielstellen" schrijven  ;D
Dat doet veel van mijn mede-liefhebbers van modelspoor wellicht minder "pijn".

Gegroet,

Rob

P.S. Ik had een fototje van mijn baan willen plaatsen, maar de "uitleg"die ik onder "Plaatje opladen" kreeg vraagt diepergaande kennis van het computerwezen. Ik was al zover dat ik kon lezen dat het plaatje succesvol op het forum geladen was, maar wat je dan  in voor mij begrijpelijke  "kookboek taal" zou moeten doen met de toetsen CTRL tezamen met de toetsen A, C, en V ontbrak in de handleiding. Het lukte zelfs na veel trial en nog meer error niet.  ??? Ik zal het binnenkort maar eens gaan vragen aan mijn kleindochter van zeven jaar, die draait daar vast haar handje niet voor om!

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: rp25 en 1:87 schaal op verschillende railsoorten
« Reactie #1 Gepost op: 02 December 2013, 09:03:23 »
Rob, ik heb echt geen last van die M hoor, maar vind het jammer als er voor nieuw ontwikkeld materieel anno 2013 met standaarden anno 1960 moet worden gerekend. Artitec wil zich als leverancier van 'high end scale models' opstellen en wordt daar ook op afgerekend, lees zo links en rechts maar terug. Maar als je als fabrikant nog met zulke oude normen moet rekenen ( hoe vaak heb ik bv de opmerking over de wissellantaren mbt M-rail al niet voorbij zien komen) dan wordt het lastig om in de buurt te komen van 'High end scale models'. Begrijp me goed; ik zeg niet dat je het weg zou moeten gooien, maar je kunt niet verwachten dat alles nog aan oude standaarden blijft voldoen. Modelspoor 'slijt' ook, niet alleen door de kilometers die ze maken, maar vooral doordat door nieuwe ontwikkelingen bestaande standaarden achterhaald blijken. Je zult een keer afscheid moeten nemen van eerdere uitgangspunten of detailleringsgraad. Krappe boogstralen is daarvan een universeel voorbeeld, je kunt niet verwachten dat het mogelijk moet zijn dat bv een NS 6300 zich door R1 wurmt, dat levert te veel concessies aan de aard van het grote voorbeeld op. Je verwacht immers ook niet dat een TGV z'n topsnelheid kan halen op brugrails uit 1860?

Om een voorbeeld uit eigen ervaring te noemen; ik heb in ca 1986-1989 een Dieseldrie, M54-2, M54-4 en een M46 uit Lima, Mastica en voorzetneuzen gebouwd. Ik was er trots op en die hebben een paar jaar prachtig dienstgedaan, want afwerking en detailleringsgraad waren in orde. Maar toen kwam de Piko Hondekop uit, misschien iets minder gedetailleerd, maar vooral qua breedte veel beter op schaal en mijn treinstellen bleken ineens verouderd. Een stam Plan E plus energiewagen; zelfde verhaal, ze komen nog maar zelden uit de opbergkist. Nog ééntje, helemaal hilarisch   :D ; mij Dieseldrie stond afgelopen zaterdag naast Karst' exemplaar ( wereldberoemd op heel dit forum). Het enige aan mijn treinstel wat daadwerkelijk  realistischer is dan Karst versie is de afwerking; die van mij is  strak grijs, die van Karst (nog) blank messing  ;D .
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Rob van Kooy

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 02 December 2013, 17:49:06 »
Goed verhaal Gert,

Ik ben het volledig met je eens dat je niet stil kunt blijven staan, in alles zit een ontwikkeling en zeker ook in modelspoor. We moeten overigens wel twee zaken uit elkaar houden: Verbetering van het uiterlijk van het rollend materieel is een zaak die - denk ik - door veel liefhebbers wordt onderschreven. Of die verbetering gelijke tred houdt met de mechanische degelijkheid van eertijds is wel mijn grote vraag. Het lijdt geen twijfel dat de locomotieven die Märklin vijftig jaar geleden leverde tot op de dag van vandaag nog steeds perfect functioneren. En het is met tot heden nog altijd gelukt om vervangende onderdelen voor de slijtende zaken in een locomotief aan te schaffen. Persoonlijk ben ik van oordeel dat het uiterlijk van het actuele Märklin materieel voor het merendeel van de klandizie tevredenstellend is. Alleen de "fijnproevers"- hoeveel zijn dat er eigenlijk - maken principiëel stampij. Maar wat trekt een adelaar zich aan van het gekras eens uils? Märklin maakt - hoe dan ook - speelgoed.

Voor wat betreft het wisselstroom railassortiment, tja, daar heb je een heel sterk punt. Märklin loopt hier decennia achter. Voor dit merk zijn er maar twee zaken die tot de core business behoren: perfecte locomotieven en een perfect volledig railsysteem. Voor de rest staan meer dan vijftig concurrenten klaar om alle andere zaken te leveren die er toe doen (rollend materieel, seinen en bovenleiding).

Met name op het gebied van rails is Märklin monopolist, niemand heeft zich écht gewaagd aan een concurrerend systeem. Die toestand maakt een fabrikant lui. Ja, Willy Ade ontwierp een - toenmaals - revolutionair railsysteem, dat met veel moeite wat afzet kreeg in de gelijkstroomuitvoering (er waren gewoonweg te weinig detaillisten die het ADE-Gleis in huis hadden). Hoewel deze railsoort al vanaf het begin was ontworpen om ook als puntcontactrail te functioneren is het daar - naar mijn weten  -  nooit van gekomen. En het C-Gleis dan? Ja, ik denk dat voor een heel groot aantal liefhebbers dat systeem een grote verbetering was, en in de catalogi was te lezen dat dit systeem zou worden uitgebreid. Het enige wat later kwam was een - heel mooie - slanke wissel. Die had evenwel een heel ernstig nadeel: de wisselhoek was zodanig gekozen dat een passende - ruimtebesparende - dubbele kruiswissel er niet bij te construeren viel (of je moest alle Märklinprincipes overboord gooien). Dat durfden de vorige directies gewoon niet aan. Of de nieuwe eigenaren een doorbraak in de railproductie zullen willen veroorzaken moet afgewacht worden.

Tot een volgende keer Gert!,

Gegroet,

Rob

P.S. Deze discussie loopt in deze thread wel erg uit de hand. Er moest  - wellicht door de moderator - maar eens een nieuw"draadje" worden begonnen. Het onderwerp is interessant genoeg. Jouw en mijn bijdrage zouden daarmee kunnen beginnen!

R

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #3 Gepost op: 02 December 2013, 18:18:39 »
Citaat
perfecte locomotieven en een perfect volledig railsysteem.

't Is maar hoe je het wilt zien....

jakop

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 02 December 2013, 18:25:15 »
Daar krab ik (als drierailer) toch even voor op m'n kop  :-\
Persoonlijk heb ik geen klachten over m'n k-rails, maar perfect wil ik ze niet noemen.
Qua locomotieven zou ik toch eerder ver van perfecte locomotieven zeggen dan het tegenovergestelde  ;)

Railbouw Leerdam

• Offline Offline
  • Mooi toch?
« Reactie #5 Gepost op: 02 December 2013, 18:33:27 »
Ach een oude discussie die weer oplaait en ook al een vaste uitkomst heeft.. Men zal het nooit eens worden hierover.. Ik als 3-railer (niet te verwarren met marklinist) ken inderdaad de nadelen van de rails, het is geen peco of tillig. Echter de voordelen vind ik dat het begrip stroomafname een stuk beter werkt dan met 2-rail. Ook het begrip bezetmelder is eenvoudiger, simpele ground detectie en klaar. Het begrip keerlus is ook vrij simpel met 3-rail, geen moeilijke printjes en schakelingen etc. Dus ja je ruilt het een in voor het ander, ieder zijn eigen mening en inzicht hierin. Qua rollend materieel ben ik blij dat je tegenwoordig meer keuze hebt, ook voor ieder wat wils dus. Ook ik als 3-railer ben van mening dat er een hoop te winnen is op het gebied van geluidsproductie. Maar afgezien van de luidruchtige aandrijving heeft M* wel oerdegelijk materieel..

Maar goed dit onderwerp is geen discussie waardig.. Dat heeft de tijd wel geleerd, en fabrikanten weten dat, vandaar dat ze beide systemen aanbieden..( en dat is maar goed ook!!  ;D)

Gr. Dieuwe
Gr. Dieuwe

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #6 Gepost op: 03 December 2013, 08:57:53 »
Dag Rob,

ik ben blij dat je mijn bijdrage kunt waarderen. Ik denk inderdaad ook dat absoluut betrouwbaar rijgedrag, voldoende trekkracht door massa, technisch zeer degelijk gebouwde locs en de onuitputtelijke onderdelenvoorraad absolute kwaliteiten van Märklin zijn. Tel daarbij op dat omstreeks deze tijd de startsets tot bij de drogist in de schappen liggen en je weet dat Märklin een sterk merk is. De manier waarop Märklin dat echter heeft gedaan en nog steeds doet is niet in lijn met wat ik van modelspoor verwacht. Anno nu kan betrouwbare stroomafname op een andere manier worden bereikt, onzichtbaar en onhoorbaar. Tegenwoordig hoeft de kap van een loc niet zonodig voor een groot deel van de massa te zorgen.
Realistische uitbeelding staat bij mij hoog in het vaandel, daar wil ik weinig concessies aan doen. Ik denk dat ik tot de 'fijnproevers' behoor, maar of ik evenveel stampij maak mag een ander beoordelen  ;D . Maar ik behandel mijn graad van realisme als een streven is en zo benader ik de modellen van de diverse fabrikanten ook. In het streven naar realistische uitbeelding zijn alle middelen geoorloofd en een fabrikant dient zelf te innoveren en de nieuwste technieken te benutten om een hoge graad van perfectie te behalen. En dat gaat steeds door. En daarom vielen de voornoemde treinstellen af; de (mijn) lat was zo hoog komen te liggen dat deze modellen de (mee-stijgende) ondergrens passeerden.  Je begrijpt; ik ben het hartgrondig met je oneens; een modelspoorfabrikant anno 2013 moet volgens mij het grote voorbeeld zo nauwkeurig mogelijk in een model omzetten (voor wat betreft het optische gedeelte  ;D, het blijven slechts rijdende decorstukken) en daarna pas kijken welke concessies nodig zijn om het probleemloos te laten functioneren. Zodra je uitgaat van concessies en compromis val je in een andere categorie.

Ik twijfel er niet aan dat Märklin zijn klandizie goed bedient, ze zullen wel moeten  ;) . Ik heb echter ook gemerkt dat deze klandizie over het algemeen anders tegenover modellen staat. Ik zie vaak dat modellen van Märklin rijders alleen maar met de nodige omzichtigheid worden behandeld, misschien licht opgewaardeerd maar dat is het dan ook. In mijn wereld is een model in sommige gevallen een halffabrikaat; dan begint het (ver)bouwen pas. Die vrijmoedigheid wens ik de wisselstroomrijders ook toe.

Voor wat betreft de rails; als gelijkstroomrijder kun je daar natuurlijk niks mee en dat geeft ook niets. Het is wel jammer dat men de geometrie van de M-rails niet eens opzij zet en nieuwe modellen niet de eis oplegt om op M-rails te kunnen rijden. De uitspraak "niet van deze tijd' wordt op veel manieren misbruikt, maar in dit geval terecht toegepast. Geometrie anno 1960 is op z'n minst achterhaald. Zodra Märklin dat zelf achter zich laat zullen de gebruikers ook niet aan elk model wat ze leuk vinden ( welk merk dan ook) diezelfde eis opleggen. Ik wil geen uitspraken over de kwaliteit van jouw baan doen, maar gebouwd jeugdsentiment mag m.i in deze markt niet de doorslaggevend zijn. Je draagt immers ook niet meer de kleding van je jeugd?
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Rob van Kooy

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 03 December 2013, 12:33:43 »
't Is maar hoe je het wilt zien....

Hallo,

Nou héél eenvoudig: aan beide voorwaarden - die ik als kerntaken (core business ) omschreef - wordt niet voldaan.

Gegroet,

Rob

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 03 December 2013, 12:37:45 »
Mooi dat je daar zelf ook achter bent...dus waarom zou een fabrikant zich aanpassen om z'n zooi op M meuk te laten rijden.. ???

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Online Online
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #9 Gepost op: 03 December 2013, 14:09:10 »
Wat betreft Märklin: ik had niet door hoe groot ze waren totdat ik met een toenmalige collega sprak die ooit bij Märklin Nederland had gewerkt. De merkte terecht op dat ik, als bezoeker van Rail enzo, een scheve indruk kreeg van de verhouding Märklin-rest.

De meeste banen op zo'n beurs zijn toch tweerail gelijkstroom.

Maar... hij merkte op dat heel veel mensen thuis gewoon Märklin hebben.

De thuis-verhouding viel me pas recent op toen ik oplette bij het kraampjes-gedeelte van eurospoor: daar leek wel de helft van de kramen met Märklin spul gevuld te zijn. Compleet andere verhouding dan in het tentoonstellings-gedeelte.

Grappig.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 03 December 2013, 14:18:30 »
Ik ben blij dat er, als 2-rail rijder, minimale aanpassingen zijn gedaan om de modellen ook geschikt te maken voor 3-rail. Dan zijn tenminste de oplages wat groter, en navenant de prijzen lager...

Wat de discussie betreft, je zult aanpassingen moeten doen, anders val je naast de boot. Dat zijn gewoon nieuwe inzichten, nieuwe technieken die dat mogelijk maken. En daar bedoel ik mee:
- sommige oudere locs zijn voor de gemiddelde modelbouwer niet om te bouwen naar digitaal. Dus oude loc er uit, nieuwe loc er in, decoder in prikken, en gaan. Maar dus ook:
- oude M-rail er uit, K-rail er in, en gaan,
- R1 bocht stralen er uit, en grotere stralen er in. Kan niet omdat het niet in je baan past? Tja, dan even achter de oren krabben of een 1:87 rijtuig wel bij jouw baan past..

Ik denk niet dat we van Marklin binnenkort nog een upgrade van de M-rails kunnen verwachten. Daar is gewoon K-rail voor in de plaats gekomen.

Rob, de voorwaarden die jij/Artitec stelt, daar kan best aan voldaan zijn. Hangt maar af hoe je ze definieert. Qua detaillering ging het flink verder dat de bestaande/bekende fabrikanten. Er is een poging gedaan met assen, waardoor half modelspoorbaan Nederland er over valt dat de wagens steeds ontspoorden. Dus maar weer andere assen er in. Maar bij jou lees ik dat je de lat nog hoger wilt leggen. Tja, dan is het maar de vraag of er überhaupt een fabrikant met die modellen op de markt gaat komen (naast Philotrain). In mijn ogen hebben ze een flinke stap voorwaarts gedaan, ook met de resin-modellen, t.o.v. de Pola/Faller/Kibri.

Gr, Bert

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 03 December 2013, 15:31:14 »
Citaat
Maar... hij merkte op dat heel veel mensen thuis gewoon Märklin hebben.

Grappig, maar dan kijk je niet verder als de benelux en duitsland. Ken geen enkele Amerikaan die M rijdt...

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 03 December 2013, 15:45:21 »
Dat schreeuwt natuurlijk om bewijs... :D

http://www.nakedmarklin.com/index.html

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #13 Gepost op: 03 December 2013, 15:57:57 »
3 rail , usa? Lionel!

en ook daar blijft het product achter bij de 2 rail broeders.

( chips, de chips zijn op)
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

ingenium

• TM
  • Offline Offline
    • Modeltrein projecten
« Reactie #14 Gepost op: 03 December 2013, 17:56:11 »
De thuis-verhouding viel me pas recent op toen ik oplette bij het kraampjes-gedeelte van eurospoor: daar leek wel de helft van de kramen met Märklin spul gevuld te zijn. Compleet andere verhouding dan in het tentoonstellings-gedeelte.

Grappig.

Dat komt omdat het onverkoopbare teringzooi is. Als je dat grappig vind...
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...