Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Scratchbuilt
Vandaag om 20:57:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 20:55:59
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:40:50
Dat overkomt mij niet. door wob
Vandaag om 20:37:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
Göhrener Viaduct door Ronald Halma
Vandaag om 20:07:52
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:58
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: Roco TEE RAm Edelweiss/Northlander (af pag34)  (gelezen 139049 keer)

rard

• Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
    • Spoorh0.nl
Re: TEE RAm Edelweiss uitgeleverd door Roco
« Reactie #435 Gepost op: 17 October 2007, 21:12:36 »
ah ok, dus gewoon via het bekende mail adres... mooi zo  ;D (hoelang duurt het ongeveer vanaf mail sturen en setje ontvangen? En krijg je een bevestigings mailtje?)
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

TonM

• Offline Offline
« Reactie #436 Gepost op: 17 October 2007, 22:23:17 »
Je krijgt keurig een mailtje dat je vraag is ontvangen en een paar dagen later een antwoord. Na ongeveer een week kan je het setje verwachten.
Ze hebben bij Roco niet alleen schitterende modellen, maar ook een prima service.

Gert1

• Gast
« Reactie #437 Gepost op: 18 October 2007, 12:27:24 »
En krijg je dat opvoersetje dan kosteloos of moet je wel bijdragen in de verzendkosten?

mvg,
Gert

Hans Kl

• Offline Offline
  • Periode III - heden
« Reactie #438 Gepost op: 18 October 2007, 13:02:29 »
Nada noppes niets.
Kost je helemaal niets, geen verzendkosten of wat dan ook.
Je krijgt er zelfs nog snoepjes bij :D

Groet,
Hans
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

ModelbaanHO

• Luc.
  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
    • Modelbaan H0
« Reactie #439 Gepost op: 18 October 2007, 23:55:41 »
Op een ander forum heb ik gelezen dat wanneer je bij het analoge model de sound-module verwijderd het treinstel terug normaal rijd (maw een aan een correcte snelheid). Klopt dat ?
Luc.

H0 Gelijkstroom analoog DB tijdperk IV - verzameling DB, HGK en NMBS - Lid MTD - http://www.modelbaanho.be

Hans Kl

• Offline Offline
  • Periode III - heden
« Reactie #440 Gepost op: 19 October 2007, 08:38:43 »
Lijkt mij niet dat je door het uitzetten van de geluidsdecoder het fysieke probleem van de overbrengen oplost.
Bij analoog kan je het geluid niet uitzetten, en dus heb je de hele tijd dat de trein zichzelf opnieuw opstart.
En die opstart duurt nogal een tijdje.
Wanneer je dat uithebt, kan je iig normaal rijden, en zonder het tuningsetje houd je dus de lage Vmax.

Mvgr,
Hans

Overlast

• Offline Offline
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
« Reactie #441 Gepost op: 19 October 2007, 08:51:51 »
Nada noppes niets.
Kost je helemaal niets, geen verzendkosten of wat dan ook.
Je krijgt er zelfs nog snoepjes bij :D

Heb je het via de site van Roco besteld via 'contact'?

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Hans Kl

• Offline Offline
  • Periode III - heden
« Reactie #442 Gepost op: 19 October 2007, 09:05:50 »
Maarten, ja, via het adres wat daar staat (roco (@) roco.cc)

henk

• Offline Offline
« Reactie #443 Gepost op: 19 October 2007, 10:14:49 »
Lijkt mij niet dat je door het uitzetten van de geluidsdecoder het fysieke probleem van de overbrengen oplost.
Bij analoog kan je het geluid niet uitzetten, en dus heb je de hele tijd dat de trein zichzelf opnieuw opstart.
En die opstart duurt nogal een tijdje.
Wanneer je dat uithebt, kan je iig normaal rijden, en zonder het tuningsetje houd je dus de lage Vmax.

Mvgr,
Hans

Je kunt de decoderstekker uit de NEM 562 halen en de meegeleverde dummy stekker plaatsen. Dan heb je technisch een normaal analoog treinstel. Irriteert die loze sounddecoder je, dan kun je die er uithalen en verkopen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

NS 1100

• Offline Offline
« Reactie #444 Gepost op: 19 October 2007, 21:14:57 »
Ik kreeg net een mailtje van MTE waar in staat dat de losse NS TEE van Roco die ik besteld had binnen is! Blijkbaar is de 2e oplage nu definitief uitgeleverd aan de winkels! 8)

henk

• Offline Offline
« Reactie #445 Gepost op: 19 October 2007, 21:25:14 »
Ja, ik meende gisteren ook de drierailvariant te spotten. Zou in dezelfde levering zitten.

henk

• Offline Offline
« Reactie #446 Gepost op: 20 October 2007, 20:52:40 »
Wat geëxperimenteerd met de decoderplug. Ik meet de snelheid met een Fleischmann tacho wagentje.

Mijn treinstel rijdt digitaal (Multimaus) maximaal 140 schaalkilometers per uur. Mooi zat wat mij betreft.
Maar analoog komt het stel niet verder dan 70 schaalkilometers bij 12 volt. Mogelijk dat er met aanpassingen in CV 125-128 wat aan valt te doen, maar veel zal het niet zijn.
De decoder loskoppelen helpt wel wat. Het stel rijdt met de dummyplug 104 schaalkilometers per uur bij 12 volt. Bij 14 volt is dat al ruim 120 schaalkilometers per uur.

Kortom, wie geen zin heeft om de tandwielen te vervangen en analoog wil rijden, kan kijken of het loskoppelen van de decoder en het plaatsen van de dummyplug afdoende is. Het geluid moet je dan missen, maar ik vraag me af hoeveel analoog rijders dat nou echt zullen missen. Met name het feit dat je na iedere stop een halve minuut zit te wachten tot het ding weer wenst weg te rijden, ben je snel zat.

Zo, en dan nu maar eens de nieuwe tandwieltjes inbouwen en nog eens proberen.

henk

• Offline Offline
« Reactie #447 Gepost op: 21 October 2007, 21:59:57 »
Inmiddels ingebouwd (en al weer uitgebouwd). De snelheid wordt er ongeveer de helft hoger van.
Digitaal vind ik dat geen verbetering, vandaar dat ik de oude onderdelen maar weer heb geplaatst. Maar analoog ziet het er heel anders uit: van een slakkend geval naar een normaal lopend treinstel.
Wie vaker zo'n moderne Roco uit elkaar heeft gehaald, zal weinig moeite met het klusje hebben. Voor wie dat nog niet heeft gedaan, zal het even zoeken zijn. Ik kan me ook voorstellen dat er mensen zijn die het helemaal niet zien zitten.

Mijn conclusies.
1. Het gesignaleerde snelheidsprobleem is naar mijn mening alleen analoog echt een probleem. Dat verklaart ook de verschillende rapportages in dit draadje.
2. Wie het model analoog sneller wil laten rijden en dat geluid wel kan missen, kan eerst de dummystekker in de decoderplug zetten en kijken of het resultaat naar de zin is.
3. Anders toch maar dat setje bestellen en zien in te bouwen.

Nog wat observaties.
- Een handleiding bij het setje was geen luxe geweest.
- De geluidsdecoder is analoog een irritant geval. Het is even leuk, maar bij iedere stop is het geluid opeens weg en het opstarten duurt daarna weer een halve minuut.
- Je merkt aan alles dat het personeel van Roco zijn stinkende best op dit model heeft gedaan. Zo kom je in de aandrijving allerlei metalen onderdelen tegen die normaal van kunststof zijn.
- De koppeling van mijn tachowagentje heeft de kwetsbare nepleidingen van een dummykoppeling gesloopt. Dom, dom, dom. Van de week maar wat reserveonderdelen bestellen.  ;D

Magnifiek model.

sneek

• Offline Offline
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
« Reactie #448 Gepost op: 22 October 2007, 22:29:07 »
Het moge logisch zijn; als starter van deze thread bezat ook ik een RAm die niet boven de 90 km/h. uitkwam. Dus ook een mail naar Roco, keurig het tuning-setje ontvangen met de tandwielen en wormen én daarnaast ook nog een zakje met remcilinders etc. voor de drieassige motordraaistellen; van mijn TEE miste namelijk een remcilinder en dat is toch wel een karakteristiek onderdeel van deze draaistellen. Zet die delen vast met secondenlijm, weg is weg. Maar zeer snel de onderdelen ontvangen. Ik vind dat een keurige (gratis) service van Roco. Vanavond een uurtje over en dus moest het stel 'onder het mes' om de snelheid er in te krijgen. Dat viel niet mee aanvankelijk; Roco had best een handleiding mogen meeleveren (of op hun website mogen zetten).

Voor hen die hun RAm / DE4 nog moeten opvoeren zal ik in het kort aangeven wat er moet gebeuren:

1. lees de handleiding bij het model goed door, bestudeer de schetsen en haal de kap van de motorwagen overeenkomstig die instructie door voorzichtig uitbuigen van het frame.

2. De 3 schroeven van de printplaat lossen en deze plaat aan de kant halen; je ziet de motor liggen. Door de motor voorzichtig wat naar boven te wrikken komen de beide lange cardanassen vrij. Deze verwijderen we voorlopig even.

3. Haal nu voorzichtig het bovenste kapje van het draaistelframe door dit met een schroevendraaiertje los te wrikken. Voorzichtig het is breekbare kunststof.

4. Aan de onderzijde van het draaistel de bodemplaat verwijderen (2 kleine schroefjes) en de wielen er uit nemen. Denk er bij de inbouw aan dat de wielen met rubberbandje aan de buitenzijde zitten. Nu kan het kunststof omhulsel van het draaistel (= imitatie scheenplaten/remblokken/veren etc.)

5. Voorzichtig kun je nu het kale metalen draaistelframe aan de onderzijde uit het chassis nemen. Hiervan de zijplaat loshalen (klikverbinding pen-gat) waarna de tandwielen zichtbaar worden.

6. Het rode tandwiel vervangen door een gele uit de tuningset.

7. De rode wormas vervangen door de gele uit de set.

8. Idem, voor het 2e draaistel van de motorwagen.

Daarna stap 6 t/m 1 terug volgen.  Het uurtje werd ruim verdubbeld bleek achteraf toen de trein weer op de baan stond. Hoewel ik best wat geknutsel gewend ben is dit voor beginners beslist GEEN eenvoudig klusje en de kans op beschadiging groot.

Daarom; durft u de ombouw van uw TEE niet aan, neem dan geen risico en breng de trein naar uw winkelier. Roco heeft aangegeven dat het stel dan naar de fabriek kan worden opgestuurd (niet rechtstreeks, slechts door tussenkomst van de vakhandel!) waar men de ombouw voor u kan uitvoeren.

Ik hoop met deze beschrijving een kleine handreiking te hebben gegeven. Mijn TEE kan nu zonder vertraging zijn Europese reizigers vervoeren en daar is het uiteindelijk om te doen... ;D

groet,
Wim
« Laatst bewerkt op: 22 October 2007, 22:33:41 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

sneek

• Offline Offline
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
« Reactie #449 Gepost op: 22 October 2007, 22:35:24 »
gelijk de vele roosters van de motorwagen even met verdunde matzwarte verf ingelegd; 't ding ziet er nu gelijk veel stoerder en realistischer uit. 8)

Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie