Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Quinzeedied
Vandaag om 23:38:58
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
Vandaag om 23:38:07
Dat overkomt mij niet. door Oosterspoor
Vandaag om 23:18:51
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 23:14:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
Vandaag om 23:11:34
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 22:58:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:49:23
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
Vandaag om 22:07:43
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 22:03:07
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:33:13
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 20:49:54
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11

Auteur Topic: Verschillende merken treinen onderling uitwisselbaar?  (gelezen 4841 keer)

Tjirke

• Offline Offline
Verschillende merken treinen onderling uitwisselbaar?
« Gepost op: 23 November 2013, 21:36:31 »
Hallo iedereen

ik loop al een paar dagen met een vraag rond waar ik maar geen antwoord op kan vinden

ik zie op internet allerhande modeltreinen van verschillende merken maar kunnen deze treinen ook op de rails van andere merken (uitgezonderd van marklin)?

ik hoop dat deze vraag op dit forum beantwoord kan worden

Alvast bedankt!   ;)
« Laatst bewerkt op: 23 November 2013, 21:43:24 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »

Bert van Gelder

• Offline Offline
Re: Verschillende merken treinen onderling uitwisselbaar?
« Reactie #1 Gepost op: 23 November 2013, 21:48:58 »
Er zijn 2 systemen, 2-rail en 3-rail. Deze zijn onderling moeilijk uitwisselbaar voor locomotieven en treinstellen.

Bij het 2-rail systeem is de ene rail de ene pool, de andere rail natuurlijk de andere.
Bij het 3-rail systeem zijn de 2 rails met elkaar verbonden en vormen 1 pool. In het midden bevindt zich dan een 3e rail, in de vorm van punt contacten.

Overgrote meerderheid gebruikt het 2rail systeem, zoals Roco, Fleischmann, Lima, noem maar op.
Het 3-rail systeem wordt eigenlijk alleen gebruikt door Marklin, maar dit merk heeft een grote schare getrouwe aanhangers.

Nog veel meer informatie vind je in onze encyclopedie. Kijk hier maar eens: http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Systemen

Gr, Bert
« Laatst bewerkt op: 23 November 2013, 21:51:44 door Bert van Gelder. Reden: aanvulling »

Tjirke

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 23 November 2013, 21:53:19 »
Hallo bert bedankt voor je antwoord!

Misschien formuleer ik mijn vraag niet goed maar merken als Roco, Fleishmann en Lima kunnen wel op 1 baan staan? met bijvoorbeel rails van alleen Fleishmann?

Het is misschien een onnozele vraag maar heb er nooit over nagedacht omdat ik in het verleden alleen met Marklin heb gewerkt.

Gr.

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 23 November 2013, 21:56:12 »
Naast de 2 systemen die Bert noemt, kom je ook verschillende schalen tegen. Eenvoudig gezegd 'afmetingen'. Het meest kom je op dit forum H0 tegen maar ook N-spoor is best wel populair.

Binnen N-spoor kun je alle merken door elkaar gebruiken. Bij H0 kom je de 2 systemen van Bert tegen - sommige fabrikanten maken dezelfde modellen in zowel 2- als 3-rails uitvoering.

Sander

HansQ

• Offline Offline
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
« Reactie #4 Gepost op: 23 November 2013, 22:25:35 »
Als je terug gaat in de tijd wordt het verhaal ingewikkelder, toen hadden de verschillden merken wielen met ander flensdiktes en hadden we ook nog bijvoorbeeld Trix Express met een systeem dat een combinatie was van 2- en 3-rail. Maar dat was vroeger...

Voor Tjirke is het goede nieuws dat als je tegenwoordig eenmaal de keuze hebt gemaakt voor een schaal zoals N of H0 en binnen H0 voor 2- or 3-rail, je naar hartelust alles met elkaar kunt combineren wat daarvoro gemaakt wordt door de verschillende leveranciers!
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 23 November 2013, 22:27:53 »
Tjirke noemt al Marklin, dus ik ga even uit van de schaal h0..

Antwoord op jouw vraag is niet eenduidig te geven, maar over het algemeen JA. En dat heeft te maken met het volgende:

De hoogte van de rails scheelt per fabrikant, en wordt meestal aangegeven als code xx. Bijvoorbeeld code 100. Dan weet je dat je te maken hebt met een rail die 100% van 2,54mm (afgeleid van de inch of duim, die 25,4mm is) hoog is. Maar ook kom je code 80, of code 75 tegen.

De gebruikte wielen hebben flenzen, het opstaande randje van een wiel. En deze flenzen hebben verschillende hoogtes, en dat scheelt natuurlijk ook weer per fabrikant. Dus een lage rail, in combinatie met een hoge flens, dat gaat niet goed. Dan loopt het wiel op de bielzen. Hoge flenzen kom je vooral tegen bij oudere wagons, toen de fabrikanten zich nog niet aan normen hielden (of omdat ze nog niet bestonden). Dat probleem is momenteel zo goed als afwezig.

Ander probleem is dat je ook verschillende wielen hebt voor 2-rail en 3-rail. De 3-rail wielen mogen volledig van metaal zijn, immers de rails zijn bij een 3-rail systeem toch al met elkaar verbonden. Als je een 3-rail wiel op een 2-rail systeem zet, heb je onmiddellijk kortsluiting, omdat de 2rails elektrisch van elkaar gescheiden moeten zijn. Andersom is geen probleem.

Er zijn normen voor, vandaar dat het tegenwoordig redelijk probleemloos gaat.

Gr, Bert

Bert Mengerink

• SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Het liefste stoom in module vorm
« Reactie #6 Gepost op: 23 November 2013, 22:29:03 »
Hoi,

Bijna alle merken voor H0 kunnen door elkaar gebruikt worden. Het is zelfs mogelijk om Märklin wagons en rijtuigen op een 2-rail baan te gebruiken, als je de assen maar wisselt. Ik heb hier wel 10 verschillende merken door elkaar rijden.

Even ter zijde. Ik gebruik wel Märklin K-rails, omdat ik dan zowel 2-rail, als 3-rail kan rijden. In de toekomst zal het zelfs bij ons op de club (DigiMRC) 4 soorten op dezelfde baan geven, n.l. 2-rail analoog, 2-rail digitaal, 3-rail analoog en 3-rail digitaal.

Groet,
Bert
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.

Tjirke

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 24 November 2013, 11:06:47 »
Hartstikke bedankt heren!

:D

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #8 Gepost op: 24 November 2013, 12:10:32 »
Ze hebben wel allemaal verschillende koppelingen. Maar dat is te verhelpen.

Gr. Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl