Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 01:21:11
Terugverende koppeling door Deetrein
Vandaag om 00:27:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:05:28
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Vreemd probleem door RobVille
03 August 2025, 23:37:42
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frank 123
03 August 2025, 22:53:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
03 August 2025, 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
03 August 2025, 22:09:30
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
03 August 2025, 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ferdinand Bogman
03 August 2025, 19:57:09
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
03 August 2025, 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
03 August 2025, 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
03 August 2025, 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
03 August 2025, 16:33:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
03 August 2025, 16:17:23
Vitrinekast door Hasenwald
03 August 2025, 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
03 August 2025, 13:15:07
  

Auteur Topic: Compressor probleem??????  (gelezen 13984 keer)

manuelspot

  • Gast
Compressor probleem??????
« Gepost op: 30 July 2007, 23:54:37 »
Ik heb een Revell Omega compressor. Zie foto hieronder:


En nu is het zo dat ik van electrisch en modelbouw wel verstand heb. Maar van compressors vrij wel niet.

En het probleem is dat deze compressor nu vrijwel geen druk meer opbouwd. Hij maakt wel druk maar niet genoeg. Hij lekt ook al een enige tijd olie wat nu wat hevige is geworden. Er zit nog wel genoeg in.  De lekage kan ik ook niet vinden ???

Wat kan dit zijn. Zijn er hier mensen die hier meer vanaf weten???

Met voorbaad dank,

Manuel

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Compressor probleem??????
« Reactie #1 Gepost op: 31 July 2007, 00:20:33 »
Hoi MAnuel, ben dan wel geen koelmonteur, maar loop alle aansluitpunten eens na en draai ze met een sleutel evt. nog eens na. De lcuhtlek zou je met zeepsop (klinkt debiel) kunnen achterhalen. Misschien is het iets heel simpels, bijv. een niet goed sluitende snelkoppeling. Maak je compressor eens goed schoon met papieren doek en kijk goed waar de olie lekkage begint. Grote kans dat je daar moet wezen. Geheid dat er iets losgetrilt is.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: Compressor probleem??????
« Reactie #2 Gepost op: 31 July 2007, 00:25:07 »
Hallo Manuel

Ik ken het type compressor niet, maar zo te zien is het een compressortype zoals in koelkasten wordt gebruikt.
Je schrijft dat er olielekkage is.
Zit er misschien teveel olie in? Als dat het geval is zuigt hij gedeeltelijk of alleen maar olie aan en dat kan hij niet verwerken, met als gevolg dat hij geen druk opbouwt. Is het mogelijk om de olie af te tappen en zo te controleren of er te veel olie in zit?
Ik neem aan dat er in de handleiding wel staat hoeveel olie er in moet.

m.v.g.

Gerrit

manuelspot

  • Gast
Re: Compressor probleem??????
« Reactie #3 Gepost op: 31 July 2007, 00:28:29 »
Het oliepail is goed. Dat kan ik aan de zijkand van mijn compressor namelijk zien. Moet niet meer en niet minder in.

Ik heb laatst ook al eens alles nagelopen en kon niets meer beter aandraaien. Alles zit muur en muur vast. Heel raar. heb ook al eens gehad dat hij zo olie begon te spuiten in de ronde. Schrok er ook nog wel van moet ik zeggen.

Maar zal hem nog eens helemaal schoon maken en nakijken. Maar wat ik zeg van deze dingen heb ik nog totaal geen verstand. Allen weet ik hoe ik hem moet gebruiken om te kunnen spuiten.

manuelspot

  • Gast
Re: Compressor probleem??????
« Reactie #4 Gepost op: 31 July 2007, 00:50:07 »
Nou heb hem schoon gemaakt en aangedraaid. Allen was het aandraaien niet zo'n succes moet ik zeggen :'(

Is mij gewoon zo'n overdruk ding afgebroken. Ik zette amper kracht. en weg was die. De rest zit nu nog in de schroefdraad.

Ik ga dat ding wel opsturen en anders een nieuwe kopen. ( Stom ding )



Manuel

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Compressor probleem??????
« Reactie #5 Gepost op: 31 July 2007, 10:33:58 »
Beste Manuel,

Zonde maar ik kan je toch wat tips meegeven nl.
Probeer het restje er uit te draaien door gebruik te maken van een uitdraaitap, dit is een soort schroefdraadtap maar dan linksom. Hiermee kun je waarschijnlijk zo het stukje eruit draaien. Verder is het deel wat afgebroken is een soort extra aftappunt voor vocht etc. en deze zit niet op het onderte punt.  Dus als je hem vervangt zou ik deze naar onder laten steken. Verder als dit niet lukt kun je ook nog het zilverkleurige stuk in zijn geheel vervangen (3wegstuk) Deze zit zo te zien op de grijze pijp geschroeft.


Succes
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Compressor probleem??????
« Reactie #6 Gepost op: 31 July 2007, 12:34:17 »
Dat ziet er spijtig uit, maar nog niet reddeloos verloren. Echter, als de pomp intern versleten is (dus olie blijft spuiten) wordt het een money-pit dus let op.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

towncar59

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
Re: Compressor probleem??????
« Reactie #7 Gepost op: 31 July 2007, 12:41:58 »
En mocht hij echt niet meer te redden zijn, bij de Gamma verkopen ze ook compressoren met een kleine (8 liter) tank eraan voor 89.-
Ik heb er een tijd geleden een gekocht en het is een perfect ding.
Zal wel iets meer herrie maken dan die Revell compressor maar toch ook weer niet zoveel herrie als die compressoren met een 25 liter tank erop.

Ron

deRossa

  • Offline Offline
  • Berichten: 229
    • Zolderbaantje
Re: Compressor probleem??????
« Reactie #8 Gepost op: 31 July 2007, 16:10:14 »
Hallo, ik las dat hij al kapot was..

En je kon de lek ook nit vinden, want dat is de oorzaak dat hij niet gneoeg druk had. Je had in een bloemensproeier zeepzop moeten doen n die om de aansluiting e.d moeten spuiten, zo hd je de lek kunnen opsporen.. want dan hadden er luchtbelletje gekomen!
Maarja ik weet niet waar je hem gekocht hebt? daar gewoon heen brengen, en laten reparen.. dan doen ze bij mijn modelshop namelijk wel!..

Wat je zelf nog zou kunne proberen is een klein tangetje de uiteinden er in steken, en dan moet je het tangetje niet inknijpen, maar juist het tegenovergsltelde, misschien kun je het tangetje er dan in schrap zetten, zodat je hem misschien er uit kan draaien! ( zoiets heb ik op mijn stage ook gehad, bij een roestvrijstaal bedrijf, maar was was het ene beetje veel groter.) Maar als dit erger wordt, is de garantie er misschien ook af?
Modelbaantje, oog voor het detail! - deRossa | H0 | Tijdperk II/III | Website: Er komt een nieuwe!-

manuelspot

  • Gast
Re: Compressor probleem??????
« Reactie #9 Gepost op: 31 July 2007, 18:04:33 »
Nou ik heb in de tussentijd van mijn werkgever tijdelijk een andere gekregen. En deze gaat nu op de post naar Revell. Eens zien wat er nog aan garantie op zit.

Ik kan mij dus even weer redden. Laten we hopen dat het goed gaat komen.
In iedere geval bedankt voor de reacties en zal er voortaan bij een lek wat meer aan doen ;)

Manuel

DHG500

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re: Compressor probleem??????
« Reactie #10 Gepost op: 31 July 2007, 18:22:37 »
En ga je tóch eens aan een grotere (herrie) compressor, pomp dan in je schuur of garage de tank vol om daarna met de compressor gewoon uit je tankvoorraad te spuiten. Lekker in alle stilte. Dat doe ik met mijn verrijdbare compressor met 50 litertank ook. Werkt prima!

(bron: www.airpress.nl)
« Laatst bewerkt op: 31 July 2007, 18:25:10 door DHG500 »
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

deRossa

  • Offline Offline
  • Berichten: 229
    • Zolderbaantje
Re: Compressor probleem??????
« Reactie #11 Gepost op: 31 July 2007, 22:19:46 »
En ga je tóch eens aan een grotere (herrie) compressor, pomp dan in je schuur of garage de tank vol om daarna met de compressor gewoon uit je tankvoorraad te spuiten. Lekker in alle stilte. Dat doe ik met mijn verrijdbare compressor met 50 litertank ook. Werkt prima!

(bron: www.airpress.nl)

Dus als ik het goed begrijp, en ik nooit heb geweten. Is de tank dus voor om lucht er in te doen, zodat je die lucht eerst kan gebruiken om zonder de compressor aan te hoeven?
Modelbaantje, oog voor het detail! - deRossa | H0 | Tijdperk II/III | Website: Er komt een nieuwe!-

DHG500

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re: Compressor probleem??????
« Reactie #12 Gepost op: 31 July 2007, 22:25:54 »
Bij de kleine hoeveelheden lucht die een airbrush gebruikt kán je hem op die wijze zonder problemen gebruiken. Zo ook als je een autobandje een beetje lucht moet bijblazen of met het blaaspistool even wat wilt schoonblazen.
Anders wordt het als je garagegereedschap (sleutel, schuurschijf e.d.) gaat aansluiten. Dan moet je de pomp aan laten staan.

De tank zorgt er in ieder geval voor (bij continu gebruik maar ook bij éénmalige vulling) dat je een mooie gelijkmatige luchtstroom krijgt (geen pulseren van een zuigercompressor e.d.) zolang de keteldruk boven de ingestelde druk van de airbrush blijft. Bij een voldoende inhoud (25 ltr. en meer) kan je wel even voort voor de tank onvoldoende druk heeft.
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

Biem

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: Compressor probleem??????
« Reactie #13 Gepost op: 31 July 2007, 22:29:25 »
De tank gebruikt men als buffer, de compressor perst de lucht in het vat, en van daaruit gat men met een reduceer naar de gebruiker, in dit geval de airbrush.
Afhankelijk van het type compressor kun je het vat dus "oppompen" tot enkele honderden bars.
Dus als je het vat bijv. oppompt tot 9 bar, kun je inderdaad een tijdje met je airbrush spuiten, voordat de compressor automatisch weer aanslaat.
Groeten uit Hoogeveen