Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 13:14:10
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 13:10:04
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 12:59:49
Dat overkomt mij niet. door saskia
Vandaag om 12:36:33
Bauarbeiten im gange door saskia
Vandaag om 12:35:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 12:29:54
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 12:24:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:19:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:15:44
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
Lokpilot 4 defect door Menno
Vandaag om 11:06:27
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:06:24
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:52:54
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 10:48:10
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:29:18
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door RobVille
Vandaag om 09:19:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Chinese prut kabel door BrightonBelle
27 July 2025, 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
27 July 2025, 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
27 July 2025, 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
27 July 2025, 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
27 July 2025, 13:59:41

Auteur Topic: Beginnend modelbouwer(HO)  (gelezen 5314 keer)

djharry

• Offline Offline
Beginnend modelbouwer(HO)
« Gepost op: 21 November 2013, 08:35:38 »
Hallo allemaal.
Ik wil beginnen met modeltreinen op HO schaal.
De vraag is welk merk is het simpelste en niet te duur maar wel uitbreidbaar en digitaal om  mee te beginnen.
Wat is er allemaal nodig om zoiets op te zetten. Ruimte heb ik genoeg wil zelf een L-shape baan maken op zolder.
Ga aan komende zondag naar koog aan de zaan modelbouwbeurs voor treinen  dus als er tips zijn kan ik misschien daar wat op de kop tikken 2de hands.

Groetjes Harry

Mudhen

• Offline Offline
  • AKA Genx Diorama
Re: Beginnend modelbouwer(HO)
« Reactie #1 Gepost op: 21 November 2013, 08:51:01 »
Het simpelst is Marklin, het makkelijkst uit te breiden is Roco, het goedkoopst is Piko. Succes!

ps: als je wat specifieker bent in je wensen is er ook wat duidelijker antwoord te geven ;-)
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama

djharry

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 21 November 2013, 09:03:46 »
dan ga ik voor roco .
Wat is er allemaal nodig om digitaal te beginnen want ik heb zoveel termen voorbij zien komen dat ik beetje de weg kwijt bent.
Centrales ,decoders,terugmelders  weet nog al wat niet meer.
ben beginnend dus hoef niet uitgebreid te zijn 2 locs en wat wagons.

ps bedankt voor snelle reactie Mudhen

apenkop

• Offline Offline
  • Ouder worden is verplicht Wijzer worden optioneel
« Reactie #3 Gepost op: 21 November 2013, 09:14:11 »
Zoveel mensen zoveel meningen wat het simplest is, wat het best is en wat het goekoopst is.
Maar Mudhen heeft gelijk hoe specifieker de vraag hoe gedeatillerder het antwoord.
Wat hij noemt is ook nog eens een mooi gemiddelde van mooi, gemakkelijk en goedkoop, maar dat is een persoonlijk mening.

Voor je begint zul je jezelf ook even moeten verdiepen in de techniek die je wilt gebruiken. En persoonlijk denk ik dat het wel heel erg snel is om zondag al spulletjes te kopen. Maar kijken en praten zou ik zeker gaan doen.
Want wat het mooist is is niet altijd het goedkoopst en ook niet altijd met elkaar te combineren.

Als je op de beurs met mensen praat kom je er al snel achter dat er niet 1 system bestaat, maar wel heel veel verschillende.
Marklin met een 3rail systeem de rest met een 2rail system. Complete digitale banen dan heb je weer decoders nodig, centrales en dergelijke daar zitten ook veel verschillen tussen, zowel in prijs als in mogelijkheden en combinaties die gemaakt kunnen worden.
Ga je voor compleet digitaal of een combinatie van digitaal rijden en analoog wissels sturen. Het maakt allemaal verschil in wat je kunt toepassen.

Ik zou je adviseren ga lekker naar de beurs en laat je daar goed informeren en lees gezellig hier op het forum mee dan leer je veel en de volgende beurs kun  je al beginnen met je materiaal bij elkaar te zoeken.
Een van de meest gemaakte fouten van beginnende modelspoorbouwers is dat ze te veel in een te korte tijd willen en dan halverwege afhaken omdat het niet meer overzichtelijk is.
Informeer jezelf daarom vooraf goed, denk na over welke soort treinen je wilt gaan rijden en in welk tijdperk en welke omgeving.
Wil je stoom treinen dan zit je bijna vast aan 60er jaren of vroeger en daar past dan weer geen TGV trein bij.
Wil je Bergen dan ziet je baan er anders uit dan wanneer je een polderlandschap wil bouwen.
Allemaal dingen  waar je vooraf even aan moet denken, want een TGV trein op een klein polderstationnetje in 1920 is echt geen zicht.

Zo zie je maar je kunt alle kanten uit, maar alleen met de juiste voorbereiding ga je niet alle kanten tegelijk uit.
Veel suc6
Rini
Het is niet dat ik Rini heet dat ik een belhamel ben

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 21 November 2013, 09:18:50 »
Kijk daarvoor eens in de encyclodedie. Ik moet toegeven dat ik in het stuk een overzichtsplaatje mis maar is een goed begin.

@Redactie, mss kan dit stukje eens onder de loep gelegd worden?

Allemaal dingen  waar je vooraf even aan moet denken, want een TGV trein op een klein polderstationnetje in 1920 is echt geen zicht.
Maar kan natuurlijk wel als dit is wat je leuk vindt. Plezier hebben met je hobby is het meest belangrijkst.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Hollandspoor

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 21 November 2013, 10:37:20 »
Dag, djharry

Ik ken denk het dillema waar je mee zit. Zoveel vragen,zoveel antwoorden.

1) Om te beginnen moet je voor je zelf bepalen wat je zelf leuk vind, met wat voor type treinen wil je gaan rijden. Wil je een beetje natuurgetrouw een baan bouwen dan bepaald de keuze van de treinen ook voor een belangrijk deel de bouw van je baan (landschap) dus ook de scenery.huisjes en bergen(of niet). Ook van belang is hoeveel ruimte heb je beschikbaar voor je treinbaan. Je zult je moeten realiseren dat vaak een benadering van de werkelijkheid kan zijn, je kunt niet alles. Maar natuurlijk kun je ook van alles door elkaar laten rijden als je dat mooi vind.

Verder is van belang hoeveel tijd je aan de hobby kunt besteden. Er zijn modelspoorders die jaren bezig zijn om hun "droombaan" te bouwen en te vervolmaken.
En niet te vergeten budget dat kan worden besteed aan de hobby is ook een grote factor.

2) Er zijn twee hoofd systemen  te noemen, namelijk gelijkstroom (Roco, Piko etc,etc.) en wisselstroom (Marklin).

Marklin is gewoon duurder, de locomotieven zijn  meestal van metaal (zamac) het aanbod van modelen is wat beperkter.
De andere merken hebben over het algemeen kunstofkappen,daar is absoluut niets mis mee, mits je het materieel maar met respect behandeld. Doordat er meerdere fabrikanten zijn is de keuze van modelen groter.

Vrijwel alles kan en wordt ook verbouwd en omgebouwd,dus gelijkstroom locs worden omgebouwd naar wisselstroom. Omgekeerd kan ook maar is wat ingewikkelder en dus ook duurder om te doen.
Zeker als je het moet laten doen.

Er zijn locs die al reeds digitaal zijn uitgevoerd, daar zit dus reeds een decoder in voor bepaalde functies, zoals licht (front e/o sluitlicht, geluid) Analoge locs zijn er ook daar kan meestal later een decoder worden ingebouwd.
Wel dient je besturingssysteem dan digitaal te zijn als je digitaal wilt rijden en gebruik te kunnen maken van alle mogelijke extraatjes die een decoder je geeft.

Je kunt simpel beginnen met een ovaaltje en enkele wissels voor een inhaal spoortje,bedenk wel dat het rijden op zo'n ovaaltje snel zal vervelen. Je kunt er voor kiesen om de wissels dan nog met de hand te bedienen. Afhankelijk van tijd en budget kun je de baan verder uitbreiden met rails en wissels en uiteraard rijdend materieel. Als je analoog begint kun je maar 1 trein tegelijk laten rijden, als je digitaal gaat dan is afhankelijk van je besturingssysteem de mogelijkheid om meerdere treinen gelijktijdig te laten rijden, het aantal treinen is afhankelijk van je besturingssysteem maar dat kan vaak wel uitgebreid worden naar nog meer treinen, wisselbesturing en seinen.

Kortom de mogelijkheden zijn bijna onbeperkt, hangt er dus vanaf welke keuze je zelf maakt. Lees meer en informeer je alvorens je je keuze bepaalt, te haastig genomen beslissingen kunnen vaak zeer kostbaar zijn.

Ik zelf had in eerste instantie gekozen voor wisselstroom (Marklin) omdat ik ooit wat oud marklin spul had gekregen en ik dat merk kende uit mijn jeugd. Later toen ik mij meer ben gaan verdiepen kwam ik er achter dat er meerdere merken (gelijkstroom) bestonden. Ik vind de rails ed. van gelijkstroom mooier dan die van wisselstroom met de puko's tussen de railstaven en ook budgetair iets aantrekkeller maar ook het produkt aanbod (modellen).Maar dat is een geheel persoonlijke keuze,wil ik erbij zeggen.

Als laatste kan ik er nog bij zeggen dat in de regel alle merken gelijkstroom modelen gewoon door elkaar op één baan kunnen rijden zonder verdere aanpassingen. Overigens ben ik met dit verhaal absoluut niet volledig maar als ik nog verder uitwijd dat wordt het een onleesbaar verhaal

Nogmaals maak niet te snel een keuze.

Hoop wel dat je hier iets aan hebt.

Mvgr,
Frans.

Soms spoor ik, soms niet

djharry

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 21 November 2013, 10:38:37 »
bedankt voor de reacties  zal me goed laten informeren.

djharry

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 21 November 2013, 15:55:38 »
heb besloten vandaag.
Gekocht digitale startset van roco art 51222 uit de catologus  br294 der DB AG

kan van hieruit zeker uitbreiden

dh3201

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 21 November 2013, 16:02:38 »
Even op deze draad inhakend (ooit heb ik ook overwogen om van analoog naar digitaal over te stappen) lijkt het mij dat vaak 'digitaal rijden' wordt verward met 'volledig automatisch computer gestuurd rijden'. Ik heb zelf nog wat met 'automatisch analoog gestuurd' gespeeld, en zie dus 'handmatig rijden' en 'automatisch rijden' los van 'analoog rijden' en 'digitaal rijden'. Alle combinaties hiertussen lijken mij ook mogelijk.
Zelf zie ik de (eenvoudigste) vorm van 'digitaal rijden' als dat alleen de sturing van de treinen via een digitaal systeem gaat, waarbij je zelf met een knop (al dan niet via een handcontroller, tablet of computer bediend) de commando's geeft om een trein te laten rijden en te stoppen. Verder niks automatisch. Je moet er zelf voor zorgen dat een trein op tijd vaart mindert en stopt.
Net als bij 'analoog rijden', met als verschil dat alleen die ene trein waarvan het adres overeenkomt reageert en alle andere treinen op de baan niets doen (terwijl bij 'analoog rijden' alle treinen op de baan reageren, tenzij ze op een stroomloos geschakeld spoor staan opgesteld).
Het voordeel van 'digitaal rijden' hierin is dat je geen stroomloos te schakelen sporen hoeft te maken om de andere treinen stil te kunnen laten staan als je met een bepaalde trein wilt gaan rijden.
Zelf heb ik nog geen ervaring met digitaal rijden, maar mij lijkt me dat je op de controller een adres kiest (van de trein die je wilt laten rijden) en vervolgens ga je met die trein rijden. Ben je klaar met die trein (bijvoorbeeld na aankomst op het eindstation), kun je door een ander adres te kiezen een andere trein gaan besturen. Bijvoorbeeld een rangeerlocomotief om een of meer rijtuigen of wagens van de aangekomen trein af te rangeren of bij te plaatsen. En nadat de rangeerlocomotief na deze rangeerbewegingen weer op een zijspoortje is weggezet kies je weer het adres van de eerste trein en kun je daar weer mee verder rijden.
Verbeter me maar als ik dit mis heb.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #9 Gepost op: 21 November 2013, 16:10:46 »
Even op deze draad inhakend (ooit heb ik ook overwogen om van analoog naar digitaal over te stappen) lijkt het mij dat vaak 'digitaal rijden' wordt verward met 'volledig automatisch computer gestuurd rijden'.

Ik kan je opvatting wel begrijpen. Beetje googlen en je struikelt over de wisseldecoders, seindecoders en computerprogramma's, lijkt het.

Zelf heb ik (ook herbeginnend) voor digitaal gekozen, maar alleen om de loks met een handregelaar (multimaus) aan te sturen. Leek me de goedkoopste optie om de voordelen van pulssturing (=beter rijdende loks) te krijgen. Goedkoper/makkelijker dan analoge pulsbreedte regelaars.

En, voor mij belangrijk: ik kan de loks een max snelheid meegeven. Als kinderen ermee gaan spelen wil ik er niet bang voor hoeven te zijn dat de loks de bocht uit vliegen.

Maar... alles met de hand aansturen. En een wissel: daar gaat gewoon een regulier draadje naar toe vanaf een schakelaar op m'n bedieningspaneel, hoor. En automatisch rijden ga ik ook niet doen: dat wil ik juist doen.

(Andere keuzes zijn uiteraard prima :-) ).

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

WWestley

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 21 November 2013, 20:04:47 »
Hallo allemaal.
Ik wil beginnen met modeltreinen op HO schaal.
De vraag is welk merk is het simpelste en niet te duur maar wel uitbreidbaar en digitaal om  mee te beginnen.
Wat is er allemaal nodig om zoiets op te zetten. Ruimte heb ik genoeg wil zelf een L-shape baan maken op zolder.
Ga aan komende zondag naar koog aan de zaan modelbouwbeurs voor treinen  dus als er tips zijn kan ik misschien daar wat op de kop tikken 2de hands.

Groetjes Harry

Ik zelf ben na meer dan 42jr afwezigheid ook weer begonnen. Kocht een PIKO starter set en daarna gaan uitbreiden. Heb alle rails verkocht en ben begonnen met een Roco digitaal set. Achteraf had ik dit veel eerder moeten doen. KAn je alleen maar een Roco digitaal starter set aanbevelen en die zijn er in vele varianten

Wim
CFL, NMBS HO Digitaal. Tijdperk IV + V.

djharry

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 21 November 2013, 21:41:22 »
ja net aangeschaft  51222  BR294

Mudhen

• Offline Offline
  • AKA Genx Diorama
« Reactie #12 Gepost op: 21 November 2013, 21:54:16 »
ja net aangeschaft  51222  BR294

Goed zo, leuk begin! De rest volgt vanzelf. Spelenderwijs leer je waar je waarde aan hecht; mooie scenery, verzamelen of knutselen, handmatig of volautomatisch, enz. Mogelijkheden zijn onbeperkt....

Succes en veel plezier. Laat je niet gek maken
-1- Sebas

djharry

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 23 November 2013, 13:21:51 »
het is de 51224 geworden uiteindelijk

Mudhen

• Offline Offline
  • AKA Genx Diorama
« Reactie #14 Gepost op: 23 November 2013, 15:53:21 »
Ook leuk, alleen die 'NS' loc weer even terugspuiten in BR294 kleuren ;-)
-1- Sebas