Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 00:31:22
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
04 August 2025, 23:16:43
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
04 August 2025, 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
04 August 2025, 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
04 August 2025, 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 August 2025, 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
04 August 2025, 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
04 August 2025, 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
04 August 2025, 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
04 August 2025, 16:12:46

Auteur Topic: help! ben op zoek naar ideale trein voor mijn zoontje van bijna 6  (gelezen 7663 keer)

Ernest

• Offline Offline
Re: help! ben op zoek naar ideale trein voor mijn zoontje van bijna 6
« Reactie #15 Gepost op: 29 July 2007, 22:08:14 »
Hallo Wetcap,
Ik ben zelf een enthousiast tweerail rijder, voornamelijk Roco en een echt voorstander van dat systeem.
Voor mijn kleinzoon heb ik toch onlangs de Thomas set gekocht.
Waarom ?
Het joch is stapel van Thomas en wat is er nou mooier als je de aansluiting tussen zijn fantasie wereld en de modeltreinen wereld kunt maken.
Daarbij komt dat de Thomas set behoorlijk compleet is en (naar de huidige maatstaven) betaalbaar.
Het werken met de trafo (hij is pas 4j) gaat hem heel goed af.
Ik heb er één wissel bijgekocht met wat stukjes rechte rail en een stoorblok en nu zit íe hele dagen te spelen.
En nu maar hopen dat de trein het blijft winnen van de spelcomputer.
Groeten,
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Olav

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 29 July 2007, 22:19:17 »
Ik zou voor een kind van die leeftijd kiezen voor Trix of Märklin. En dan met name de C-rails. Deze zijn voor kinderen ideaal omdat er geen raillassen gebruikt worden. In de regel buigen die uit en wordt zelfs de rails krom gebogen bij het niet op de juiste manier uit elkaar halen.

Bij de c-rails maakt het werkelijk geen bal uit hoe je dit doet. Alles kan en je kan er als kind zelfs op staan.

De keuze of je 2-rail of 3-rail wilt nemen moet je zelf maken.

Bedenk wel dat bij gebruik van 3-rail en dus Märklin kinderen nooit problemen zullen krijgen met keerlussen maken en dus geen kortsluiting. Dit laatste is het grootste voordeel voor kinderen.

En er zijn genoeg "grote" kinderen,  ;D , die later alsnog op een ander systeem over gaan.

Groeten

Olav
Groeten

Olav

Jeroen1975

• GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
« Reactie #17 Gepost op: 29 July 2007, 22:36:48 »
..................... dure kant, maar misschien dat Marklin spoor1/maxi wat is, Ziet er stevig uit.

Het is zeker duur. Zeker als je verder wil dan alleen M* loks in spoor 1.  Beetje leuke lok kost 2500€.

http://www.kiss-modellbahnen.de/

http://www.spur1.de/

Ik wil ook zo'n pa  ;D ;D

Succes
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Gino

• Offline Offline
  • 🇨🇳 & 🇯🇵 N
« Reactie #18 Gepost op: 29 July 2007, 22:45:12 »
Je kan het ook van de de andere kant bekijken, met 1 of 2 loks en een paar wagonnetjes staat wel z'n hele kamer meteen vol.
LGB'tjes zullen ook wel aardig duur zijn/worden.
Gino

Michiel2

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 29 July 2007, 23:12:43 »
  De prijs valt wel mee als je geen enorme stoomloks gaat kopen natuurlijk. Je kan in h0 ook loks kopen van duizenden euros :). Even zoeken en startsetje LGB 229, Maerklin 169 euro. Hmm, ik had het hoger geschat.

Maken ze die Piko startsets met holle rails trouwens niet meer? Dat was vroeger volgens mij de goedkoopste set, iedereen had die wel leek het. En de TT-startset van Piko, een klassieker.

Reeks77

• Offline Offline
  • Rhb is Cool !! HOm Bernina
« Reactie #20 Gepost op: 29 July 2007, 23:49:23 »
Hoi,

Piko maakt geen startsets meer met holle rails,maar wel startsets in verschillende prijsklasse.
Vanaf E 40,-  heb je al een startset ,met een fantasie-stoomlok plus tender  en 2 2-assige personenrijtuigen,ovaaltje plus trafo.
Voor E 120,- heb je startset met een stoomlok type G7 met 5 goederenwagens en een ovaal met inhaalspoor en trafo.De rails is code 100 voor wat de meeste bekende merken van treinen geen probleem is.
Je kunt kiezen voor het digitale systeem van Piko,of een ander digitaal systeem.Succes met je keuze. ;)

Groeten van Alexander

claudia

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 30 July 2007, 13:09:17 »
hartstikke bedankt allemaal voor jullie geweldige en snelle reacties...

kort samengevat begrijp ik het volgende.

vooral een starterset kopen want dan krijg ik een locmuis en die is digitaal met kinderslot. enhet liefste van merk roco want dat is niet duur en goed.
Wel dan nog een vraag... moet het dan een ho spoor, h spoor of n spoor zijn?

enis dat een duits merk of nederlands.. ik woon nl letterlijk aan duitse grens en dus soms zitten daar wel prijsverschillen in.
Het was me overigens al duidelijk dat ik toch wel moest rekenen op 200 a 300 euro maar soms zie je zelfs 400 en 500 euro.

Daarnaast vooral veel tweedehandsrails. Maar als ik goed begrijp moet dat dan ook roco rails zijn. of in ieder geval dan checken of het aan de rocorails kan. MOet ik dan ook letten op analoog of digitaal of maakt dat niet uit? wel zorgen voor gewone wissels,digitaal is nog teveel van het goede voor zoon.
EN waar krijg je tweedehands rails? zijn daar winkels voor of marktplaats of een andere plek op internet?

en wb treinen, kiezen voor de minder gedetailleerde uitvoeringen want het is inderdaad nog een kind.
Ook al is hij erg voorzichtig Maar het gaat hem ookniet zo om de details hij wil gewoon treinen zien rijden.

ikhoop dat ik het goed heb begrepen en nogmaals zooooo bedankt voor dezel adviezen alvast... ik begrijp er alweer wat meer van...

wetcap

Geoffrey Korstanje

• prutser
  • Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 30 July 2007, 13:12:58 »
De schaal is een keuze van jullie zelf natuurlijk.
H0 is de meest gangbare maar als je niet zoveel ruimte hebt is schaal N ook een goede optie. Roco komt uit Oostenrijk maar ook zeker in Duitsland verkrijgbaar.
Als je inderdaad makkelijk aan die kant van de grens kan shoppen is het zeker interessant om daar eens rond te gaan kijken naar een startset.

De playtime loc is zeker niet duur ( 22 euries) en hier zijn ook wagons voor te krijgen.

« Laatst bewerkt op: 30 July 2007, 13:22:25 door Geoffrey Korstanje. Reden: foto aangepast »

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 30 July 2007, 13:18:52 »
Er komt hier gelukkig een hoop informatie los. Toch kan ik me voorstellen dat het nog duidelijker wordt om het een keer in de praktijk te zien en alles "live" uit te laten leggen door iemand met kennis van zaken. Misschien een goed idee om een keer te gaan kijken op een open dag van een modelspoorclub in de regio?
Reinier

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
« Reactie #24 Gepost op: 30 July 2007, 13:54:45 »
Hallo Wetcap,

Het idee van Reinier is een zeer goede optie, informeer eens bij een club.

Even een paar opmerkingen op jouw samenvatting, de startset van roco worden niet meer geleverd met de lokmuis maar met de nieuwe multimaus, deze is veel uitgebreider. Roco leverd alleen nog startset in Ho ook is de playtime uitvoering volgens mij niet meer te krijgen, uitgezonderd de nog voorraad bij de winkel.
Let er ook op dat het de nieuwe geoline rails zijn anders is het ook nog oude voorraad met rocoline met bedding en deze wordt niet meer gemaakt, ze liggen nog steeds in de winkel in de aanbieding.

Geolinerails wordt nog weleens aangeboden op markplaats, nieuwe geolinerails kosten +- €1.80 voor een rechtstukje en €2.00 voor een bocht, wissels €13.95

Een goed set van roco is bv de set met artikelno 51236 kost +- €169.00 en is compleet digitaal met multimaus en versterker en trafo en rails.

Kijk ook een op de site van Roco   www.roco.co.at

Groetjes Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
« Reactie #25 Gepost op: 30 July 2007, 14:02:59 »
Beste wetcap,

Citaat van: wetcap
Wel dan nog een vraag... moet het dan een ho spoor, h spoor of n spoor zijn?
Zoals Geoffrey al aangeeft kan je afgaan op de ruimte die je hebt. Veel ruimte Ho of groter, Kleine ruimte (denk aan b.v. 3 bij 1 of minder) N. N is voor de zeer jeugdigen onder ons misschien wel een uitdaging om uberhaupt op de rails te krijgen i.v.m. een nog niet al te verfijde motoriek. Maar ook in N spoor heb je Hobby sets dus met iets minder detail en wat betere prijzen.

Daarnaast vooral veel tweedehandsrails. Maar als ik goed begrijp moet dat dan ook roco rails zijn.
Als je in zee gaat met Roco is het simpelweg het fijnst en handigst alleen Roco rails bij te kopen. Maar als je voor Fleiscmann gaat geld dat voor fleischmann, en als je voor piko gaat,... enz enz.. (Er zijn wel trucjes om verschillende rails aan elkaar te knopen maar laten we het even makkelijk houden  ;))

Moet ik dan ook letten op analoog of digitaal of maakt dat niet uit?
Nee analoog of digitaal heeft enkel temaken met de rijregelaar/centale (b.v. de roco locmuis) De rails krijgt de stroom en die is digitaal of analoog maar dat kan allemaal door alle rails en of draad.
Digitaal wil namelijk zeggen 18 volt meestal zo'n 3 Amperé en een digitaal signaal waar je verder niets van merkt
Analoog is 16 volt en ook meestal zo'n 3 Amperé maar geen digitaal signaal waar je verder toch niets van merkt. Die paar volt verschil is ook niet iets om je druk over te maken.

Wel zorgen voor gewone wissels,digitaal is nog teveel van het goede voor zoon.
Precies! Gewone analoge wissels is eerstvoorlopig moeilijk genoeg voor een beginner van 6 jaar. Later kan je die wissels makkelijk electrisch maken wanneer de "treindiensleider"  ;) daarvoor klaar is.

En waar krijg je tweedehands rails? zijn daar winkels voor of marktplaats of een andere plek op internet?
Kijk eens op een beurs als Houten a.s. 18 augustus! Dat is een plek bij uitstek om eens te kijken voor 2e hand rails. Marktplaats kan ook maar bied niet te veel dus weet wat het nieuw zou kosten!

en wb treinen, kiezen voor de minder gedetailleerde uitvoeringen want het is inderdaad nog een kind.
Ook al is hij erg voorzichtig Maar het gaat hem ookniet zo om de details hij wil gewoon treinen zien rijden.

Precies!

Mocht je nog vragen hebben stel ze gerust!

m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 30 July 2007, 14:04:40 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

henk

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 30 July 2007, 14:14:50 »
Zoals hier wel bekend, ben ik een groot fan van de Roco Mulitmaus. Het is het instapsysteem met verreweg de beste prijs-prestatieverhouding. En die mooie, grote, blauwe, glimmende Roco begindozen lijken me voor een kind echt heerlijk om te krijgen. Ze zijn trouwens ook heerlijk om te kopen.  ;D
Ik vraag me alleen af of de mausen met de hele dradentroep voor een kind van 6 wel zo geschikt zijn.
Het ene kind is het andere niet, dus je moet zelf maar oordelen Wetcap. De maus bestaat uit drie onderdelen die met draden zijn verbonden. Draad van stopcontact naar trafo, draad van trafo naar versterker, draad van versterker naar rails, draad van versterker naar regelaar. Is bij andere digitale beginsets trouwens niet veel anders. Er zijn nog analoge beginsets te koop van Roco, Piko of Mehano en die kosten 70 euro zoiets.

Geoline kun je heel goed tweedehands op Marktplaats kopen. Is feitelijk nieuw spul. Veel mensen kopen zo'n set alleen vanwege de Mulitmaus of vanwege de loc, en verkopen de rest weer.
« Laatst bewerkt op: 30 July 2007, 14:17:18 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Thowra

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 30 July 2007, 14:17:15 »
Toevoeging van de modelspoorbeurs. In de Rijnhal te Arnhem is dezelfde soort beurs als in Houten te bewonderen. Zeker handig als je dus dicht bij de Duitse grens woont.
Voor data kan je terecht op deze website: http://www.modelspoorbeurs.nl/www/Frame%20Nederland.html

Persoonlijk zou ik niet voor N kiezen maar voor de schaal HO. Simpelweg omdat er meer mogelijkheden voor zijn.

Leuk mijn allereerste treinset toen ik 7 jaar werd (ben nu 34), was een gelijkstroomset van Nederlands materieel van het merk Jouef.(Ns 1306 met 2 blauwe en 1 rode restauratie rijtuig, blauwe transformator en met railovaal) Vergelijkbaar met die van bijv: Roco. :D

Succes Wetcap!  Moet lukken dacht ik zo. ;)

Jeroen

We're all riders on this train.

claudia

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 30 July 2007, 14:31:31 »
hallo allemaal

thomas de trein is niet meer interessant voor hem daar hij al heel veel van thomas in het hout heeft en daar heeft hij uren mee gespeelt maar nu wil hij het echte werk. Mede omdat hij ook naar de stoomtreindagen in Simpelveld geregeld gaat en ook deze vakantie in goes en ouddorp is gaan kijken. En hij heeft nu ook gezien in de boekjes dat je de sneltrein van de ns kunt kopen.
Je kunt dus zeggen dat mijn zoon thomas is ontgroeit.

We wonen dus in Limburg en inderdaad niet ver van Simpelveld en de ZLSM. En ja de grootste droom van mijn zoon is natuurlijk later op die echte locs te kunnen rijden.
Een winkel hier in de buurt? Vroeger had je een goeie op de grens in Kerkrade geloof ik maar die is er niet meer. Valkenburg was net niks toen we daar eens zijn binnengestapt.
Ik wil graag wel eens inderdaad naar duitsland, Aken en zelfs dusseldorf is goed te doen maar ook belgie is goed te doen.
En dus wie weet een goede winkel in mijn buurt?

Verder zou ik ook geen vereniging weten... hoe kom ik aan het adres van zo'n vereniging bij mij in de buurt?

en multiloc en mijn zoon zal voorzichtig zijn met de draadjes... hij wil het juist zo want de legotrein met afstandsbediening is het totaal niet.
en dan toch het grote formaat want klein is toch motorisch gezien moeilijker en ik heb gelukkig een grote zolder waar wel een plaat van 3 bij 3 makkelijk inkan En ik merk dat het het wel waard is want ook met de houten rails en de spullen van thomas die ook neit goedkoop waren heeft hij uren en uren mee gespeelt.
rails dat geoline en liefst een soort en dus als ik begin met roco dan ook roco volhouden... Hoe staat het trouwens met dat piko want daar hebben we ook een kleine folder van... en is ook niet duur.

en verder dus af en toe kijken op marktplaats maar als aller eerste besluiten welk starterset.
en maakt het dan ooknog uit via internet kopen of via de winkel?

zo langzaamaan leer ik toch een hele hoop en wie weet wordt ik straks een echte treinenmama die alles ervanaf weet!!!GA ik straks zelf nog een spoor voor mezelf maken...hahaha...

groetjes Wetcap

henk

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 30 July 2007, 14:40:36 »
Ha, een treinenmama, dat had je nog niet gezegd.  :D
Sorry, komt nu eenmaal weinig voor en is een positieve verrassing.

Hühnerbein in Aken is verreweg de beste winkel in de wijde omtrek. Heb je verder niks nodig, behalve de geldbuidel natuurlijk.  ;D www.huenerbein.de

Misschien nog enige verduidelijking.
De 'Multimaus' is de naam van de digitale centrale van het treinenmerk Roco. Andere treinenmerken gebruiken weer andere namen voor hun digitale centrales: Piko digi, Trix Mobile, weet ik veel. Piko is een leuk merk, maar die Piko digi is een klunzig ding met infrarood afstandbediening.
'Geoline' is de naam van de rails met imitatie grindbedding van het merk Roco. Roco heeft ook nog rails zonder grindbedding onder de naam Rocoline. Andere treinenmerken gebruiken weer andere namen voor hun railsysteem: Fleischmann profi, Trix C-rail, weet ik veel.
« Laatst bewerkt op: 30 July 2007, 15:06:38 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.