Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 00:31:22
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
04 August 2025, 23:16:43
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
04 August 2025, 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
04 August 2025, 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
04 August 2025, 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 August 2025, 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
04 August 2025, 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
04 August 2025, 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
04 August 2025, 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
04 August 2025, 16:12:46

Auteur Topic: help! ben op zoek naar ideale trein voor mijn zoontje van bijna 6  (gelezen 7673 keer)

claudia

• Gast
hallo allemaal

ik heb dringend hulp nodig. Mijn zoon wordt binnenkort zes jaar en is fanatisch wb treinen. Regelmatig gaan we op bezoek bij stoomtreinen en hij heeft houten rails met thomas de trein. Daar heeft hij heel wat mee gespeeld maar meneer is klaar voor het grote werk. Nu dacht ik slim te zijn en de lego-trein te kopen maar dat is het volgens hem totaal niet. vooral niet nu die op afstandbediening zijn.
Wat hij wil is een modelspoorbaan. hij ziet ze regelmatig bij stoomtreinen en ondertussen heeft hij ook allerlei boekjes.

de rest van de familie heeft echter niks met treinen en dus is er niemand die me daar goed advies in kan geven. en als ik in die boekjes lees raak ik alleen maar verward. Er is zoveel en je moet zoveel keuzes maken.
welke schaal, welk merk, analoog of digitaal, hoe groot is de ruimte waar trein staat, en dan begrijp ik hier op de pagina dat je ook nog voor thema en welke periode moet kiezen.

ik heb geprobeerd hier overal wat te lezen maar ik merk dat het al vaak technisch wordt en ik begrijp er echt gewoon niks van.

wat ik wel weet is dat jullie me het beste kunne helpen als ik mijn eisenpakket duidelijker maak.
en dus:

mijn zoon is bijna zes en ik wil iets kopen waar hij mee kan spelen en wat hij nu al kan hanteren maar daar het dure dingen zijn ook iets wat met hem meegroeit. Dus naarmate hij ouder wordt, kan hij ook uitbreiden en meer dingen ermee doen. Maar voor nu moet het duidelijk en simpel zijn.
Wat ik merk bij mij zoon is dat hij het erg leukvind om een spoor te maken en vooral met verschillende wissels... ook het aan en ontkoppelen van treinen en ze "parkeren"en weer ophalen vind hij geweldig.
Hij is in de ban van stoomtreinen maar dat is natuurlijk ook omdat thomas een stoomtrein is en omdat we vaak naar stoomtreinen gaan kijken. Maar in een boekje zag hij de ns-trein en dat vond hij toch ook erg mooi.
boompjes, huisjes enz interesseren hem nu nog niet. Treinen zien rijden en dan van ene spoor naar andere en dan wagons oppikken en weer ergens neerzetten, dat doet het hem bij hem.
Het moet ook een systeem zijn dat makkelijk is. als ik al lees over via computer of oververhitting of kortsluiting krijg ik het spaansbenauwd. Ik ben niet zo technisch en kortsluiting en brand heb ik liever niet bij mijn zoon van bijna 6.
Verder vind hij het heelg eweldig als hij zo'n transformator ziet en het liefste bediende hij die knop maar ik lees ook dat het digitaal gaat en dat dat de toekomst is. Maar het moet wel makkelijk te bedienen zijn met een simpele knop. En al helemaal geen afstandsbediening. 
en boven al moet het wel enigsinds betaalbaar zijn. Ik heb de prijzen gezien en ben dus wel voorbereid op en ik ben ook bereid om geld uit te geven voor een goed startersset maar bruintje kan niet alles trekken.
IK ben natuurlijk bereid om een goede waterpas plank te kopen en ik heb op zolder meer als genoeg plaats.

wie oh wie kan mij helpen in het vinden van het juiste systeem zodat ik op de verjaardag van mijn zoon op 4 september mijn zoon dolgelukkig maak met een geweldig treinset?
help!!

wetcap

Deetrein

• Offline Offline
Re: help! ben op zoek naar ideale trein voor mijn zoontje van bijna 6
« Reactie #1 Gepost op: 29 July 2007, 16:20:38 »
Wetcap

Märklin levert ook een Thomas trein [schaal H0] nr. 29129 als beginset.
Prijs iets onder de 100 euro.
Rails, wagens e.d. later prima uit te breiden.

Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Geoffrey Korstanje

• prutser
  • Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 29 July 2007, 16:29:57 »
Tja, je wilt het betaalbaar houden en dat begrijp ik.
De kleine startsets van elk merk vallen best mee maar de uitbreidingen kosten toch redelijk geld hoor. Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken maar ik adviseer toch een startset van Roco te pakken met de multimaus erin.
Dan ben je gelijk digitaal en volgens mij heb ik deze gezien bij MTE voor 159 euries. Met een stoomloc in het startset. Ik begrijp dat je zoon de stoomloc's leuk vind :D

Op de site van roco staat het set onder 51233.
En nog een aantal andere startsets natuurlijk. Ook andere 2-rail merken kunnen op dit spoor rijden.

bron : http://www.roco.co.at
« Laatst bewerkt op: 29 July 2007, 16:35:26 door Geoffrey Korstanje »

manuelspot

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 29 July 2007, 16:30:52 »
Mocht je willen beginnen met treinen.

Neem dan een Roco startset. Roco is zeer goed en goed kwa prijzen.

Er zijn op dit moment een aantal verschillende startsets te koop van roco waaronder ook 1 met een stoomlokje.

Het is digitaal maar kan voor kinderen geen kwaad. In het nieuwe Roco digitaal zit een kinderslot zodat die niet rare dingen er mee kan gaan doen.

Op de roco baan kan vrijwel elk merk trein rijden behalve Marklin. Dat is een merk appart. Marklin is in een aantal opzichten ook een stukje duurder. En je moet ik veel gevallen berijd zijn om een aantal kilometers te gaan rijden voor een winkel waar je het kunt kopen.

Ik zelf werk ook in een modeltrein winkel en verkoop aan men het leifst een Roco startset.  

Manuel

David Hoogvorst

• Offline Offline
    • AnyRail
« Reactie #4 Gepost op: 29 July 2007, 16:32:34 »
Toen mijn zoontje zes was, was hij nog niet erg voorzichtig. Zeker niet als er vriendjes komen spelen.

Wat je ook koopt, je zoontje moet er van doordrongen zijn dat ie er echt voorzichtig mee moet zijn.

De baan op een vaste plek leggen, en iets verhoogd, helpt natuurlijk enorm voor het behoud...

Het is dus denk ik belangrijk te kiezen voor iets degelijks (of iets heel goedkoops, waarbij het niet erg is als je het moet weggooien :) )

Misschien is de Roco startset 51237 een goed idee. Dit is een digitale set met twee elektrische treinen en twee wissels. Het zijn wel moderne Duitse treinen. De bijbehorende rails is goed door kinderhanden in elkaar te zetten.

Hij kost 229 euro.

Als deze treinen wat te kwetsbaar zijn, kun je er nog voor kiezen ze voorlopig weg te zetten, en de digitale locs van Roco speciaal voor kinderen aan te schaffen. Deze kosten ongeveer 30 euro, en kunnen bijna niet kapot. Ze zijn er ook in Nederlandse uitvoering.

Ik zou zeggen, haal bij de speciaalzaak eens de gratis Roco catalogus, en blader die eens door.

Veel plezier, want pappa's vinden het meestal ook wel leuk ;)

David.

Wesley

• Offline Offline
  • NS tussen WO2 en deklassering
« Reactie #5 Gepost op: 29 July 2007, 17:03:32 »
Ik ben het met de meeste mensen hier eens, ga voor roco.
Het is betaalbaar en makkelijk en belangrijk, het is goed uit te breiden.

Succes met je keuze ;)

Wesley
If I had stayed for other people to make my tools and things for me, I had never made anything.

Michiel2

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 29 July 2007, 17:24:21 »
 Nu wou ik Playmobil zeggen, maar die werken ook met plastic rails en RC treinen zag ik. Maar de oudere 'echte' treinen zijn natuurlijk nog wel tweedehands te verkrijgen en anders heb je nog LGB. Ik heb zo'n idee dat een beetje heen en weer rijden en wagons rangeren beter gaat met dit spul voor die leeftijd. Het is allemaal wat robuuster.

Jeroen1975

• GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
« Reactie #7 Gepost op: 29 July 2007, 17:35:41 »
Hoi Wetcap

De Roco adviezen zijn natuurlijk erg goed. Mocht hij "Thomas the Tankengine"serie erg leuk vinden dan kan je die verkrijgen bij Hornby. Later is kan je op deze rails ook Roco, Fleischmann, Trix treinen laten rijden. Deze rals is ook ook te combineren met Roco en Trix rails. Met de Thomas set van Marklin kan dit wat minder makkelijk of niet mogenlijk.

Kijk even bij bijvoorbeeld www.ehattons.com en zoek even naar "Thomas the Tank".  Aankopen gaat hier makkelijk en snel

Groeten Jeroen
« Laatst bewerkt op: 29 July 2007, 17:37:25 door Jeroen1975 »
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Jeroen1975

• GTW in de tuin
  • Offline Offline
    • Jeroen's Treinen Site
« Reactie #8 Gepost op: 29 July 2007, 17:40:56 »
..........anders heb je nog LGB....................

Deze fabrikant zit op randje van failiet enzo, ik weet niet of dit dan een handig advies is.

Groeten Jeroen

NS 1100

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 29 July 2007, 17:55:34 »
Als ik het goed begrepen heb, is LGB overgenomen door Märklin.

Michiel2

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 29 July 2007, 18:18:38 »

Deze fabrikant zit op randje van failiet enzo, ik weet niet of dit dan een handig advies is.

En dat maakt uit? In de praktijk is er ten opzichte van het materiaal van wat je voor een baan gaat gebruiken een haast oneindige voorraad materiaal geproduceerd. Misschien dat je over 50 jaar enige problemen gaat krijgen met de schaarste van het materiaal, maar voorlopig kun je nog wel vooruit.

Jeroen1975

• GTW in de tuin
  • Offline Offline
    • Jeroen's Treinen Site
« Reactie #11 Gepost op: 29 July 2007, 18:36:00 »
Hoi Michiel

Als je de weg weet in het 2de hands gebeuren is het geen plobleem, maar voor nieuw aanschaf wel. Nieuwe rails schijnt nu erg lastig te zijn.

Groeten Jeroen

Nu weer ontopic graag

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
« Reactie #12 Gepost op: 29 July 2007, 18:53:32 »
Ja goed een jongen van bijna 6....

Toen ik 6 werd kreeg ik van "sinterklaas" een baan met veel rails en een hoop voornamelijk 2e hands spul!
Ik was er reuze blij mee want ik kon toen lekker veel rijden met veel materieel en viel er eens wat of knalde het op elkaar.... Mijn ouders werden niet boos want ach het was 2e hands en mocht er wat van kapot gaan koop je voor een habbekrats weer een bak met 2e hands materieel (treinen dus)

Wat ook mooi uit kwam is dat mijn eerste loc's en karren ongeveer de geest gaven toen ik echt klaar was voor een meer verantwoordelijke/serieuze manier van modelspoor. En zo groei je dan langzaam verder.

Wat ik aanraad is inderdaad een startset met loc muis zodat je zoon alvast kan experimenteren met wat meer treinen bewegingen... Dus heb je ook minimaal 2 loc's nodig. Er zijn hobby loc's met iets minder detail dan de "profi" modellen en daarmee ook een stuk goedkoper. Prima voor kinderen dus....   En vooral belangrijk is een berg rails, waarvan een deel of zelfs alles best 2e hands kan zijn. Als het maar veel is met enkele handmatige wissels (Elektrisch is voor nu alleen maar duur en ingewikkeld en kan later ook nog) en ook veel rechte stukken! (houd je rails wel van 1 merk als het even kan)

Het gaat er denk ik meer om in de kinderjaren om lekker te spelen en evaringen speels op te doen. Dan komt latere leeftijd wel het thema realisme, elektronica en weet ik het nog meer voor ingewikkelde dingen

Alvast gefeliciteerd met je zoon  ;)

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Gouda

• Offline Offline
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
« Reactie #13 Gepost op: 29 July 2007, 20:00:56 »
Volgens mijn zoon (7 jaar) is het beste om een startset van Roco te nemen. Deze is makkelijk te bedienen.

Marc
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

Gino

• Offline Offline
  • 🇨🇳 & 🇯🇵 N
« Reactie #14 Gepost op: 29 July 2007, 20:15:34 »
Het is misschien een beetje aan de dure kant, maar misschien dat Marklin spoor1/maxi wat is, Ziet er stevig uit.
Ik weet niet hoe het staat met de verkrijgbaarheid ervan, Daarvoor kan je waarschijnlijk het beste terecht bij de lokale modelspoor handelaar.
Gino