Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 06:41:49
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 06:39:30
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door henk
Vandaag om 06:19:00
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 02:59:34
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Modellbahnwagen
Vandaag om 02:50:52
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Martijn193
Vandaag om 00:22:01
Miskoop???? door hervé
Vandaag om 00:15:51
Welke instellingen voor een MicroMotor op een Lopi V5 door hmmglaser
13 November 2025, 23:41:55
DR buffetrijtuig verhuist naar Houten door Ferdinand Bogman
13 November 2025, 23:28:28
printplaat roco sik stuk door hmmglaser
13 November 2025, 23:24:49
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
13 November 2025, 22:40:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
13 November 2025, 22:22:48
Overstap naar HTM door Charles_
13 November 2025, 22:14:05
Lodewickshaven door wob
13 November 2025, 22:08:15
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Forever Rocofan
13 November 2025, 22:08:13
Lantaarn Fleischmann BR50 kab door Ronald69
13 November 2025, 21:55:25
Amsterdam Westhaven - vlothaven 1/87 door dretsome
13 November 2025, 21:46:19
Fleischmann 1306 O&K op Piko Spoor met bedding door Klaas Zondervan
13 November 2025, 21:37:41
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden. door Klaas Zondervan
13 November 2025, 21:31:52
Rivarossi MDDm, losse onderdelen verkrijgbaar? door Frans Hufkens
13 November 2025, 21:25:53
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
13 November 2025, 21:22:19
Baan in Los Angeles door AndrevdG
13 November 2025, 21:15:48
Rondom Charlois door Alewijn
13 November 2025, 21:13:21
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
13 November 2025, 21:12:50
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
13 November 2025, 20:59:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
13 November 2025, 20:44:52
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
13 November 2025, 20:30:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Alewijn
13 November 2025, 20:25:49
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
13 November 2025, 19:54:48
US diorama in H0 door Alewijn
13 November 2025, 19:51:35
  

Auteur Topic: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974  (gelezen 361004 keer)

Casmir

  • Offline Offline
  • Berichten: 684
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #660 Gepost op: 20 March 2020, 17:12:33 »
Leuk om te zien,die Lips borden,het was mijn oude werkgever in Dordt.

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 723
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #661 Gepost op: 20 March 2020, 18:37:55 »
Mooi zeg die fabriekshal naast de mdw wel artikkelnummer en merk zijn die?

Gr marc

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8986
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #662 Gepost op: 22 March 2020, 10:33:57 »
Het leuke van zo rondspelen is dat het zo verschrikkelijk inspirerend werkt.... :)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5413
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #663 Gepost op: 22 March 2020, 15:43:03 »
Dank jullie wel voor de reacties!

Mooi zeg die fabriekshal naast de mdw wel artikkelnummer en merk zijn die?

Gr marc

De fabriekshal is een kartonnen model van Markenburg, waarbij ik delen van het dak heb vervangen door kunststof.
De schoorsteen (op de foto met mDW niet zichtbaar) is van Faller.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 22 March 2020, 15:45:49 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5413
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #664 Gepost op: 22 March 2020, 20:49:06 »
Inmiddels zijn de rode bufferbalken van de mDW geel geschilderd en zijn de onderste helften van de koppen grotendeels kaal gehaald. Die jaren '60 snorren kunnen we natuurlijk niet gebruiken anno 1974.

De oplettende kijker zal ook zien dat de jaren '60 wagennummers tussen de ramen verdwenen zijn.



Het begin is er. 🤣 🤣

Jeroen

Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

transmission

  • Gast
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #665 Gepost op: 24 March 2020, 20:45:42 »
 (y)
Mooi hoor!

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5413
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #666 Gepost op: 28 March 2020, 15:16:35 »
Inmiddels heeft de mDW twee gele fronten gekregen.



Tevens is een draaistel met tandwielkast ingebouwd.



Bij dit draaistel is gebruik gemaakt van de tabdwielkast van een Roco NS 2200 met assen van een NS 2400, waar het drasistelframe van de Kleinspoor Blokkendoos omheen is gezet.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 28 March 2020, 17:00:43 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5413
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #667 Gepost op: 11 June 2020, 11:37:12 »
Eindelijk weer eens een update:

Weinig tijd om verder de bouwen aan Ermehuizen, maar wel tijd gehad om diverse kleine klusjes weg te werken.

In de afgelopen periode heb ik wel de mDW afgebouwd. Nadat in de vorige update het aangedreven draaistel met tandwielkast zijn plekje had gevonden, was het nu redelijk eenvoudig om de motor te plaatsen:



Vervolgens werd onder het loopdraaistel een sleepcontact geplaatst:



Drie van de vier assen kregen stroomafname, waarna de decoder kon worden geplaatst en de verlichting van de front-  en sluitseinen werd ingebouwd. Tenslotte werden de juiste transfers voor inzet in 1974 aangebracht:



Inmiddels rijdt de mDW naar volle tevredenheid zijn rondjes en kunnen de machinisten de omgeving van Ermehuizen gaan bestuderen:





Maar het bleef niet bij deze ene aanwinst, want sinds kort rijdt de derde TEE met regelmaat door Ermehuizen:



TEE Ile de France stond al lang op mijn wensenlijstje. Nu moest het er maar eens van komen en werd Märklin set 41870 aangeschaft. Deze set bestaat uit vier prachtige PBA (Parijs-Brussel-Amsterdam) Inox rijtuigen:



Deze trein werd in de jaren '70 in Nederland normaliter getrokken door een NMBS Reeks 15. Maar, als dieselliefhebber en geïnspireerd door deze foto van Nico Spilt:



was de keuze snel gemaakt en moest er een Mehano NMBS Reeks 51 komen. Bleek uitgerekend de 5106 te koop te staan op Ebay..... En zodoende kwam de derde TEE in Ermehuizen!



En hier de complete nieuwe aanwinst:



De loc vroeg wel om een kleine aanpassing, want vanaf de fabriek is het derde frontsein een niet functioneel sein. Het sein is als los onderdeel in de kap geplaatst:



Het seintje aan de voorzijde van de loc werd losgehaald en er werd een gat van 1,5mm in de nep-lens geboord. Het pennetje van het seintje dat in de kap wordt gedrukt, werd afgesneden. Hier moest het gaatje komen. Tevens werd het gaatje in de kap verder doorgeboord, zodat de draadjes van een SMD LEDje in de cabine terecht kwamen. Het seintje werd op zijn plek gelijmd en nu kon het middels het LEDje ook branden. In 1974 was dat voor inzet in Nederland wel een vereiste:



Tenslotte nog een foto van deze TEE in de polder:



Inmiddels is de volgende aanwinst ook in Ermehuizen gearriveerd, namelijk een kit van een THS motorpost:



De Märklin mP is nog het enige 1:100 model op mijn baan en ik irriteer me mateloos aan dit te korte model. Vooral omdat er een Plan L postrijtuig achter de mP meeloopt en de verhoudingen nu niet deugen:



Het grote manco aan de THS kit vond ik de vreemd ogende zijruitjes in de cabines. Maar de vorige eigenaar heeft dit fantastisch mooi veranderd:



De kap is dus al helemaal klaar en staat in de grondverf. Ik ga nu zelf verder met het onderstel en een poging wagen om er een mooie mP van te maken.

Hier nog even het lengteverschil:



Wordt dus wel weer een keer vervolgd......

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 11 June 2020, 11:45:45 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1924
    • Flickr pagina
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #668 Gepost op: 11 June 2020, 12:34:24 »
Fraaie nieuwe aanwinsten en een mooie motordienstwagen er bij!  (y)
Wat een verschil tussen de 1:100 en de 1:87 mP! Hopelijk komt er ooit nog een merk met een kant en klaar model uit...

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8986
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #669 Gepost op: 11 June 2020, 12:48:31 »
Geweldig, Jeroen! Man, als ik de ruimte had, zou ik Heen doortrekken naar Nergens aan de niet-Weer zijde..... En een opstelplekje zoeken voor TEE's en D-treinen Buitenland. Echt erg mooi!

Groet
Huibert

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #670 Gepost op: 11 June 2020, 13:15:10 »
Heel fraai! En wat een verschil inderdaad!

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1722
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #671 Gepost op: 11 June 2020, 18:07:10 »
Veel verschil die MP,s. Bij gebrek aan beter toch is een Marklin kopen.

Die 41870 heb ik toevallig ook van de week ontvangen.

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 7724
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #672 Gepost op: 11 June 2020, 18:21:27 »
Zouden de spuitgietmallen van THS nog bestaan? Het was altijd al een mooi bouwpakket dat best een geupdate re-run zou verdienen. 

Inderdaad mooi opgelost bij de cabineramen, dat was een zwak punt in de totaalindruk!

Mvg, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2225
  • Bruggen-IG:
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #673 Gepost op: 11 June 2020, 23:25:18 »
Hoe heeft die bouwer dat gedaan? Alleen de raampartij vervangen of de hele neus?

Maar hoe dan ook, het resultaat is om diep voor te buigen!

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1453
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #674 Gepost op: 12 June 2020, 06:26:10 »
Wat een verschil tussen de 1:100 en de 1:87 mP! Hopelijk komt er ooit nog een merk met een kant en klaar model uit...
Normaal Roco, maar waar ze er mee blijven is een raadsel.

Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV