Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

verlichting inbouwen voor beginners door Scratchbuilt
Vandaag om 22:48:45
Anleitung en Ersatzteilliste van Trix V 120 001 (artnr. 22511) door Hasenwald
Vandaag om 22:17:34
Artitec 6300 door ModelWessel
Vandaag om 22:11:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 22:09:12
roco kraan 40108 adres wijzigen door jerrytrein
Vandaag om 21:53:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door henk
Vandaag om 21:46:50
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 21:43:23
Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 21:28:22
De Projecten van RetroJack door DJV
Vandaag om 21:17:10
Configureren van YD8116 via web browser door reinderlf
Vandaag om 21:16:42
Fleischmania Nostalgia door RetroJack
Vandaag om 20:41:52
Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid door richardvandijk
Vandaag om 20:03:33
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 19:33:38
marklin 3756 verlichting door bellejt
Vandaag om 19:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:19:57
Digitaliseren Trix V 120 door Overet
Vandaag om 18:57:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Peter Kleton
Vandaag om 18:55:19
Omgeving Frankfurt am Main door reMARKable
Vandaag om 18:37:50
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
Vandaag om 15:26:45
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:25:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 14:49:15
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 14:41:44
Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:19:04
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
Vandaag om 13:06:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 13:02:37
Loksound downloads door D_Loc
Vandaag om 13:02:28
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Pauldg
Vandaag om 12:43:16
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 11:25:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Hans GJ
Vandaag om 11:13:01
  

Auteur Topic: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974  (gelezen 353998 keer)

Casmir

  • Offline Offline
  • Berichten: 678
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #660 Gepost op: 20 March 2020, 17:12:33 »
Leuk om te zien,die Lips borden,het was mijn oude werkgever in Dordt.

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 721
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #661 Gepost op: 20 March 2020, 18:37:55 »
Mooi zeg die fabriekshal naast de mdw wel artikkelnummer en merk zijn die?

Gr marc

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8873
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #662 Gepost op: 22 March 2020, 10:33:57 »
Het leuke van zo rondspelen is dat het zo verschrikkelijk inspirerend werkt.... :)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5399
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #663 Gepost op: 22 March 2020, 15:43:03 »
Dank jullie wel voor de reacties!

Mooi zeg die fabriekshal naast de mdw wel artikkelnummer en merk zijn die?

Gr marc

De fabriekshal is een kartonnen model van Markenburg, waarbij ik delen van het dak heb vervangen door kunststof.
De schoorsteen (op de foto met mDW niet zichtbaar) is van Faller.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 22 March 2020, 15:45:49 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5399
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #664 Gepost op: 22 March 2020, 20:49:06 »
Inmiddels zijn de rode bufferbalken van de mDW geel geschilderd en zijn de onderste helften van de koppen grotendeels kaal gehaald. Die jaren '60 snorren kunnen we natuurlijk niet gebruiken anno 1974.

De oplettende kijker zal ook zien dat de jaren '60 wagennummers tussen de ramen verdwenen zijn.



Het begin is er. 🤣 🤣

Jeroen

Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

transmission

  • Gast
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #665 Gepost op: 24 March 2020, 20:45:42 »
 (y)
Mooi hoor!

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5399
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #666 Gepost op: 28 March 2020, 15:16:35 »
Inmiddels heeft de mDW twee gele fronten gekregen.



Tevens is een draaistel met tandwielkast ingebouwd.



Bij dit draaistel is gebruik gemaakt van de tabdwielkast van een Roco NS 2200 met assen van een NS 2400, waar het drasistelframe van de Kleinspoor Blokkendoos omheen is gezet.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 28 March 2020, 17:00:43 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5399
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #667 Gepost op: 11 June 2020, 11:37:12 »
Eindelijk weer eens een update:

Weinig tijd om verder de bouwen aan Ermehuizen, maar wel tijd gehad om diverse kleine klusjes weg te werken.

In de afgelopen periode heb ik wel de mDW afgebouwd. Nadat in de vorige update het aangedreven draaistel met tandwielkast zijn plekje had gevonden, was het nu redelijk eenvoudig om de motor te plaatsen:



Vervolgens werd onder het loopdraaistel een sleepcontact geplaatst:



Drie van de vier assen kregen stroomafname, waarna de decoder kon worden geplaatst en de verlichting van de front-  en sluitseinen werd ingebouwd. Tenslotte werden de juiste transfers voor inzet in 1974 aangebracht:



Inmiddels rijdt de mDW naar volle tevredenheid zijn rondjes en kunnen de machinisten de omgeving van Ermehuizen gaan bestuderen:





Maar het bleef niet bij deze ene aanwinst, want sinds kort rijdt de derde TEE met regelmaat door Ermehuizen:



TEE Ile de France stond al lang op mijn wensenlijstje. Nu moest het er maar eens van komen en werd Märklin set 41870 aangeschaft. Deze set bestaat uit vier prachtige PBA (Parijs-Brussel-Amsterdam) Inox rijtuigen:



Deze trein werd in de jaren '70 in Nederland normaliter getrokken door een NMBS Reeks 15. Maar, als dieselliefhebber en geïnspireerd door deze foto van Nico Spilt:



was de keuze snel gemaakt en moest er een Mehano NMBS Reeks 51 komen. Bleek uitgerekend de 5106 te koop te staan op Ebay..... En zodoende kwam de derde TEE in Ermehuizen!



En hier de complete nieuwe aanwinst:



De loc vroeg wel om een kleine aanpassing, want vanaf de fabriek is het derde frontsein een niet functioneel sein. Het sein is als los onderdeel in de kap geplaatst:



Het seintje aan de voorzijde van de loc werd losgehaald en er werd een gat van 1,5mm in de nep-lens geboord. Het pennetje van het seintje dat in de kap wordt gedrukt, werd afgesneden. Hier moest het gaatje komen. Tevens werd het gaatje in de kap verder doorgeboord, zodat de draadjes van een SMD LEDje in de cabine terecht kwamen. Het seintje werd op zijn plek gelijmd en nu kon het middels het LEDje ook branden. In 1974 was dat voor inzet in Nederland wel een vereiste:



Tenslotte nog een foto van deze TEE in de polder:



Inmiddels is de volgende aanwinst ook in Ermehuizen gearriveerd, namelijk een kit van een THS motorpost:



De Märklin mP is nog het enige 1:100 model op mijn baan en ik irriteer me mateloos aan dit te korte model. Vooral omdat er een Plan L postrijtuig achter de mP meeloopt en de verhoudingen nu niet deugen:



Het grote manco aan de THS kit vond ik de vreemd ogende zijruitjes in de cabines. Maar de vorige eigenaar heeft dit fantastisch mooi veranderd:



De kap is dus al helemaal klaar en staat in de grondverf. Ik ga nu zelf verder met het onderstel en een poging wagen om er een mooie mP van te maken.

Hier nog even het lengteverschil:



Wordt dus wel weer een keer vervolgd......

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 11 June 2020, 11:45:45 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1922
    • Flickr pagina
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #668 Gepost op: 11 June 2020, 12:34:24 »
Fraaie nieuwe aanwinsten en een mooie motordienstwagen er bij!  (y)
Wat een verschil tussen de 1:100 en de 1:87 mP! Hopelijk komt er ooit nog een merk met een kant en klaar model uit...

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8873
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #669 Gepost op: 11 June 2020, 12:48:31 »
Geweldig, Jeroen! Man, als ik de ruimte had, zou ik Heen doortrekken naar Nergens aan de niet-Weer zijde..... En een opstelplekje zoeken voor TEE's en D-treinen Buitenland. Echt erg mooi!

Groet
Huibert

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #670 Gepost op: 11 June 2020, 13:15:10 »
Heel fraai! En wat een verschil inderdaad!

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1722
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #671 Gepost op: 11 June 2020, 18:07:10 »
Veel verschil die MP,s. Bij gebrek aan beter toch is een Marklin kopen.

Die 41870 heb ik toevallig ook van de week ontvangen.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7670
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #672 Gepost op: 11 June 2020, 18:21:27 »
Zouden de spuitgietmallen van THS nog bestaan? Het was altijd al een mooi bouwpakket dat best een geupdate re-run zou verdienen. 

Inderdaad mooi opgelost bij de cabineramen, dat was een zwak punt in de totaalindruk!

Mvg, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2225
  • Bruggen-IG:
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #673 Gepost op: 11 June 2020, 23:25:18 »
Hoe heeft die bouwer dat gedaan? Alleen de raampartij vervangen of de hele neus?

Maar hoe dan ook, het resultaat is om diep voor te buigen!

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1453
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #674 Gepost op: 12 June 2020, 06:26:10 »
Wat een verschil tussen de 1:100 en de 1:87 mP! Hopelijk komt er ooit nog een merk met een kant en klaar model uit...
Normaal Roco, maar waar ze er mee blijven is een raadsel.

Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV