Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 17:22:45
Modeltreinenbeurzen
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 17:18:25
Verwisselen koppelingen Hamo 1205
door
saskia
Vandaag
om 17:08:53
Märklin 2025
door
Martijn193
Vandaag
om 16:58:02
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder
door
henk
Vandaag
om 16:47:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 16:41:37
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B)
door
Simplex
Vandaag
om 16:31:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:28:23
Rheinburg, TP V/VI
door
Paul1969
Vandaag
om 15:59:03
Schroefkoppeling voor H0.
door
MOVisser
Vandaag
om 15:57:43
MSC HetSpoor-ClubTentoonstelling~Niklaas-Niklaas~6+7dec.'25
door
hervé
Vandaag
om 15:55:00
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
Paul1969
Vandaag
om 15:53:15
7 en 8 maart 2026 | Jubileumtentoonstelling MSV Post B
door
Rsd1000
Vandaag
om 15:44:17
West-Brabantse modelspoordagen
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 15:40:15
Zaterdag, 2 mei 2026 | 9e Ruilbeurs MSV Post B
door
Rsd1000
Vandaag
om 15:35:31
Zaterdag, 31 januari 2026 | 8e Ruilbeurs MSV Post B
door
Rsd1000
Vandaag
om 15:32:47
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B
door
Rsd1000
Vandaag
om 15:26:19
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
bask185
Vandaag
om 14:59:48
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 14:58:19
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 14:57:24
W.V. Kalender 2026
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:56:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Arjen B.
Vandaag
om 14:55:43
PB Models, ICR-rijtuigen
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:25:09
PIKO Loknummer wijzigen in SmartControl lukt niet
door
aad52
Vandaag
om 13:39:22
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Hans GJ
Vandaag
om 13:29:09
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 13:11:30
Spur 1 Tage 18 en 19 oktober 2025
door
Kees-Jan
Vandaag
om 12:41:28
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 12:26:53
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 12:14:57
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
Hans GJ
Vandaag
om 11:50:36
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Treinsamenstellingen
|
Treinsamenstelling gezocht met LS SNCF-nord rijtuigen, jaren '50
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Treinsamenstelling gezocht met LS SNCF-nord rijtuigen, jaren '50 (gelezen 10420 keer)
Floris
Offline
Berichten: 4945
Re: Treinsamenstelling gezocht met LS SNCF-nord rijtuigen, jaren '50
«
Reactie #15 Gepost op:
20 September 2015, 17:47:36 »
Op Drehscheibe een lang draadje over deze materie. Blijkbaar was een rijtuig bij iemand (in de UVP) 70cm gevallen en in gruzelementen.....
Gelogd
https://www.flickr.com/photos/florisleeuw
Rob van Kooy
Offline
Berichten: 467
Re: Treinsamenstelling gezocht met LS SNCF-nord rijtuigen, jaren '50
«
Reactie #16 Gepost op:
20 September 2015, 23:56:56 »
Hallo,
Wat zal ik er van zeggen? REE maakt mooie rijtuigen daar niet van, maar er zijn aspecten die buiten Frankrijk op problemen stuiten. Zo noem ik het kortkoppelingssysteem van de DEV-rijtuigen. Wezenlijk is dat zulke rijtuigen goed kortgekoppeld moeten kunnen worden ingezet met in de rest van Europa verkrijgbare produkten met name die van
bij voorbeeld
LSM en Roco. Dat gaat niet goed omdat REE enerzijds een beginnersfout maakte doordat de uitgevouwen vouwbalgen van de DEV-rijtuigen korter zijn dan de naastliggende buffers, zodat een optisch aanvaardbare kortkoppeling (waarbij de vouwbalgen cq
Gummiwülste
) op een recht traject elkaar bijna raken) niet mogelijk is omdat de buffers dan in de weg zitten. Bovendien is men bij REE voor de kortkoppelingsmechaniek niet uitgegaan van welbeproefde maatvoering zoals die bijvoorbeeld bij Roco wordt toegepast, maar is men een eigen weg ingeslagen, en die is beslist niet optimaal. Bovendien zijn de draaistellen zodanig geconstrueerd dat overal elders in Europa verkrijgbare vervangende wielstellen veelal niet zondermeer kunnen worden aangebracht. Je kunt als fabrikant er niet voor voelen dat zonodig ook wat dikkere wielen met hogere flenzen moeten kunnen passen, waarmee je de "
Pizzaschneider
" haters ongetwijfeld veel genoegen doet, maar in een land als Duitsland met een traditioneel groot percentage Märklinrijders wordt het niet "gepikt" als je de REE-rijtuigen niet goed kunt kortkoppelen en van minder "fijne" wielstellen met een gebruikelijke aslengte van 24,5 à 24,75mm kunt voorzien.
Er is wel eens gezegd dat REE specifiek een merk is voor de Franse markt, en dat met de eisen die de modelbouwwereld rondom Frankrijk stelt daarom geen rekening hoeft te worden gehouden. Nou dat mag hoor, maar dat bevordert de export niet bepaald.
Het interessante is nu dat ACME voornemens is om
sets
uit te brengen van treinstammen waarvan ook REE rijtuigen deel uitmaken. Als je zo'n
set
dan wil voorzien van Märklin-wielstellen dan wel wat grovere gelijkstroomwielstellen en als dan blijkt dat zoiets bij een of meer van de rijtuigen in de
set
niet gaat en ook de REE-kortkoppeling met de bijbehorende ACME-rijtuigen niet helemaal gaat zoals men gewend is dan krijg je heibel bij de klanten.
Ook ESU gaat - zoals we sinds kort weten - Duitse rijtuigen met naar ik aanneem Franse belettering leveren aan REE. Wat voor wielen zet men dan onder die rijtuigen, en hoe zit het dan met de optimale kortkoppeling?
Gegroet,
Rob van Kooy
Gelogd
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9890
Re: Treinsamenstelling gezocht met LS SNCF-nord rijtuigen, jaren '50
«
Reactie #17 Gepost op:
21 September 2015, 07:32:55 »
Kan me niet voorstellen dat die REE-by-esu-wagens andere wielen of koppelingen krijgen dan de standaard-esu... Ree koopt gewoon een pallet of wat rijtuigen bij esu, eventueel laat esu ze al bij productie in een wat anders bedrukt doosje stoppen maar dat is het wel. Ze gaan echt niet een andere draaistelmatrijs maken om speciaal voor REE een versie te maken waar geen wisselstroomwielen in passen.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
henk
Offline
Berichten: 22607
Re: Treinsamenstelling gezocht met LS SNCF-nord rijtuigen, jaren '50
«
Reactie #18 Gepost op:
21 September 2015, 09:37:20 »
Dan zouden het wel helden zijn.
Ree heeft inmiddels een sterke positie op de Franse markt. Voor ESU is het kennelijk handiger REE als distributiekanaal voor specifiek Franse producten te gebruiken dan zelf te gaan verdelen.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Rob van Kooy
Offline
Berichten: 467
Re: Treinsamenstelling gezocht met LS SNCF-nord rijtuigen, jaren '50
«
Reactie #19 Gepost op:
21 September 2015, 17:10:15 »
Hallo,
We wachten maar af. Maar in ieder geval is REE in Duitsland een belangrijk afzetkanaal voor z'n produkten kwijt. Dat ESU via een Frans bedrijf zijn produkten op de Franse markt gaat afzetten lijkt me een tamelijk gezonde gedachtegang. Of het ook zal lukken?
Maar veel wezenlijker is hoe die REE-rijtuigen in het ACME-stramien zullen passen. Past REE zijn rijtuigen daar waar het zijn kortkoppelmechaniek en de draaistellen betreft aan?
Gegroet,
Rob
Gelogd
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9890
Re: Treinsamenstelling gezocht met LS SNCF-nord rijtuigen, jaren '50
«
Reactie #20 Gepost op:
21 September 2015, 17:39:34 »
ACME koopt gewoon een pallet of wat rijtuigen bij REE, eventueel laat REE ze al bij productie in een wat anders bedrukt doosje stoppen maar dat is het wel. Ze gaan echt niet een andere draaistelmatrijs maken om speciaal voor ACME een versie te maken waar wel wisselstroomwielen in passen.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Rob van Kooy
Offline
Berichten: 467
Re: Treinsamenstelling gezocht met LS SNCF-nord rijtuigen, jaren '50
«
Reactie #21 Gepost op:
22 September 2015, 09:49:01 »
Dag Floris,
Het gaat niet specifiek om wisselstroom wielstellen, maar of vervangende wielstellen (ook gelijkstroom) zoals die in de rest van Europa aangeboden worden voor hen die geen zin hebben in fine scale exemplaren. Want dat is wat REE normalerwijs onder zijn rijtuigen stopt.
Gegroet,
Rob
Gelogd
Falkenberg
Offline
Berichten: 4062
Re: Treinsamenstelling gezocht met LS SNCF-nord rijtuigen, jaren '50
«
Reactie #22 Gepost op:
22 September 2015, 12:52:36 »
Citaat van: Rob van Kooy op 21 September 2015, 17:10:15
Past REE zijn rijtuigen daar waar het zijn kortkoppelmechaniek en de draaistellen betreft aan?
Rob, je vraagt toch duidelijk over mechanismes en draaistellen, niet over wielen. Vandaar de reactie van Floris. OEM producten (doorverkopen onder andere naam) leveren niet zoveel op, dat het loont om mallen aan te gaan passen. En vaak kun je bij een (chinese) fabrikant maar kiezen uit AC en DC wielen, niet een hele reeks aanlokkelijkheden.
dirkjan
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Treinsamenstellingen
|
Treinsamenstelling gezocht met LS SNCF-nord rijtuigen, jaren '50