Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door roadster36
Vandaag om 01:53:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 01:11:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Syb030
Vandaag om 00:01:32
Klompentrein door grossraumwagen
04 October 2025, 23:17:25
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Tomasso
04 October 2025, 23:14:03
Da's Daz 2 door Huup
04 October 2025, 22:50:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
04 October 2025, 22:45:46
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
04 October 2025, 22:37:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
04 October 2025, 22:36:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
04 October 2025, 22:33:52
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Rob Ellerman
04 October 2025, 22:26:24
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Thom
04 October 2025, 22:18:32
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
04 October 2025, 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
04 October 2025, 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 October 2025, 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
04 October 2025, 20:47:32
Pendel module door Golden Oldie
04 October 2025, 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
04 October 2025, 19:52:47
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
04 October 2025, 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
04 October 2025, 18:24:01
Problemen met Marklin Startup 29124 door Wumpus
04 October 2025, 17:36:11
Märklin 2025 door Rob Ellerman
04 October 2025, 17:33:50
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
04 October 2025, 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
04 October 2025, 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
04 October 2025, 14:57:19
De wijntrein door Frits C
04 October 2025, 14:43:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
04 October 2025, 14:17:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
04 October 2025, 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
04 October 2025, 13:51:04
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
04 October 2025, 13:31:41
  

Auteur Topic: Spoorwegen in Jordanië  (gelezen 9678 keer)

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1771
Re: Spoorwegen in Jordanië
« Reactie #15 Gepost op: 10 November 2013, 21:53:34 »
Met de monding op -417.5m kan er best wel een brug over de Jordaan gebouwd zijn op -257.5m.
Zie o.m. op Wikipedia

Groet,
Michel


Ik geef mijn ongelijk meteen toe; ik wist, dat het laag was, maar niet, dat het zó diep was.Bedankt voor de info.

Gr. Frank.

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 532
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: Spoorwegen in Jordanië
« Reactie #16 Gepost op: 11 November 2013, 22:32:45 »
Hallo Simon,
Het Midden-Oosten is altijd een bron geweest van vele verhalen.Er zijn echter ook waterbronnen.Daar is altijd al geruzie over geweest.Vele mensen hebben een boek in de kast staan met daarin de verhalen van 3500 jaar geleden over  hoe er toen ook al geruzied werd over waterbronnen.Bij de Hedjaz spoorlijn stonden bij veel stations windmolens om water op te pompen.Er was op ieder station ook een watertoren.Meestal was dat een robuuste ronde stenen toren van een meter of 4 hoog en daarop een ronde stalen waterbak.Verder waren er in de begintijd in elke trein waterwagens.Om niet meer te achterhalen redenen waren dat niet gewoon tankwagens maar platte wagens van 11 meter lengte op twee draaistellen en aan elk einde van de wagen een kubusvormige watertank met zijden van 2 meter zodat de totale waterinhoud 16000 liter was.Later werden wel gewone tankwagens voor water gebruikt en natuurlijk voor de stookolie want veel locomotieven waaronder de SLM en Hartmann 1D locomotieven werden omgebouwd voor oliestook aangezien die brandstof in de regio gemakkelijker verkrijgbaar is dan steenkolen.

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Spoorwegen in Jordanië
« Reactie #17 Gepost op: 11 November 2013, 22:39:11 »
De NS had vroegah ook waterwagens met platte tanks, gewoon een oude kolenbak met een tank erin geklonterd. Zal er denk ik mee te maken hebben dat dat goedkoper en eenvoudiger te maken is dan een ronde tank, t hoeft immers niet heel moeilijk gasdicht te wezen ofzo.

EDIT: en die dingen moesten natuurlijk onder een waterkolom voor locs passen. Ketelwagens zijn daar over t algemeen veel te hoog voor.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: Spoorwegen in Jordanië
« Reactie #18 Gepost op: 11 November 2013, 22:40:55 »
Wat dacht je van druk opvangen... ;D
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Spoorwegen in Jordanië
« Reactie #19 Gepost op: 11 November 2013, 22:44:18 »
jep, dat bedoel ik.

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: Spoorwegen in Jordanië
« Reactie #20 Gepost op: 12 November 2013, 02:49:35 »
Gewicht speelt ook een rol. 16 kuub water is 16 ton. op een lichte (smal)spoorlijn is dat al een best gewicht, en als het gaat klotsen heb je ook een probleem met stabiliteit. Een wagon op draaistellen is het sterkste boven de draaistellen, dus als je de hele lengte niet hoeft te benutten worden de uiteindes (boven de draaistellen) eerst belast.

mvg,
Rick

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re: Spoorwegen in Jordanië
« Reactie #21 Gepost op: 12 November 2013, 08:24:35 »
De tanks lijken me niet origineel, maar het principe van de waterwagen is nog steeds in gebruik.




Dit was het materieel wat in Syrië gebruikt werd tijdens de rondreis 2008, zou het nog bestaan ??
En het zag er van binnen ook zo krakkemikkig uit als de buitenzijde, de ramen de open staan hadden nog glas, de rest had geen glas meer :-X

Groeten Arjen
« Laatst bewerkt op: 12 November 2013, 08:30:50 door AB 7216 »
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 532
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: Spoorwegen in Jordanië
« Reactie #22 Gepost op: 12 November 2013, 20:35:54 »
Hallo Arjen,
Mooie foto van wagen nummer 2801.Deze was de eerste van een serie van 44 welke Baume & Marpent in 1901 geleverd heeft.De watertanks lijken niet meer origineel maar de rest wel.De houten vloer tussen de watertanks heeft het echter ook niet overleefd.Op deze vloer werden wel manden met kolen vervoerd als aanvulling op de kolenvoorraad van de locomotief.Die kolen zijn natuurlijk niet nodig voor de fraaie loc op de onderste foto.Zo te zien één uit de serie 254-265 welke Richard Hartmann in Chemnitz aan de Hedjaz spoorweg leverde in 1918.De laatste tien van deze 1D1 locomotieven gingen niet naar het Midden Oosten maar naar het Verre Oosten , de Staatsspoorwegen op Java waar ze de nummers 1501 tot 1510 kregen.Ze werden in 1942 omgebouwd voor gebruik van stookolie.Daartoe werden o.a. in de tenders precies op maat gemaakte olietanks geplaatst, die er in principe weer uit gehaald zouden kunnen worden.Dat is echter nooit gebeurd.Op de foto is nog duidelijk de vulopening boven op de tender zichtbaar.Laten we hopen dat deze fraaie trein er nog is.

Wat betreft de tanks aan de einden van de wagen begrijp ik wel dat dit gedaan is voor de gewichtsverdeling.De loze ruimte tussen de tanks vind ik wat merkwaardig.Dat het ook anders kan wil ik laten zien aan de waterwagens die het Engelse leger gebruikte op de inmiddels naar normaalspoor omgebouwde lijnen in Palestina zoals hier in de heuvels van Judea.De locomotief is afkomstig van de London & South Western Railway (Class 395).


Vriendelijke groeten,
Jan den Haan

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re: Spoorwegen in Jordanië
« Reactie #23 Gepost op: 13 November 2013, 09:07:10 »
Hoi Jan,

Je mag niet meer raden (y)


Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11696
    • Mijn fotoarchief
Re: Spoorwegen in Jordanië
« Reactie #24 Gepost op: 13 November 2013, 09:47:13 »
De laatste tien van deze 1D1 locomotieven gingen niet naar het Midden Oosten maar naar het Verre Oosten , de Staatsspoorwegen op Java waar ze de nummers 1501 tot 1510 kregen.

En tot eind jaren zeventig dienst hebben gedaan onder de nummers D5101-5110.

Eelco

Roeltje!

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: Spoorwegen in Jordanië
« Reactie #25 Gepost op: 13 November 2013, 09:52:19 »
Hallo allemaal,

Op de vorige pagina van dit draadje had ik het lef om een Engelse loc uit te maken voor een Amerikaan ;D
Na enig gepuzzel ben ik erachter gekomen dat de groene loc op de foto is gebouwd door RS&H, of RSH, in Engeland.
De link naar de Hedjaz locs was hier zeer handig bij (y)
De reden voor mijn dwalen waren de handrails voor op de rookkastdeur en het ontbreken van de buffers. Ook de "cowcatcher" voorop de loc stuurde mij die kant op.
In ieder geval bedankt, I stand corrected ;)

Groet, Roelof
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 532
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: Spoorwegen in Jordanië
« Reactie #26 Gepost op: 13 November 2013, 11:53:06 »
@ Arjen
Dus toch de 262.Ik weet het niet zeker maar ik dacht dat dit de laatste loc van deze serie is of inmiddels was die nog dienstvaardig is/was.

@Roelof
De afkorting RSH staat voor Robert Stephenson & Hawthorn Ltd. een bedrijf dat in 1937 ontstond uit Robert (zoon van George) Stephenson Co.Ltd. en R.& W.Hawthorn Leslie en in 1955 opging in English Electric Co Ltd.

De "cowcatcher" diende in het Midden Oosten niet zo zeer voor het opvangen van koeien maar vooral van kleinvee, geiten en schapen.Die werden ook vaak meegenomen in de trein.De Hedjaz - en Palestine Railway hadden veel overlast van de parasieten die dit kleinvee meestal bij zich hadden.De Palestine Railway had zelf speciale installaties om de luizen uit de wagons te verwijderen.

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 2223
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: Spoorwegen in Jordanië
« Reactie #27 Gepost op: 13 March 2017, 20:51:33 »
Mooie fotoreportages zijn dit.

Grtz,

Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Spoorwegen in Jordanië
« Reactie #28 Gepost op: 13 March 2017, 21:39:47 »
Alles op de fotos van Deraa en Kadem kan je als verloren beschouwen, die locs en wagons zijn waarschijnlijk geplunderd om er voertuigen van extra staal mee te voorzien. Deraa is met mortieren beschoten, Kadem is het laatste stukje Daesh gebied in Damascus...

Maar Google maps laat nog wel wat wagons zien en is redelijk up to date (2017)
« Laatst bewerkt op: 13 March 2017, 21:47:23 door ivanzon »

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3312
Re: Spoorwegen in Jordanië
« Reactie #29 Gepost op: 14 March 2017, 00:38:32 »
Prachtige foto's uit het Midden Oosten.
Ik heb er 4 jaar gewoond, Riyadh, KSA.

Met de 4x4 vele tochten gemaakt, o.a. Een reis van Riyadh naar NL, 8000km, via Aqaba, Wadi Rum, Dode Zee, enz.

In KSA, vele tochten, toen nog geen gps, dus met kaarten en aantekeningen van andere reislustigen.
Ook met dit boekje: Desert Treks from Riyadh.
Hierin is ook een tocht naar de Hejaz Railway beschreven, met een paar foto's:







PS: Het was me gelukt om via abload.de foto's te plaatsen, ipv de normale uploadprocedure die niet meer werkt, maar na een paar uur zijn de foto's verdwenen.
In Indonesië denk je dan meteen aan guna-guna, maar er zal wel een andere verklaring voor zijn.

« Laatst bewerkt op: 14 March 2017, 06:23:36 door Hans Grasmaijer »
Tschuss Genossen