Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 12:58:18
Koploper: Functies uitgebreid en geluid / Loksound 5 door martr
Vandaag om 12:55:54
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:45:27
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 12:39:11
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door sncf231e
Vandaag om 12:37:03
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Hollandserhbfan
Vandaag om 12:17:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 12:05:57
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door klusser
Vandaag om 11:48:24
onderdeel gezocht voor trix 22707 door bellejt
Vandaag om 11:45:10
Microstepper motoren voor armseinpalen door Dennis1984
Vandaag om 11:07:19
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door spoorzeven
Vandaag om 10:58:03
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:54:26
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:33:52
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:27:36
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 09:55:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:36:22
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Hans van de Burgt
Vandaag om 08:31:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 06:30:46
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
19 August 2025, 23:29:43
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
19 August 2025, 22:31:06
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
19 August 2025, 22:24:58
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Benelux795
19 August 2025, 22:12:37
Oersik NS100 schaal 1:16 in lasergesneden hout door decauville_nl
19 August 2025, 22:09:53
Station Roodeschool door Torikoos
19 August 2025, 22:07:05
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
19 August 2025, 22:03:00
US diorama in H0 door jan47
19 August 2025, 22:00:31
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
19 August 2025, 21:53:28
Pfarrerwinkel bahn door Frank 123
19 August 2025, 21:34:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
19 August 2025, 21:06:49
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 August 2025, 20:58:45
  

Auteur Topic: Spoorwegen in Jordanië  (gelezen 9571 keer)

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1760
Re: Spoorwegen in Jordanië
« Reactie #15 Gepost op: 10 November 2013, 21:53:34 »
Met de monding op -417.5m kan er best wel een brug over de Jordaan gebouwd zijn op -257.5m.
Zie o.m. op Wikipedia

Groet,
Michel


Ik geef mijn ongelijk meteen toe; ik wist, dat het laag was, maar niet, dat het zó diep was.Bedankt voor de info.

Gr. Frank.

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: Spoorwegen in Jordanië
« Reactie #16 Gepost op: 11 November 2013, 22:32:45 »
Hallo Simon,
Het Midden-Oosten is altijd een bron geweest van vele verhalen.Er zijn echter ook waterbronnen.Daar is altijd al geruzie over geweest.Vele mensen hebben een boek in de kast staan met daarin de verhalen van 3500 jaar geleden over  hoe er toen ook al geruzied werd over waterbronnen.Bij de Hedjaz spoorlijn stonden bij veel stations windmolens om water op te pompen.Er was op ieder station ook een watertoren.Meestal was dat een robuuste ronde stenen toren van een meter of 4 hoog en daarop een ronde stalen waterbak.Verder waren er in de begintijd in elke trein waterwagens.Om niet meer te achterhalen redenen waren dat niet gewoon tankwagens maar platte wagens van 11 meter lengte op twee draaistellen en aan elk einde van de wagen een kubusvormige watertank met zijden van 2 meter zodat de totale waterinhoud 16000 liter was.Later werden wel gewone tankwagens voor water gebruikt en natuurlijk voor de stookolie want veel locomotieven waaronder de SLM en Hartmann 1D locomotieven werden omgebouwd voor oliestook aangezien die brandstof in de regio gemakkelijker verkrijgbaar is dan steenkolen.

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re: Spoorwegen in Jordanië
« Reactie #17 Gepost op: 11 November 2013, 22:39:11 »
De NS had vroegah ook waterwagens met platte tanks, gewoon een oude kolenbak met een tank erin geklonterd. Zal er denk ik mee te maken hebben dat dat goedkoper en eenvoudiger te maken is dan een ronde tank, t hoeft immers niet heel moeilijk gasdicht te wezen ofzo.

EDIT: en die dingen moesten natuurlijk onder een waterkolom voor locs passen. Ketelwagens zijn daar over t algemeen veel te hoog voor.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Spoorwegen in Jordanië
« Reactie #18 Gepost op: 11 November 2013, 22:40:55 »
Wat dacht je van druk opvangen... ;D
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re: Spoorwegen in Jordanië
« Reactie #19 Gepost op: 11 November 2013, 22:44:18 »
jep, dat bedoel ik.

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re: Spoorwegen in Jordanië
« Reactie #20 Gepost op: 12 November 2013, 02:49:35 »
Gewicht speelt ook een rol. 16 kuub water is 16 ton. op een lichte (smal)spoorlijn is dat al een best gewicht, en als het gaat klotsen heb je ook een probleem met stabiliteit. Een wagon op draaistellen is het sterkste boven de draaistellen, dus als je de hele lengte niet hoeft te benutten worden de uiteindes (boven de draaistellen) eerst belast.

mvg,
Rick

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1628
    • Dwangrail.nl
Re: Spoorwegen in Jordanië
« Reactie #21 Gepost op: 12 November 2013, 08:24:35 »
De tanks lijken me niet origineel, maar het principe van de waterwagen is nog steeds in gebruik.




Dit was het materieel wat in Syrië gebruikt werd tijdens de rondreis 2008, zou het nog bestaan ??
En het zag er van binnen ook zo krakkemikkig uit als de buitenzijde, de ramen de open staan hadden nog glas, de rest had geen glas meer :-X

Groeten Arjen
« Laatst bewerkt op: 12 November 2013, 08:30:50 door AB 7216 »
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: Spoorwegen in Jordanië
« Reactie #22 Gepost op: 12 November 2013, 20:35:54 »
Hallo Arjen,
Mooie foto van wagen nummer 2801.Deze was de eerste van een serie van 44 welke Baume & Marpent in 1901 geleverd heeft.De watertanks lijken niet meer origineel maar de rest wel.De houten vloer tussen de watertanks heeft het echter ook niet overleefd.Op deze vloer werden wel manden met kolen vervoerd als aanvulling op de kolenvoorraad van de locomotief.Die kolen zijn natuurlijk niet nodig voor de fraaie loc op de onderste foto.Zo te zien één uit de serie 254-265 welke Richard Hartmann in Chemnitz aan de Hedjaz spoorweg leverde in 1918.De laatste tien van deze 1D1 locomotieven gingen niet naar het Midden Oosten maar naar het Verre Oosten , de Staatsspoorwegen op Java waar ze de nummers 1501 tot 1510 kregen.Ze werden in 1942 omgebouwd voor gebruik van stookolie.Daartoe werden o.a. in de tenders precies op maat gemaakte olietanks geplaatst, die er in principe weer uit gehaald zouden kunnen worden.Dat is echter nooit gebeurd.Op de foto is nog duidelijk de vulopening boven op de tender zichtbaar.Laten we hopen dat deze fraaie trein er nog is.

Wat betreft de tanks aan de einden van de wagen begrijp ik wel dat dit gedaan is voor de gewichtsverdeling.De loze ruimte tussen de tanks vind ik wat merkwaardig.Dat het ook anders kan wil ik laten zien aan de waterwagens die het Engelse leger gebruikte op de inmiddels naar normaalspoor omgebouwde lijnen in Palestina zoals hier in de heuvels van Judea.De locomotief is afkomstig van de London & South Western Railway (Class 395).


Vriendelijke groeten,
Jan den Haan

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1628
    • Dwangrail.nl
Re: Spoorwegen in Jordanië
« Reactie #23 Gepost op: 13 November 2013, 09:07:10 »
Hoi Jan,

Je mag niet meer raden (y)


Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11658
    • Mijn fotoarchief
Re: Spoorwegen in Jordanië
« Reactie #24 Gepost op: 13 November 2013, 09:47:13 »
De laatste tien van deze 1D1 locomotieven gingen niet naar het Midden Oosten maar naar het Verre Oosten , de Staatsspoorwegen op Java waar ze de nummers 1501 tot 1510 kregen.

En tot eind jaren zeventig dienst hebben gedaan onder de nummers D5101-5110.

Eelco

Roeltje!

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: Spoorwegen in Jordanië
« Reactie #25 Gepost op: 13 November 2013, 09:52:19 »
Hallo allemaal,

Op de vorige pagina van dit draadje had ik het lef om een Engelse loc uit te maken voor een Amerikaan ;D
Na enig gepuzzel ben ik erachter gekomen dat de groene loc op de foto is gebouwd door RS&H, of RSH, in Engeland.
De link naar de Hedjaz locs was hier zeer handig bij (y)
De reden voor mijn dwalen waren de handrails voor op de rookkastdeur en het ontbreken van de buffers. Ook de "cowcatcher" voorop de loc stuurde mij die kant op.
In ieder geval bedankt, I stand corrected ;)

Groet, Roelof
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: Spoorwegen in Jordanië
« Reactie #26 Gepost op: 13 November 2013, 11:53:06 »
@ Arjen
Dus toch de 262.Ik weet het niet zeker maar ik dacht dat dit de laatste loc van deze serie is of inmiddels was die nog dienstvaardig is/was.

@Roelof
De afkorting RSH staat voor Robert Stephenson & Hawthorn Ltd. een bedrijf dat in 1937 ontstond uit Robert (zoon van George) Stephenson Co.Ltd. en R.& W.Hawthorn Leslie en in 1955 opging in English Electric Co Ltd.

De "cowcatcher" diende in het Midden Oosten niet zo zeer voor het opvangen van koeien maar vooral van kleinvee, geiten en schapen.Die werden ook vaak meegenomen in de trein.De Hedjaz - en Palestine Railway hadden veel overlast van de parasieten die dit kleinvee meestal bij zich hadden.De Palestine Railway had zelf speciale installaties om de luizen uit de wagons te verwijderen.

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 2233
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: Spoorwegen in Jordanië
« Reactie #27 Gepost op: 13 March 2017, 20:51:33 »
Mooie fotoreportages zijn dit.

Grtz,

Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Spoorwegen in Jordanië
« Reactie #28 Gepost op: 13 March 2017, 21:39:47 »
Alles op de fotos van Deraa en Kadem kan je als verloren beschouwen, die locs en wagons zijn waarschijnlijk geplunderd om er voertuigen van extra staal mee te voorzien. Deraa is met mortieren beschoten, Kadem is het laatste stukje Daesh gebied in Damascus...

Maar Google maps laat nog wel wat wagons zien en is redelijk up to date (2017)
« Laatst bewerkt op: 13 March 2017, 21:47:23 door ivanzon »

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3312
Re: Spoorwegen in Jordanië
« Reactie #29 Gepost op: 14 March 2017, 00:38:32 »
Prachtige foto's uit het Midden Oosten.
Ik heb er 4 jaar gewoond, Riyadh, KSA.

Met de 4x4 vele tochten gemaakt, o.a. Een reis van Riyadh naar NL, 8000km, via Aqaba, Wadi Rum, Dode Zee, enz.

In KSA, vele tochten, toen nog geen gps, dus met kaarten en aantekeningen van andere reislustigen.
Ook met dit boekje: Desert Treks from Riyadh.
Hierin is ook een tocht naar de Hejaz Railway beschreven, met een paar foto's:







PS: Het was me gelukt om via abload.de foto's te plaatsen, ipv de normale uploadprocedure die niet meer werkt, maar na een paar uur zijn de foto's verdwenen.
In Indonesië denk je dan meteen aan guna-guna, maar er zal wel een andere verklaring voor zijn.

« Laatst bewerkt op: 14 March 2017, 06:23:36 door Hans Grasmaijer »
Tschuss Genossen