Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

EL11 NSB sound file door GerardH
Vandaag om 02:53:29
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:11:26
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door bask185
Vandaag om 00:39:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
Vandaag om 00:24:40
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 00:03:02
booster vraag door AP3737
09 August 2025, 23:59:48
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
09 August 2025, 23:49:50
DDAR op basis van een Artitec DDM door Duikeend
09 August 2025, 23:30:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
09 August 2025, 23:29:13
Edelweisz in model door odaoda
09 August 2025, 23:07:44
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door 1200blauw
09 August 2025, 22:47:17
Sfeer op je modelbaan door meino
09 August 2025, 22:42:28
Zelf gebogen brug maken door schipcas
09 August 2025, 22:28:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
09 August 2025, 21:56:39
Raadplaatje door GerardvV
09 August 2025, 21:37:11
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
09 August 2025, 21:29:00
Trix BR94 ontspoort door Klaas Zondervan
09 August 2025, 21:26:08
Wat was jullie allereerste loc? door Robert vh Prutsert
09 August 2025, 20:45:22
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
09 August 2025, 20:14:32
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
09 August 2025, 19:53:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ben
09 August 2025, 18:06:27
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
09 August 2025, 17:51:42
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
09 August 2025, 17:44:39
Programmeren cv door Martin Domburg
09 August 2025, 17:39:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
09 August 2025, 17:30:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
09 August 2025, 16:27:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
09 August 2025, 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
09 August 2025, 15:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Biesje
09 August 2025, 15:44:26
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door martijnhaman
09 August 2025, 14:19:41
  

Auteur Topic: Fleischmann ProfiBoss technische vraag  (gelezen 2158 keer)

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2039
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Fleischmann ProfiBoss technische vraag
« Gepost op: 03 November 2013, 17:17:19 »
Aan de LocoNet / ProfiBoss experts, ik heb een paar vragen:

- Hoe bepaalt een Fleischmann ProfiBoss (van voor de Roco "overname") of hij (zij?) een "master" of "slave" is?

- Volgens mijn informatie haalt een ProfiBoss / LocoNet device zijn (haar?) voeding van de LocoNet bus, klopt dat?
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • MartOnTheWeb
Re: Fleischmann ProfiBoss technische vraag
« Reactie #1 Gepost op: 03 November 2013, 20:38:21 »
Hans,
als je Profi-Boss koppelt aan het Twin Center of de Z21 (met upgrade) dan kan deze alleen maar als Slave acteren, dus nooit als Master.
Wanneer de Profi-Boss via het LocoNet is gekoppeld aand het Twin-Center of Z21 is geen aparte voeding nodig.

Met spoorse groet,
Mart
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1234
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re: Fleischmann ProfiBoss technische vraag
« Reactie #2 Gepost op: 03 November 2013, 21:42:31 »
Hans,

ik heb een profiboss met voeding. Ik kan deze meenemen naar de club.

Marc
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Fleischmann ProfiBoss technische vraag
« Reactie #3 Gepost op: 03 November 2013, 21:54:19 »
Een ProfiBoss is alleen 'master' als je de 4-polige voedingbus aankoppelt. Deze voedt de Profiboss vanuit de adapter en levert het railsignaal.

Bij gebruik als slave wordt de Profiboss inderdaad vanaf Loconet gevoed. Het kan zowel een Loconet-B als Loconet-T aansluiting zijn. Mocht je te weinig vermogen op je Loconet bus hebben kun je dit bijvoorbeeld met een Digitrax UP-5 paneeltje + 14V adapter oplossen.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2039
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Fleischmann ProfiBoss technische vraag
« Reactie #4 Gepost op: 04 November 2013, 09:39:59 »
Ehm, ik denk dat ik jullie antwoorden begrijp, dat is hoe de ProfiBoss wordt toegepast.
Maar hoet "weet" de microprocessor in de ProfiBoss offie "master" of "slave" moet zijn?
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Fleischmann ProfiBoss technische vraag
« Reactie #5 Gepost op: 04 November 2013, 09:55:48 »
Weet het niet 100% zeker ( dat is, ik heb het niet gemeten ;) ) maar ik vermoed dat de controller 'kijkt' van welke stekker de voedingsspanning komt.

Grtzz,

Karst

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2039
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Fleischmann ProfiBoss technische vraag
« Reactie #6 Gepost op: 04 November 2013, 10:09:10 »
...maar LocoNet heeft helemaal geen voedingsspanning?  ??? Volgens de LocoNet specs:
     "Pinouts for the RJ11/6 connector are:
          1-RAIL_SYNC- white
          2-SIGNAL GROUND
          3-LOCONET-
          4-LOCONET+
          5-SIGNAL GROUND
          6-RAIL_SYNC+ blue"
Zie: http://www.digitrax.com/static/apps/cms/media/documents/loconet/loconetpersonaledition.pdf

Voor zover ik weet halen LocoNet devices hun voeding uit het LocoNet signaal (dus pin 3+4) en mogen ze daarbij maximaal 100 mA verbruiken...
« Laatst bewerkt op: 04 November 2013, 10:10:45 door HansQ »
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Fleischmann ProfiBoss technische vraag
« Reactie #7 Gepost op: 04 November 2013, 10:11:32 »
Jawel.... railsync voert idd het rail-signaal ( DCC ) en is belastbaar met 250mA ( ook volgens specs ). Speciaal voor aangesloten handregelaars en ander klein gerei ( decoders, terugmelders etc. )

Uhlenbrock heeft daar een iets eigen invulling aangegeven: Loconet T is een constante 12V spanning, Loconet B voert het bovengenoemde Railsync signaal.


Grtzz,

Karst

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2039
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Fleischmann ProfiBoss technische vraag
« Reactie #8 Gepost op: 04 November 2013, 10:21:16 »
Ah, dat wist ik niet...
Maar hoe dient de aanslyuiting op RJ11/12-6 er dan voor een ProfiBoss "Master" uit te zien?
Voor zover ik weet, genereert deze net als een MultiMaus een "RailSync" DCC signaal op pin 1+6...
Rara, waat haaltie dan z'n voeding vandaag? ???
Of komt bij LocoNet het RailSync signaal echt uit een centrale/booster op basis van het LocoNet signaal?
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Fleischmann ProfiBoss technische vraag
« Reactie #9 Gepost op: 04 November 2013, 10:34:37 »
Nope, doet ie niet in die zin....

Als de PB als 'master' werkt, wordt ie gevoed door de 4 polige plug en produceert daar een versterkt ( 2 amp max. ) railsignaal.

Op pin1 en 6 van de 6 polige plug staat een zwak ( enkele mA ) railsync signaal, dat alleen geschikt is om 1 ( !! ) LocoNet booster ( bv Power 2 of Power 4 ) aan te sturen. Dat signaal is te zwak om verdere randapparatuur ( regelaars, terugmelders etc. ) aan te sturen.


Grtzz,

Karst

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2039
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Fleischmann ProfiBoss technische vraag
« Reactie #10 Gepost op: 04 November 2013, 10:44:54 »
Uhmm... Nu begrijp ik het niet meer.    :(
Aan een ProfiBoss zit een 6-polige RJ11/12 connectir volgens mij. EN hij werd als "Master" in beginsets verkocht met een hele simpele booster/versterker erbij.
Dus dat betekent dat de ProfiBoss (net als de MultiMaus) via pin 1+6 een RailSync/DCC signaal produceert, terwijl op de pin 3+4 dan als Master het LocoNet signaal wordt gezet door de ProfiBoss.
Maar waar haaltie dan z'n voeding vandaan? ??? Op pin 5+6 hoort allebei massa te staan volgens de standaard...
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Fleischmann ProfiBoss technische vraag
« Reactie #11 Gepost op: 04 November 2013, 10:59:23 »
Citaat
...Aan een ProfiBoss zit een 6-polige RJ11/12 connectie volgens mij...

Ja, volgens jou ;) :P

Citaat
EN hij werd als "Master" in beginsets verkocht met een hele simpele booster/versterker erbij.

Nope, GEEN booster, alleen een netadapter. De PB ZELF heeft een ingebouwde versterker van 1.5 - 2 Amp.

Maar hij heeft OOK NOG een 4 Polige.... volgens mij heb je nog nooit zo'n ding in handen gehad ? of wel ?? ;)

En twee pennen van die 4  gaat de voeding naar binnen en de twee andere gaat de railspanning naar buiten.

Grtzz,

Karst

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Fleischmann ProfiBoss technische vraag
« Reactie #12 Gepost op: 04 November 2013, 10:59:54 »
Profiboss heeft 2 female connectoren
Een 4-polige en 6-polige

4-polige is 2 draden inkomend vanaf de adapter en 2 draden naar de rails
6-polige is standaard Loconet pin bezetting

Er is nooit een booster/versterker geweest bij de Profiboss, alleen een netadapter

Edit : Karst was nog sneller :)

@Karst : heb jij ooit een nette oplossing gevonden voor de minimale belastbaarheid van de Loconet uitgang van de Loconet bus, anders dan de eerste booster misbruiken voor een railsync signaal?
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Fleischmann ProfiBoss technische vraag
« Reactie #13 Gepost op: 04 November 2013, 11:05:26 »
Yep :)

Ooit een keer een hele RAIL 2009 de DDPB mee gedraaid:

PB ( 6p6c ) --> Power 2/4 --> 12V LocoNetVoeding ( b.v. Rosoft ) --> s88LN --> etc. --> etc. --> LocoNetIF

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 04 November 2013, 11:24:32 door Karst Drenth »

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Fleischmann ProfiBoss technische vraag
« Reactie #14 Gepost op: 04 November 2013, 11:39:57 »
(Sorry voor het kapen HansQ)

@Karst : Ik bedoelde eigenlijk het aansturen van meerdere boosters oftewel "Loconet-B"
Voor gewone 12V "Loconet-T" heb ik de Digitrax UP-5 paneeltjes reeds; die zijn goedkoper dan een 12V loconetvoeding + Loconet hub samen :D
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden