Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 13:48:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 13:45:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door NS 1100
Vandaag om 13:38:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
Vandaag om 12:58:53
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
Vandaag om 12:55:31
Vreemd probleem door RobVille
Vandaag om 12:51:25
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Dick55
Vandaag om 11:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
  

Auteur Topic: Plan E met plan W  (gelezen 4861 keer)

djm008

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Plan E met plan W
« Gepost op: 26 July 2007, 23:12:54 »
Is plan W in een stam met plan E te combineren...??

Of is dit dan een kermistrein...

Felix

  • Offline Offline
  • Berichten: 735
  • Niet actieve gebruiker die soms nog wat meeleest.
Re: Plan E met plan W
« Reactie #1 Gepost op: 26 July 2007, 23:20:16 »
Ik denk het wel, alleen zeker durf ik het niet te zeggen aangezien een Plan W buisbalgen heeft en een Plan E vouwbalgen.

Mocht dat niet uitmaken dan kunnen de Berlijnsblauw met reclamebanen prima bij elkaar.

Hoe het precies zat vóór de reclamebanen weet ik niet.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Plan E met plan W
« Reactie #2 Gepost op: 26 July 2007, 23:21:53 »
Zeer zeker, toen ICR er nog niet was reed het bijna niet anders :P

Deze link bied je al wat voorbeelden; klik

Verder had je ook spitstreinen in Noord Holland in de jaren 80 bestaande uit een plan E 1e klas, 2x3 plan W's en dan weer een plan E 1e klas.

Op Amstardam-Arnhem reden toen ook enkele setjes van een 1e klas plan E en 3 plan W's die de treinen die via Nijmegen-Kleve v/n Duitsland gingen versterkten.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8241
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Plan E met plan W
« Reactie #3 Gepost op: 26 July 2007, 23:32:46 »
De plan W kan zelfs niet zonder Plan e i.v.m. dat er geen 1ste klas rijtuigen als plan W waren.

Kun je trouwens plan W met Plan D combineren ?
Vr. groeten,
Bob

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Plan E met plan W
« Reactie #4 Gepost op: 26 July 2007, 23:51:02 »
Met plan D weet ik niet maar met de vergelijkbare bolkop rijtuigen, zie onderaan de eerder gegeven link.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Plan E met plan W
« Reactie #5 Gepost op: 27 July 2007, 00:34:09 »
Plan E heeft eigenlijk zo'n beetje met alles gecombineerd gereden:

- blokkendoos
- bolkop
- plan D
- plan E
- plan N
- plan K
- ICR

Als je bv op de onderstaande site kijkt:
http://www.nicospilt.com/Rijtuigen.htm

dan zie je wat er zoal te combineren valt.
« Laatst bewerkt op: 27 July 2007, 00:36:28 door Esperopt »

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8241
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Plan E met plan W
« Reactie #6 Gepost op: 27 July 2007, 07:52:16 »
Ach ja natuurlijk , dat had ik moeten weten.
Ik combineer mijn plan W's altijd met 1 1ste klas plan D (de Lima plan's E kunnen echt niet 8) )
Eigenlijk kan op het Nederlandse spoor alles gecombineerd worden .

Dit vind ik nog steeds de meest verwonderlijke  :o
Vr. groeten,
Bob

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re: Plan E met plan W
« Reactie #7 Gepost op: 27 July 2007, 09:13:34 »
Hoogtijd dat Plan W in 1/87 (1/87!!) verschijnt!

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: Plan E met plan W
« Reactie #8 Gepost op: 27 July 2007, 09:17:12 »
Een paar maanden geleden heb ik in Houten de eerste proefetsen gezien van plan W op 1/87 van MK modelbouw. Moet je hem wel zelf bouwen uit messing en resin, maar dan heb je ook wat moois.

Ivo
mvg,
Ivo

*

Felix

  • Offline Offline
  • Berichten: 735
  • Niet actieve gebruiker die soms nog wat meeleest.
Re: Plan E met plan W
« Reactie #9 Gepost op: 27 July 2007, 10:59:46 »
Kijk eens aan, dat klinkt zeer interessant!
Dat roco geval lijkt helaas nergens naar.

Maar, hoe combineer je buisbalgen met vouwbalgen? Die fiets plan e's waren destijds ook voorzien van buisbalgen namelijk.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Plan E met plan W
« Reactie #10 Gepost op: 27 July 2007, 11:01:50 »
In de zomer van 1987 reden uit de Beneluxdienst teruggekeerde Plan W1-rijtuigen in de spitstreinen Amsterdam-Den Helder in een combinatie van 6x Plan W (in BNL-kleuren dus nog steeds) gecombineerd met 2 x A-rijtuig Plan E. Ook leuk achter een 1600 of incidenteel 1100.

In de jaren zeventig reden de blauwe Plan W2-rijtuigen ( met reclamebanen) in setjes van 3 steeds gecombineerd met een A en een RD Plan E tussen Amsterdam en het Oosten.

De combinatie buisbalg (Plan W) met vouwbalg (Plan E, N, K, D) ging trouwens prima samen. Ik zal de NS-toelichting er bij zoeken en dat hier publiceren met nog een h0-tip.
« Laatst bewerkt op: 27 July 2007, 11:20:24 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Plan E met plan W
« Reactie #11 Gepost op: 27 July 2007, 11:17:45 »
over het koppelen van buisbalgen aan vouwbalgen bij de echte Plan W staat het volgende in het NS-instructieboek (1966) voor het personeel over Plan W het volgende;

Bij het koppelen met andere rijtuigen, die eveneens van rubber buisbalgen zijn voorzien, is het voldoende de rolluiken resp. de deuren van de doorgangsinrichting te openen en de overloopplaten neer te laten. Door het indrukken van de buisbalgen tijdens het koppelen is een elastische en tochtvrije verbinding verzekerd.
Het is echter ook mogelijk te koppelen met de tot nu toe gebruikelijke vouwbalgen.
Dit gaat dan als volgt;
1. rolluik openen,
2.overloopplaat van het met buisbalgen uitgeruste rijtuig neerlaten,
3. daarna overloopplaat van het andere rijtuig neerlaten (deze volgorde moet aangehouden worden),
4. vouwbalg losmaken en deze tegen de buisbalg aantrekken,
5. de 2 verende getande stelplaten van het rijtuig met buisbalgen op de grootste lengte instellen,
6.de scharnierbare bouten door de bussen van de afdichtingslijsten van de buisbalg steken,
7. de scharnierbare bouten door de gaten van het vouwbalgraam steken en het voorgedeelde van deze bouten een kwartslag knikken,
8. de veren door middel van de getande stelplaten zodanig spannen, dat het vouwblagraam strak tegen de buisbalg wordt gedrukt.

Een hele heisa dus voor de rangeerders ;D. In model gaat het simpeler. Ik heb rijtuigen met buisbalgen rijden in H0 (gemaakt van krimpkous, lekker elastisch, goede kleur, goede maat; beschrijving zie mijn verhaaltje op http://www.friesemodelbaanclub.nl/index.php?page=Buisbalgen ) en rijtuigen met werkende magnetische vouwbalgen (van zo'n Franse firma waar ik de naam effe van kwijt ben). In de praktijk lopen de vouwbalgen mooi tegen de buisbalgen aan en lijkt het net echt. Ik heb dit op DB-rijtuigen maar het is straks ook ideaal op de LSM ICR, Plan W en de vouwbalgen op de Roco Plan D en de Mehano Plan E.

groeten,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Plan E met plan W
« Reactie #12 Gepost op: 27 July 2007, 15:28:22 »
Leuk dit verhaal. Het zal nu wel wat makkelijker gaan. Verklaart direct waarom er vroeger meer rangeerders op de grote stations nodig waren.

Maar eh, in model probeer ik te rijden met roco plan W en D. Gebruik de 'oude'roco kortkoppelingen. Toch krijg ik de buffers en ook de balgen niet tegenelkaar. Is hier een makkelijke oplossing voor? Ben van plan er märklin icr's bij te zetten (met gelijkstroom wielen), sluiten deze wel goed tegen een plan W van roco? De D's passen perfect tegenelkaar maar dat is natuurlijk wel logisch. Nu nog wachten op de E's van mehano ...


DB143

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
  • DIKKE ZEEMEEUW
Re: Plan E met plan W
« Reactie #13 Gepost op: 27 July 2007, 16:02:44 »
Citaat
Gebruik de 'oude'roco kortkoppelingen. Toch krijg ik de buffers en ook de balgen niet tegenelkaar. Is hier een makkelijke oplossing voor?

Ik gebruik al jaren de universeelkoppeling van Roco, deze gebruik ik als kortkoppeling.
Ik snij van de koppelingsschacht van elke wagen  ongeveer 1mm af , koppeling erin steken, vastlijmen en klaar. Werkt perfect!

Rob
« Laatst bewerkt op: 27 July 2007, 20:57:04 door Peter Korsten. Reden: Citaat gerepareerd. »

Fermon Bosman

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
  • Mat'54 766
Re: Plan E met plan W
« Reactie #14 Gepost op: 27 July 2007, 16:03:14 »
Ik rij op mijn M*baan ICR met Plan W gekoppeld. En dat gaat in feite prima.