Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:56:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob11
Vandaag om 12:41:03
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:21:57
Spoor- en tramweg parafernalia door seinhuiswachter
Vandaag om 12:18:16
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Dat overkomt mij niet. door BartvD
Vandaag om 11:51:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
NS 1700 transfers door Bahn-AG
Vandaag om 11:27:23
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:12:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 10:51:55
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:44:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18
Roco Plan T door Sven
Vandaag om 10:29:53
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 10:24:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Frits C
Vandaag om 10:20:59
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:41:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:09:34
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21

Auteur Topic: NedTrain verbied personeel te rijden.  (gelezen 5639 keer)

manuelspot

• Gast
NedTrain verbied personeel te rijden.
« Gepost op: 26 July 2007, 18:15:59 »
Vandaag kreeg mijn vader en zijn vele colega's een niet zo leuke brief thuis gestuurd.

Daarin stond dat storingsmonteurs met een niet volledige bevoegdheid tot machinist per derect niet meer mogen rijden op de trein. Dit inverband met het verleden ziende resultaten onder NedTrain machinisten.
Dit heeft bij NedTrain natuurlijk beste gevolgen voor de werkzaamheden en het personeel. Dit zal nog wel een staartje hebben.

Maar ik dacht zo dat NS machinisten er ook wel wat van konden. Zo was er vandaag in Tilburg weer bijna raak.  :o

Manuel

stig

• Offline Offline
Re: NedTrain verbied personeel te rijden.
« Reactie #1 Gepost op: 26 July 2007, 18:51:15 »
Ik vind het eigenlijk van de zotte dat je zonder (populair gezegd) rijbewijs het spoor op mag... Het bedrijf heeft er natuurlijk jarenlang van geprofiteerd door zo weinig mogelijk personen op te leiden maar wel maximaal in de zetten.

Datzelfde zien wij hier ook. We worden geacht volgens arbo te werken, maar ze profiteren al jaren van het feit dat we dat niet doen om geen onwerbare situaties te creeren...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

NS1124

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 26 July 2007, 19:03:30 »
.......
« Laatst bewerkt op: 27 August 2007, 19:50:48 door Robbert Jan »

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 26 July 2007, 19:09:00 »
Maaruh machinisten bij NSR die in hun eerste 2 jaar zitten en dus alleen mogen rangeren hebben toch ook een beperkte bevoegdheid of ben ik nu gek geworden :o( kan nie dah was ik al ;D)

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

stig

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 26 July 2007, 19:24:28 »
NSR is niet Nedtrain, dus laten we geen appels met peren vergelijken. We hebben het hier over Nedtrain! :)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 26 July 2007, 19:38:24 »
Het gaat wel over dezelfde papier die je nodig hebt, vandaar dat ik dat wel een punt vind. Zie het zo persoon a heeft het zelfde rijbewijs als persoon b maar omdat persoon a bij een ander bedrijf werkt mag die niet rijden terwijl persoon b dat met de zelfde papieren bij de buren wel mag.

Dat is dan gewoon met 2 maten meten.

Groetjes Michiel

Ps; Ik vergelijk naar mijn mening geen appels met peren maar appels met appels.
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Boerpost

• Offline Offline
  • ons geluk: Jente 08-09-09
« Reactie #6 Gepost op: 26 July 2007, 19:54:32 »
Na dit bericht gelezen te hebben kan ik me niet aan de indruk onttrekken, dat het ongeval eind 2006 bij Rotterdam hiervan invloed is. Op de site van IVW (Inspectie van verkeer en waterstaat) is een volledig onderzoek te lezen over de toedracht en de conclusies. Waar de IVW zwaar aan tilde, was, dat er in de opleiding van de betrokken Nedtrain- machinist ernstige tekortkomingen waren.
Hoe het bij NSR er nu voor staat, weet ik niet, we kunnen erover speculeren, maar dat lijkt me niet verstandig en zonder kennis van zaken onwenselijk.
Waar ik nu benieuwd naar ben, is, hoe Nedtrain het e.e.a gaat oppakken, inlenen van machinisten in opleiding inclusief begeleider? Of toch bevoegde machinisten inlenen?

manuelspot

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 26 July 2007, 22:32:21 »
Het is ook zo dat een aantal van de storingsmonteurs van nedtrain wel een goede opleiding hebben. Aleen zijn er een aantal dingen in de tussentijd veranderd. En moegen daarom niet meer op de trein rijden. Dus deze mensen moeten opnieuw een opleiding doen. en natuurlijk examen.

Manuel

Boerpost

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 26 July 2007, 23:07:40 »
Manuel, dan even een vraag uit nieuwsgierigheid, moeten mensen bij Nedtrain dan weer volledig opnieuw een opleiding doen, of is het een bijspijkercursus?
En wat betreft het staartje, ik denk dat die langer is dan wat menigeen denkt, als blijkt dat de maatregel van Nedtrain voortvloeit uit het ongeval bij Rotterdam.

manuelspot

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 26 July 2007, 23:31:58 »
Hoe en wat precies is nog niet bekend maar zal het wel spoedig horen van mijn vader wat er gaat gebeuren.

Manuel

Thom

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 27 July 2007, 00:52:26 »
Ik vind het eigenlijk van de zotte dat je zonder (populair gezegd) rijbewijs het spoor op mag... Het bedrijf heeft er natuurlijk jarenlang van geprofiteerd door zo weinig mogelijk personen op te leiden maar wel maximaal in de zetten.

Datzelfde zien wij hier ook. We worden geacht volgens arbo te werken, maar ze profiteren al jaren van het feit dat we dat niet doen om geen onwerbare situaties te creeren...
Het gaat niet over mensen die géén opleiding hebben gehad, maar over mensen die minimaal of beperkt bevoegd zijn.

Dat houdt dus niet in dat zijn maar deel van een opleiding hebben gehad, maar een opleiding waarvan het takenpakket beperkt is.

Een Mcn minimaal mag volgens mij alleen binnen 40 km gebied rijden en een beperkt bevoegd mag icm met een pilot ook buiten 40 km gebied rijden.
Hang me er niet precies aan de definities op, maar het is iig niet zo dat ze iets doen waarvoor ze niet opgeleid zijn!
Ze hebben gewoon zoals jij het noemt een rijbewijs voor wat ze doen.

Volgens mij gaat het ook alleen op voor personeel waarvan keuringen of toelatingen verlopen blijken te zijn.

Esperopt

• Offline Offline
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
« Reactie #11 Gepost op: 27 July 2007, 03:34:31 »
Mmm, de geschiedenis herhaalt zich dus. Vroeger, en dan bedoel ik jaren 70. Mochten rangeermachinisten van de kijfhoek ook beperkt treinen op de grote baan rijden. Totdat er zoveel herrie over ontstond dat dit door de NS weer teruggedraaid werd. Misschien is hier op het forum een machinist uit die tijd aanwezig die weet hoe dit toen precies gegaan is?

stig

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 27 July 2007, 06:19:31 »
Het gaat niet over mensen die géén opleiding hebben gehad, maar over mensen die minimaal of beperkt bevoegd zijn.

Dat houdt dus niet in dat zijn maar deel van een opleiding hebben gehad, maar een opleiding waarvan het takenpakket beperkt is.

Dat hoor je mij ook niet zeggen.

Ze hebben gewoon zoals jij het noemt een rijbewijs voor wat ze doen.

Volgens mij gaat het ook alleen op voor personeel waarvan keuringen of toelatingen verlopen blijken te zijn.

Ja, en ben je niet in overtreding als je keuring of toelating verlopen blijkt te zijn? ;)

Boerpost

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 27 July 2007, 09:54:37 »
Stig, dat is een interessante vraag! Wat ik me trouwens ook afvraag, wie is verantwoordelijk voor geldige papieren?

Sander.

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 27 July 2007, 10:36:05 »
@Manuel; je schrijft dat er in die brief staat dat storingsmonteurs die niet volledig bevoegd machinist zijn niet meer mogen rijden. Ik vraag mij dan heel erg af wat een storingsmonteur überhaupt zou moeten met een volledige rijbevoegdheid? Beperkte bevoegdheid lijkt me meer dan voldoende om als storingsmonteur je werk goed en veilig te kunnen doen.
Ik krijg een beetje het gevoel dat Nedtrain zich achter de oren krabt omdat er of een administratieve chaos heerst waardoor niet duidelijk is wie welke bevoegdheden heeft of dat er mensen rondlopen die bevoegdheden hebben verworven waar ze eigenlijk niet mee overweg kunnen......
Geldt deze maatregel puur voor de storingsmonteurs of ook voor de rangeerders dat je weet?

Interessant draadje iig.

Een machinist met beperkte bevoegdheid mag rijden (geen reizigerstreinen) met maximaal 40km/h in een straal van 25 km rondom zijn standplaats. (mits zijn wegbekendheid dit toelaat)

Je bent zelf verantwoordelijk voor het behoud van je bevoegdheden. Betreffende werkgever dient er zorg voor te dragen dat je bevoegdheid verlengt kan worden. (keuring, wegonderhoud, matkennis etc.)
Gebeurt dit niet, dan vervalt je bevoegdheid en mag je niet meer rijden.

mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!