Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:03:54
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 21:08:52
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41

Auteur Topic: Eurospoor 2013 - hoe was het en wat hebben we gekocht  (gelezen 50805 keer)

Forever Rocofan

• Offline Offline
Re: Eurospoor 2013 - hoe was het en wat hebben we gekocht
« Reactie #135 Gepost op: 28 October 2013, 12:48:07 »
@ RJR,

Ik heb nooit gezegd dat beginners niet op een beurs of expositie horen. Heel leuk juist als er steeds nieuwe mensen zich intereseren voor de hobby. Ik was daar zelf met Olaf en zijn zoontje van 8 jaar !!! Sommige beginners bouwen al op een hoger niveau als wat de desbetreffende club kon laten zien.

Ik Schreef dat het een baan was op beginners niveau....alleen was dit een modelspoorclub met een grote baan die er echt gewoon niet uitzag. Heel veel vierkante meters waar ook iets leuks had kunnen staan. Als het nou een baantje was van kinderen waaronder beginners dan zie ik de lol er wel van in, maar een club die groot zijn naam er bijzet en probeert een baan leuk te presenteren zou je toch mogen verwachten dat op een H0 baan alleen H0 autootjes worden gebruikt en geen Matchbox modellen en allerlei andere autootjes die uit om een omgevallen bananendoos van zolder lijken te komen. De rest van de baan zag er ook uit alsof het zijn beste tijd gehad had....dan gaan de meeste clubs hard aan het werk om iets nieuws te bouwen om aan het publiek te tonen dat de moeite waard is...

Als een club zo'n baan in de eigen clubruimte hebben of bij iemand thuis allemaal best, maar als organisator van een evenement waarmee je een naam hoog te houden hebt is het toch niet teveel gevraagd om voor een expositie een niveau te handhaven van banen die in elk geval meer te bieden hebben als lege modules met een paar rechte sporen en een beetje uitstraling. Ik kijk liever naar een paar leuke kleine diorama's waar de liefde voor het bouwen van af straalt als naar een grote baan die eruit ziet alsof het in een paar weken tijd in elkaar geklatst is en daarna al 10 jaar van hot naar her gesleept zonder ook maar iets aan slijtageplekken of kapotte dingen te doen.

Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #136 Gepost op: 28 October 2013, 12:51:31 »

Mijn jongste zoon van 9 heeft zich prima vermaakt met het maken van een minidiorama.
Op de terugweg zei hij dat hij nu definitief besmet is geraakt met het modelbouwvirus :)

Kijk, en hier gaat 't toch om? Onze "nachwuchs", onze opvolgers. Want jeugd in onze hobby is er veel te weinig, dus kan ik het initiatief van Railclub Utrecht alleen maar toejuichen, ook al heb ik verder zelf niks met hun manier van modelbaan bouwen :)

dennisvanmanen

• Offline Offline
« Reactie #137 Gepost op: 28 October 2013, 12:58:37 »
hallo
het was super leuk op eurospoor gisteren ik was er voor het eerst geweest en heb ongeveer 70 euro aan spullen gekocht ik heb een artitec stalen d gekocht de olijfgroene D 7602 hij koste maar 37,50 in plaats van 60,00 euro want het was een b keuze en hij ziet er wel supermooi uit ben er heel blij mee nu nog de ns 3737 ervoor nog ff sparen want hij kost wel 600 euro en ik heb wat matrialen voor zelfbouw van huisjes gekocht  het was super  (y)

dennisvanmanen

• Offline Offline
« Reactie #138 Gepost op: 28 October 2013, 13:00:41 »
oh en wat ronald zei is helemaal waar ik ben zelf 12 en ben nog nooit iemand van mijn eigen leeftijd gevonden die ook van modelbouw houdt scheelt altijd wel een jaar of 2 minstens en heel vaak nog veel meer

MaVe

• Offline Offline
« Reactie #139 Gepost op: 28 October 2013, 13:16:37 »
Beste Ruud,

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier. Omdat er mensen zijn die een ander nivo van modelbouw hebben mogen ze in jou ogen niet op een evenement staan? Bekrompen gedachte vind ik dat. Ik vind de ene baan ook mooier dan de ander maar ik kan ieder zijn werklust waarderen.

Bommeldam

• Offline Offline
    • Bommeldamsche Tramwegen
« Reactie #140 Gepost op: 28 October 2013, 13:22:13 »
Gisteren weer even een dagje geweest en een paar bekenden gezien, maar lang niet allemaal gesproken.

Wat mij aan de banen opviel was de vele véél te hard rijdende treinen ???

Dat is echt iets wat mijn interesse eigenlijk meteen al afkeert van een baan, als de treinen er véél te hard op rijden. Een slakkengangetje hoeft nu ook weer niet, maar net als de afmetingen, hoort ook de snelheid geschaald te worden naar mijn idee.

Voorbeeld was in de eerste hal, waar een baan met metalen/blikken modellen stond. Deze treintjes reden echt véél te hard, maar ook een Mat46 die véél harder reed dan een TEE treinstel. Terwijl de TEE 1 ronde reed, reed de Mat46 er wel 3! Maar goed, dat waren dan 2 banen, terwijl er véél meer banen waren waar véél te hard werd gereden.

Eigenlijk de veelal geautomatiseerde banen waar werkelijk veel aandacht in zit, daar rijd het materiaal mooi rustig en soepel over de baan.

Heb verder niet heel veel gekocht, een trajectfilm DVD en een kalender van 2014.

Overigens: Was het mensen opgevallen dat op de borden in de Jaarbeurs Eurospoor werd weergegeven als Eurospoor 2014??

Bommeldam

• Offline Offline
« Reactie #141 Gepost op: 28 October 2013, 13:31:35 »
Gisteren ook op de eurospoor gewest, het eerste keer...

Ik vond het leuke, meer ook kleine beurs, gezien de naam iets groots laat verwachten. "Euro" is dan een stuk goed kleiner dan Keulken of Dortmund. De toegangsprijs van 17,50 € +12 € (parkeeren) vond ik dan echt wat te duur, gezien de kwaliteit van de beurs zelf. Veel handel, maar meest marklin en dan naagenoeg de zelfde spul...

Bij Molenkamp naar de philotrains gekijkt, de 1500 bij elotrack gezien en op de stand van Artitec nog over mijn DDMs gepraat.

Gekocht heb ik niets, ik heb al te veel...

Groet

Bernd

Bernd, 12 euro parkeren is niet leuk, maar dat HAD niet gehoeven.. Ik heb gisteren voor € 4,30 geparkeerd gedurende 6 uren en mocht gratis met nog 4 personen met de sneltram van P+R Westraven naar de jaarbeurs.

Dat vind ik sowieso een tip voor liefhebbers die niet met de trein komen, maar met de auto. Waarom op steenworp afstand parkeren en de topprijs betalen? De sneltram rijd om de 10 minuten en met 10 minuten ben je met de sneltram vanaf de P&R bij Utrecht Centraal.

Het scheelt je een flinke duit, zeker als je dus met 5 personen vanaf de P&R reist. Overigens was die P&R redelijk uitgestorven, dus er leken niet veel mensen gebruik van te hebben gemaakt.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #142 Gepost op: 28 October 2013, 13:35:11 »
die blikken treinen z9ijn historisch spul, die aandrijvingen waren niet zo verfijnd in die tijd... wil je een heel rondje maken met zo'n ding, jaag m dan maar flink op anders blijft ie vaak wel ergens steken...

Bommeldam

• Offline Offline
« Reactie #143 Gepost op: 28 October 2013, 13:39:31 »
Okee, dat kan natuurlijk, maar dan nog was er die baan waar die Mat46 dus 3 rondjes reed, terwijl in diezelfde tijd een TEE stel er 1 deed. Exact dezelfde ronde. Zó jammer.. En de hele crew achter de baan, geen interesse in de toeschouwer..  :-\

rjr

• Offline Offline
« Reactie #144 Gepost op: 28 October 2013, 13:45:29 »
Bernd, 12 euro parkeren is niet leuk, maar dat HAD niet gehoeven.. Ik heb gisteren voor € 4,30 geparkeerd gedurende 6 uren en mocht gratis met nog 4 personen met de sneltram van P+R Westraven naar de jaarbeurs.

Dat vind ik sowieso een tip voor liefhebbers die niet met de trein komen, maar met de auto. Waarom op steenworp afstand parkeren en de topprijs betalen? De sneltram rijd om de 10 minuten en met 10 minuten ben je met de sneltram vanaf de P&R bij Utrecht Centraal.

Het scheelt je een flinke duit, zeker als je dus met 5 personen vanaf de P&R reist. Overigens was die P&R redelijk uitgestorven, dus er leken niet veel mensen gebruik van te hebben gemaakt.

En daarnaast kon je besparen door de entre kaarten online te bestellen voor 15 euro ( plus 50 cent admin kosten ) en thuis zelf uitprinten.

Roelco

wibi

• Offline Offline
« Reactie #145 Gepost op: 28 October 2013, 13:50:11 »
Je kunt ook je auto in Bunnik kwijt, met een retourtje ben je met de trein sneller op de beurs, en ook sneller weer weg, geen file,s!
En ik ben dit jaar NIET geweest.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #146 Gepost op: 28 October 2013, 14:02:45 »
.. En de hele crew achter de baan, geen interesse in de toeschouwer..  :-\
Dat is helaas een jaarlijks terugkerend fenomeen.  :'(
Leuk voor die clubs dat ze steeds uitgenodigd worden maar ik krijg meestal de indruk dat ze er voor hun eigen "plezier" staan om hun complete baan weer eens volledig op te kunnen zetten.
Jammer, maar mijn aandacht zijn ze kwijt.

Geluukig staan er ook nog genoeg banen waar wel veel te genieten is  (y)

Overigens: Was het mensen opgevallen dat op de borden in de Jaarbeurs Eurospoor werd weergegeven als Eurospoor 2014??
Waren dat niet alvast de aankondigingen voor volgend jaar?
Als dat weer in hetzelfde weekend is verschilt dat niet veel qua datum en kan je je op die manier vergissen.  8)
Gr.
Eric

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
« Reactie #147 Gepost op: 28 October 2013, 14:11:12 »
Vergeet de vermoeidheid niet, bij die grote banen komt heel wat bij kijken wat voorbereiding betreft, en niet alle leden zijn de jongste meer.
Je bent al snel de hele week bezig om de deadline te halen en niet iedereen heeft het talent om pr man te zijn (ik heb dat helaas ook helemaal niet in mij :-\).
Vind altijd weer knap hoe die banen zo snel opgebouwd en "afgebroken" worden.
Vr. groeten,
Bob

NS6400

• Rangeerprediker
  • Offline Offline
« Reactie #148 Gepost op: 28 October 2013, 14:15:09 »
Ik stoor me ook niet echt aan dat soort banen. Vind er ook niets aan, maar daar is een simpele oplossing voor te bedenken. Gewoon de andere kant opkijken. Wat me wel stoort zijn banen waar de begeleiders een beetje voor zich uit zitten te kijken. Probeer je baan een beetje te verkopen. Als je nou geconcentreerd bezig bent met aansturen oké maar vaak valt het ze pas na een halve ronde op dat die afgeragde lima half is ontspoort. Gelukkig nog amper voorgekomen dat er een geweldig baan staat met een ongeïnteresseerde bestuurder.

Overigens kunnen die kraampjes ook wel wat hoger.  Met mijn 2 meter moest ik iedere keer bukken om het spul te bekijken. (2x ging dat net mis. Bonk, au)

Groet,
Paul

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #149 Gepost op: 28 October 2013, 14:37:56 »
Vergeet de vermoeidheid niet, bij die grote banen komt heel wat bij kijken wat voorbereiding betreft, en niet alle leden zijn de jongste meer.
Je bent al snel de hele week bezig om de deadline te halen en niet iedereen heeft het talent om pr man te zijn (ik heb dat helaas ook helemaal niet in mij :-\).
Bob ik kan me grotendeels vinden in je reactie. Het is inderdaad een hele klus om zo'n baan op tezetten en te bedienen. Maar er staan een aantal banen bij die jaar in jaar uit aanwezig zijn met weinig tot geen veranderingen.
En bij een aantal is het nieuwe (letterlijk en figuurlijk) er wel vanaf.
Ieder zijn meug maar ik besteed mijn tijd dan liever aan de banen die ofwel nieuw zijn ofwel een verandering hebben ondergaan en/of het enthousiasme vanaf straalt.
Gr.
Eric