Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Br 38 Piko Superen. door Prutsert
Vandaag om 16:00:58
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Besselspoor
Vandaag om 15:43:54
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 15:38:17
schok bij vertrek door Hasenwald
Vandaag om 15:29:04
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 15:07:02
Bauarbeiten im gange door Eric v C
Vandaag om 15:03:49
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:43:18
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 12:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:15:44
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:06:24
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:52:54
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51

Auteur Topic: Meningen, ervaringen m.b.t. kant en klare baan van Noch?  (gelezen 4734 keer)

fpeters

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Meningen, ervaringen m.b.t. kant en klare baan van Noch?
« Gepost op: 25 July 2007, 00:45:13 »
Hoi allemaal,

Even getwijfeld of ik de vraag hier moest stellen of bij de herintreders. Heb de hobby wegens grote drukte enige tijd een slapend bestaan gegeven. Het ontbrak me gewoon aan tijd om een baan in elkaar te timmeren waarmee ik lekker kon gaan rijden, want dat vind ik toch het leukste.

Wil het weer gaan oppakken, maar zie er erg tegenop om weer met hout aan de gang te gaan om een baan te maken.
Maar, ik heb gezien dat Noch van die bijna kant en klare banen levert. Dat zou voor mij waarschijnlijk een goed alternatief zijn: niet al te veel timmeren en toch een leuke baan maken. Mijn oog is daarbij gevallen op een van de twee "gross-anlagen" Silvretta (80100) of Luzern (80200). Op internet is er niet al te veel te vinden behalve de catalogusfoto's, maar voordat ik zo'n grote uitgave doe (ze kosten toch ruim 1300 euro!) wil ik er toch wat meer van weten.

Zijn er mensen die hun ervaringen, meningen, foto's, etc. willen delen zodat ik een afgewogen keuze kan maken?

Alvast bedankt,
Frank

stig

• Offline Offline
Re: Meningen, ervaringen m.b.t. kant en klare baan van Noch?
« Reactie #1 Gepost op: 25 July 2007, 01:34:44 »
Is het zelf maken van een baan (van hout) definitief van de baan (da's flauw, sorry) of ben je nog om te lullen? Hout is zo een gemakkelijk materiaal. Waar ligt het probleem? Heb je geen materiaal om het te bewerken, heb je geen ruimte om het te bewerken, of is het iets anders? Snap je misschien niet hoe je een baan "construeerd" uit hout?

We horen het graag. Maar als dit allemaal al van de baan is, dan evengoed veel plezier met een kant en klare baan, alleen kan ik je daarbij niet helpen, daar weet ik niks van af. ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #2 Gepost op: 25 July 2007, 01:38:52 »
Hoi Frank,

Als rijden je lust en je leven is, geen tijd hebt of wilt hebben om te bouwen...

Gewoon uitgeven dat geld. Als je zelf iets gaat bouwen zit je daar ook zo aan !

Veel plezier  :)

Grtzz,

Karst

Ries

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 25 July 2007, 01:57:07 »
Frank,

ik heb ooit overwogen zo'n kant en klaar baantje te kopen voor mijn zoontje. Pats boem daar istie dan, treinen erop en spelen maar.

Ben toen wat afgeschrikt door de prijs en het zelfbouwen daar had ik alle tijd voor, dan is de keuze snel gemaakt.

Lijkt mij, dat je jou doel prima voor ogen hebt, geen tijd om te bouwen wel willen rijden.
Wat ik heb gehoort van mensen die ermee gewerkt hebben, is het ideaal en verzorgd spul. Easy to use, zeg maar.

Misschien is een andere optie, een baan op maat te laten maken bij een gespeciliseerd bedrijf, voordeel daarvan lijkt mij, dat je je eigen baan kan ontwerpen en vervolgens gerealiseerd ziet.

In ieder geval, succes met de keuze en laat het even weten, als je lekker zit te speule.

Ries

Rijssensvosje

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 25 July 2007, 18:51:10 »
Dit is natuurlijk wel een idee om een baanplan van te gebruiken, en dan aan te kleden met je eigen bouwwerken.

Je kan de bouwplannen, en baanplannen in pdf openen, dus in principe kan je zien wat voor, en hoeveel rail je nodig hebt.
« Laatst bewerkt op: 25 July 2007, 19:02:56 door Rijssensvosje »

-Henk-

• Offline Offline
    • N-Spoor
« Reactie #5 Gepost op: 25 July 2007, 19:04:40 »
Hallo Frank

Al bij http://www.totaltrain.nl/ gekeken
Kijk even bij dienten en service

Zij ontwerpen en bouwen de baan van je dromen (dat zeggen ze)

Mvg
Henk
Spoor-N NS  Train-Brain (Revelation V4.0)

fpeters

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 25 July 2007, 19:09:08 »
Heren,

Had het al op meerdere plaatsen gezien. Er zijn genoeg bedrijven die zo'n baan voor je willen maken en aanleggen etc. Denk echter dat ik dan nog véél duurder uit ben dan met zo'n Noch baan.

Groeten,
Frank

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #7 Gepost op: 25 July 2007, 19:18:30 »
Als je alleen wilt rijden, zoals ik, hier klikken. De platen waren een paar tientjes bij de Big Boss, de rails waren gratis (zijn van mijn vader ;D) en je kan er lekker op rijden.

Als jde plaat niet al te groot maakt kan je deze tegen de muur wegzetten, deed ik vroeger ook.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #8 Gepost op: 25 July 2007, 19:32:28 »
Hoi Frank,

Geen ervaringen met die dingen, maar als ik jou verhaal zo lees zou ik gewoon zo'n ding kopen.

Ik kan me heel goed voorstellen dat je er erg tegenop ziet om met hout en alles van nul af op te bouwen. Zeker als je weinig tijd hebt en wel wilt rijden en je de financiele mogelijkheden hebt is dit waarschijnlijk de best haalbare manier om met deze hobby verder te gaan.

Veel plezier en succes met je keuze!

Groet,
Tjalling

modulebaan.nl

Afgelopen

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 25 July 2007, 19:38:39 »
Het loont de moeite om eens te Googelen, ook op Marktplaats en aanverwante sites kom je regelmatig complete banen tegen van mensen die ophouden met hun hobby. Ook kan je met een beetje geluk zo´n plaat wel eens goedkoop op de kop tikken bij een modelspoorwinkel. Zelf heb ik jaren geleden een complete Noch baan voor nog geen 200 Duitse Marken gekocht bij een winkel in Keulen. Het ding had erg lang in de etalage gestaan en was totaal verbleekt en de bijbehorende bruggen kromgetrokken. Maar me wat Faller doosjes en zakjes had ik in nog geen week tijd een leuke baan staan en kon ik ook rijden. Nu heb ik veel meer tijd en ruimte en ben wel bezig het zelf op te bouwen. Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt en VEEL SUCCES.

GDamen

• Offline Offline
    • Quarter 105
« Reactie #10 Gepost op: 01 August 2007, 14:58:58 »
Ik heb er eentje gehad, maar dan als een Z-spoor baan. Op mijn website kan je het nodige lezen aan ervaringen die ik er mee heb gehad.

http://home.hccnet.nl/g.damen/m_cortina.html

Kort samengevat:

- Lekker snel;
- Klinken hol;
- Nogal steriel;
- Hoop lol van en mee gehad.

Gino
Union Pacific - DCC/Digitrax - Fremo US

Xander

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 20 August 2007, 20:09:23 »
als je tegen het houtwerk opziet zou je ook eens op deze site kunnen kijken: http://www.topografic.de/ je hebt hiermee nog wel de mogelijkheid zelf scenery te maken wat je toch meer aan je baan te doen geeft dan opzetten en rijden, toch is de scenery niet meteen noodzakelijk en kan je na het in elkaar zetten van het hout wel meteen rijden.

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #12 Gepost op: 20 August 2007, 20:33:25 »
Iedereen beleeft de hobby op zijn eigen manier. Als je alleen wil rijden dan is zo'n kant en klare baan de oplossing. Ik noem het niet bepaald modelbouwhobby. Een modelbouwhobby vreet tijd en vraagt geduld van de bouwer. Dan is het bouwen de hobby.
Het nadeel van die voorgebouwde banen is dat je er niets van jezelf instopt. Vrijwel alles is bepaald, tot op de plaats van de gebouwen en afmetingen toe. Om heel eerlijk te zijn vind ik dit soort landschappen nogal synthetisch en onrealistisch, maar dat is mijn mening en het gaat hier om wat jij wil.
Prijstechnisch vind ik 1300 euro ook erg veel. Voor minder dan de helft van het geld heb je al het hout, gaas gipsverband, gips, verf en strooimateriaal voor een baan van die omvang. Dan blijft er toch nog aardig wat over voor rails. En de hobby is toch al niet goedkoop.
« Laatst bewerkt op: 20 August 2007, 20:36:54 door René Wolf. Reden: toevoeging »
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl