Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Roco AC modellen
door
Krokodil68
Vandaag
om 14:32:30
3 januari NVBS oliebollenrit
door
thevandijks
Vandaag
om 14:32:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Arjan6511
Vandaag
om 14:31:54
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5
door
j.ossebaar
Vandaag
om 14:24:33
Probleem bij inbouw decoder
door
borotof
Vandaag
om 14:16:00
Layne, Somewhere South.
door
Noordernet
Vandaag
om 14:01:59
Wat is dit voor component
door
bellejt
Vandaag
om 14:00:48
W.V. Kalender 2026
door
basjuh1981
Vandaag
om 13:40:48
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan
door
basjuh1981
Vandaag
om 13:38:05
Alle detectiepunten S88 slaan even tilt
door
jorgendp
Vandaag
om 13:36:46
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 13:35:51
PBM: hogere spanning, langzamer rijden?
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 13:16:30
19 Toen
door
Dpc Fo
Vandaag
om 13:14:47
Locatie van foto gezocht
door
R1954
Vandaag
om 13:06:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 12:27:45
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 12:17:02
Extra functie in Zimo MS450P22
door
VAM65
Vandaag
om 12:16:11
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
borotof
Vandaag
om 12:15:37
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:47:44
Rail away
door
R1954
Vandaag
om 11:45:12
Eindstation Daarhuizen
door
Leolin
Vandaag
om 11:41:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Jelmer
Vandaag
om 11:22:16
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 11:08:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:53:56
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:51:58
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules
door
Lucien
Vandaag
om 09:57:21
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood.
door
Bahn-AG
Vandaag
om 09:55:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Jeroen Water
Vandaag
om 09:48:11
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic
door
RobVille
04 December 2025, 23:01:50
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor
door
GerardvV
04 December 2025, 22:28:44
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Stad- en streekvervoer
|
Aanleg tramlijn
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Aanleg tramlijn (gelezen 11064 keer)
henk
Offline
Berichten: 22736
Re: Aanleg tramlijn
«
Reactie #15 Gepost op:
11 December 2013, 16:12:10 »
Ik denk dat je het wel goed had gelezen en dat Roco bedoelt te zeggen dat de flexrail is bedoeld voor idere gewenste boog groter dan 358 mm. Naar mijn ervaring kun je flexrail wel wat krapper buigen, hoewel het natuurlijk een keer op houdt. Nu is 358 mm de krapste boog waarover het materieel van de fabrikanten over het algemeen kan rijden, tenzij uitdrukkelijk anders aangegeven. Misschien geven ze daarom die beperking aan.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
marieke4444
Offline
Berichten: 83
Re: Aanleg tramlijn
«
Reactie #16 Gepost op:
11 December 2013, 16:16:29 »
Hey Henk haha
Goh een privegesprek tussen ons 2en. Dus de radius van 358mm is de minimale radius voor modeltreinen? Het is toch wel mogelijk om een tram een krappere bocht te laten maken of een locomotief met 2 / 3 wagonntjes? Of is dat ook al niet mogelijk. Dat het lastig wordt voor een trein met 8 wagonnen dat lijkt me inderdaad logisch.
Tja ik praat maar wat als leek hoor. Leek en dom blondje hahaha
greets
Gelogd
Bart Mestrom
Offline
Berichten: 1495
Re: Aanleg tramlijn
«
Reactie #17 Gepost op:
11 December 2013, 16:17:48 »
Er rijden geen treinen over tramrails (al zijn daar ook uitzonderingen voor)
Gelogd
marieke4444
Offline
Berichten: 83
Re: Aanleg tramlijn
«
Reactie #18 Gepost op:
11 December 2013, 16:20:01 »
Daar heb je wel gelijk in dat er normaal geen trams over treinrails rijden, maar roco heeft ook gewoon een tram in het assortiment en die heeft er ook geen apart spoor voor gemaakt dus het lijkt me dan logisch dat het bij roco wel normaal is dat er trams over treinrails rijden hihih
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 22736
Re: Aanleg tramlijn
«
Reactie #19 Gepost op:
11 December 2013, 16:20:58 »
Citaat van: henk op 11 December 2013, 16:12:10
tenzij uitdrukkelijk anders aangegeven.
Dat is dus zo bij modeltrams.
Toen Roco die trams op de markt bracht hadden ze trouwens nog een 25 cm vaste boog in een ouder railprogramma.
«
Laatst bewerkt op: 11 December 2013, 16:23:20 door henk
»
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
marieke4444
Offline
Berichten: 83
Re: Aanleg tramlijn
«
Reactie #20 Gepost op:
11 December 2013, 16:23:59 »
Nou kan je zien dat ik weer een leek ben hihihi. dank voor de correctie en nieuwe info
Gelogd
WeKra
Offline
Berichten: 1383
Re: Aanleg tramlijn
«
Reactie #21 Gepost op:
11 December 2013, 16:30:21 »
Ik heb oude messing Fleischmann bochten (1 euro per stuk in Houten) die met 3 delen een halve cirkel van 25cm maken. Deze zijn precies goed dus, en al voorgebogen. Overigens kan flexrail genoeg aan om die bochten te maken. Zie de grote tramvoorbeelden hier; eigenlijk allemaal flexrail. Sommige flexrail is te stug, maar Piko, en de Roco met betonnen bielzen zijn érg flexibel. Je zou er zelfs een bocht van 20 cm mee kunnen leggen. (MAAR NIET DOEN!)
Gelogd
Check ook mijn
Facebook
marieke4444
Offline
Berichten: 83
Re: Aanleg tramlijn
«
Reactie #22 Gepost op:
11 December 2013, 16:33:32 »
Nou was ook niet van plan om 20cm te doen hoor daar kan geen trein overheen rijden lijkt me. Maar het lijkt me toch ook niet handig het tot de maximum te buigen want dan drukt er heel veel druk op het spoor en gaat het vast een keer kapot
Gelogd
eemstede
Offline
Berichten: 1792
Re: Aanleg tramlijn
«
Reactie #23 Gepost op:
11 December 2013, 16:52:47 »
Citaat: "Heeft iemand ervaring met het gebruik van wissels in een trambaan?"
Hallo,
ik gebruik zeil om straatspoor in te leggen. dat kun je goed op maat snijden.
Als je ondergrondse wisselaandrijvingen hebt (Roco, Conrad), kun je het middenstukje uitsnijden en vastplakken aan de bewegende biels of wat dan ook.
Als je met gips gaat werken, wordt het een precisiewerkje, maar daar zijn mooie voorbeelden van (Waelstede).
Gr Frank.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Stad- en streekvervoer
|
Aanleg tramlijn