Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Modelspoorbaan van Einte
door
Wim Vink
Vandaag
om 23:36:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
MichielB
Vandaag
om 23:16:30
Conrat
door
hmmglaser
Vandaag
om 23:14:15
tandwiel lux modellbau
door
Olav
Vandaag
om 22:59:14
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail
door
MOVisser
Vandaag
om 22:56:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 22:51:19
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 22:47:52
Raadplaatje
door
Keska
Vandaag
om 22:47:34
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90
door
Joz
Vandaag
om 22:46:29
Mijnbouw Indonesië
door
MOVisser
Vandaag
om 22:26:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 21:42:40
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller
door
Pollux
Vandaag
om 21:36:30
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Peter Soonius
Vandaag
om 21:32:12
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje
door
Hasenwald
Vandaag
om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
VAM65
Vandaag
om 19:18:35
Koppelingsmechanisme klemt?
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
door
Loki
Vandaag
om 19:06:47
Z21 en het programeren met de Z21App.
door
Frank 123
Vandaag
om 19:03:41
Da's Daz 2
door
NS264
Vandaag
om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 18:32:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok
door
Bas, Dordrecht
Vandaag
om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
borotof
Vandaag
om 17:47:49
19 Toen
door
ES44C4
Vandaag
om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
Vandaag
om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0
door
FritsT
Vandaag
om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0)
door
phdirk
Vandaag
om 15:57:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MOVisser
Vandaag
om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 14:26:11
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Roco BR23 (nieuwer model) wisselstroom, ombouwen naar gelijkstroom?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Roco BR23 (nieuwer model) wisselstroom, ombouwen naar gelijkstroom? (gelezen 2138 keer)
bamberg
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 3
Roco BR23 (nieuwer model) wisselstroom, ombouwen naar gelijkstroom?
«
Gepost op:
13 October 2013, 17:59:55 »
Hallo forummers,
Ik heb onlangs op een beurs een Roco BR 23 aangeschaft, om precies te zijn de 23 035 (69224). Ik heb bij de aanschaf alleen niet goed opgelet, ik heb namelijk een wisselstroom versie gekocht. Geen wisselstroom icoon op doos gezien, en er nooit bij na gedacht dat een groene sticker blijkbaar wisselstroom betekent, de verkoper heeft het trouwens ook niet gemeld.
Zelf heb ik verder alleen gelijkstroom (digitaal). Voor ik hem weer verkoop nog eerst de vraag aan de expert hier op het forum: is ombouwen mogelijk naar gelijkstroom digitaal of is dit (economisch) niet zinvol.
Punt zit er namelijk in dat de 23 035 van Roco precies de 23 is zoals ik hem het mooist vind. Namelijk met grote keteloverhang (niet dat blok aan de voorkant onder de ketel zoals bv. de 23 105), zilveren ketelringen, 8 pol motor, en heel belangrijk, de stalen wielen (ik wil niet de versie met kunststof wielen, die heb ik al
).
Ik heb op de Roco site nagekeken dat gelijkstroomwielen te koop zijn, een setje voor lok en tender kost +/- 35 euro. Is het een kwestie van wielen wisselen, sleper er onderuit en draden omsolderen? Of is er veel meer werk nodig?
Ik hou al een tijdje e-bay en marktplaats in de gaten maar juist de 23 035 (63224) komt niet voorbij. Wel de 23 099 en 23 054 maar die zoek ik niet.
Benieuwd naar de antwoorden.
Groeten,
Bamberg
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26780
Re: Roco BR23 (nieuwer model) wisselstroom, ombouwen naar gelijkstroom?
«
Reactie #1 Gepost op:
13 October 2013, 18:20:01 »
Citaat van: bamberg op 13 October 2013, 17:59:55
...om precies te zijn de 23 035 (6
9
224).
Een 8 of een 9 op de tweede positie in het nummer geeft ook aan dat het een 3-rail model is.
Of het economisch haalbaar is om hem om te bouwen met nieuwe wielen, zul je zelf moeten beoordelen. Verder gaat het inderdaad zoals je zelf beschrijft. Let alleen even op of er stroomafnameveertjes tegen de wielen zitten, en of die links en rechts te scheiden zijn.
Die "stalen" wielen zullen wel van vernikkeld messing zijn, en een 8-polige motor lijkt me ook onwaarschijnlijk.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Jan-Peter
Offline
Berichten: 2356
Bnlx treinendokter.
Re: Roco BR23 (nieuwer model) wisselstroom, ombouwen naar gelijkstroom?
«
Reactie #2 Gepost op:
13 October 2013, 18:31:41 »
Hoi Bamberg,
Je zult even naar de naven van assen moeten kijken. Vaak zitten er nog steeds tweerail assen onder, en zijn alleen de stroomafnemers met elkaar verbonden. Dat scheelt weer nieuwe assen aanschaffen.
Daarnaast zul je de binnen afstand van de flenzen moeten na meten, die zijn iets anders genormeerd voor 3-rail als voor 2-rail.
NEM 310/311
vs
NEM 340
van
Morop
En daarna is het inderdaad draadjes los en om solderen. Hou er rekening mee dat er waarschijnlijk een Lokpilot 1 (=Roco Decoder 10738) als decoder in zit. Deze is wel multiprotocol MM + DCC, maar heeft een beperkt te regellen motor.
Vriendelijke groet,
Jan-Peter
Gelogd
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9889
Re: Roco BR23 (nieuwer model) wisselstroom, ombouwen naar gelijkstroom?
«
Reactie #3 Gepost op:
13 October 2013, 18:46:09 »
roco zet zover ik weet altijd wel degelijk wielen met grotere flenzen in hun wisselstroomlocs!
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
bamberg
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 3
Re: Roco BR23 (nieuwer model) wisselstroom, ombouwen naar gelijkstroom?
«
Reactie #4 Gepost op:
13 October 2013, 21:08:24 »
Dank voor de antwoorden tot zover. Hoe moeilijk is het om de wielen te wisselen"? De drijfstangen moeten er eerst af en dan er weer op. Ik heb daar geen ervaring mee, is dat te doen voor een leek?
Op de Ersatzteilliste staat trouwens ook dat de wisselstroom versie een andere platine gebruikt. Betekent dit dat als ik die mee bestel ik niet hoef om te solderen?
Verder zie ik ook dat het "grundramen" (lok + tender) voor de wisselstroom versie een ander bestelnummer heeft dan die voor de gelijkstroomversie en niet leverbaar is. Zou dat een probleem zijn (maw, heb je die echt nodig?). Is daar een manier om daar achter te komen?
Groeten, Bamberg
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Roco BR23 (nieuwer model) wisselstroom, ombouwen naar gelijkstroom?