Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door BAD
Vandaag om 17:44:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 17:44:28
Blokkendoos mat24 dienstwagens in 1:87: mP9201-9213 en mDW169306-169310 obv Roco door Erwin 054
Vandaag om 17:42:16
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 17:41:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
Vandaag om 17:38:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 17:36:54
Locatie van foto gezocht door Keska
Vandaag om 17:32:31
Petitie - Rail away moet blijven! door Die Bahn
Vandaag om 17:29:14
Treinbotsing tussen Almelo en Hengelo 1972 door 1200blauw
Vandaag om 16:55:43
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 16:42:23
Nieuw huis, nieuwe baan door DJV
Vandaag om 16:14:29
Camp 3 door sdz1976
Vandaag om 15:57:51
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door sdz1976
Vandaag om 15:55:05
Molenbaan (werktitel) door sdz1976
Vandaag om 15:51:40
Line-up foto's van modellen door dh3201
Vandaag om 15:41:12
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door EddyK
Vandaag om 15:41:06
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Frank 123
Vandaag om 15:18:30
welke servo 90 180 of 360 graden en stapgrootte door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:02:40
Rail away door haes
Vandaag om 14:43:14
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Hans Reints
Vandaag om 14:40:05
Dodelijk ongeval Zanddijk Hooge Zwaluwe door Thom
Vandaag om 14:22:16
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 14:05:45
Info gezocht voor vakantie Dortmund of Dresden 2026 door R v/d Hoven
Vandaag om 13:05:12
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 12:59:56
Wat is dit voor component door 008200
Vandaag om 12:14:37
Roco AC modellen door bellejt
Vandaag om 12:13:36
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 10:53:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:53:32
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 10:53:20
Wat voor trein is dit? Kan nergens een afbeelding vinden. door roco
Vandaag om 10:47:41
  

Auteur Topic: BNLS-modulebaan: regels en afspraken N baan  (gelezen 28882 keer)

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2337
    • Somda
BNLS-modulebaan: regels en afspraken N baan
« Gepost op: 10 October 2013, 15:19:11 »
BNLS N baan norm 3.0, d.d. 2016-11-22



Afmetingen van de bak:
  • 120 cm breed, 54,9 cm diep;
  • Het is mogelijk/ toegestaan meerdere modules te combineren tot 1, langere, inbreng. (Module is een deel van 120 cm, een inbreng is wat 1 bouwer meeneemt);


Overgang tussen de inbrengen:
  • Black Box (BB) van 30 cm aan beide zijden. Dat betekend dat de ruimte tussen twee inbrengen 60 cm bedraagt. Deze ruimte wordt afgedekt met een BB paneel;
  • De modules worden gekoppeld met 2 bouten M-8 op de kopse kanten. De inslagmoeren zitten in de BB aan de rechterzijde van de inbreng. Gezien vanuit het publiek;
  • Op 10 cm van de BB overgang moeten de twee hoofdsporen uitgevoerd zijn in Peco code 55 flex en parallel lopen aan de bakvoorkant;
  • De overgang tussen de inbreng en de BB mag NIET bestaan uit raillassen en dient dus te bestaan uit aan beide kanten gefixeerde rails.

Afwijkingen van de bovenstaande standaard maten (lengte 120 cm, diepte 60 cm, BB maat 30 cm) zijn bij voorafgaande overleg met de technische commissie en daarna eventueel verkregen goedkeuring van de betreffende afwijkingen mogelijk, echter er bestaat de mogelijkheid dat een tentoonstelling enkel inbrengen met standaard maten wil. In dat geval zullen afwijkende maten mogelijk die tentoonstelling niet mee kunnen doen. Dit is ter beoordeling van de tentoonstellingsorganisatie en niet ter beoordeling van BNLS. Ook kan het voorkomen dat binnen de beschikbare ruimte afwijkende bakmaten niet geplaatst kunnen worden. Hetzij in de rijdend baan, hetzij überhaupt niet. Dit ter (eind)beoordeling van de BNLS beurs coördinator


Hoogte:
  • De hoogte van de modules wordt bepaald aan de hand van de bovenkant van de spoorstaaf. deze is vastgelegd op 132,5 cm vanaf de grond;
  • De afstand tussen de bovenkant van de spoorstaaf en de onderkant van de fries bedraag 39,4 cm;
  • Er is geen ondergrens voor het landschap;
  • Standaard worden de modules, indien via BNLS besteld, geleverd met M8 stelpoten;
  • Op de meeste beurzen staan we op een vlakke vloer en dan is gebruik van 5 cm zwenkwielen met M8 stiften wel zo makkelijk. Bij deze wielen moet minstens de helft geremd kunnen worden. Wel zorgen dat, indien we, onverhoopt, ergens anders moeten gaan staan waar geen vlakke vloer aanwezig is de stelpoten meegenomen zijn.


Achtergrond en Fries:
  • Op de tentoonstelling gemonteerd aan de bak
  • Zijkanten, achterkant en hemel helemaal dicht.


Kleur
  • De bakken, de frieslijst en de BB worden aan de voorzijde RAL 9005 zijdeglans zwart verf. (Dus geen beits o.i.d.)


Tijdens Beurzen
  • De inbreng is volledig opgesteld, dwz, inbreng, compleet met fries, achter- en zijwanden, BB's en BB panelen
  • Tijdens beursdagen is de baan afgewerkt met een rok van zwarte voeringstof
  • Tijdens beursdagen zijn er geen spullen zichtbaar aanwezig boven op de bak

Bovenstaande beschrijving komt overeen met de modules die door Martin geleverd zijn (en nog geleverd kunnen worden).
De sets die Martin uitlevert zijn compleet, inclusief alle hang- en sluitwerk en poten.
Als je zelf gaat klussen, neem dan contact op met Martin over de exacte plaats van de gaten in de eindschotten.
Voor het eenvormige beeld is wel van belang dat de fries bij alle modules op dezelfde hoogte hangt, en dat zowel de zijkanten, als de achterkant en bovenkant helemaal dicht zijn.

Sporen(verloop):
  • Er is een dubbelsporige hoofdbaan met een hart-op-hart afstand van 26,5mm (standaard bij Peco code 55);
  • De afstand van publiekszijde tot het hart van het eerste spoor is 100mm (let op bij het opmeten op de blackbox dat er nog een plaat voor komt!);
  • Er wordt gewerkt met code 55 rails;
  • Het spoor wordt gelegd op een 2 of 3 mm kurk of schuim laag;
  • Voor de maatvoering zijn gelaserde MDF mallen beschikbaar, maar de megabiels, met raillengte naar keuze zijn ook via BNLS te bestellen;
  • Aan beide uiteinden van de baan komen lussen, die aangestuurd worden als keerlus. Er mag dus een verbinding gelegd worden tussen het voorste en achterste spoor;
  • de maximale boogstraal die op dit moment beschikbaar is op de keerlus module is 27,5 cm


Elektrische aansturing:
  • Twee-rail, DCC-formaat digitaal. Iedereen zorgt voor doorlopende draden onder zijn module, voor iedere doorgaande spoorstaaf 1;
  • Afgesproken is dat de doorlopende draden de kleur rood en zwart hebben. Aangeraden wordt om gewoon luidsprekerdraad hiervoor te gebruiken. Aan deze draden worden aan de uiteinden ST-16 stekkers gebruikt. Van de draad dient de rode kleur aan de voorste (publiek)kant te zitten en de zwarte kleur aan de achterste spoorstaaf bevestigd te worden. Dit geldt voor beide sporen;
  • De BB's dienen ook van spanning en signaal voorzien te worden. Daarom worden ook die met de rood-zwarte draad gevoed. Zorg ervoor dat de doorgaande draad iets langer is dan je bak aan beide zijden. Dat vergemakkelijkt het koppelen met je buurman;
  • Aansturing wissels, lampjes etc. zelf regelen op je eigen inbreng. Er is (nog) niet gesproken over wissels (of de aansturing hiervan);
  • Voor een tentoonstelling wordt gezorgd voor een centrale, zodanig dat er extra Multimausen/ Lokmaus2-en aangesloten kunnen worden;
  • Iedere inbreng moet aan de rechterzijde (van de publiekskant af gezien) voorzien zijn van een BNLS hub aansluiting. De booster-hub variant mag ook, maar is niet verplicht;
  • Er wordt op dit moment gewerkt aan montagefrontjes waarmee de BNLS hub bevestigd kan worden aan de achterzijde van de bakvoorkant. Hierbij is enkel het maken  van een gat met een gatenzaag te doen. Hierachter kan dan het montagepaneeltje geplaatst worden;
  • Rechts naast de BNLS hub komt een M3 Rampamoer waarin een M3 boutje gedraaid kan worden voor het ophangen van de eventueel aangesloten muis.


Verlichting:
  • Het ontwerp gaat uit van led-verlichting. Het staat iedereen vrij dat zelf in te vullen;
  • Er wordt bij de h0 baan gewerkt aan een standaard aansluiting voor het aansturen van de (dag - nacht)verlichting. Zodra die voor h0 is uitgewerkt zal deze ook van toepassing verklaard gaan worden op de N baan

Handige draadjes:
Deze post kan aangevuld / aangepast worden indien nodig.

Als er vragen zijn over deze post, graag HIER.



BNLS N baan norm 3.0, d.d. 2016-11-27
« Laatst bewerkt op: 16 May 2017, 22:12:13 door guest7823 »
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek