Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€128.00
Per saldo:
€-122.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 21:19:22
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting
door
Bert_Apd
Vandaag
om 21:14:45
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen?
door
Michiel 80
Vandaag
om 20:49:29
Laag-Baarlo
door
Mark Lin
Vandaag
om 20:48:21
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ)
door
raymond erdtsieck
Vandaag
om 20:38:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
johanw
Vandaag
om 20:31:36
Einde Koemo ballast ???
door
Ronald Halma
Vandaag
om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2)
door
tothebeach
Vandaag
om 20:02:10
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
Vandaag
om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen
door
grossraumwagen
Vandaag
om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
NS264
Vandaag
om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 18:55:04
Aachenau West
door
MichielB
Vandaag
om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes)
door
thonis
Vandaag
om 18:36:00
US diorama in H0
door
defender
Vandaag
om 18:15:00
Openen Lima Hondekop
door
Mispoes
Vandaag
om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Ben
Vandaag
om 17:53:38
Haandrecht materieel
door
AB 7216
Vandaag
om 16:41:36
LS Models 2024
door
Daan!
Vandaag
om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?)
door
Ben
Vandaag
om 16:14:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
dh3201
Vandaag
om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG!
door
Daan!
Vandaag
om 14:09:36
"Nederlandse" modellen
door
ArjanB
Vandaag
om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden
door
Dion
Vandaag
om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken.......
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 10:02:44
25 jaar geleden
door
Willem1951
Vandaag
om 09:43:30
Baan in Los Angeles
door
Jelmer
Vandaag
om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 08:55:03
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Weatheren en verfraaien Lima NS Coilwagons
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Weatheren en verfraaien Lima NS Coilwagons (gelezen 9071 keer)
jaco_v
Offline
Berichten: 49
Weatheren en verfraaien Lima NS Coilwagons
«
Gepost op:
09 oktober 2013, 21:56:10 »
Ik loop allang rond met het plan om een bloktrein van Lima NS coilwagons te maken en deze dan te weatheren en te verfraaien. Dat is dan mijn eerste project met het weatheren van modeltreinen (OK afgezien van een niet erg serieuze poging met een Jouef bakwagen).
Jullie kennen deze Lima wagon misschien wel. Het is eigenlijk een fantasie model met Franse opschriften en een NS logo. Ik heb er al jaren geleden een stuk of tien tweedehands gekocht. Veelal in Hemadoosjes. Er is er nog eentje in de orginele toestand:
Deze heeft zelfs nog plastic wielen.
Ik heb het idee opgevat om deze wagons te weatheren, van andere wielen te voorzien, kort te koppelen (met Symoba koppeling), sommige van lading (Walthers) te voorzien en in één wagon sluitverlichting in te bouwen.
Voor de wielen heb ik tweedehands op Ebay Roco wielsetjes gekocht. Ik weet wel dat de aslengte iets groter is, maar dat maakt niet zoveel uit bij deze wagons. De Roco wielsetjes geven de wagons ook wat extra gewicht.
Ik ben begonnen met het weatheren van een paar wagons dmv washing met Revell matte verf. Daar was ik in het begin best tevreden mee. De wagons zagen er veel minder speelgoedachtig uit. Maar toen ik wat foto's vanuit de werkelijkheid op het internet vond, sprak het resultaat me niet meer zo aan. Ik vond de kleur te licht geworden. Hier één van de foto's die ik nu gebruik als richtlijn voor mijn weatheringproject:
Daarom begon ik op één van de nog ongeschilderde wagons te experimenteren met andere washes en dry washing, terwijl de eerste serie wagons in een bad met vaatwaspoeder legde.
Op deze foto kun je mijn volgende poging zien (met Symoba koppeling gemonteerd) en daarnaast nog één van de huiven met nog resten van de oudere, lichtere kleur. Deze huif is helaas kapot gegaan, dus dat wordt één wagon minder
.
Ik ben ook begonnen om bepaalde details te verven (gele haken, witte vlakken met nog te verven rode handvaten). Toch was ik nog niet tevreden met vooral de wielstellen. Daarom wilde ik graag proberen om die met weatheringpoeder te behandelen. Het resultaat daarvan hoop ik over een paar dagen te kunnen tonen.
Mvg, Jaco
PS Zijn er andere die pogingen hebben gedaan om dergelijke coilwagons te weatheren? Wat zijn jullie ervaringen met vooral het inkleuren van de geribbelde zijkant van de huiven?
Gelogd
h0 Piko digitaal en pulsbreedteregeling
* nu ook met Roco LokMaus2*
NS en DSB periode IV-V "pre-Raillion"
Hollandspoor
Offline
Berichten: 174
Re: Weatheren en verfraaien Lima NS Coilwagons
«
Reactie #1 Gepost op:
10 oktober 2013, 09:32:02 »
Vind ik een leuk project, ga dit zeker volgen.
Gelogd
Soms spoor ik, soms niet
jaco_v
Offline
Berichten: 49
Re: Weatheren en verfraaien Lima NS Coilwagons
«
Reactie #2 Gepost op:
11 oktober 2013, 22:20:20 »
Ik heb al kort aangestipt dat ik ontevreden was over de kleur van de eerste serie wagons, en dat ik daarom de meeste huiven met vaatwaspoeder had afgebeten. Dat had natuurlijk tot gevolg dat ook de NS-logo's verdwenen, zoals op de foto met de kapotte huif te zien is.
En wat doe je dan? Ik had nog wat KleiNSpoor afwrijfplaatjes van NS-logo's, maar hoe krijg je die netjes overgezet op die beribbelde zijwand van de coilwagons?
Een paar weken geleden leende ik het boek "Painting and weathering railroad models" van Jeff Wilson uit de bieb. Daarin stond toevallig een hoofdstuk over Decals and dry transfers en daarin een korte paragraaf, waarin de auteur beweert, dat men afwrijfplaatsje kan afwrijven op decalpapier. Je moet ze dan wel even lakken, schrijft hij, maar dan zou je ze gewoon als decals moeten kunnen gebruiken.
Nu had ik nog maar 3 paar witte NS-logo's en veel meer afgebeten wagons. Dus snel even een vriend gemaild, die in Houten nog eens een heel velletje voor mij kocht.
En dan maar eens proberen:
Eerst 2 afwrijfplaatjes op decalpapier en daarna met de lakspuit er overheen.
Uit nieuwsgierigheid besloot ik om één paar met lak te spuiten en een ander paar ongemoeid te laten. Kijken of dat verschil uitmaakte bij het aanbrengen van de plaatjes.
Een paar avonden later, de zijwanden ondertussen al eens met de penseel gelakt met Revell Zijdeglans vernis, nam ik de proef op de som.
En ja hoor, het werkte. Ik kon de logo's zonder veel moeite als decals op de wagons plakken, maar de logo's die ik met lak gespoten had, waren veel stijver en wilden zich niet goed vormen naar de rillen van het damwandprofiel. En dat terwijl ik wel Microsol gebruikte. Ik heb dat logo uiteindelijk drie keer microsol gegeven, maar het is niet helemaal mooi in de rillen gaan liggen.
Het paar logo's zonder lak was daarentegen meer gevoelig voor aanraking tijdens het overvoeren. Er kwam een kleine beschadiging op (die je na het weatheren waarschijnlijk niet meer ziet). Zie het resultaat:
Mijn conclusie is: Afwrijfplaatjes als waterdecals is zeker te doen. De volgende keer probeer ik het met maar een klein waasje spuitlak over de logo's. Effe snel "piiisht". Net genoeg om ze te beschermen zonder dat ze hopelijk stijf worden.
Groet, Jaco
Gelogd
h0 Piko digitaal en pulsbreedteregeling
* nu ook met Roco LokMaus2*
NS en DSB periode IV-V "pre-Raillion"
Hollandspoor
Offline
Berichten: 174
Re: Weatheren en verfraaien Lima NS Coilwagons
«
Reactie #3 Gepost op:
12 oktober 2013, 13:19:46 »
Goede tip over afvrijfplaatjes en decals. Blijf dit zeker volgen.
Gelogd
Soms spoor ik, soms niet
Mark D.
Offline
Berichten: 1023
Re: Weatheren en verfraaien Lima NS Coilwagons
«
Reactie #4 Gepost op:
12 oktober 2013, 20:18:31 »
Die beschadigde huif is toch prima te gebruiken. Je maakt gebruik sporen of niet.
Wat zouden ze in het echt doen als er een heftruck door zo een huif knalt?
Gelogd
vriendelijke groet, Mark..::
5,6 km...
verstuurd vanaf mijn sinclair zx spectrum
Mcn1986
Offline
Berichten: 1619
Re: Weatheren en verfraaien Lima NS Coilwagons
«
Reactie #5 Gepost op:
12 oktober 2013, 23:13:29 »
Lassen en schilderen, lukt dat niet dan een nieuw stuk metaal erover lassen en spuiten. Zo doet men dat 1:1 :-)
Gelogd
Gr. Silvester
Menno
Offline
Berichten: 3342
Re: Weatheren en verfraaien Lima NS Coilwagons
«
Reactie #6 Gepost op:
12 oktober 2013, 23:19:20 »
Dat lijkt mij ook ja. Een dergelijke beschadiging geeft risico's voor de lading in 2 opzichten: er kan vochtinslag plaatsvinden en tijdens het beladen kan de lading door grote bramen enorm beschadigen. Daarbij komt wel dat ik geen flauw benul heb van de lading die gewoonlijk in dergelijke wagons vervoerd wordt, maar ik reken er toch wel op dat zoiets zo snel mogelijk vervangen wordt, al is het maar om ook zoiets te voorkomen als 'Jeetje! Moet je zien! Hebben we onderweg iets geraakt of zat het er al...?'
Gelogd
Mcn1986
Offline
Berichten: 1619
Re: Weatheren en verfraaien Lima NS Coilwagons
«
Reactie #7 Gepost op:
13 oktober 2013, 10:23:04 »
In deze wagens worden grote rollen plaatstaal vervoerd.
Op het moment dat de spoorfirma de wagens plaatst zijn ze al nagekeken (aankomst controle).
De wagens worden verladen, daarna zal de spoorfirma een wagenmeester langs de trein sturen om de remproef te nemen en de vertrekcontrole uit te voeren. Bij aankomst (waar de wagens weer uitgeladen worden) zal er een aankomst controle plaatsvinden. Gaat de trein weer weg wordt deze weer als vertrekcontrole nagekeken.
Er zijn diverse controles, rijd de trein nationaal zal een technische controle voldoende zijn, rijd de trein internationaal is het een vertrouwensonderzoek. De werkelijke verschillen in de controles weet ik niet meer. Ben al tijden geen wagenmeester meer
Gelogd
Gr. Silvester
Mark D.
Offline
Berichten: 1023
Re: Weatheren en verfraaien Lima NS Coilwagons
«
Reactie #8 Gepost op:
13 oktober 2013, 11:32:20 »
"wat zouden ze in het echie doen" was een retorische vraag hoor...
stukje tape erover en je hebt een prachtig stukje origineel herstel werk op de coil wagen.
Gelogd
vriendelijke groet, Mark..::
5,6 km...
verstuurd vanaf mijn sinclair zx spectrum
Mcn1986
Offline
Berichten: 1619
Re: Weatheren en verfraaien Lima NS Coilwagons
«
Reactie #9 Gepost op:
13 oktober 2013, 12:10:44 »
Had ik er niet uit opgemaakt
Ach leuke achtergrond info toch?
Maar het ziet er leuk uit!
Gr. Silvester
Gelogd
Gr. Silvester
jakop
Gast
Re: Weatheren en verfraaien Lima NS Coilwagons
«
Reactie #10 Gepost op:
13 oktober 2013, 12:11:20 »
Ter inspiratie nog wat grootspoorfoto's
Gelogd
jaco_v
Offline
Berichten: 49
Re: Weatheren en verfraaien Lima NS Coilwagons
«
Reactie #11 Gepost op:
13 oktober 2013, 20:02:43 »
Bedankt voor de grootspoorfoto's.
Heb getwijfeld over de juiste vervuilde kleur voor de wielstellen. Op de getoonde foto's kun je duidelijk zien dat ze zwart of donkergrijs zijn met wat stofkleur erover. Veel roest, vet of andere details kun je niet echt zien.
Jaco
Gelogd
h0 Piko digitaal en pulsbreedteregeling
* nu ook met Roco LokMaus2*
NS en DSB periode IV-V "pre-Raillion"
bollen neus
Offline
Berichten: 4078
Re: Weatheren en verfraaien Lima NS Coilwagons
«
Reactie #12 Gepost op:
16 maart 2014, 10:49:44 »
Deze type van wagons zijn zeer dankbaar om te experimenteren hoor, je kan zelfs een sleep maken met verschillende landen types. Ook voor de vervuiling kan je alle richtingen uit, met of zonder graffiti er op. Maar daar moet jezelf over beslissen of je dit echt wil. De laatste jaren zie je dit vaker op de grote modellen verschijnen, in het ene land al wat meer dan het ander, zal de moderne tijd wezen.
De draaistellen kan je het beste bijwerken met poeders (eigen ondervinding) zodat er "meer" vuil op blijft kleven na spuiten met matte vernis.
Deze type van wagons zijn ook al de revue gepasseerd in draadje vervuilen van rollend materiaal denk ik?
Je kan ook op de laatste een sluitsein bouwen, plaats genoeg in deze bakken om zelfs een elco te plaatsen zodat sluitsein niet pinkt.
Hopelijk heb je nog iets aan deze uitleg?
Eric.
Gelogd
Groeten vanuit de atelier van de bolle neuzen en Nohabs,Eric.
Wim1969
Offline
Berichten: 1585
Re: Weatheren en verfraaien Lima NS Coilwagons
«
Reactie #13 Gepost op:
16 maart 2014, 11:04:48 »
lijkt wel of die wagens door de veren zijn gezakt, of hoort dat zo?
kom je wel eens in Scandinavie
Gelogd
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....
En hopen lol
Frisian
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 9
Re: Weatheren en verfraaien Lima NS Coilwagons
«
Reactie #14 Gepost op:
17 maart 2014, 19:25:12 »
Citaat van: Mcn1986 op 13 oktober 2013, 12:10:44
Ach leuke achtergrond info toch?
Gr. Silvester
Inderdaad, laat maar komen die verhalen uit het echt
Gr. Peter
Gelogd
Peter Klijnstra
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Weatheren en verfraaien Lima NS Coilwagons