Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 21:19:22
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 21:14:45
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 20:48:21
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door raymond erdtsieck
Vandaag om 20:38:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 18:15:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
  

Auteur Topic: Weatheren en verfraaien Lima NS Coilwagons  (gelezen 9071 keer)

jaco_v

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Weatheren en verfraaien Lima NS Coilwagons
« Gepost op: 09 oktober 2013, 21:56:10 »
Ik loop allang rond met het plan om een bloktrein van Lima NS coilwagons te maken en deze dan te weatheren en te verfraaien. Dat is dan mijn eerste project met het weatheren van modeltreinen (OK afgezien van een niet erg serieuze poging met een Jouef bakwagen).

Jullie kennen deze Lima wagon misschien wel. Het is eigenlijk een fantasie model met Franse opschriften en een NS logo. Ik heb er al jaren geleden een stuk of tien tweedehands gekocht. Veelal in Hemadoosjes. Er is er nog eentje in de orginele toestand:



Deze heeft zelfs nog plastic wielen.

Ik heb het idee opgevat om deze wagons te weatheren, van andere wielen te voorzien, kort te koppelen (met Symoba koppeling), sommige van lading (Walthers) te voorzien en in één wagon sluitverlichting in te bouwen.

Voor de wielen heb ik tweedehands op Ebay Roco wielsetjes gekocht. Ik weet wel dat de aslengte iets groter is, maar dat maakt niet zoveel uit bij deze wagons. De Roco wielsetjes geven de wagons ook wat extra gewicht.

Ik ben begonnen met het weatheren van een paar wagons dmv washing met Revell matte verf. Daar was ik in het begin best tevreden mee. De wagons zagen er veel minder speelgoedachtig uit. Maar toen ik wat foto's vanuit de werkelijkheid op het internet vond, sprak het resultaat me niet meer zo aan. Ik vond de kleur te licht geworden. Hier één van de foto's die ik nu gebruik als richtlijn voor mijn weatheringproject:



Daarom begon ik op één van de nog ongeschilderde wagons te experimenteren met andere washes en dry washing, terwijl de eerste serie wagons in een bad met vaatwaspoeder legde.

Op deze foto kun je mijn volgende poging zien (met Symoba koppeling gemonteerd) en daarnaast nog één van de huiven met nog resten van de oudere, lichtere kleur. Deze huif is helaas kapot gegaan, dus dat wordt één wagon minder  :'(.



Ik ben ook begonnen om bepaalde details te verven (gele haken, witte vlakken met nog te verven rode handvaten). Toch was ik nog niet tevreden met vooral de wielstellen. Daarom wilde ik graag proberen om die met weatheringpoeder te behandelen. Het resultaat daarvan hoop ik over een paar dagen te kunnen tonen.

Mvg, Jaco

PS Zijn er andere die pogingen hebben gedaan om dergelijke coilwagons te weatheren? Wat zijn jullie ervaringen met vooral het inkleuren van de geribbelde zijkant van de huiven?
h0 Piko digitaal en pulsbreedteregeling
* nu ook met Roco LokMaus2*
NS en DSB periode IV-V "pre-Raillion"

Hollandspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
Re: Weatheren en verfraaien Lima NS Coilwagons
« Reactie #1 Gepost op: 10 oktober 2013, 09:32:02 »
Vind ik een leuk project, ga dit zeker volgen.
Soms spoor ik, soms niet

jaco_v

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re: Weatheren en verfraaien Lima NS Coilwagons
« Reactie #2 Gepost op: 11 oktober 2013, 22:20:20 »
Ik heb al kort aangestipt dat ik ontevreden was over de kleur van de eerste serie wagons, en dat ik daarom de meeste huiven met vaatwaspoeder had afgebeten. Dat had natuurlijk tot gevolg dat ook de NS-logo's verdwenen, zoals op de foto met de kapotte huif te zien is.

En wat doe je dan? Ik had nog wat KleiNSpoor afwrijfplaatjes van NS-logo's, maar hoe krijg je die netjes overgezet op die beribbelde zijwand van de coilwagons?

Een paar weken geleden leende ik het boek "Painting and weathering railroad models" van Jeff Wilson uit de bieb. Daarin stond toevallig een hoofdstuk over Decals and dry transfers en daarin een korte paragraaf, waarin de auteur beweert, dat men afwrijfplaatsje kan afwrijven op decalpapier. Je moet ze dan wel even lakken, schrijft hij, maar dan zou je ze gewoon als decals moeten kunnen gebruiken.

Nu had ik nog maar 3 paar witte NS-logo's en veel meer afgebeten wagons. Dus snel even een vriend gemaild, die in Houten nog eens een heel velletje voor mij kocht.

En dan maar eens proberen:



Eerst 2 afwrijfplaatjes op decalpapier en daarna met de lakspuit er overheen.



Uit nieuwsgierigheid besloot ik om één paar met lak te spuiten en een ander paar ongemoeid te laten. Kijken of dat verschil uitmaakte bij het aanbrengen van de plaatjes.

Een paar avonden later, de zijwanden ondertussen al eens met de penseel gelakt met Revell Zijdeglans vernis, nam ik de proef op de som.

En ja hoor, het werkte. Ik kon de logo's zonder veel moeite als decals op de wagons plakken, maar de logo's die ik met lak gespoten had, waren veel stijver en wilden zich niet goed vormen naar de rillen van het damwandprofiel. En dat terwijl ik wel Microsol gebruikte. Ik heb dat logo uiteindelijk drie keer microsol gegeven, maar het is niet helemaal mooi in de rillen gaan liggen.

Het paar logo's zonder lak was daarentegen meer gevoelig voor aanraking tijdens het overvoeren. Er kwam een kleine beschadiging op (die je na het weatheren waarschijnlijk niet meer ziet). Zie het resultaat:



Mijn conclusie is: Afwrijfplaatjes als waterdecals is zeker te doen. De volgende keer probeer ik het met maar een klein waasje spuitlak over de logo's. Effe snel "piiisht". Net genoeg om ze te beschermen zonder dat ze hopelijk stijf worden.

Groet, Jaco
h0 Piko digitaal en pulsbreedteregeling
* nu ook met Roco LokMaus2*
NS en DSB periode IV-V "pre-Raillion"

Hollandspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
Re: Weatheren en verfraaien Lima NS Coilwagons
« Reactie #3 Gepost op: 12 oktober 2013, 13:19:46 »
Goede tip over afvrijfplaatjes en decals. Blijf dit zeker volgen.
Soms spoor ik, soms niet

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1023
Re: Weatheren en verfraaien Lima NS Coilwagons
« Reactie #4 Gepost op: 12 oktober 2013, 20:18:31 »
Die beschadigde huif is toch prima te gebruiken. Je maakt gebruik sporen of niet.
Wat zouden ze in het echt doen als er een heftruck door zo een huif knalt?

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1619
Re: Weatheren en verfraaien Lima NS Coilwagons
« Reactie #5 Gepost op: 12 oktober 2013, 23:13:29 »
Lassen en schilderen, lukt dat niet dan een nieuw stuk metaal erover lassen en spuiten. Zo doet men dat 1:1 :-)
Gr. Silvester

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: Weatheren en verfraaien Lima NS Coilwagons
« Reactie #6 Gepost op: 12 oktober 2013, 23:19:20 »
Dat lijkt mij ook ja. Een dergelijke beschadiging geeft risico's voor de lading in 2 opzichten: er kan vochtinslag plaatsvinden en tijdens het beladen kan de lading door grote bramen enorm beschadigen. Daarbij komt wel dat ik geen flauw benul heb van de lading die gewoonlijk in dergelijke wagons vervoerd wordt, maar ik reken er toch wel op dat zoiets zo snel mogelijk vervangen wordt, al is het maar om ook zoiets te voorkomen als 'Jeetje! Moet je zien! Hebben we onderweg iets geraakt of zat het er al...?'

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1619
Re: Weatheren en verfraaien Lima NS Coilwagons
« Reactie #7 Gepost op: 13 oktober 2013, 10:23:04 »
In deze wagens worden grote rollen plaatstaal vervoerd.
Op het moment dat de spoorfirma de wagens plaatst zijn ze al nagekeken (aankomst controle).
De wagens worden verladen, daarna zal de spoorfirma een wagenmeester langs de trein sturen om de remproef te nemen en de vertrekcontrole uit te voeren. Bij aankomst (waar de wagens weer uitgeladen worden) zal er een aankomst controle plaatsvinden. Gaat de trein weer weg wordt deze weer als vertrekcontrole nagekeken.
Er zijn diverse controles, rijd de trein nationaal zal een technische controle voldoende zijn, rijd de trein internationaal is het een vertrouwensonderzoek. De werkelijke verschillen in de controles weet ik niet meer. Ben al tijden geen wagenmeester meer  ;)
Gr. Silvester

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1023
Re: Weatheren en verfraaien Lima NS Coilwagons
« Reactie #8 Gepost op: 13 oktober 2013, 11:32:20 »
"wat zouden ze in het echie doen" was een retorische vraag hoor...

stukje tape erover en je hebt een prachtig stukje origineel herstel werk op de coil wagen. :)

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1619
Re: Weatheren en verfraaien Lima NS Coilwagons
« Reactie #9 Gepost op: 13 oktober 2013, 12:10:44 »
Had ik er niet uit opgemaakt  ;D Ach leuke achtergrond info toch?

Maar het ziet er leuk uit!

Gr. Silvester
Gr. Silvester

jakop

  • Gast
Re: Weatheren en verfraaien Lima NS Coilwagons
« Reactie #10 Gepost op: 13 oktober 2013, 12:11:20 »
Ter inspiratie nog wat grootspoorfoto's






jaco_v

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re: Weatheren en verfraaien Lima NS Coilwagons
« Reactie #11 Gepost op: 13 oktober 2013, 20:02:43 »
Bedankt voor de grootspoorfoto's.

Heb getwijfeld over de juiste vervuilde kleur voor de wielstellen. Op de getoonde foto's kun je duidelijk zien dat ze zwart of donkergrijs zijn met wat stofkleur erover. Veel roest, vet of andere details kun je niet echt zien.

Jaco
h0 Piko digitaal en pulsbreedteregeling
* nu ook met Roco LokMaus2*
NS en DSB periode IV-V "pre-Raillion"

bollen neus

  • Offline Offline
  • Berichten: 4078
Re: Weatheren en verfraaien Lima NS Coilwagons
« Reactie #12 Gepost op: 16 maart 2014, 10:49:44 »
Deze type van wagons zijn zeer dankbaar om te experimenteren hoor, je kan zelfs een sleep maken met verschillende landen types. Ook voor de vervuiling kan je alle richtingen uit, met of zonder graffiti er op. Maar daar moet jezelf over beslissen of je dit echt wil. De laatste jaren zie je dit vaker op de grote modellen verschijnen, in het ene land al wat meer dan het ander, zal de moderne tijd wezen.
De draaistellen kan je het beste bijwerken met poeders (eigen ondervinding) zodat er "meer" vuil op blijft kleven na spuiten met matte vernis.
Deze type van wagons zijn ook al de revue gepasseerd in draadje vervuilen van rollend materiaal denk ik?
Je kan ook op de laatste een sluitsein bouwen, plaats genoeg in deze bakken om zelfs een elco te plaatsen zodat sluitsein niet pinkt.
Hopelijk heb je nog iets aan deze uitleg?

Eric. :)
Groeten vanuit de atelier van de bolle neuzen en Nohabs,Eric.

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1585
Re: Weatheren en verfraaien Lima NS Coilwagons
« Reactie #13 Gepost op: 16 maart 2014, 11:04:48 »
lijkt wel of die wagens door de veren zijn gezakt, of hoort dat zo?

kom je wel eens in Scandinavie 8) ;D
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

Frisian

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Weatheren en verfraaien Lima NS Coilwagons
« Reactie #14 Gepost op: 17 maart 2014, 19:25:12 »
;D Ach leuke achtergrond info toch?

Gr. Silvester

Inderdaad, laat maar komen die verhalen uit het echt  ;D

Gr. Peter
Peter Klijnstra