Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 06:57:37
Station Roodeschool door NS264
Vandaag om 06:47:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: Weatheren en verfraaien Lima NS Coilwagons  (gelezen 9088 keer)

jaco_v

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re: Weatheren en verfraaien Lima NS Coilwagons
« Reactie #15 Gepost op: 08 mei 2015, 22:43:27 »
Hallo allemaal,

Eigenlijk ben ik jullie verschuldigd te vertellen, hoe het verder is gegaan. Het weatheren van mijn coilwagons heeft lange tijd stilgelegen, maar na een bescheiden herstart en lang proberen ben ik uiteindelijk tot een resultaat gekomen, waar ik wel tevreden over ben.



Deze 3 wagons zijn helemaal af. De rillen van de profielwanden zijn ingeverfd met natgemaakte pigmentpoeders van Noch. Ik heb daarbij zwart/roet en zand gemengd. Daarmee heb ik ook de wielstellen bewerkt, maar die heb ik daarna nog extra afgewerkt met droog stofkleurig pigmentpoeder.

De haken voor zeetransport en de handles onder de wagons heb ik geschilderd, en bovendien heb ik de wagons voorzien van Roco universalkoppelingen en Symoba kinematik. Dat heeft niet zoveel opgeleverd, als ik had gehoopt. De wagons rijden nog lang niet buffer aan buffer.



Hierboven het orgineel naast een "geweatherde" uitgave. Verschilletje, niet? De volgende serie coilwagons wil ik gaan verfraaien met reparatievlakken en grafitti ( heb ik besteld bij Modellbahndecals). Bovendien wil ik proberen ze nog dichter aaneen te koppelen.

Een hartelijke (en lang over tijd) groet, Jaco
h0 Piko digitaal en pulsbreedteregeling
* nu ook met Roco LokMaus2*
NS en DSB periode IV-V "pre-Raillion"

jaco_v

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re: Weatheren en verfraaien Lima NS Coilwagons
« Reactie #16 Gepost op: 09 mei 2015, 19:54:00 »
Ik wil ook nog 2 rode shimmns wagons NS Cargo bewerken, zodat ze samen met de coilwagons van Lima in een staaltrein kunnen rijden.

Kenmerkend voor felgekleurde wagons is dat de kleur van (in dit geval) het dekzeil door het zonlicht gebleekt raakt. Hoe maak je dat na in model? Ik heb wel instructievideo's op youtube gezien, maar daarbij wordt bijna altijd gebruik gemaakt van een verfspuit. Stedahult beschrijft in z'n draadje "weatheren van materieel" dat hij eerst een laag lichtgrijs aanbrengt. Dus dat besloot ik ook te proberen. Maar eerst wilde ik het uitproberen op een oud Jouef wagonnetje.

Dit was het resultaat:


Bij daglicht is het beter te zien, maar je kunt toch wel zien, dat de rechterzijde ietsje lichter is dan de linkerzijde. Eerst heb ik het met droog poeder geprobeert, maar met droog poeder worden de details geaccentueerd, dat wilde ik niet. Dus uiteindelijk heb ik het er nat opgewreven en met vochtige penseeltjes, wattenstaafjes en doekjes net zolang er overheen gewreven, tot er een dun egaal kleurverschil was ontstaan.

Bovenstaande foto is van net na de eerste behandeling. Ik denk dat ik 'em nog een behandeling geef. Maar in ieder geval durf ik het nu wel aan mijn shimmns wagons onder handen te nemen.

Mvg, Jaco
h0 Piko digitaal en pulsbreedteregeling
* nu ook met Roco LokMaus2*
NS en DSB periode IV-V "pre-Raillion"

jaco_v

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re: Weatheren en verfraaien Lima NS Coilwagons
« Reactie #17 Gepost op: 10 mei 2015, 21:21:41 »
Ik heb de shellwagon nog een tweede toer gegeven en dit is het resultaat.



De camera is niet erg vergevingsgezind; op de foto ziet het resultaat er ietwat korrelig uit, maar op de modelbaan zie je daar niets van, en ik ben ervan overtuigd dat verder weatheren het korrelige effect zal doen verdwijnen.

Ben ik tevreden met het resulaat? Nnnjaa, .... misschien vind ik twee keer iets teveel van het goede en hou ik het bij mijn shimmns wagons maar op één keer.

Mvg, Jaco
h0 Piko digitaal en pulsbreedteregeling
* nu ook met Roco LokMaus2*
NS en DSB periode IV-V "pre-Raillion"

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7185
Re: Weatheren en verfraaien Lima NS Coilwagons
« Reactie #18 Gepost op: 10 mei 2015, 21:41:57 »
Je staalwagens zijn best fraai geworden, al zou ik nog wel hendels om de
huiven open te schuiven maken van styreen en monteren. Zijn ze net wat echter.
Mvh Steef

jaco_v

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re: Weatheren en verfraaien Lima NS Coilwagons
« Reactie #19 Gepost op: 10 mei 2015, 21:46:16 »
Ik zal het overwegen.
h0 Piko digitaal en pulsbreedteregeling
* nu ook met Roco LokMaus2*
NS en DSB periode IV-V "pre-Raillion"

jaco_v

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re: Weatheren en verfraaien Lima NS Coilwagons
« Reactie #20 Gepost op: 21 mei 2015, 21:59:09 »
Ondertussen ben ik aan wagon nummer 7 toe. Daar deed zich het merkwaardige feit voor, dat de 2 kleinste huiven door de zon gebleekt waren, maar niet de grote huif. Zie foto.



Hier dus een mogelijkheid om te kijken of ik de grote huif er met verweringspoeder ongeveer net zo kon doen uitzien, als de twee kleine.

Dat is dus niet helemaal gelukt. Het cement/betonkleurige poeder, dat ik gebruikte, bleek ietsje grijzer te zijn, dan de "echte" zonverweerde kleur. De volgende keer gebruik ik dus askleurig poeder, dat iets meer beige van kleur is. Maar ik moet zeggen, na verdere weathering zie je daar niets meer van.

Uiteindelijk is het de bedoeling dat ik de twee lichtgekleurde strepen op de 2 kleine huiven schilder, zodat het eruit ziet alsof de huiven gerepareerd zijn.

Mvg, Jaco
h0 Piko digitaal en pulsbreedteregeling
* nu ook met Roco LokMaus2*
NS en DSB periode IV-V "pre-Raillion"

jaco_v

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re: Weatheren en verfraaien Lima NS Coilwagons
« Reactie #21 Gepost op: 23 mei 2015, 22:55:43 »
Een aantal dagen geleden zijn de graffiti-decals, die ik in Duitsland had besteld, aangekomen  (y).



Maar toen ontstond een nieuw probleem. Vóór het aanbrengen van de NS-vishaken (zie eerder in dit draadje) had ik de zijwanden met Humbrol enamel vernis geverfd. Maar dat was vóór het weatheren en het bleek dat de grafische lak, die ik gebruik om mijn poedertjes te fixeren, daar niet tegen bestand was. Wat nu? Geprobeerd Humbrol acryl spuitlak (dat gebruikt Stedahult, had ik gezien) op het internet te vinden. Geen enkele winkel in DK verkoopt dat. Ondertussen wat berichten gelezen over de "wonderenwerking" van Johnssons Future alias Pledge Floorpolish. Eveneens hier niet te krijgen. Zou er in DK niet iets soortgelijks te koop zijn? Uiteindelijk dit gevonden: Borup Sten & Gulvpolish.



Voorzichtig met een penseel op een proefwagonnetje gestreken. Geen waarneembaar resultaat. Nog maar eens geprobeerd. Hetzelfde resultaat. Daarom het maar eens op de vloer (daar is het per slot van rekening voor bedoeld) uitgeprobeerd, zoals in de gebruiksaanwijzing beschreven. Nou breekt me de klomp; daar werkte het wel!

Wat, o wat, deed ik verkeerd!
h0 Piko digitaal en pulsbreedteregeling
* nu ook met Roco LokMaus2*
NS en DSB periode IV-V "pre-Raillion"

.Vincent

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re: Weatheren en verfraaien Lima NS Coilwagons
« Reactie #22 Gepost op: 24 mei 2015, 08:22:43 »
De Humbrol vernis (ook ik kreeg de tip van Stedahult hiervoor) bestel ik ook online uit de UK. Als iemand een Nederlans adres heeft, graag!

Moeten de decalls niet vooraf (voor het) poederen worden opgebracht?
Waar bestel je de

Vincent

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7185
Re: Weatheren en verfraaien Lima NS Coilwagons
« Reactie #23 Gepost op: 24 mei 2015, 08:32:30 »
Jaco, je woont in DK?  (y)

Die spuitmeuk kun je hier in ML bestellen bij de Wapstad, of Sjaak's Hobbyshop in Leiden.
Voor DK heb ik geen flauw idee. Heeft dat winkeltje in Vejle geen Humbroll. Heeft geen internet.
Mvh Steef

jaco_v

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re: Weatheren en verfraaien Lima NS Coilwagons
« Reactie #24 Gepost op: 06 juni 2015, 15:34:14 »
@ Vincent,
Deze graffiti-decals komen van modellbahndecals.de, maar er zijn wel meerdere aanbieders op het internet te vinden. In het echt wordt graffiti ook niet "af fabriek" op de wagons gespoten. Dus het leek mij logischer eerst de wagon (gedeeltelijk) te vervuilen en daarna de graffiti pas aan te brengen, en daarna weer een klein beetje vervuiling over de graffiti aan te brengen.

Hierbij het resultaat:


@ Steef
Ik heb de "spuitmeuk" maar in Polen besteld bij super-hobby.dk (is hetzelfde als super-hobby.nl). Porto ca. 4 euro; daar kan ik de auto nog niet voor starten om naar de dichtstbijzijnde modelbouwwinkel te rijden.

Ik vind zelf dat de graffitidecals er netjes opzitten (foto van de andere wagon volgt nog). Ik ben er niet helemaal zeker van dat het gebruik van Borup Gulvpolish geholpen heeft. Ik moet maar eens de proef op de som nemen met wat restdecals van oude vliegtuigmodelletjes, die ik nog heb liggen. Ik heb wel heel veel Micro Sol moeten gebruiken om de decals netjes in de zijwandprofielen te krijgen.

Het aanbrengen van de decals werkt het beste, als je eerst wat Micro Sol op het oppervlakte smeert , voordat je het decal aanbrengt, daarna het decal met een plat kwastje in de rillen van de zijwand werkt, en vervolgens als het decal bijna droog is er flink veel Micro Sol of iets dergelijks opstrijkt (misschien zelfs meerdere keren). In tegenstelling tot wat ik op verschillende fora gelezen heb, is mijn ervaring, dat je het decal nog goed kunt manipuleren met een kwastje, ook nadat je er Micro Sol opgestreken hebt. Maar dat ligt er misschien ook aan, hoe stevig de draagfilm van het decal is.

Volgende fase: het monteren van Symoba kinematik op de resterende 4 wagons. Deze keer heb ik ze besteld met korte schachten, want ik ben nog steeds niet helemaal tevreden met de koppelingsafstand.

h0 Piko digitaal en pulsbreedteregeling
* nu ook met Roco LokMaus2*
NS en DSB periode IV-V "pre-Raillion"

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5676
Re: Weatheren en verfraaien Lima NS Coilwagons
« Reactie #25 Gepost op: 01 oktober 2017, 10:33:50 »
Even reageren op dit oude topic, benieuwd of het nog gevolgd wordt  :)

Veel wagons van dit type hebben verschillend gekleurde huiven.
Een raadsel hoe dat komt; inwerking van licht (weggezet met kleinste huif ingeschoven), productieproces?
Inspectie van de binnenkant doet vermoeden dat het toch "vergeling" is, die het bruin in wezen realistischer heeft gemaakt.

de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0