Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:52:21
Roco model 63138 door Casmir
Vandaag om 19:17:37
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door MOVisser
Vandaag om 19:03:13
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 18:53:01
Nieuws 2026 Brekina, PCX 87 door Duvel
Vandaag om 18:52:38
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:45:31
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
Vandaag om 18:25:54
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Charles_
Vandaag om 17:57:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:55:45
Acme nieuwe ICNG door Edgar
Vandaag om 17:46:02
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 17:44:45
Pfarrerwinkel bahn door wob
Vandaag om 16:49:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:39:52
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 16:23:37
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:25
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door spoorzeven
Vandaag om 14:48:57
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Herb73
Vandaag om 13:46:25
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:01:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:48:18
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door VAM65
Vandaag om 12:45:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 12:04:45
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 11:22:21
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 09:29:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 08:49:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Eric B
Vandaag om 06:52:54
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 00:15:33
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Reinout van Rees
Vandaag om 00:00:29
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 November 2025, 21:42:37
Liliput schaal N door RodeDuivel
04 November 2025, 21:38:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
04 November 2025, 21:22:19

Auteur Topic: Probleem met het lussen van Tams S88-3 terugmelders in Koploper.  (gelezen 2297 keer)

Waelsteder

• In the groove.....
  • Offline Offline
    • Gemeente Tram Waelstede
Probleem met het lussen van Tams S88-3 terugmelders in Koploper.
« Gepost op: 08 October 2013, 00:07:35 »
Geachte forumgemeente,

Ik heb een probleem, dat ik vóór vrijdag opgelost moet hebben, want dan gaat mijn modeltrambaan Gemeente Tram Waelstede naar de VAMES jubileumtentoonstelling....  8)

Achtergrond
Sinds jaren rijden de trams in Waelstede deel 1 probleemloos hun baantjes onder Koploper met behulp van een ROCO Multimaus, RoSoft XPressNetLI en een TAMS S88-3 bezetmelder.
Het terugmelden gebeurt door magneetjes onder de trams, die een magneetsensor (Hall Sensor) activeren. Op de printjes met de sensors is ook een led-je aangebracht, zodat desnoods gecontroleerd kan worden, of het signaal inderdaad wordt afgegeven.

De uitbreiding met Waelstede deel 2
Met de uitbreiding is het aantal blokken toegenomen en zijn onder de nieuwe modules 4 extra TAMS S88-3 bezetmelders aangebracht.
De TAMS zijn met (niet gekruisde) patchkabels op de juiste wijze gelust (IN / OUT). Ook de nieuwe magneetsensors geven een signaal via het led-je, wanneer er een tram overheen rijdt.
Sinds gisteren is Waelstede (6 modules groot) in z'n geheel opgebouwd en zijn alle electrische en digitale systemen aangesloten en diende Koploper overeenkomstig aangepast te worden.

De vijf TAMS S88-3 zijn in Koploper via Digitale Onderdelen aangevinkt als Bezetmelder Lenz 16 uitgangen en vervolgens ingevoerd met adressen 65, 67, 69, 71 en 73.
De TAMS, de sensors en de verlichting op de baan worden gevoed door een gestabiliseerd 12V= ringleiding.

Het probleem
Wanneer in Koploper via het testprogramma vervolgens geprobeerd wordt de nummers en de plaats van de bezetmeldpunten zichtbaar te maken, om ze later aan de blokken te kunnen toekennen, blijkt dat:
- alleen van de eerste TAMS S88-3 in de lus de bezetmeldpunten zichtbaar gemaakt worden; de punten van de volgende geluste TAMS niet,
- wanneer iedere TAMS apart wordt aangesloten op de RoSoft XPressNetLI, zijn de bezetmeldpunten wel zichtbaar,
- wanneer de volgorde van de geluste TAMS wordt gewijzigd in elke mogelijke combinatie, is steeds alleen de eerste in de volgorde zichtbaar. 

Zoeken in de uitgebreide Koploper handleiding, op het Koploperforum en in deze Digitale Vraagbaak levert geen antwoorden op, die mij verder kunnen helpen.  :-[

Mijn vraag
HELP.... het is bijna vrijdag.....   :'(

Groeten, Rob.
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

santerdam

• Offline Offline
Re: Probleem met het lussen van Tams S88-3 terugmelders in Koploper.
« Reactie #1 Gepost op: 08 October 2013, 00:28:05 »
Heb je ook bij de XPressNetLI ingesteld dat je extra bezetmelders hebt aangesloten ? Zie het instelprogramma van de XPressNetLI.

Sander

MMTB

• Offline Offline
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
« Reactie #2 Gepost op: 08 October 2013, 10:02:33 »
Hoi Rob,

Zoals ik ook al in mijn mail schreef en Sander hierboven opmerkte, moet je inderdaad het aantal S88 modules in het config programma ophogen. Meer s88 modules opgeven dan je heb is geen probleem, minder helaas wel.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

Waelsteder

• In the groove.....
  • Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 08 October 2013, 11:20:02 »
Hallo Sander en Mark,

Bedankt voor de 'gouden tip'.  (y)  (y)

Ik wist niet (meer  ???) dat de RoSoft module default op 1 stond en je het aantal geluste S88'en moet instellen.
Hier was ik zelf waarschijnlijk nooit achter gekomen.

Ik heb het programmaatje gedownload en de zaak werkt inmiddels !

Op naar Apeldoorn !  8)

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 08 October 2013, 22:29:15 »
Rob,

Prima dat het allemaal zo snel is opgelost. In ieder geval toont het aan dat je alles goed had aangelegd.

Mijn oog valt nog even op de opmerking van Mark dat het opgeven van een groter aantal S88-melders geen probleem is. Strikt genomen klopt dat, maar of het optimaal is betwijfel ik een beetje. Karst heeft destijds niet voor niets het aantal melders instelbaar gemaakt.

Ergens heb ik een uitleg gelezen, maar kan die niet meer terugvinden. De XPressNetLI geeft de bezetmeldingen een-voor-een door voor het aantal ingestelde melders en begint dan weer bij 1. Als je een groter aantal melders instelt dan staat de XPressNetLI dus te wachten op niet bestaande melders voordat weer opnieuw nummer 1 aan de beurt is. De cyclus duurt onnodig lang en daardoor lijkt het alsof de XPressNetLI minder alert reageert.

Ongetwijfeld kan Karst dit allemaal veel beter uitleggen. Wellicht hier op BNLS of anders komend weekend in Apeldoorn.

Succes in Apeldoorn,

Sander

MMTB

• Offline Offline
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
« Reactie #5 Gepost op: 08 October 2013, 23:21:04 »
Hallo Sander,

Of het technisch verandwoord is weet ik niet, maar ik heb nu zo 4 jaar al 2 modules meer in de configuratie staan dan nodig is en het geeft geen problemen bij het uitlezen. De 2 extra modules waren bedoeld voor een schakelbord, maar deze is nooit afgebouwd. Maar voor de zekerheid heb ik toch nu maar het juiste aantal modules in de interface gezet.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

Waelsteder

• In the groove.....
  • Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 09 October 2013, 19:13:55 »
Ik heb toch nog wat 'meedenk'-hulp nodig van de experts !!

De 5 TAMS S88-3 zijn inmiddels aangesloten en aangemeld in Koploper en op de XPressNetLi module.
Ook zijn vrijwel (!!) alle bezetmeldpunten toegewezen aan de blokken, op een hardnekkig probleem na.

De laatste TAMS S88 in de lus is met 16 uitgangen voor de bezetmeldpunten aangemeld op adres 73 in Koploper Digitale onderdelen.
Deze bezetmelder heeft ook 16 bezetmeldpunten aangesloten (hij zit dus 'vol'); het is de oorspronkelijke enige TAMS S88 van Waelstede deel 1.
Koploper spiltst deze 16 bezetmeldpunten in de bezetmeldpunten 73.1 t/m 73.8 en 74.1 t/m 74.8.

Het vreemde is nu, dat de reeks 74.1 t/m 74.8 niet te zien is in het testprogramma van Koploper.
De bezetmeldpunten geven wel een signaal af, wat te zien is aan de groene led, die op de printjes met Hall sensoren zitten.
De eerste gedachte was dat één hele rij van aansluitingen op de S88 niet goed functioneerde; bij een visuele check is echter niets vreemds te vinden. Er is ook niets gewijzigd sinds het jarenlange betrouwbare trambedrijf op Waelstede deel 1.
Het is echter mijns inziens ook geen logische gedachte, omdat de TAMS ingangen opeenvolgend genummerd zijn, van rechts naar links telkens verspringend van bovenste rij naar onderste rij.

Mijn vermoeden is dan toch dat het een softwarematig probleem is.

Mijn vragen zijn dan:
- is deze conclusie juist?
- en de hamvraag: hoe los ik het op?

Groeten, Rob.

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 09 October 2013, 19:22:25 »
Mijn voorstel is om de netwerkkabels om te prikken zodat deze melder op een andere plaats komt. Dus even de volgorde van de melders veranderen. Zie je dan wel de meldingen.

Check ook even of het 16-voudig vinkje aanstaat.

Sander

Waelsteder

• In the groove.....
  • Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 09 October 2013, 19:48:54 »
Sander,

Bedankt voor je snelle reactie !

Hierbij meteen de antwoorden c.q. bevindingen, maar het wordt steeds gekker.......

- alle bezetmelders zijn aangemeld met 16 uitgangen; als van nature lui mens had ik voor de aanmelding van de vijf S88 de beschikbare kopieerfunctie gebruikt...  8)

- na het wijzigen van de volgorde (nu: één na laatste) in de lus tonen de (steeds) zichtbare bezetmelders de adressen 71.1 t/m 71.8 (was 73.1 etc.), maar de 'onzichtbaren', die nu 72.1 t/m 72.8 zouden moeten hebben, blijven onzichtbaar.
Veel vreemder is, dat van de laatste S88 in de rij de adressen 73.1 - 73.8 en 74.1 - 74.8 (voorheen 71.1 - 71.8 en 72.1 - 72.8 ) nu verdwenen zijn.

Groeten, Rob.

PS: Degene die verzonnen heeft dat patchkabels met de lipjes naar beneden bevestigd moeten worden, zou wat mij betreft nooit voor de Nobelprijs in aanmerking komen......
« Laatst bewerkt op: 09 October 2013, 19:53:57 door Waelsteder »

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #9 Gepost op: 09 October 2013, 19:53:24 »
Lijkt er op, dat de 2e schuifregister van die ene module kaduuk is...

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 09 October 2013, 19:56:19 »
Rob,

Vreemd geval, ik ga haast denken aan een hardware-probleem met de bezetmelder.

Kun je de melder, die oorspronkelijk als laatste stond en nu voorlaatste, ook als eerste of tweede zetten (omprikken) ? Worden dan nog steeds alle achterliggende melders niet meer doorgegeven ?

Check ook even of de bewuste melder wel op beide voedingspunten is aangesloten - maken beide draadjes goed kontakt ?

Kun je een oude kopie van het koploper-bestand laden en dan uitsluitend die ene melder aansluiten ? Dus als het ware teruggaan naar je oude baan.

Sander

edit : Bericht van Karst kruiste mijn bericht.

Waelsteder

• In the groove.....
  • Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 09 October 2013, 19:58:35 »
Karst,

Is dat logisch?
Neemt Koploper niet de volgorde in nummering van de TAMS over?

Ik heb nog een reserve TAMS - vervangen dan maar ?
't Is een hoop werk........

Groeten, Rob.

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #12 Gepost op: 09 October 2013, 20:02:33 »
Ja, dat is logisch, omdat alle signalen NA de onwillige module DOOR die module moeten. De signalen komen binnen in het tweede schuifregister en gaan door naar het eerste. Het eerste werkt nog wel, maar de tweede geeft geen signalen van zichzelf en kennelijk ook niet van de volgende...

Waelsteder

• In the groove.....
  • Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 09 October 2013, 23:20:08 »
Ik ben bang dat ik nu nog verder van huis ben.....

Ik heb de bewuste TAMS S88 vervangen door een exemplaar uit de verpakking.
Bij het droog testen, gaven de mogneetsensors hun signalen allemaal netjes af.
Na het terugplaatsen van de modulebak in de trambaan en na alles weer aangesloten te hebben, zijn de bezetmelders getest in het testprogramma van Koploper; ook om de adressen van de verschillende posities eindelijk te weten te komen.

Een voordien 'weigerachtige' melder uit de adressenreeks 74.1 - 74.8 veroorzaakte nu een soort snel scannen van zo' n 12 tot 16 andere bezetmeldpunten rond de bewuste bezetmelder.
In het baanplan begonnen ook de betreffende blokken in hoog tempo op te lichten.
Ik heb de nieuw geplaatste S88 direct afgekoppeld, maar het scannen bleef doorgaan; ook bij andere bezetmeldpunten, die voorheen geen problemen gaven.
Opnieuw opstarten van het notebook en uit- en aanschakelen van de voedingen gaf geen soelaas.

Het lijkt wel of ik nu alle communicatie kwijt ben.

Ik weet het nu echt niet meer; ik heb voor alle zekerheid maar alles uitgeschakeld en een borrel gepakt...............
Nog één dag tot VAMES.....

Groeten, Rob.

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #14 Gepost op: 09 October 2013, 23:25:13 »
Ik hoop voor jou dat je de spanning van de XPressNetLI hebt afgehaald voordat je de modules er ingestoken hebt...

Citaat van: Handleiding s88XPressNetLI
...Verbindingen tussen de PC en de S88XpressNetLI en tussen de S88® en de
S88XpressNetLI daarintegen, dienen uitgevoerd te worden met of een van het
XpressNet® losgekoppelde S88XpressNetLI of een uitgeschakeld digitaal
systeem
....

Grtzz & suc6,

Karst