Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 14:50:56
Het betere bochtenwerk door p-kokkie
Vandaag om 14:43:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:33:06
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 14:29:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 14:22:33
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 13:34:22
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 13:33:01
20 en 21 april MobExpo door bollen neus
Vandaag om 13:32:32
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 13:29:10
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 13:29:09
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door bollen neus
Vandaag om 13:27:19
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Mudhen
Vandaag om 13:26:49
Starten met messing kits door Tomasso
Vandaag om 13:11:19
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door basjuh1981
Vandaag om 13:02:22
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door MarkSpoor
Vandaag om 13:01:24
Laag-Baarlo door basjuh1981
Vandaag om 12:59:58
Station Baarn HIJSM door MaraNCS
Vandaag om 12:38:55
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 12:03:03
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:57:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Ric
Vandaag om 10:50:20
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:12:38
LS Models 2024 door Dennis1984
Vandaag om 10:09:54
Einde Koemo ballast ??? door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:56:39
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 09:29:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
  

Auteur Topic: Vergelijking Brawa AC T3 en de Marklin T3  (gelezen 8336 keer)

Davy

  • Gast
Vergelijking Brawa AC T3 en de Marklin T3
« Gepost op: 09 juli 2006, 15:53:48 »
Brawa T3 tenderloc schaal HO

Het voorbeeld

Geschiedenis

In het jaar 1891 voor het eerste gebouwd. In totaal zijn er 113 gebouwd. De stevige en robuuste machines deden vooral rangeerwerk in grote stations, maar ze kwamen ook op nevenlijnen voor en deden daar allerlei taken. Tegen het einde van de jaren dertig werden ze door de Duitse Reichsbahn uitgerangeerd. Nog drie exemplaren hebben nog hun genade brood verdient bij de DB, maar bij bedrijven hebben velen nog jarenlang hun werk gedaan.

http://www.brawa.de/produktdetail.php3?prwahl1=1&prwahl2=2&kategorieid=21&artikelid=915&sprache=0

Het model

Mijn persoonlijke indruk is dat ze het model heel mooi hebben weergegeven. Het is een slank model met mooie lijnen en een heel mooi drijfwerk. Zowel frame als het huis is van metaal met enkele kunststof onderdelen. Alles is fijn gedetailleerd. De afwerking is echt een plaatje. Zover ik weet mist er niets. Maar ik ben op dit punt nu eenmaal geen boutenteller. Bij mij gaat het erom of een model gewoon goed overkomt en dit is bij dit model het geval. Wel moet je een aantal extra onderdelen zelf monteren om het model af te maken. Met enige moeite is dit wel te doen.

Eigenschappen

De loc heeft een driepolige (schräggenutet) motor zonder vliegwiel en zover ik weet is het een motor zonder koolborstels. Er wordt in elk geval in de beschrijving en tekening nergens hiervan melding gemaakt. Ik heb de 3-rail digitale versie. Eigenlijk is het jammer en verdient het model een motor met vliegwiel. De motor drijft het middelste wiel met behulp van tandwielen aan. De andere twee assen worden gekoppeld meegenomen

De loc staat standaard analoog afgesteld en je moet hem eerst digitaal programmeren. Dit wordt met behulp van een schema uitgelegd hoe je dit moet doen met een Marklin 6021 control unit. Heb je dit nooit gedaan is dit wel even wennen. Heb je dit gedaan dan moet je voor je weer analoog kan rijden de decoder eerst weer programmeren op analoog. De rijeigenschappen zijn goed te noemen, maar niet excellent. Zo wil de loc wel eens haperen op een engelse wissel. Het geluidsniveau is ongeveer gelijk aan die van een wat oudere Marklin 37XXX digitale loc. Dus niet echt heel stil. De maximale rijsnelheid is analoog heel laag afgesteld. Na 150 op de trafo (een Marklin trafo gaat tot 250) versneld de loc dus niet meer.
Trekkracht is op het vlakke meer dan voldoende voor een trein met 20 assen. Op een helling van 5% haal je echter niet meer dan 6 assen. Dit komt doordat de loc geen anti slipbanden heeft.

Decoder
Er is een Nem schacht voor een andere decoder aanwezig. De loc is standaard uitgerust met een DGL 750 digital decoder van Uhlenbrock. De decoder heeft een soortgelijk optrek- en afremvertraging als bij Marklin en kan je zoals je zelf wilt programmeren.

Verzorging
De verpakking van de loc is goed maar leent zich niet om de loc vaak in of uit te pakken. Terwijl voor wagens Brawa de mooiste verpakkingsmethode heeft. Erbij geleverd is een zakje remkabels en onderdelen. Verder is er een beschrijving met onderdelenlijst toegevoegd. Alleen niet in het Nederlands.

Overig
Jammer dat het model geen betere motor heeft.

Conclusie

Een mooi model met goede rijeigenschappen voor zo’n klein lokje. Maar dat wel enkele tekortkomingen heeft. Deze zijn te weinig trekkracht op hellingen en bij de verlichting valt op dat er een spleetje is tussen het frame en het lochuis. Jammer dat men gekozen heeft voor lampjes en geen leds. Zelf heb ik voor deze loc 149 euro betaald en dat was zo’n 30% beneden de normale gangbare prijs van 225 euro en dat is een stevige prijs. Maar als je van dit soort locjes houdt is dit een must have.

De Details:
Het drijfwerk is en blijft een plaatje. Leuk is dat de loc in bezit is van geveerde buffers ook al heb je daar niets aan.

Algemeen

Merk: Brawa
Type: T3
Schaal: HO
Tijdperk: II
Catalogusnrs: 0601~ 3rds = 3-rail digitaal momenteel is het weer een ander nummer.
Lengte over de buffers: 98 mm


Frame: overwegend metaal
Opbouw: overwegend metaal
Gewicht: ruim 180 gram
Min. Radius: r1 36 cm radius
Koppeling: Brawa koppelingen vervangen door M*
kortkoppelingen
Prijs: normaal 225 euro

Testuitvoering: 3-rail digitaal
Stroomafname: sleepcontact
Motor: een driepolige (schräggenutet) motor
Verlichting: gloeilampje
Decoder: DGL 750 digital decoder van Uhlenbrock
Krachtoverbrenging: middelste as de andere twee assen worden gekoppeld meegenomen.

Vliegwiel: nee
Trekkracht: trein met 20 assen

Demontage: De motor is toegankelijk na het verwijderen
van 4 schroeven uit het onderstel

Bronnen: Brawa website


Vorig jaar kwam Marklin en Trix ook met een T3 een versie met de korte waterkasten. Ziet er goed, ook qua details.
http://www.marklin-users.net/applications/reviews/showreview.asp?ID=342

Inmiddels is op de markt ook verkrijgbaar de Marklin variant van de T3 met korte waterkast nr. 37140 met mfx decoder.
Loc ziet er heel goed uit veel metaal, alleen schoorsteen en machinistenhuis zijn niet van metaal. Drijfwerk is een van de fijnste die ik van Marklin heb gezien. Verlichting gaat met gele leds. Er is ook geen sprake van een spleet tussen frame en ketel. Rijeigenschappen zijn redelijk tot goed te noemen. Het Marklin model is wat lichter dan de Brawa variant. De Brawa variant heeft een lange waterkast de Marklin een korte. Trekkracht op het vlakke is meer dan voldoende op mijn hellingen die tot 5% gaan is 4 2 assers wel het maximale wat haalbaar en dat is wat beter dan de Brawa. Maar wat echt opvalt is hoe langzaam de Marklinloc kan rijden veel langzamer dan de Brawa. Ook is de maximale snelheid een stuk lager dan die van Brawa. Terwijl bij Marklin de maximale standaard staat op 100%.

Ook is Marklin T3 veel en veel stiller. Maar dit komt doordat de Marklin variant een vijfpolige (schräggenutet) motor heeft de Brawa een driepolige.  Beiden locs hebben geen vliegwiel.  De Marklin loc heeft een 21 polige stekker.

De Brawa variant is misschien ietsje strakker en fijner afgewerkt, maar is dan ook 40 tot 50 euro duurder. Beide modellen zijn gevoelig voor vuile rails. En ook moeten de rails netjes liggen anders kan je massa problemen verwachten. Kortom als je van dit soort locjes houdt een aanrader. Prijs die ik heb betaald 180 euro, maar in Duitsland wordt hij al verkocht vanaf 160 euro.

Conclusie
Drijfwerk van de Marklinloc is heel apart. Verpakking van de loc is goed te noemen. De doos is beter dan die van Brawa. Beschrijving en onderdelen tekening het is er allemaal. Mijn Marklin T3 is al weer een tijdje bij Keuterman reden de loc kan perfect zachtjes rijden, maar gaat op 50% van de snelheid hikken. Inmiddels heb ik hem terug en is dit probleem opgelost. Waarschijnlijk had de loc problemen met de massa of was er een decoder of een ander probleem.

Toch doet deze loc het veel beter op c-rails dan op m-rails.

Algemeen

Merk: Marklin
Type: T3
Schaal: HO
Tijdperk: III
Catalogusnrs: 37140
Lengte over de buffers: 99 mm

Frame: overwegend metaal
Opbouw: overwegend metaal, behalve bovenkant
machinsthuis en schoorsteen
Gewicht: ruim 130 gram
Min. Radius: r1 36 cm radius
Koppeling: Marklin
kortkoppelingen
Prijs: plusminus 180 euro afhankelijk van de winkel

Testuitvoering: 3-rail digitaal
Stroomafname: sleepcontact
Motor: een vijfpolige (schräggenutet) motor
Verlichting: gele leds
Decoder: oem Mfx decoder van Esu?
Krachtoverbrenging: achterste as de andere twee assen worden gekoppeld meegenomen.

Vliegwiel: nee
Trekkracht: trein met 20 assen, meer heb ik niet
geprobeerd. Op een helling wordt dit vlug minder.
Demontage: de motor is toegankelijk na het verwijderen
van 1 schroef uit het onderstel. Motor mag
niet geolied worden. Alleen de assen.
« Laatst bewerkt op: 09 juli 2006, 16:07:00 door Davy »

obicham

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
Re: Vergelijking Brawa AC T3 en de Marklin T3
« Reactie #1 Gepost op: 09 juli 2006, 16:30:01 »
En je conclusie is?
welke van de 2 is de betere ?

Davy

  • Gast
Re: Vergelijking Brawa AC T3 en de Marklin T3
« Reactie #2 Gepost op: 09 juli 2006, 16:31:14 »
Ieder lokje heeft haar sterke en zwakke punten. Voor mij zijn ze beide perfect.

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1866
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: Vergelijking Brawa AC T3 en de Marklin T3
« Reactie #3 Gepost op: 09 juli 2006, 16:33:04 »
Had een vergelijking tussen de flm en de matrix T3 niet beter geweest omdat de brawa en de matrix van een heel verschillend type zijn? De flm en de matrix zijn volgens mij vann hetzelfde type.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Davy

  • Gast
Re: Vergelijking Brawa AC T3 en de Marklin T3
« Reactie #4 Gepost op: 09 juli 2006, 16:41:23 »
Ja maar de Fleischmann variant is de oudste versie die het helemaal niet haalt bij  Marklin variant. Ik heb een Fleischmann ac variant gezien bij ons op de club en dat ding is nu niet echt een succes.

Kortom totaal niet te vergelijken.
« Laatst bewerkt op: 09 juli 2006, 16:44:22 door Davy »

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1866
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: Vergelijking Brawa AC T3 en de Marklin T3
« Reactie #5 Gepost op: 09 juli 2006, 16:47:10 »
Ik weet niet welke variant je gezien hebt, maar ik heb namelijk een hele mooie T3 van flm, die denk ik zeker wel kan tippen aan de marklin variant als ik de foto's zo bekijk, hij is al wat ouder, maar blijft minstens net zo fraai hoor.

hierbij een link naar een fototje om duidelijk te maken wat ik bedoel.
http://213.239.212.34/images/products/big/4012.jpg

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Davy

  • Gast
Re: Vergelijking Brawa AC T3 en de Marklin T3
« Reactie #6 Gepost op: 09 juli 2006, 16:52:34 »
Bij Marklin is het machinstenhuis voor de helft vrij. Je kan een halve machinist plaatsen bij Fleischmann niet. Ook is de Flm variant duurder dan de Marklin versie. Marklin is niet altijd de duurste.

Terwijl je aan het plaatje duidelijk kan zien dat het model veel ouder is.

En de oude AC analoge variant van Flm die ik heb gezien heeft beroerde rijeigenschappen.

http://www.eisentrains.com/asp/PicRoll.asp?photoid=37140.jpg
« Laatst bewerkt op: 09 juli 2006, 16:57:03 door Davy »

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Vergelijking Brawa AC T3 en de Marklin T3
« Reactie #7 Gepost op: 09 juli 2006, 16:58:08 »
En ik heb al jaren lol van deze T3 van Fleischmann :D




Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1866
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: Vergelijking Brawa AC T3 en de Marklin T3
« Reactie #8 Gepost op: 09 juli 2006, 17:02:36 »
Ok, wat rijeigenschappen kan ik niet oordelen want heb zelf een 2 -rail versie die prima rijdt. Ik kan bij de flm gewoon door het machinistenhuis kijken, en toen ik de flm loc kocht koste die nieuw 200 gulden, dus ik kan me niet voorstellen dat die nu duurder is dan een marklin of trix loc.  En ouder hoeft niet altijd slechter te betekenen, aangezien de meeste leidingen (minstens zoveel als bij de matrix variant) enzo los opgezet zijn vind ik hm persoonlijk zeker gelijkwaardig aan de matrix variant.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Davy

  • Gast
Re: Vergelijking Brawa AC T3 en de Marklin T3
« Reactie #9 Gepost op: 09 juli 2006, 18:27:58 »
Bij Modeltrein express kost hij nu bijna 160 euro. De trix versie ook.
De marklin versie met decoder kost 175 euro.

De Flm ac variant 196.
http://www.spoorhobby.com/index.html?lang=nl&target=d18.html&lmd=38734.852581
« Laatst bewerkt op: 09 juli 2006, 18:37:19 door Davy »

arjen

  • Gast
Re: Vergelijking Brawa AC T3 en de Marklin T3
« Reactie #10 Gepost op: 09 juli 2006, 18:49:26 »
Fleischmann heeft twee keer een T3 uitgebracht. De oude moet ergens uit de jaren vijftig/zestig zijn, en is naar huidige maatstaven inderdaad bagger. Jaap en Sander hebben het over de nieuwere versie, die inmiddels ook al twintig jaar op de markt is. Ik heb de Trix nog niet in handen gehad maar zo op het eerste gezicht is de Fleischmann niet eens zo veel minder mooi.
Wat mij betreft vullen beide locs elkaar mooi aan, want ze geven twee verschillende versies van de T3 weer. De Märklin/Trix is een negentiende-eeuwse T3, de Fleischmann een iets recentere (vanaf 1904, geloof ik) met hoger liggende ketel en hogere waterkasten. Erg leuk dat allebei de varianten nu te koop zijn.

Arjen.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Vergelijking Brawa AC T3 en de Marklin T3
« Reactie #11 Gepost op: 09 juli 2006, 21:55:29 »
Davy, uit je verhaal kan ik alleen de conclusie trekken dat je de oude fleischmann-T3 gezien hebt, dat is inderdaad nogal een gedrochtje.
http://www.karlssonmedia.se/MJ/fleischmann_katalog_1959/steam/1315.jpg
De fleischmann-T3 maakt op mij nog steeds een wat fijnere indruk dan de marklin, al is de marklin van een net iets ander, iets kleiner type. (kijk maar naar machinistenhuis en waterkasten)
De T3 heeft zich in de loop der jaren dan ook nogal ontwikkeld... De pruisen hadden er nogal een handje van om bij elke nieuwe levering van een loctype weer een aantal wijzigingen door te voeren...
Hier nog een oer-T3, van de haarlem zandvoort-spoorweg:
http://home.wanadoo.nl/roeland_dilz/blaat/7600_6.JPG
Volgens velen afgeleid van de T3, maar de eerste T3 kwam pas een jaar na deze machientjes op de baan. De verschillen zijn oa. de grotere wielen, aandrijving op de achterste in plaats van de middelste as en de over 't algemeen kleinere afmetingen.
grtz
Floris

Davy

  • Gast
Re: Vergelijking Brawa AC T3 en de Marklin T3
« Reactie #12 Gepost op: 14 augustus 2006, 22:05:28 »
Er schijnt in het najaar of anders volgend jaar ook een T3 te komen in de Pruisische periode I uitvoering met als nummer 37401