Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Bob11
Vandaag om 14:29:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 14:25:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Railpassie
Vandaag om 14:25:29
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 14:21:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 13:59:34
Piko 2025 door spoorzeven
Vandaag om 13:56:28
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Sikje 225 door Eric B
Vandaag om 13:49:47
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 13:43:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 12:42:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 10:47:08
digitaal veranderd in 15 jaar door HeRo
Vandaag om 09:05:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 07:43:21
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door HJ
Vandaag om 06:03:37
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 04:30:00

Auteur Topic: DDM-1 Artitec / LSM ICR - Kwaliteit uit China ?  (gelezen 37054 keer)

jurrie-burrie

• Offline Offline
Re: DDM-1 Artitec / LSM ICR - Kwaliteit uit China ?
« Reactie #15 Gepost op: 24 September 2013, 17:10:25 »
hallo

Ik weet niet of er al mensen zijn die de binnenverlichting van artitec aan het inbouwen zijn.

ik zelf heb last van smeltende draaistellen, of de sleper zakt in het draaistel weg bij het te heet worden, en dat is al heel snel.

Dus doe voorzichtig als jullie daaraan beginnen.

Groet Jurgen

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #16 Gepost op: 24 September 2013, 17:14:25 »
De handrails waar de verf van afgesprongen is en die gekke naad in het dak die op een scheur lijkt is geen Artitec kwaliteit, beetje jammer.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 24 September 2013, 17:16:15 door prutser »

Gerke

• Mcn NSR
  • Offline Offline
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
« Reactie #17 Gepost op: 24 September 2013, 17:50:06 »
Inderdaad, voor het geld dat het ding kost mag je meer kwaliteit verlangen. Slecht dekkend spuiten duid op onkunde of "afraffelen". Een beetje kwaliteitscontroleur die zijn werk serieus neemt laat dit niet doorgaan.

Kan het zijn dat Artitec onvoldoende grip heeft op het afwerkingsproces? Verder lijkt het erop dat elk afgeleverd exemplaar al betaald is. Ik kan me niet voorstellen dat hier nog druk op ketel gezet kan worden door bijvoorbeeld een order pas na controle te betalen.
Ik heb om deze redenen (DE I, DE II, plan E en mijn eigen 3700 zijn ook niet vies van deze schoonheidsfoutjes) besloten om wat de 6300 betreft de kat éven uit de boom te kijken. Het zijn forse bedragen, en ook ik kan het maar één keer uitgeven. Dus nog even géén voorintekening van mijn kant.

Als die stam van mij was ging ie retour Artitec.

Succes!
Met groet,

Ger.

manuelspot

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 24 September 2013, 17:59:30 »
De afwerking ben ik het totaal mee eens. Dat had best wat beter gekund. Waar het fout is gegaan zullen ze waarschijnlijk toch niet snel prijs geven.

Wat betreft smeltende draaistellen. Daar zal ik dan wel eens een foto van willen zien. Waar dit plaats vind. Eens kijken waar dat door kan komen. Want dat is iets dat zal niet mogen kunnen.

Gezien we nog geen enkel DDM1 stel op voorraad hebben kunnen zetten heb ik ook nog geen enkel model grondig kunnen bekijken en testen.  Dus misschien was me eerste opmerking wel wat te vlot als ik dit zo allemaal lees. Best jammer zeg. :(

Meppelspoor

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 24 September 2013, 18:06:04 »
Je betaald ruim € 418,00 voor een 6 delige stam, mag je toch verwachten dat alles perfect is. Word eens tijd voor tekst door moderator verwijderd als je de klachten hoort over hun andere modellen er is altijd wel wat fout, schandalig.
« Laatst bewerkt op: 24 September 2013, 20:40:00 door Bert van Gelder. Reden: Oproepen tot bepaalde acties niet toegestaan. »
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

ATB

• Offline Offline
  • Modelrailroading is fun
« Reactie #20 Gepost op: 24 September 2013, 18:36:06 »
Heel lang geleden heb ik een film gezien met de titel "Blow Up". Van Migelangelo Antonioi. Prachtige film. Pas vele jaren later begreep ik de titel. Uitvergroten!
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #21 Gepost op: 24 September 2013, 19:06:42 »
Je betaald ruim € 418,00 voor een 6 delige stam, mag je toch verwachten dat alles perfect is. Word eens tijd voor .......... als je de klachten hoort over hun andere modellen er is altijd wel wat fout, schandalig.

A) i.o.m. Eelco tekst verwijderd
B) Ik ben een zeer tevreden Artitec-klant en met de modellen die ik heb staan, is niks mis. Vol verwachting kijk ik uit naar al het fraais dat nog uitgeleverd gaat worden (en dat ik reeds besteld heb).

Eelco
« Laatst bewerkt op: 24 September 2013, 20:41:50 door Bert van Gelder. Reden: pb.. »

Chris80

• Offline Offline
    • Zeedoorn
« Reactie #22 Gepost op: 24 September 2013, 19:15:57 »
Ik denk dat het aantal klagers tov het aantal kopers (erg) laag is. Uiteindelijk zit een klein deel vd kopers hier maar op het forum en daarvan klaagt ook maar weer een klein deel (soms terecht, soms onterecht). En als je niet tevreden bent kun je natuurlijk altijd terug naar de winkel om te ruilen of het product terug te brengen. Niemand verplicht je het product af te nemen (al kan ik mij prima voorstellen dat je erg teleurgesteld bent wanneer je ergens lang op wacht en het dan niet aan je verwachtingen voldoet).

Groet,
Chris

Gerke

• Mcn NSR
  • Offline Offline
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
« Reactie #23 Gepost op: 24 September 2013, 19:21:08 »

Ik denk wel dat het duidelijk is dat Artitec en afwerking geen goed huwelijk hebben. Er zullen zeker goede modellen tussen zitten, en ik ben blij dat jij die hebt, maar je zult met mij en anderen eens zijn dat de lijst die hier in dit draadje opgesomd is wat al teveel is.

Alles bij elkaar opgeteld is de conclusie dat afwerking een issue is een correcte.
« Laatst bewerkt op: 24 September 2013, 21:11:53 door Bert van Gelder »
Met groet,

Ger.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #24 Gepost op: 24 September 2013, 19:30:11 »
Dat de afwerking hier en daar beter kan, dat ben ik met je eens. Maar het is niet het drama zoals dat nu gesuggereerd wordt. Het lijkt nu net alsof iedereen problemen met de modellen van Artitec heeft, maar het zijn alleen de ontevreden klanten die je nu hoort. De tevreden klanten hoor je niet tot nauwelijks. En dat zullen er veel meer zijn dan het aantal klagers.

Eelco
« Laatst bewerkt op: 24 September 2013, 20:42:54 door Bert van Gelder »

guest7823

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 24 September 2013, 19:41:12 »
Beste mensen,

Mag het allemaal een beetje "minder". Ik zit liever op een stoomloc dan op een Zamboni, maar als ik moet gaan ruimen in dit draadje blijft er zo op het eerste zicht weinig over. Dat is volgens mij ook niemands bedoeling.

Paul Bender, BNLS moderator

Richey

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 24 September 2013, 20:12:21 »
Eelco,

Ik denk dat er ook wel veel meer mensen problemen hebben met de Artitec standaard, maar daar wordt gewoon overheen gewalst dat je er niet met de macro stand naar mag kijken...
Je ziet het ook al terug in de reactie van Ted en ook ik heb mijn vingers al eens gebrand in het Artitec 2013 draadje. Iets negatiefs over Artitec lijkt gewoon "not done", ikzelf waag me er in ieder geval niet meer aan.

De stelling "dan moet je hem ook maar in de winkel komen uitzoeken" vind ik ook vaak nogal ver gezocht, blijkbaar denken de heren winkeliers dat de meeste klanten bij ze om de hoek wonen. Ikzelf vind het in ieder geval jammer dat dit door meerdere "kwaliteitscontroles" heen is gekomen en je er blijkbaar niet meer vanuit kunt gaan dat als je een model bij je winkelier besteld het ook een knap model is.
Je kunt toch redelijkerwijs van iemand als Bernd niet verwachten dat hij zit te wachten op zo'n model, de verzendkosten heeft betaald, de terugstuur kosten ook moet betalen en van het nieuwe model ook weer de verzendkosten moet betalen? En dat alles onder het mom van "als je maar van een afstandje kijkt lijkt het lang zo erg niet!"

Just my 2 cents...

Groet,

Richard

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #27 Gepost op: 24 September 2013, 20:17:33 »
Mijn twee centjes houden in dat ik vind dat je op basis van wat je op BNLS leest, een incorrect beeld krijgt van de mate van ontevredenheid aangaande de producten van Artitec.

PietB

• Offline Offline
  • Forum lid sinds December 2007
« Reactie #28 Gepost op: 24 September 2013, 20:36:16 »
Mag het allemaal een beetje "minder".
Kom op Paul, er mag toch best geklaagd worden over de kwaliteit van een produkt?
Of is dit forum de "goed nieuws show" aan het nadoen.
Ik zou zelfs willen dat men van Artitec ook zijn neus hier eens liet zien.
En zou reageren op de klachten.
Het gaat tenslotte niet om een wagonnetje van 10 Euro.

grt Piet.
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

ATB

• Offline Offline
  • Modelrailroading is fun
« Reactie #29 Gepost op: 24 September 2013, 21:01:56 »
Ik heb even gegeten en nagedacht. De door Fissy getoonde lak-onvolkomendheden zouden mij in het geheel niet storen. Hij heeft er echter behoorlijk de pest over in. Dat is zijn goed recht. Het te warm worden van de decoder in de stuurstand is iets wat niet mag voorkomen en moet nader onderzocht worden.

Modeltreinen zijn, als ze betaalbaar moeten zijn (en dat willen/eisen we), massaproductie. Ongeacht waar ze geproduceerd worden, in het Verre Oosten of direct naast de deur, bij massaproductie is de uitdaging de productkwaliteit zo weinig mogelijk te laten variëren en op een zo hoog mogelijk peil te houden. Om dat te bereiken worden, meestal steekproefgewijs, producten gecontroleerd. Het is dus heel goed mogelijk dat er producten verscheept worden die niet 100% top of the line zijn. De opdrachtgever ontvangt zijn goederen en voert ook steekproefsgewijs controles uit. Nog steeds kans dat er een niet 100% top of the line product in de winkel komt. Ik ga er even van uit dat een winkelier op voorhand geen verdere controles uitvoert. Hoeft van mij ook niet, want als ik in de winkel wat koop laat ik het product uitpakken, bekijk hem van alle kanten en laat hem (bij locomotieven) proefrijden. Als het product naar mijn tevredenheid is (voor mij dicht genoeg bij de volle 100% top of the line), koop ik hem en ga tevreden naar huis. Voldoet het product niet, vraag ik de winkelier of hij een ander exemplaar heeft; net zolang tot er een aan mijn wensen voldoet. De winkelier heeft hier geen moeite mee, want hij krijgt namelijk een deel van de verkoopwaarde om deze service te verlenen. Merkt hij dat er veel klanten het product weigeren, dan neemt hij gewis contact op met de leverancier om door te geven wat er aan het product niet deugd en waarom hij de hele handel terugstuurt. Ik ga er vervolgens van uit dat de leverancier iets doet met de klachten.

Heeft mijn winkelier geen enkel product dat voldoet aan mijn eisen, koop ik niets en ga teleurgesteld naar huis en meld eventueel op BNLS dat producent A,B of C een slecht product heeft gemaakt. Ik kan dat echter niet met foto's staven, want ik heb niets gekocht!! Mensen die wel iets gekocht hebben en dus foto's in hun postings kunnen zetten, kunnen m.i. in de tekst hooguit hun teleurstelling uiten dat het product voor hun niet 100% top of the line is, maar het product niet afkraken. Dan ben je m.i. niet consequent. Nogmaals, ik heb het hier niet over problemen die pas bij het gebruik van het product naar voren komen zoals bijv. het snel heet worden van een decoder.

Koop je echter, om wat voor reden dan ook, via het internet dan zie je pas thuis dat het product niet voldoet aan jouw eisen. Dat is nu eenmaal het risico van "ongezien" kopen. Wil je zeker weten dat je een perfect model toegestuurd krijgt, dan zal je je winkelier moeten verzoeken voor het opsturen het product uit zijn doos te halen en het zowel visueel als mechanisch te testen. Als je dat wilt, dan ben ik er van overtuigd dat je winkelier dat tegen een passende (extra) vergoeding voor je wil doen. Dan nog heb je het risico dat een, volgens de winkelier perfect model, niet voldoet aan jouw 100% top of the line eisen. Ook daar zal hij wel aan tegemoet willen komen als je bijvoorbeeld de retourkosten voor je rekening neemt. Misschien zijn er zelfs webwinkels die deze service helemaal gratis aanbieden. Hoe dan ook, ook al koop je via het internet, voor klachten richt je je tot je winkelier. Ben je ontevreden met een product dan stuur je het hem terug en ga je geen foto's op het internet zetten van iets wat je niet gekocht hebt. Nogmaals, tegen teleurstelling uiten heb ik geen enkel bezwaar maar geef dan tenminste wel aan dat je het product desalniettemin gekocht hebt.

Last but not least: de nu uitgeleverde DDM's zijn van dezelfde batch als de eerdere 750 uitgeleverde exemplaren. Ze zijn alleen per schip vervoerd in plaats van met het vliegtuig. Mij staat niet bij dat bij die 750 stuks klachten waren mbt lak-onvolkomendheden.
Ted is op 25 augustus 2023 overleden