Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dat overkomt mij niet. door Oosterspoor
Vandaag om 23:18:51
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 23:14:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
Vandaag om 23:11:34
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 22:58:56
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 22:58:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:49:23
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
Vandaag om 22:07:43
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 22:03:07
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Frank 123
Vandaag om 21:59:45
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:33:13
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 20:49:54
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11

Auteur Topic: Trix loc: 1 draaistel in 1 richting niet aangedreven  (gelezen 1121 keer)

vleesman

• Offline Offline
Trix loc: 1 draaistel in 1 richting niet aangedreven
« Gepost op: 21 September 2013, 10:11:20 »
beste mensen,

ik heb een trix/marklin BR 146 uit een start set (ooit de eerse schreden op het digitale pad mee gezet). Deze heeft nu een probleem ontwikkeld en wel dat een van de draaistellen indien "achterop" niet aangedreven wordt. Als ik de loc de andere kant op rijdt draait het draaistel wel. De beide draaistellen zijn met cardanassen en wat hier geloof ik wormwielen wordt genoemd aangedreven. Alle 4 assen zijn aangedreven. Aan de haperende zijde zit ook een vliegwiel. Misschien is het een kwestie van smeren? zo ja waar smeer ik dit type aandrijving/moter? Overigens heeft de loc niet veel uren gemaakt.

bedankt
« Laatst bewerkt op: 21 September 2013, 14:39:39 door Bert van Gelder. Reden: Titel nu met hoofdletters... »
Met vriendelijke  groet Jean-Paul
Loconet IB II - 2rail - koploper

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
Re: trix 1 draaistel in 1 richting niet aangedreven
« Reactie #1 Gepost op: 21 September 2013, 12:08:03 »
smeren gaat sowieso niet helpen, er zit iets echt mis. Het kan in de tandwielkast zitten of in de cardanassen die van motor naar draaistel lopen. Op zich moet het niet moeilijk te vinden zijn. Even een aantal vragen om de oorzaak op te sporen:
- het draaistel dat niet aangedreven wordt, rolt dat nog wel gewoon mee of blokkeren de wielen? Als de wielen blokkeren wordt de worm al niet aangedreven en zit het probleem sowieso in de cardan. De cardan zit met busjes aan de motoras en de wormas en die kunnen weleens gaan slippen als ze gebarsten zijn.
- werken de cardans normaal en komt er een ratelend geluid uit het draaistel dat niet aangedreven wordt als je de loc tegenhoudt? Dan is de worm of het wormwiel versleten, waarschijnlijk door te weinig smering. Kwestie van het draaistel openmaken, dan zie je wel of er een "deuk" in de worm zit waar ie tegen het wormwiel aan loopt of dat de tanden van het wormwiel er erg afgekloven uitzien.

Omdat het richtingafhankelijk is gok ik eigenlijk op het laatste.

lokpaint

• Gast
Re: trix 1 draaistel in 1 richting niet aangedreven
« Reactie #2 Gepost op: 21 September 2013, 12:56:59 »
Hoi

Mijn vermoeden: draaistelkapje is niet volledig erop geklikt.

Bart

vleesman

• Offline Offline
Re: Trix loc: 1 draaistel in 1 richting niet aangedreven
« Reactie #3 Gepost op: 21 September 2013, 16:41:02 »
@floris de wielen waren inderdaad geblokkeerd - ik heb nog een 2e keer opengemaakt en handmatig de cardan as bewogen etc - weet niet precies wat het um deed maar het werkt weer.

Nu is alleen aan een kant het licht uitgevallen  :'( (3 ledjes op een flexibel stukje printplaat - kan niks mis mee gaan zou je zeggen

edit: oei te vroeg gejuicht hij blokkeert weer - maar eens uit elkaar halen al ik tijd heb het zal de cardanas zijn die niet goed in zijn kom zit of zo
« Laatst bewerkt op: 21 September 2013, 16:44:58 door vleesman »

vleesman

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 22 September 2013, 09:14:28 »
ik denk dat ik heb vastgesteld waarom een van de draaistellen niet lekker mee doet. Als ik het vliegwiel met mijn duim draai gaat de cardanas van het goede draaistel in beweging, dit zit aan de andere kant van de motor tov het vliegwiel. Van het slechte draaistel zit de cardanas in een plastic houder in de kern van het messing vliegwiel. Ik stel nu vast dat het vliegwiel niet steeds de plastic kern meepakt, ik zal maar zeggen dat hij er in slipt. Dit gebeurt beide zijden op, 1 zijde meer dan de andere. Soms draait hij wel weer een stukje mee.

Ik neem aan dat de plastic dop moet klemmen, er zullen geen "tandjes" aanzitten die het vliegwiel meeneemt. Iemand al bij de hand gehad? Een oplossing ? Ik zelf kan 2 dingen bedenken
1. kijken of ik er een flintertje plastic tussen kan drukken als wig - of een paar druppeltjes superlijm
2. De cardanas er uit halen en dit draastel vrij latten rollen

een andere theorie is dat de wrijving elders te hoog is vanwege een gebrek aan smering. Een puntje olie op het wormwiel? waar smeer ik nog meer?

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 22 September 2013, 09:20:41 »
Bij Marklin/Trix zijn zo ie zo alle onderdelen te bestellen. Het kan namelijk zo zijn dat een plastic tandwiel om een stalen aandrijfas gebarsten is. Heb ik ook wel eens gehad. Alleen was de loc niet van Marklin. Ik vind het echter moeilijk om op afstand te bepalen wat het probleem is. Maar Floris en Vleesman heeft al een paar nuttige tips genoemd.
« Laatst bewerkt op: 22 September 2013, 09:22:30 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #6 Gepost op: 22 September 2013, 09:37:10 »
dit soort dingen komen vaker voor, je kan het tijdelijk oplossen met secondelijm of loctite maar op termijn is het beter gewoon nieuwe onderdeeltjes te bestellen.

vleesman

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 22 September 2013, 09:44:37 »
bedankt heren - ik zal bij een volgend bezoek aan NL de onderdelen dan maar bestellen. Optisch is er niets aan te zien