Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:54:59
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:47:23
CIWL type P door grossraumwagen
Vandaag om 19:43:16
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 19:31:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door René 4312
Vandaag om 18:56:50
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:24:53
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:20:51
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
Rails roestig verven door jandcargo
Vandaag om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 15:05:38
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 10:05:06
  

Auteur Topic: Serre bergbaan, knutselproject van mijn zoon Jamie en mij  (gelezen 158488 keer)

einte

  • Tijdperk II - III
  • Offline Offline
  • Berichten: 563
    • Modelspoorblog
Re: Serre bergbaan, knutselproject van mijn zoon Jamie en mij
« Reactie #645 Gepost op: 27 November 2024, 18:33:00 »
Hallo, zie die baan nu voor het eerst, mooie rijlengtes heb je, dus ook veel ruimte!
Ziet er mooi uit, en nu maar doorgaan.
Groeten Einte

Marklin M rails, besturing 6021 en 3x 6035.
Wissels en seinen op de ouderwetse manier met blokken.

Mijn draadje

a.moonen

  • Offline Offline
  • Berichten: 551
Re: Serre bergbaan, knutselproject van mijn zoon Jamie en mij
« Reactie #646 Gepost op: 28 November 2024, 07:30:10 »
Dat zijn ze beide inderdaad  :laugh:

a.moonen

  • Offline Offline
  • Berichten: 551
Serre bergbaan
« Reactie #647 Gepost op: 29 November 2024, 13:25:44 »
Onderstaand staat een BR 064 gereed voor een rit met kolen richting Anlage.



Via de draaischijf naar het station Gösserbach:



BR 064 klaar voor vertrek:



svries1

  • Offline Offline
  • Berichten: 96
Re: Serre bergbaan, knutselproject van mijn zoon Jamie en mij
« Reactie #648 Gepost op: 30 November 2024, 07:52:10 »
Je bent wat vroeg... :-\

Ik hoop dat ie dit weekend aankomt...

a.moonen

  • Offline Offline
  • Berichten: 551
Serre bergbaan
« Reactie #649 Gepost op: 30 November 2024, 09:33:11 »
Sein groen is gegeven en de BR 064 gaat op weg richting Anlage.

BR 064 verlaat Gösserbach:






Na de bocht vanuit het station, begint de BR 064 zijn afdaling richting het kleine station Smurrelstein:



Afdaling naar Smurrelstein:





En na een tijdje komt men aan bij de laatste tunnel voor Smurrelstein:




Binnenkomst op het station Smurrelstein:





Aangezien Anlage weer volop in ontwikkeling is wordt er in Smurrelstein nog kolen en water gebunkerd:





Na het bunkeren van water en kolen gaat de rit verder en verdwijnt de BR 064 in de tunnel onder de vervallen burcht:



De BR 064 komt de tunnel uit vlak voor de splitsing naar de steige richting Anlage:



Dan door de gallerij op naar de steige:





Dan wordt het laatste gedeelte van de reis ingezet op de steige naar Anlage:









Wordt vervolgd......



a.moonen

  • Offline Offline
  • Berichten: 551
Serre bergbaan
« Reactie #650 Gepost op: 01 December 2024, 16:41:21 »
Vandaag met het mooie weer zijn de Gösserbachertjes er lekker op uit gegaan.

Deze twee foto's werden genomen van een 1046 die net uit Anlage op Smurrelstein was binnengelopen:





a.moonen

  • Offline Offline
  • Berichten: 551
Station Gösserbach
« Reactie #651 Gepost op: 11 December 2024, 16:11:16 »
Na de uitbarsting van de PUR vulkaan in Anlage een aantal jaren geleden, is de opbouw van Gösserbach nog steeds in volle gang.

Ook in Anlage staat men met de diverse herverbouwingen niet stil al is het heel rustig met de berichtgeving vanuit die hoek.

Het treinverkeer tussen Anlage is er nog steeds maar door de werkzaamheden aldaar is er nog geen of een hele slechte verbinding met Duitsland.

Maar men wil klaar zijn voor de toekomst en er wordt dus druk verder gebouwd in Gösserbach.

Ondertussen heeft Fritz het stokje van Kurt overgenomen en geniet deze van zijn welverdiende pensioen.

Het nieuwste project rondom het station Gösserbach is de bouw van een nieuw perron.
De basis hiervoor lag al een tijd klaar en nu is het eindelijk zover.

Het perron langs spoor 3 & 4 is al een tijd geleden opgeleverd en nu is het hoog tijd dat perron langs spoor 1 wordt klaargemaakt.

Deze week worden de sporen 1 & 2 voor het treinverkeer afgesloten.

Fritz staat op het nieuwe perron langs spoor 3 te kijken hoe Sepp met de 2048 langzaam spoor 2 oprijdt om daar de laatste levering van bier uit Anlage naar het overslag punt te brengen.

Sepp op weg met de diesellok Rh 2048 ÖBB:




Aankoppelen van de wagons onder het waakzame oog van Fritz:



Via spoor 4 naar het overslagpunt:







Wagons staan klaar om uitgeladen te worden:




a.moonen

  • Offline Offline
  • Berichten: 551
Station Gösserbach (2):
« Reactie #652 Gepost op: 30 December 2024, 11:37:48 »
Vlak voor de feestdagen zijn de sporen 1 & 2 gesloten voor treinverkeer.
Maandagochtend vroeg staat Fritz op het perron van spoor 3 te wachten op de speciale trein vanuit Wenen.

Niet veel later hoort Fritz het geluid van een zware diesel die langzaam de steige naar Gösserbach op klimt.

Schön rechtzeitig, mompelt Fritz in zichzelf.

Langzaam komt de 2143.05 diesel op de steige in het zicht en niet veel later is ook het zware materieel zichtbaar.

ÖBB 2143.05 met kraan:




De diesel maakt de bocht richting het station en rijdt achter de loods naar spoor 1.


Wissel richting station Gösserbach:






Passage van de locloods en de bocht naar het station:




De ÖBB 2143.05 loopt op spoor 1 binnen:






Ondertussen ziet Fritz op spoor 2 de materialentrein van het industriegebied bij Smurrelstein op spoor 2 binnenlopen.

De BR 114 28-3 met materialenwagons loopt binnen:








Start van de werkzaamheden:




Het plaatsen van de fundering:




Wordt vervolgd …….

a.moonen

  • Offline Offline
  • Berichten: 551
Gösserbach gaat groen:
« Reactie #653 Gepost op: 07 February 2025, 11:21:53 »
Gösserbach gaat groen:

Ook in Gösserbach staat de tijd niet stil en na de purruptie in Anlage is men een stuk bewuster over het milieu geworden.

De zaagmolen gebruikt de waterkracht als aandrijving, maar hierdoor kan deze energie niet meer gebruikt worden om elektra op te wekken.

In buurland Duitsland heeft men echter iets nieuws en dat is zonne-energie.

Er is vorig jaar een delegatie naar Duitsland afgereisd en heeft deze manier van energie opwekken bekeken.

Razend enthousiast is men teruggekeerd en het heeft niet lang geduurd dat er vanuit Wenen subsidies zijn geregeld om over te stappen op deze vorm van energie. Tevens is Gösserbach hiermee als proeflocatie aangemerkt.

Begin dit jaar zijn de panelen binnen gekomen. Besloten is om het station bij Smurrelstein als eerste te voorzien van deze energie. Als dat project met succes verloopt dan zal Gösserbach als tweede de nieuwe BW voorzien van deze energie en zo steeds meer delen aansluiten.

Station Smurrelstein op solar:


Kraan is ook voorzien van de nieuwe solar verlichting:


Seinhuis draait nu ook op de nieuwe solar aansluiting:






a.moonen

  • Offline Offline
  • Berichten: 551
Solar
« Reactie #654 Gepost op: 07 February 2025, 12:11:08 »
Toelichting over het solar experiment:

Net als velen onderons vind ik de sfeer van een verlichtte baan in het donker heel mooi.
Vandaar dat ik ook begonnen was om alle gebouwen te voorzien van moderne warm witte LEDstrips.
Nadeel hiervan was dat je dan wel je stroomvoorziening aan moest hebben.

Twee jaar geleden liep ik door een tuincentrum waar ze van die goedkope plastic namaak gloeilampen verkochten.
Deze kon je in de tuin hangen waarbij een kleine zonnecel en accu tijdens het daglicht zichzelf oplaade en dan in de avonduren automatisch de ledjes liet branden.

Ik heb er toen een paar voor in de tuin gekocht en daar een seizoen van kunnen genieten (daarna was de boel verweerd en verroest).

Drie ervan had ik appart gehouden om bij mijn modelbaan te kunnen experimenteren.
Ik heb de boel uit elkaar gehaald en de kleine ledjes als proef in de bovenstaande gebouwen weg geknutseld.

Ik moet zeggen dat ik verrast was door het resultaat. Deze ledjes hadden weinig licht nodig om goed te kunnen opladen en branden iedere nacht zeker drie uur lang.
Met een zonnige dag halen ze zelfs de volgende dag (naturlijk dan niet meer zo fel).
Deze ledjes heb ik nu twee jaar al aangesloten zitten en ze doen het nog prima.

Solar accu van de "gloeilampen" uit het tuincentrum:



a.moonen

  • Offline Offline
  • Berichten: 551
Station Gösserbach (3):
« Reactie #655 Gepost op: 10 February 2025, 10:25:18 »
Station Gösserbach (3):

Er is de afgelopen weken hard gewerkt in en om het station Gösserbach.
Betonwagens rijden de laatste dagen af en aan en langzamerhand groeit het nieuwe perron naar zijn definitieve gestalte.

Storten van vers beton:




Overzicht werkzaamheden perron 1:



Wordt vervolgd …….