Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 15:09:14
Loc omnummeren tijdperk I door Lobomotion69
Vandaag om 14:56:58
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
Vandaag om 14:47:07
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 14:38:08
Mijn geweatherde modellen door Wim Vink
Vandaag om 14:30:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:32:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Bert Jolink
Vandaag om 13:21:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 13:10:05
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
Vandaag om 12:34:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 12:33:04
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
Gewoon wat busfoto's door RikM
Vandaag om 11:37:41
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Noordernet
Vandaag om 11:31:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 11:23:17
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 10:55:29
Goederenloods Zandvoort door puntenglijder
Vandaag om 10:04:26
Sfeer op je modelbaan door cor_b
Vandaag om 09:25:48
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door BartvD
Vandaag om 09:01:40
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
  

Auteur Topic: ESU's V200 met Sound XL..  (gelezen 8008 keer)

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: ESU's V200 met Sound XL..
« Reactie #15 Gepost op: 19 September 2013, 00:29:32 »
Beste allen,

Ik heb de ESU berichten afgesplitst van het Roco-draadje. Verder zijn een aantal berichten over het samenvoegen en afsplitsen nu verwijderd aangezien er aan de wens is voldaan.... :;)

De info over Roco's V200 kun je hier vinden.

Gr, Bert

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2265
    • Biesje.nl
Re: ESU's V200 met Sound XL..
« Reactie #16 Gepost op: 19 September 2013, 00:48:50 »
In de 'technische daten' op de Esu site staat '3 Achsen über Kardan und Schneckengetriebe angetrieben'.

Niet 4? Jammer.

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: ESU's V200 met Sound XL..
« Reactie #17 Gepost op: 19 September 2013, 06:54:31 »
Ik denk dat dat komt omdat het allemaal AC/DC modellen zijn, d.w.z. sleper eronder: AC, Sleper eronderuit: DC, en als de sleper geplaatst is hebben ze waarschijnlijk geen plek meer voor de tandwieltjes... Daarom heeft het DC-model dat ook niet.
Vriendelijke groet, Servé.

eric10nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
    • OV Website
Re: ESU's V200 met Sound XL..
« Reactie #18 Gepost op: 19 September 2013, 09:26:27 »
Mooi hoor

En gelijk alles erop en eraan dat is wel handig.
H0 (Fleischmann Profi), IB, Loconet, S88 en I-train

Roeltje!

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: ESU's V200 met Sound XL..
« Reactie #19 Gepost op: 19 September 2013, 11:40:04 »
Hallo,

Ik twijfel eraan of het wel zo makkelijk is dat een loc op beide systemen kan rijden.
Een vier seizoenen band presteert ook niet geweldig in de zomer en ook niet in de winter.
Dus heb ik allebei ;D
De Br 151 van ESU was de eerste loc met dit systeem, al gauw bleek dat deze loc problemen gaf op bepaalde soorten Marklin rails. De spoorbreedte was niet goed, men moest zelf de asafstand maar even corrigeren.
En wees eerlijk, wie rijdt er op beide systemen? Ook betaal je voor iets wat je niet nodig bent. Qua productiekosten maakt het, denk ik, ook niet veel uit. De decoder is al multi protocol, het verschil zit hem in één draaistel.

Groet, Roelof
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

WWestley

  • Offline Offline
  • Berichten: 489
Re: Roco's V200, wie kan prijsverschillen verklaren?
« Reactie #20 Gepost op: 19 September 2013, 12:11:43 »
Natuurlijk, Wim!  :D
Die van Roco en die van Piko zijn voor mij goed genoeg. Ieder z'n meug  ;)
ESU gooit het duidelijk op een lokomotievenaanbod met veel blingbling, mikt dus op een doelgroep waar ik duidelijk niet toe behoor.
Veel plezier ermee!

Groet,
Jan

Jan,

Helemaal met je eens. Ik heb zelf ook een mix van Roco en Piko en die bevallen mij uitstekend. Vorige maand nog 3 locs van Piko aangeschaft van de CFL t.w. de zwarte BR185 CFL Cargo in lease van MRCE, de blauwe BR186 en de BR185  CFL 4011. Die 4011 is inmiddels digitaal en ben er heel tevreden mee. Wat rails betreft heb ik de Roco Geo Line.

Wim
CFL, NMBS HO Digitaal. Tijdperk IV + V.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: ESU's V200 met Sound XL..
« Reactie #21 Gepost op: 19 September 2013, 13:12:30 »
Euh, ik heb net alle niet-Roco berichten afgesplitst....

Hint...  ;)

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1554
Re: ESU's V200 met Sound XL..
« Reactie #22 Gepost op: 19 September 2013, 15:17:44 »
Ik kan Roelof zijn stellingname omtrent AC/DC modellen bevestigen. Ik ben in 1962 met Märklin begonnen (mijn broer had Märklin...) maar was een aantal jaren later gecharmeerd van goed gedetailleerde modellen, vooral van Röwa. Begin 70-er jaren heb ik veel Nederlandse modellen voor wisselstroom omgebouwd. Met een elektronisch relais in verschillende configuraties zijn veel gelijkstroom modellen van diverse merken omgebouwd waarbij in vrijwel alle gevallen de aandrijving op alle assen intact bleef. Voor een Blokkendoos of sprinter was dit niet zo'n probleem maar voor een Röwa T3, Liliput Tigerli of Roco Sik was het een ander verhaal. Naast de wielafstand zijn de flenshoek, flensdiameter en wielbandbreedte cruciaal voor een storingsvrij AC bedrijf, vanzelfsprekend afhankelijk van de rails waarop men rijdt. Ik geloof graag dat met C-rails de aanpassingen bij een ESU AC/DC model minimaal zijn maar voor de oudere rail systemen (M- en K-rails) heb ik op basis van de reacties op diverse fora zo mijn twijfels...

Mochten er forumleden met specifieke problemen op dit gebied zitten wil ik meedenken om een oplossing te bedenken. Zelf ben ik op dit moment verzamelaar van smal- en normaalspoor modellen maar is een modelbaan op dit moment nog niet in planning.

Groet, Rob
 

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: ESU's V200 met Sound XL..
« Reactie #23 Gepost op: 19 September 2013, 15:45:18 »
Euhm, dit draadje gaat over de model bespreking van de ESU V200.

Hint 2...

Gr, Bert

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1554
Re: ESU's V200 met Sound XL..
« Reactie #24 Gepost op: 19 September 2013, 16:40:19 »
Bert, kort nog even een aanvulling. Mijn reactie was gericht op het bericht van Roelof. Alhoewel een groot deel van mijn bijdrage niets direct met de ESU V 200 van doen heeft is het kernpunt wel van toepassing.

Groet, Rob

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: ESU's V200 met Sound XL..
« Reactie #25 Gepost op: 19 September 2013, 21:04:05 »
Hoi Rob,

Zo erg is het nu ook weer niet. Ik denk dat je een interessant onderwerp hebt aangesneden, dat een eigen draadje verdiend. Beter voor dit draadje, en beter voor jouw onderwerp. Dan plaats ik (of kun jij ook doen) een verwijzing tussen de beide draadjes.

Fijne avond, gr,

Bert

Roeltje!

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: ESU's V200 met Sound XL..
« Reactie #26 Gepost op: 20 September 2013, 00:23:26 »
@Bert van Gelder, eigenlijk is het mijn schuld ;D
Ik gaf de aanleiding voor de reactie van Rob(Silvolde). Daartussen zit de reactie van Wim(WWestley ) over het Piko verhaal.
Afsplitsen, geen probleem mee. Alleen wil ik dan topic starter zijn (y)

@Rob, precies deze problemen doel ik op. De Marklinist die deze M en K-rails in zijn baan gebruikt, zal  de ESU links laten liggen. De DC rijder zal de sleper op E-bay zetten.
De problemen van de Br151 staan zelfs op de website van ESU vermeld, de minder technische modelbouwer haakt na het lezen hiervan gelijk af.
Aan de andere kant valt het kennelijk toch wel mee, ESU zet toch door met dit concept.
Ook de V60 wordt verkocht met dit systeem.
De trekkracht ben ik niet zo bang voor, een sleepje van acht rijtuigen krijgt ie vast wel van zijn plaats. Dat lukt een oude Fleischmann, met één aangedreven draaistel, ook nog wel (y)

Groet, Roelof
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: ESU's V200 met Sound XL..
« Reactie #27 Gepost op: 20 September 2013, 12:05:45 »
Het ESU concept van 1 model voor zowel AC als DC met verwijderbare sleper geeft de huidige stand van techniek gecombineerd met kostenbesparing weer. Ook de huidige normen in modelspoorland sluiten hierbij aan. Het is niet reeel om te verwachten dat alle merken hun modellen dusdanig aanpassen dat zij op verouderd railmateriaal kunnen rijden.

@ mods
Graag ook dit discussiedeel afsplitsen van V200 draadje!
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Maurik

  • Offline Offline
  • Berichten: 102
Re: ESU's V200 met Sound XL..
« Reactie #28 Gepost op: 01 February 2016, 15:13:35 »
Ik heb me deze loc afgelopen weekend aangeschaft.
Het ziet er allemaal mooi uit.
Moest vroeger voor de gelijkstroomrijder de sleper verwijderd worden,nu moet deze voor
de 3rail rijder bevestigd worden. (aanklikken)
Er is aan één zijde een koppeling geplaatst.
Een losse koppeling voor onder cabine 2 is bijgeleverd maar het aanbrengen is nog niet zo eenvoudig.
Volgens het boekje 10 min. werk. Voor een onhandig iemand zoals ik waarschijnlijk nog langer.....
Het geluid is heel hard en ik moet nog eens uitvogelen hoe dit zachter kan.
Ik heb een 6021 en een MS2. Iemand suggesties?
Op joeptoep zijn er verschillende filmpjes van deze loc te vinden.

Maurik