Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: MB-module: "L'Esimé"  (gelezen 260086 keer)

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 2214
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: MB-module: "L'Esimé"
« Reactie #1140 Gepost op: 13 september 2018, 20:36:35 »
 ;D ;D Zolang je de pleeborstel maar niet omwisselt met de tandenborstel zal het allemaal wel meevallen   ;D ;D


Grtz,

Samuel
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
    • Zeedoorn
Re: MB-module: "L'Esimé"
« Reactie #1141 Gepost op: 14 september 2018, 14:19:07 »
Ja dat zou niet best zijn  ;D.

Inmiddels ben ik weer een stukje verder met het kerkplein. Ik was alleen in al mijn krasfanatisme vergeten dat er eigenlijk ook iets van jeu de boules en een put oid moest komen ::) :o. Dus ze moeten maar ergens anders gaan jeu de boulen haha. Verder ben ik aardig tevreden maar had ik achteraf toch wel wat dingen anders gedaan.

Stand van zaken:






Nu nog wat aankleding (bankjes, beeld ergens voor het kerk, leuke parklampjes, terras bij het café en wat poppetjes).

En dan verder met de stoep, weg en de gevels erachter. Werk zat nog :).

Groet,
Chris

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: MB-module: "L'Esimé"
« Reactie #1142 Gepost op: 14 september 2018, 14:22:08 »
Maar het wordt wel mooi!   (y)
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: MB-module: "L'Esimé"
« Reactie #1143 Gepost op: 14 september 2018, 15:17:19 »
Goed begin Chris! (y)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: MB-module: "L'Esimé"
« Reactie #1144 Gepost op: 14 september 2018, 18:10:29 »
Fraai begin, Chris !!

Je zou zelfs een brocante markt op het plein kunnen maken.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
    • Zeedoorn
Re: MB-module: "L'Esimé"
« Reactie #1145 Gepost op: 14 september 2018, 18:43:04 »
Thanks allen!

Zo'n markt is idd ook een grappig idee. Het plein is best groot.

En ik heb nog een bloemenstalletje van Artitec liggen, al is dat meer een nederlands model.. En Artitec heeft ook een geinig kioskje

Groet,
Chris

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1581
Re: MB-module: "L'Esimé"
« Reactie #1146 Gepost op: 14 september 2018, 20:02:21 »
Franse markt in model, altijd leuk (y) (y)

Nog wel ff je tegels stukkie lichter zien te krijgen, brushen :laugh:
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
    • Zeedoorn
Re: MB-module: "L'Esimé"
« Reactie #1147 Gepost op: 14 september 2018, 20:12:53 »
De tegels zijn in het echt een stuk lichter dan op de foto (slechte foto kwaliteit haha). Maar het middelste en linkerstukje kunnen idd nog wel brushje licht gebruiken.

Binnenkort maar even naar Bentink om te kijken of ik wat marktkraampjes kan scoren :).

Groet,
Chris

Paulus

  • Offline Offline
  • Berichten: 941
  • La vie est belle...
Re: MB-module: "L'Esimé"
« Reactie #1148 Gepost op: 14 september 2018, 21:01:28 »
Ziet er goed uit  (y), misschien ook wat losse afgevallen blaadjes onder de boom ter verhoging van het realisme....

Ben benieuwd naar het resultaat, staat ie op €spoor?

grtz Paul
SNCF - IV / V - SudEst / Zolderbaan LaVie SudEst / Modulebaan

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: MB-module: "L'Esimé"
« Reactie #1149 Gepost op: 15 september 2018, 06:44:13 »
Als je een marktje gaat maken zoek dan eerst even op internet naar voorbeelden. In Franse dorpjes heb je vaak de weekmarkt, dan wordt met het grootste gemak de doorgaande winkelstraat afgezet en zie je veel kramen, zoals we die in NL ook kennen. Dan mag je gelijk ook in een modelspoorwinkel de hele voorraad Preisertjes opkopen.

Een brocante markt zie je vaak 1 of enkele keren in de zomermaanden en is veel kneutiger. Kleedjes op de grond, grote spullen gewoon los op de grond, stands d.m.v. behangtafels of schragen, verkoop vanuit de kofferbak of een aanhangwagen en vooral ook veel ouwe zooi. Oude meubels, maar ook zesdehands auto onderdelen, grasmaaiers, je kunt het zo gek niet bedenken. Maar GEEN professionele verkoop, hoogop 1 vreetstand in de vorm van een bestelbus. Doordat zo'n marktje veel kleinschaliger kan zijn, geeft dat een veel kneuteriger Frans sfeertje op je baan en daar leent zich het kerkplein dan ook veel beter voor. Overigens worden dergelijke markten ook goed bezocht, maar minder druk dan de weekmarkten.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 15 september 2018, 06:49:56 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
    • Zeedoorn
Re: MB-module: "L'Esimé"
« Reactie #1150 Gepost op: 15 september 2018, 10:05:10 »
Hoi,

Wederom bedankt voor de tips en toelichting! Ik zat gister al een beetje te googelen op brocante markt, maar kon nog niet echt de voorbeelden vinden die jij beschrijft. Ik zal vandaag nog eens even beter zoeken..
Wel een hele uitdaging om te maken... Eerst maar eens de rest vd baan. Kan ik ook stapsgewijs wat extra Preisers scoren, anders ben ik ook in 1x een godsvermogen kwijt. En voor nu heb ik nog te weinig Preisers om een begrafenis van een zwerver weer te geven..

ps: ik heb je Flickr pagina ook even bekeken nav een paar foto's die je had geshared hier. Staan echt veel mooie foto's ter inspiratie op!

Gister nog geprobeerd om vast het sfeertjes weer te geven met wat geveltjes erbij, wilde niet helemaal lukken op het keukeneiland haha. Maar bij deze vast een voorproefje (geveltjes staan op willekeurige volgorde btw):



Groet,
Chris
« Laatst bewerkt op: 15 september 2018, 10:08:00 door Chris80 »

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
    • Zeedoorn
Re: MB-module: "L'Esimé"
« Reactie #1151 Gepost op: 16 september 2018, 23:16:52 »
Allen,

Inmiddels (als test) het kerkplein op de module gezet waar die straks gaat komen. Het resultaat:


Foto is niet heel goed, maar zolder is slecht verlicht en een iphone geen al te best fototoestel :)

Belangrijkste wat nog moet gebeuren is de aanleg vd weg. Mijn idee was om die van gips te maken en dan +/- 1,5 mm hoog. Ik heb alleen geen idee hoe ik dat voor elkaar moet krijgen precies tussen de stoep aan beide kanten.. Iemand een idee?

Andere optie is een stuk karton onder de stoep te leggen en deze dan op kleur tamponeren met een spons..

Daarna kunnen de lantaarnpalen etc geplaatst worden..

Groet,
Chris
« Laatst bewerkt op: 16 september 2018, 23:21:05 door Chris80 »

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: MB-module: "L'Esimé"
« Reactie #1152 Gepost op: 16 september 2018, 23:32:32 »
DAS klei er tussen rollen?

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: MB-module: "L'Esimé"
« Reactie #1153 Gepost op: 17 september 2018, 11:50:54 »
Potverdorie, Chris!

Ook al was het licht slecht op zolder, het sfeertje zit er met die laatste foto al verdomd goed in, kerel! Gáááááááf !!!

Ik zie een BB 67400 met drie Corails al rijden hoor door dit landschap. (y) (y) (y) (y)

Ook al is het viaduct links bedoeld als brug over de rivier, iets dergelijks maakt het wel helemaal af in die linkerhoek. Desnoods alleen een viaduct voor voetgangers als je een dergelijk viaduct voor auto's daar niet kwijt zou kunnen, maar ik zou er zeker iets mee doen in die hoek!!!

Wat misschien ook nog een puntje van aandacht kan zijn is de stenen muur die je langs het spoor wilt plaatsen. Zou het niet een te grijs geheel worden als die muur er staat en dat kerkplein daar haast op aansluit? Misschien is het nog een idee om in plaats van die muur gebruik te maken van een rotswand:

https://www.flickr.com/photos/61190890@N06/35254014262/in/photostream/
Bij Taillebourg heb je bijvoorbeeld zo'n rotswand. Doordat de rotsen een heel andere structuur en kleur hebben dan de bestrating van het kerkplein, wordt het beeld denk ik minder saai. Mocht je toch voor de muur kiezen, kwak er dan alsjeblieft een hele lading klimop tegenaan! Op dezelfde foto zie je rechts overigens het stationsgebouw van Taillebourg, dat is eigenlijk een beetje vergelijkwaardige situatie als met jouw baan. Tegen de rotswand ligt een perron en voor het spoor waar de trein op rijdt zie je het einde van het perron ter hoogte van het tweede rijtuig. De heuvel rechts (op de foto dus voor het stationsgebouw) is van een oude losweg dat geheel begroeid is. Op google maps kun je er ook genoeg van zien.

Wederom bedankt voor de tips en toelichting! Ik zat gister al een beetje te googelen op brocante markt, maar kon nog niet echt de voorbeelden vinden die jij beschrijft. Ik zal vandaag nog eens even beter zoeken..

Zie:

http://www.chambresdhoteswijzer.nl/artikelen/genieten/brocantes-de-leukste-rommelmarkten-door-heel-frankrijk.html

Daar komt onder andere deze foto vandaan:


of: https://brocabrac.fr/

Daar komen onderstaande foto's vandaan:


Het zijn echter rommelmarkten.


Veel stands met kleden op de grond, of op schragen. Sommige met een luifel er boven


Dit soort schilderijen en emaillen borden kom je ook altijd wel tegen.


Ouwe meuk, vaak op elkaar gestapeld.


Veel meubilair kom je ook tegen, als het maar oudbollig oogt. Let ook op de bestelbus met open deuren.


Een aanhangwagen met enkele grote meubelstukken of auto onderdelen doet het ook uitstekend op zo'n markt

Wel een hele uitdaging om te maken... Eerst maar eens de rest vd baan.
Ja, ik heb ook niet geschreven dat het makkelijk zal worden, hahahaha! Maar tegenwoordig is er al wel steeds meer te koop qua meubels, kratten, dozen, etc. En van een automodelletje sloop je de banden en de bumpers eraf en dan kunnen ook die op de markt aangeboden worden. Je kunt zelfs een complete zijdeur uit dat autootje snijden en op de markt te koop aanbieden. Ook enkele (race)fietsen moeten erbij. Emaillen borden en schilderijen zijn natuurlijk makkelijk te maken door digitale plaatjes te printen. Tenslotte is er ook steeds meer tuingereedschap te koop en kun je met de planten van Noch bijvoorbeeld ook een standje maken waar ze bloemen en platen verkopen.

Gegeven is in ieder geval als je gaat voor zo'n markt, dat dat niet van de ene op de andere dag klaar hoeft te zijn. Soms moet je ook tegen dingetjes voor op de markt aanlopen of heb je even geen zin in dat gefriemel. Je kunt de markt vanzelf steeds een beetje verder uitbreiden tot het plein uiteindelijk gevuld is. Hou wel een fatsoenlijke ruimte voor de kerkdeur vrij, want Fransen zijn niet zo onbeschoft als de Nederlanders die de toegang tot de kerk ook rustig tot marktplaats bombarderen. In Frankrijk is het heel normaal dat de kerk de hele dag, zeven dagen in de week bezocht kan worden. 

Kan ik ook stapsgewijs wat extra Preisers scoren, anders ben ik ook in 1x een godsvermogen kwijt. En voor nu heb ik nog te weinig Preisers om een begrafenis van een zwerver weer te geven..
Ja voor sommige markten heb je wel wat poppetjes nodig:



Maar gelukkig zie je op de andere voorbeeldfoto's ook genoeg markten waar het een stuk rustiger is. Vergeet bij de Preisers vooral niet om te kijken naar poppetjes met die irritante *** tassen op wielen die ze achter zich aantrekken en vervolgens steeds ermee over je poten rijden. Ook MOETEN er poppetjes tussen die hun hond mee nemen, zowel exemplaren met de teckel in de armen als figuren met de Herder aan de lijn. Wat zo'n dier op een markt te zoeken heeft, weet ik niet, maar ze gaan in grote getalen mee. Zelfs mensen met hun kat in de armen kom je er tegen, echt bizar!!! En buggy's uiteraard, want ook de baby's zijn toe aan een ochtendje vertier......

ps: ik heb je Flickr pagina ook even bekeken nav een paar foto's die je had geshared hier. Staan echt veel mooie foto's ter inspiratie op!

Dank je wel. Ik fotografeer inderdaad een paar keer per jaar in Frankrijk, vooral de afgelopen jaren toen de oude diesellocs nog op meerdere lijnen reden. Zalig om die vette brullende locs te horen en te zien in dat fantastische Franse decor. Jammer dat het dieselloctijdperk bijna voorbij is.

Hopelijk blijft die sfeer nog lang tastbaar, onder andere door jouw modelbaan!

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 17 september 2018, 11:57:15 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
    • Zeedoorn
Re: MB-module: "L'Esimé"
« Reactie #1154 Gepost op: 17 september 2018, 16:58:29 »
Dank voor je uitgebreide antwoord!! (en de complimenten)

Wat betreft de brug links, dit is een voetgangersbrug en die komt daar inderdaad te staan. De brug over de rivier lijkt er wel wat op, maar is toch anders (kleur is ook rood/bruin, maar dat zie je even niet op de foto):


Het viel mij inderdaad ook op dat het wel heel grijs wordt. Veel groen ertegen kan, of de muur wat rood/bruiner maken, of inderdaad iets met die rotswand. Dat geeft weer een nieuwe uitdaging haha. Ik zal de situatie daar eens bestuderen ter inspiratie.

En zo'n marktje gaat er op den duur zeker komen! Dat is echt zo'n 20% van het werk wat 80% van de tijd gaat kosten :). Dus eerst het grote geheel af en dan zulke fine tuning. En in de tussentijd spullen verzamelen :). Jou foto's geven weer veel inspiratie. Heerlijk kneuterig ook allemaal haha

Groet,
Chris

PS: Die 67400 en corail rijtuigen heb ik gelukkig al, scheelt weer sparen ;D :D
« Laatst bewerkt op: 17 september 2018, 17:00:05 door Chris80 »